Francuz triumfuje w inauguracyjnym wyścigu sezonu WRC po raz dziesiąty, co stanowi rekord.
Ośmiokrotny mistrz świata Sébastien Ogier zapisał się na kartach historii, odnosząc rekordowe dziesiąte zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo, otwierającej rundę Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2025.
Prowadząc Toyotę GR Yaris Rally1, Ogier zapewnił sobie zwycięstwo z przewagą 18,5 sekundy nad swoim kolegą z zespołu Toyota GAZOO Racing, Elfynem Evansem, po trzymającym w napięciu ostatnim dniu we francuskich Alpach.
Niedzielny decydujący ostatni etap groził odwróceniem losów wyścigu. Ogier i jego kolega z zespołu Elfyn Evans zdecydowali się na cztery opony Hankook z kolcami i tylko dwie supermiękkie opony typu slick – podejście, które okazało się skuteczne na oblodzonych drogach Avançon – Notre-Dame du Laus, ale pozostawiło ich podatnymi na ataki podczas suchszego przedostatniego testu w Digne-les-Bains / Chaudon-Norante. Tam Adrien Fourmaux zabłysnął na pełnym ustawieniu typu slick, wyprzedzając obie Toyoty odpowiednio o 23,9 sek. i 17,8 sek. i chwilowo zagrażając zakłóceniem kolejności na podium.
Fourmaux, debiutujący w Hyundai WRC po zmianie poza sezonem z M-Sport Ford, miał nadzieję na suchsze warunki na kończącym rajd Wolf Power Stage, aby zmaksymalizować przewagę opon typu slick. Zamiast tego oblodzona Col de Turini wyrównała szanse, pozostawiając go na tym samym mieszanym ustawieniu opon co Ogier i Evans.
Ogier wykorzystał to, wygrywając kolejny etap, podczas gdy Evans utrzymał tempo Fourmaux zaledwie 7,5 sekundy, mimo zapierającego dech w piersiach zderzenia ze ścianą skalną.
„Co za weekend”, zastanawiał się Ogier, który odniósł tutaj swój pierwszy triumf w 2009 roku, podczas Rajdu Monte Carlo IRC.
„Nie wiem, od czego zacząć, co za weekend. Chyba miałem przy sobie swoją szczęśliwą gwiazdę w ten weekend – mojego wujka, którego straciliśmy rok temu. Jestem pewien, że przywiózł mi wszystko, a ten weekend jest dla niego. Nie mam pojęcia, czy to mój ostatni [Rajd Monte Carlo]. To byłoby dobre miejsce, żeby się zatrzymać”.
Dramat trwał dalej niż walka o podium, ponieważ niedzielne zdradliwe warunki siały spustoszenie dalej w stawce. Sami Pajari i Takamoto Katsuta z Toyoty zjechali z drogi na odcinku SS17, podczas gdy Grégoire Munster M-Sport Ford Puma Rally1 spotkał podobny los na kolejnym etapie.
Za Evansem, Ott Tänak z Hyundaia oddał czwarte miejsce Kalle Rovanperä z Toyoty w ostatnim dniu z powodu własnej błędnej oceny opon. Para ukończyła wyścig z różnicą zaledwie 4,7 sekundy, a obaj kierowcy teraz chcą się odbić w przyszłym miesiącu w Rajdzie Szwecji jako poprzedni zwycięzcy zawodów na śniegu i lodzie.
Broniący tytułu mistrzowskiego Thierry Neuville uratował szóste miejsce po burzliwym wydarzeniu. Połączenie uszkodzonego zawieszenia po wczesnym wypadku, spuszczonego powietrza z opony i niewyjaśnionego problemu elektrycznego kosztowało go ponad pięć minut, niwecząc jego nadzieje na obronę zeszłorocznego zwycięstwa.
Josh McErlean z M-Sport Ford zaimponował solidnym siódmym miejscem w swoim debiucie w Rally1, podczas gdy zawodnicy Rally2 Yohan Rossel, Nikolay Gryazin i Gus Greensmith uzupełnili pierwszą dziesiątkę. Wybitny występ Rossela zapewnił mu wczesne prowadzenie w mistrzostwach WRC2.
Druga runda WRC odbywa się na śniegu i lodzie w Szwecji. Jedyny czysto zimowy wyścig serii odbywa się w Umeå w dniach 13–16 lutego.
Polacy w Księstwie nie startowali.
Rajd Monte Carlo 2025. Wyniki
1. Sebastien Ogier (Francja/Toyota Yaris Rally1) 3:19.06,1
2. Elfyn Evans (W. Brytania/Toyota Yaris Rally1) strata 18,5 s
3. Adrien Fourmaux (Francja/Hyundai I20 Rally1) 26,0
4. Kalle Rovanpera (Finlandia/Toyota Yaris Rally1) 54,3
5. Ott Tanak (Estonia/Hyundai I20 Rally1) 59,0
6. Thierry Neuville (Belgia/Hyundai I20 Rally1) 5.44,2
Rajdowe MŚ. Klasyfikacja generalna
1. Sebastien Ogier (Francja/Toyota Yaris Rally1) 33 pkt
2. Elfyn Evans (W. Brytania/Toyota Yaris Rally1) 26
3. Adrien Fourmaux (Francja/Hyundai I20 Rally1) 20
4. Kalle Rovanpera (Finlandia/Toyota Yaris Rally1) 18
5. Ott Tanak (Estonia/Hyundai I20 Rally1) 11
6. Thierry Neuville (Belgia/Hyundai I20 Rally1) 9
(redbull, własne)