MOTOSPORT

Rajd Koszyc. Kto zostanie mistrzem Polski? Tom Kristensson czy Grzegorz Grzyb?

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

Jak Szwedzi mogą zostać mistrzami Polski?

Tom Kristensson i Andreas Johansson ruszą do rywalizacji w Rajdzie Koszyc (22-23 października) jako liderzy punktacji mistrzostw Polski. Co muszą zrobić Szwedzi, by utrzymać pierwsze miejsce po zakończeniu finałowej rundy RSMP i sięgnąć po tytuł mistrzów Polski?

Na początek przypomnienie zasad. Do końcowej klasyfikacji liczy się siedem najlepszych wyników z ośmiu rund. Najgorszy wynik jest odliczany, chyba że załoga w danym rajdzie nie zdobyła ani jednego punktu, wówczas ten występ nie jest brany pod uwagę przy sumowaniu.

W przypadku równej liczby punktów decyduje wyższa liczba wyższych miejsc – pierwszych, drugich, trzecich, itd. W każdej z tegorocznych rund RSMP można było zdobyć maksymalnie 35 punktów. 30 za miejsce w klasyfikacji generalnej i 5 za najlepszy czas na Power Stage.

W siedmiu rozegranych do tej pory rajdach, Kristensson i Johansson zgromadzili 200 punktów. Najmniej dopisali do swojego konta po 31. Rajdzie Rzeszowskim, który ukończyli z dorobkiem 15 „oczek”. Tym samym największa liczba punktów, z jaką Szwedzi mogą zostać sklasyfikowani, to 220 (235-15). Zajmujący drugie miejsce w tabeli Grzyb i Binięda w najbardziej optymistycznym dla nich scenariuszu mogą zakończyć sezon z 204 punktami (221-17). Obecnie mają ich 186.

Kristensson i Johansson zostaną rajdowymi mistrzami Polski 2022, niezależnie od wyniku Grzyba i Biniędy, jeśli zajmą w Koszycach trzecie miejsce. Z kolei Grzyb sięgnie po tytuł zdobywając na Słowacji o 16 punktów więcej niż Szwed lub 17, jeśli nie wygra przy tym rundy.

Zatem Kristensson może również zostać mistrzem zajmując szóste (15 pkt), piąte (17 pkt) lub czwarte miejsce (19 pkt), zgarniając jednocześnie „brakujące” punkty na Power Stage, czyli odpowiednio 5, 3 lub 1. Podsumowując, jeśli Grzyb z Biniędą sięgną w Koszycach po komplet punktów, to załoga Kowax 2Brally Racing potrzebuje zdobyć co najmniej 20 „oczek”, by nie zremisować z Grzegorzem i Adamem w tabeli, a w konsekwencji – zostać mistrzami Polski.

W sytuacji, w której Grzyb jest drugi w rajdzie, ale najszybszy na Power Stage, Kristenssonowi tytuł daje nawet siódme miejsce (13 pkt).

Grzegorz Grzyb ma na swoim koncie aż 14 startów i doskonale zna charakterystykę słowackich oesów. Z drugiej strony, Szwedowi sprzyja lista zgłoszeń. W stawce są tylko trzy inne załogi w samochodach klasy R5/Rally2 zgłoszone do punktacji krajowego czempionatu. Wystarczy, że Kristensson dojedzie do mety pokonując tylko jedną z nich.

Jakie są szanse Grzyba i Biniędy na mistrzostwo?

W siedmiu rozegranych do tej pory rajdach, Grzegorz Grzyb zgromadził 186 punktów. Jego najsłabszym występem był 41. Rajd Podlaski, który zakończył z dorobkiem 17 punktów. To oznacza, że największa liczba punktów, z jaką Grzyb może zostać sklasyfikowany to 204 (221-17). Z kolei prowadzący w tabeli Kristensson i Johansson mogą zakończyć sezon z dorobkiem 220 punktów (235-15).

Grzyb z Biniędą zostaną rajdowymi mistrzami Polski 2022, jeśli wygrają Rajd Koszyc oraz Power Stage, a Szwedzi:

  • Ukończą na miejscu siódmym lub niższym;
  • Ukończą na miejscu czwartym i nie zdobędą ani jednego punktu na Power Stage;
  • Ukończą na miejscu piątym, a Power Stage na pozycji czwartej lub niższej;
  • Ukończą na miejscu szóstym, a Power Stage na pozycji drugiej lub niższej.

W przypadku wygranej Grzyba w Koszycach Kristensson nie może zremisować w klasyfikacji sezonu z Polakiem, ponieważ dwukrotny mistrz Polski będzie miał większą liczbę trzecich miejsc (1:2).

Naturalnie możliwych jest jeszcze wiele innych scenariuszy, w których Grzyb z Biniędą zdobywają tytuł po Rajdzie Koszyc. Łączy je fakt, że jeśli Polacy nie wygrają w Koszycach, to muszą zdobyć na Słowacji o 17 punktów więcej niż reprezentanci Kowax 2Brally Racing.

Grzegorz Grzyb jest faworytem starcia na oesach wokół drugiego największego miasta Słowacji. Zna ten rajd doskonale. Startował w nim aż 14 razy, a sześciokrotnie stawał na podium, w tym dwukrotnie na najwyższym stopniu.

