MOTOSPORT

Rajd Dakar 2025. Etapowi zwycięzcy po dniu przerwy

Arabia Saudyjska

Aktualny mistrz Ricky Brabec pozwolił, aby jego doświadczenie mówiło samo za siebie podczas Rajdu Dakar 2025.

Odniósł swoje jedenaste zwycięstwo etapowe w karierze, wyprzedzając o 23 sekundy swojego kolegę z zespołu Adriena Van Beverena i awansował o dwa miejsca na czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Francuz dał mistrzowską lekcję nawigacji i zgarnął wszystkie bonusy czasowe dostępne dla pierwszego kolarza na trasie, umacniając swoją pozycję na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej, 1′11″ za liderem, Danielem Sandersem.

Jeden z mocnych zawodników w tej klasie, Motswana Ross Branch, wypadł z wyścigu na 84. km. To właśnie tam Bradley Cox, mistrz W2RC 2024 w Rajdzie 2, w końcu rzucił ręcznik po utykaniu przez chwilę po wypadku tuż po starcie.

Pierwszy odcinek specjalny drugiego tygodnia zapoczątkował nowy scenariusz bez ani jednego Toyoty Hilux na podium etapu. Guillaume de Mévius i jego Mini położyli kres niepokonanej serii japońskiego producenta od prologu w Bisha, pokonując swojego kolegę z zespołu João Ferreirę i Nassera Al Attiyaha, który jest zdeterminowany, by odzyskać szansę w swojej Dacii.

Katarczyk kontynuował nadrabianie strat, zyskując około 5 minut nad liderem, Henkiem Lateganem. Mimo to nie wystarczyło to, by wyprzedzić Mattiasa Ekströma, trzeciego w klasyfikacji generalnej. Yazeed Al Rajhi wyłonił się jako największe zagrożenie dla Południowoafrykańczyka, zmniejszając ich różnicę do marnych 7′16″ — zaledwie kilku ziarenek piasku w ogromie pustyni.

Konrad Dąbrowski był siódmy czas w kategorii Rally 2, a 20. w stawce wszystkich motocyklistów na szóstym etapie Rajdu Dakar z Hail do Al Duwadimi.

DZIEŃ 9: Etap 6 – 11 stycznia 2025

Trasa: Ha’il > Al Duwadimi – Liaison 224 km i Specjalna – 605 km

– Belg Guillaume De Mévius odniósł swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w wyścigu 2025 w sobotę, awansując na 15. miejsce w klasyfikacji Ultimate, podczas gdy Mattias Ekström, Nasser Al-Attiyah, Mitch Guthrie Jr. i Seth Quintero umocnili swoje pozycje w pierwszej dziesiątce. Powrót do rytmu wyścigu po piątkowym dniu odpoczynku okazał się trudny dla niektórych na odcinku specjalnym do Al Duwadimi, ale De Mévius się wyróżnił. 30-latek powiedział: „To był dla nas dobry dzień. Mieliśmy kiepski pierwszy tydzień, więc naciskamy w tym drugim tygodniu. Naszym celem jest zdobycie punktów do Mistrzostw Świata, a także zapewnienie sobie miejsca w pierwszej dziesiątce”.

– Największy nacisk na prowadzenie w klasie Ultimate wysunął pięciokrotny mistrz Dakaru Al-Attiyah w swoim Dacii Sandrider, po tym jak wyprzedził lidera wyścigu Henka Lategana o ponad cztery i pół minuty. 54-letni Katarczyk powiedział: „Na wydmach nie było łatwo, ale wykonaliśmy dobrą robotę. Jestem pewien, że możemy być jeszcze szybsi, aby spróbować odzyskać stracony czas”.

– Australijczyk Daniel Sanders utrzymał prowadzenie w klasyfikacji generalnej, a zawodnik Red Bull KTM Factory Racing chciał wykorzystać korzystną pozycję startową na 7. etapie, aby wykorzystać swoją przewagę. Zawodnicy KTM Luciano Benavides i Edgar Canet postanowili nie ryzykować wszystkiego na trudnej trasie. Sanders, 30 lat, przyznał: „Trudno jest wrócić do rytmu po dniu odpoczynku”.

– Kolejne zwycięstwo etapowe w klasie SSV wyniosło Francisco „Chaleco” Lópeza na podium klasyfikacji generalnej, a Chilijczykowi pozostało sześć etapów do zdobycia kolejnego tytułu w jego znakomitej karierze w Dakarze. 49-latek ujawnił: „Przejechaliśmy ostatnie kilometry nocą i było to trudne. Ten wyścig był prawdziwą przygodą i wciąż mamy przed sobą Pusty Kwartał”.

– Klasa Challenger również zakończyła wyścig po zachodzie słońca, a Amerykanin Corbin Leaverton z Red Bull Off-Road Junior Team zajął drugie miejsce, zajmując siódme miejsce w klasyfikacji generalnej. 23-latek powiedział: „Prawdopodobnie podobał mi się ten etap bardziej niż jakikolwiek inny, w którym ścigałem się odkąd tu jestem. Podziękowania dla mojego pilota Taye (Perry), to był bezbłędny dzień z jej strony na fotelu nawigatora”.

– W niedzielnym etapie 7 zawodnicy na dwóch i czterech kołach podążają różnymi ścieżkami, a pierwsze załogi klasy Ultimate na odcinku specjalnym Al Duwadimi nie mają żadnych linii motocyklowych na piasku.

Wyniki 6. etapu Rajdu Dakar Hail – Al Duwadimi (829 km, w tym 606 km odcinek specjalny):

samochody:

1. Guillaume de Mevius (Belgia), Mathieu Baumel (Francja, Mini)    4:34.49 
2. Joao Ferreira, Filipe Palmeiro (Portugalia, Mini)        strata 1.34  
3. Nasser Al-Attiyah (Katar), Edouard Boulanger (Francja, Dacia)     2.01

klasyfikacja generalna:

1. Henk Lategan, Brett Cummings (RPA, Toyota)             32:51.36
2. Yazeed Al Rajhi (Arabia Saudyjska), Timo Gottschalk (Niemcy, Toyota)  7.16
3. Mattias Ekstroem, Emil Bergqvist (Szwecja, Ford)           22.27       

motocykle:

1. Ricky Brabec (USA, Honda)             5:00.51
2. Adrien van Beveren (Francja, Honda)          0.23
3. Jose Ignacio Cornejo Florimo (Chile, Hero)      0.51
……
20. Konrad Dąbrowski (Polska, KTM)            18.21
58. Bartłomiej Tabin (Polska Husqvarna)        1:40.21

Klasyfikacja generalna:

1. Daniel Sanders (Australia, KTM)         35:18.49
2. Tosha Schareina (Hiszpania, Honda)         11.46
3. Adrien van Beveren (Francja, Honda)         19.11
……
19. Konrad Dąbrowski (Polska, KTM)          2:51.59
53. Bartłomiej Tabin (Polska, Husqvarna)       14:20.25 

DUMONTIER Romain (fot. A.S.O./J.Lindini)

Retrospekcja szalonej jazdy podczas pierwszego tygodnia Rajdu Dakar 2025

Rajd Dakar 2025 zaserwował nam tydzień otwarcia, jakiego nigdy wcześniej nie widzieliśmy, nawet w najtrudniejszym wyścigu na świecie! Gdy konwój podróżował z Bisha do Hail, zmierzyli się z 48-godzinnym etapem Chrono Stage oraz dwudniowym samodzielnym etapem Marathon Stage. Nieustępliwa natura rajdu odbiła się na nas i już widzieliśmy wycofania się znanych zawodników. Zawodnicy, którzy pozostają w wyścigu, są teraz nagradzani zasłużonym Dniem Odpoczynku.

To połowa Rajdu Dakar 2025, więc przyjrzyjmy się kilku faktom i liczbom, które pojawiły się w ciągu pierwszych siedmiu dni wyścigu…

22

Amerykański kierowca Seth Quintero nie jest obcy w tworzeniu historii Rajdu Dakar. Były kierowca Red Bull Off-Road Junior Team wygrał niesamowite 12 z 13 etapów w klasie Challenger podczas Dakaru 2022. Quintero ponownie zapisał się na kartach historii w tym tygodniu, stając się najmłodszym kierowcą, który wygrał dwa etapy Ultimate w wieku 22 lat.

6

Mitch Guthrie Jr. podążył śladem swojego kolegi z Kalifornii Quintero, który ukończył wyścigi kategorii Challenger z Red Bull Off-Road Junior Team i teraz zajmuje miejsce w klasie Ultimate. Guthrie Jr. szybko oswoił się ze swoim Fordem Raptor T1+ i zajmuje szóste miejsce w klasyfikacji generalnej Ultimate, co czyni go najwyżej sklasyfikowanym debiutantem w tej kategorii. Pozostało siedem etapów, a Guthrie Jr. traci 22 minuty do swojego kolegi z zespołu Ford M-Sport Mattiasa Ekströma, który zajmuje ostatnie miejsce na podium.

3

W pierwszym tygodniu tego Dakaru doszło do trzech głośnych wycofań z klasy Ultimate. Wczesne wycofania miały miejsce w przypadku obrońcy tytułu Carlosa Sainza, a także Sébastiena Loeba i Laii Sanz. Wszystkie te trzy przedwczesne odejścia były wynikiem ustalenia przez FIA, że ich klatki bezpieczeństwa zostały zbyt mocno uszkodzone po tym, jak samochody przewróciły się w trakcie wyścigu.