Po tytuł na Słowację

Zgodnie z oczekiwaniami dwójka pretendentów do tytułu mistrza Polski 2022 nie zamierza odpuszczać. Start w 48. Garret Rally Kosice (22-23 października), finałowej rundzie sezonu, zapowiedzieli zarówno Tom Kristensson, jak i Grzegorz Grzyb. Oprócz nich, na Słowacji powalczy jeszcze 16 duetów z Polski. Łącznie organizatorzy imprezy przyjęli 78 zgłoszeń.

Rajd Koszyc po raz drugi z rzędu zamyka rywalizację w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski i podobnie jak rok temu, właśnie na Słowacji poznamy odpowiedź na najważniejsze pytanie w RSMP – kto zostanie mistrzem Polski w generalce? W sezonie 2021 formalności w Koszycach dopełnili Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2 evo) po tym, jak zdominowali rywalizację w krajowym czempionacie.

Zawody z bazą w drugim największym mieście Słowacji czterokrotnie stanowiły rundę RSMP. Przed 2021 rokiem, uczestnicy mistrzostw Polski rywalizowali na asfaltowych oesach wokół Koszyc w sezonach 2010, 2011 i 2012. Impreza miała zakończyć również sezon 2020, ale ostatecznie odwołano ją z powodu pandemii koronawirusa, a finałowym starciem był Rajd Świdnicki-Krause.

W 2010 roku najlepsi w słowackiej rundzie RSMP byli Bryan Bouffier i Xavier Panseri (Peugeot 207 S2000). Na trzeciej pozycji finiszowali Kajetan Kajetanowicz i Jarek Baran (Subaru Impreza), sięgając po pierwszy z czterech wspólnych tytułów mistrzów Polski.

Rok później krajową rywalizację zdominowali Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta S2000). Kajetanowicz z Baranem wywalczyli drugą pozycję i obronili tytuł. Po to, czego nie udało się osiągnąć w 2010 i 2011 roku, Kajto i Jarek sięgnęli w sezonie 2012 i wygrali rajd zarówno w klasyfikacji RSMP, jak i w generalce.

48. edycja Rajdu Koszyc to nie tylko runda RSMP. Zawody zaliczane są również do kalendarzy mistrzostw Słowacji, FIA CEZ (mistrzostwa strefy Europy Centralnej), historycznych mistrzostw Słowacji, a także rajdowego pucharu Słowacji. Łącznie, we wszystkich cyklach zgłosiło się 78 załóg, z czego 18 to duety walczące o punkty do klasyfikacji RSMP.

Z jedynką na trasę ruszą wiceliderzy punktacji mistrzostw Polski – Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Za dwukrotnym zwycięzcą Rajdu Koszyc ustawiono Toma Kristenssona i Andreasa Johanssona (Hyundai i20 R5), liderów tabeli. Na start na Słowacji nie zdecydował się Kacper Wróblewski. Po Rajdzie Wisły kierowca pilotowany przez Jakuba Wróbla nie ma już szans na mistrzowską koronę w sezonie 2022.

Trzeci numer startowy należy do Jaroslava i Erika Melicharków, dysponujących Fordem Fiestą WRC (niezgłoszeni do RSMP). Ciekawą rajdówkę, a konkretnie Skodę Fabię z kitem R4 firmy Oreca, przywiezie Martins Sesks – 23-letni Łotysz, który w 2018 roku wygrał z Tomem Kristenssonem rywalizację o mistrzostwo Europy w kategorii ERC 3 oraz ERC Junior U27. Kierowca tworzący załogę z Renarsem Francisem zmierzy się także z rywalami z polskiej klasy 2. W tej kategorii zgłoszeni są również Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5, nr 8) oraz Michał Tochowicz i Piotr Białowąs (Citroen C3 Rally2, nr 7).

Dwie czołowe załogi klasy 2WD – Adam Sroka i Patryk Kielar (Peugeot 208 Rally4) oraz Jacek Sobczak i Michał Marczewski (Porsche 911 GT3) nie pojawią się na Słowacji, co oznacza, że ci pierwsi mogą już cieszyć się z tytułu mistrzów Polski w „ośce”. Drugim przypadło miano wicemistrzów w klasyfikacji 2WD.

W klasie 3 zabraknie Kamila Bolka i Łukasza Jastrzębskiego (Ford Fiesta Rally3), ale będą dwie inne załogi w konstrukcjach M-Sportu: Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski oraz Marek Roeffler i Marek Bała, którzy zaliczą pierwszy start autem tej klasy.

W ramach kategorii NAT2 powalczą trzy duety z Polski: Rafał Kwiatkowski i Jacek Zieliński (Subaru Impreza STI), Tomasz Ociepa i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta Proto) oraz Piotr Parys i Andrzej Górski (również Fiesta Proto).

W stawce RSMP są również załogi w samochodach z napędem na jedną oś. Czwórka z klasy czwartej to Grzegorz Bonder i Paweł Pochroń (Renault Clio Rally4), Błażej Gazda i Maciej Mikuliszyn (Peugeot 208 Rally4), Marek Nowak z Adamem Grzelką (Opel Corsa Rally4) oraz Balbina Gryczyńska i Łukasz Gwiazda (Ford Fiesta Rally4).

Osamotnieni w klasie 4R2 będą Dawid Charytanowicz i Daniel Dymurski (Opel Adam R2). Z kolei w NAT4 zmierzą się trzy załogi: Paweł Latos i Dominik Ragiel (Honda Civic Type-R), Rafał Kulka i Aneta Marcol oraz Jakub Matulka i Mateusz Martynek (obie w Fordach Fiesta R200).

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button