4

Australijski motocyklista Daniel Sanders był w zdecydowanym nastroju podczas pierwszego tygodnia Dakaru. Zawodnik Red Bull KTM Factory Racing po zwycięstwie w Prologu odniósł zwycięstwa na Etapach 1 i 2. Kolejne zwycięstwo na Etapie 4 pomogło Sandersowi dotrzeć do Dnia Odpoczynku z przewagą ponad siedmiu minut w konkursie na dwóch kółkach.

16:39

To było zaledwie kilka dni przed rozpoczęciem Rajdu Dakar 2025, gdy Edgar Canet otrzymał telefon z propozycją dołączenia do Red Bull KTM Factory Racing. Bycie częścią zespołu z 19 zwycięstwami w wyścigach motocyklowych Dakar było wyraźnie szansą życia dla 19-letniego zawodnika z Katalonii. Canet spędził pierwszy tydzień tego Dakaru, odwdzięczając się za okazane mu zaufanie i obecnie prowadzi w kategorii Rally2 o 16 minut i 39 sekund i jest w pierwszej dziesiątce klasyfikacji generalnej.

5

Jednym z najpopularniejszych kierowców zarówno w obozie rajdu Dakar, jak i poza nim, jest Dania Akeel. Saudyjska zawodniczka ma fanów w całej ojczyźnie, którzy dopingowali ją do piątego miejsca w klasie Challenger w Dniu Odpoczynku. Akeel wydaje się gotowa pobić swój najlepszy wynik w klasyfikacji generalnej, czyli ósme miejsce, i może nawet stanąć na podium w drugim tygodniu.

12h04m06s

Debiutujący w wyścigu Challenger Gonçalo Guerreiro przyznał, że nigdy wcześniej nie jechał czegoś takiego jak 48-godzinny Chrono Stage Dakaru (niewiele osób to robiło!). Portugalski kierowca spędził ponad 12 godzin, ścigając się z czasem na odcinku specjalnym, aby uzyskać czwarty najszybszy czas w swojej klasie. Nowy nabytek Red Bull Off-Road Junior Team dotarł do Rest Day na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej, zaledwie 28m34s za liderem klasy Challenger Nicolasem Cavigliasso.

10

W kategoriach Ultimate, Challenger, SSV i Bike ekipa Red Bull Desert Wings odniosła łącznie 10 zwycięstw etapowych w pierwszym tygodniu Rajdu Dakar. Oprócz zwycięstw etapowych Quintero i Sandersa, odnieśli je również Rokas Baciuška, Corbin Leaverton i Francisco „Chaleco” López. Red Bull Desert Wings zdobyli imponujące 25 miejsc na podium na pięciu dotychczasowych etapach, plus Prolog. Nasser Al-Attiyah i Luciano Benavides byli wśród zawodników odbierających wyróżnienia podczas codziennych ceremonii wręczania nagród w biwaku.

2

Dwukrotny mistrz wyścigu motocyklowego Dakar, Kevin Benavides, przybył do Arabii Saudyjskiej na rajd po kontuzji, która wpłynęła na sezon. Motocyklista Red Bull KTM Factory Racing ciężko pracował, aby ukończyć pierwszy tydzień Dakaru, ale podczas Dnia Odpoczynku podjął trudną decyzję o wycofaniu się z rajdu.

„To frustrujące, ponieważ mój umysł wie, jak ścigać się szybko i dotrzymywać kroku najlepszym – udowodniłem to w poprzednich latach – moje ciało po prostu nie jest w stanie utrzymać takiego tempa w tej chwili. To właśnie z powodu tego uczucia podjąłem decyzję o wycofaniu się z rajdu – ryzyko dalszych kontuzji jest zbyt duże. Chcę podziękować zespołowi i kibicom za całe wsparcie, jakie mi okazali, i mam nadzieję, że wkrótce znów będę ścigał się” – Kevin Benavides

3560

Do tej pory mieliśmy siedem dni wyścigów w tym Dakarze; wliczając Prolog, 48-godzinny Chrono i Maraton. Konwój pokonał łącznie 3560 kilometrów na niebezpiecznej trasie łączącej Bisha Start Camp i Hail Rest Day.

4245

Ten dystans do pokonania w drugim tygodniu jest jeszcze większy niż w pierwszym! Jest jeszcze 4245 kilometrów do pokonania, ponieważ wszystkie drogi prowadzą na pustynię Empty Quarter podczas ostatniego tygodnia Rajdu Dakar 2025. Po postojach w Al Duwadimi, Rijadzie i Haradzie to właśnie na najbardziej imponujących wydmach Arabii Saudyjskiej ta najnowsza edycja rajdu zostanie ostatecznie wygrana i przegrana. Jednak każdy, kto dotrze do mety tej najnowszej trasy Dakaru 17 stycznia, może uważać się za prawdziwego mistrza pustyni.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button