MOTOSPORT

Rajd Dakar 2025. Docherty i Roma z wygranymi. Polacy awansują

Arabia Saudyjska

Na Empty Quarter trzeba zasłużyć.

Uczestnicy Dakaru musieli czekać do 10. etapu, aby poszaleć na wydmach. Zawodnicy wyjechali z Haradh wcześnie rano i po pokonaniu liczącej ponad 500 kilometrów dojazdówki dotarli na start odcinka specjalnego. Tam czekało ich 117 kilometrów piasku. Michael Docherty, który nie musi się martwić o strategię, wykorzystał swój talent i znajomość wydm (mieszka w pobliżu), aby wygrać swój pierwszy odcinek Dakaru. Nani Roma cieszył się ze zdobycia swojego 26. zwycięstwa etapowego w Dakarze (łącznie w kategoriach motocykli i samochodów), po raz pierwszy w historii umieszczając Forda Raptora na szczycie rankingu. Z kolei po raz czwarty Ales Loprais, David Kripal i Darek Rodewald wjechali swoim Iveco Powerstar na najwyższy stopień etapowego podium. Polacy, którzy wciąż liczą się w rajdzie, utrzymali lub poprawili swoje pozycje. Losy rywalizacji w Dakarze 2025 rozstrzygną się w czwartek na ostatnim długim odcinku wiodącym przez Empty Quarter.

Motocykle

Licząc, że faworyci nie będą ryzykować, Michael Docherty poszedł na całość. Południowoafrykański motocyklista Rally 2 świetnie poradził sobie na wydmach, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w Dakarze. Za nim na metę dotarli Rui Gonçalves (1′20″ za Dochertym) i Tobias Ebster (2′21″). Wiedząc, że drugi etap na Empty Quarter będzie decydujący, liderzy pojechali zachowawczo. Daniel Sanders nadal znajduje się na czele klasyfikacji z przewagą 16′31″ nad Toshą Schareiną i 22′24″ nad Adrienem Van Beverenem

Pomimo etapowego triumfu motocyklisty z RPA i trzeciego miejsca Austriaka, skład pierwszej trójki Rally 2 nie uległ zmianie. Na czele pozostaje Edgar Canet, mający ponad pół godziny przewagi nad Ebsterem i niemal półtorej godziny nad Dumontierem. Konrad Dąbrowski cieszył się jazdą po wydmach, które pokonał z 8. czasem, zachowując swoje pozycje w rajdzie – ósmą w Rally 2 i drugą w klasyfikacji Juniorów. Co ważniejsze, poprawił na tym etapie swój najlepszy wynik w klasyfikacji wszystkich motocyklistów – przyjechał na metę na 12. miejscu!  Bartłomiej Tabin jedzie swoim tempem i zameldował się na mecie z 52. czasem. Jest nadal na 39. pozycji w klasie i 2. wśród Weteranów.

Samochody

Start z odległej pozycji był we wtorek kluczem do sukcesu. Nani Roma, 27. na starcie, wykorzystał okazję i po dekadzie powrócił na zwycięską ścieżkę w Dakarze. Wtedy Hiszpan prowadził Mini, a teraz zapewnił Fordowi pierwsze zwycięstwo etapowe Raptora, wyprzedzając o zaledwie 18 sekund Lucasa Moraesa. To jego 26. wygrany OS w karierze, w kategoriach motocykli i samochodów łącznie.

Krótki dziesiąty etap przyniósł zmianę na pozycji lidera. Henk Lategan odzyskał prowadzenie i ma 2′27″ przewagi nad Yazeedem Al-Rajhi i 26′46″ nad Mattiasem Ekströmem. Saudyjczyk na chwilę się zakopał, zaś Szwed zwolnił ze względów strategicznych pod koniec etapu. Nasser Al-Attiyah zdecydowanie nie tracił czasu celowo. Zgubił się na 9. kilometrze, tracąc do Romy około 20 minut. Z półgodzinną stratą do Lategana ma już raczej iluzoryczne szanse na zwycięstwo, ale z niespełna 4 minutami do Ekströma może uratować swój honor i ukończyć rajd na podium.

Challenger

Dania Akeel zwyciężyła w klasie Challenger, dołączając do Jutty KleinschmidtCristiny Gutiérrez i Sary Price jako zaledwie czwarta kobieta, która wygrała etap Dakaru. Co więcej, Saudyjka zajęła w swoim Taurusie trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej etapu, tuż za Nanim Romą w Fordzie i Lucasem Moraesem w Toyocie. Nicolás Cavigliasso pozostaje na szczycie klasyfikacji, mając 26 minut przewagi nad Gonçalo Guerreiro. O kolejny awans skutecznie zawalczyli Adam Kuś i Dmytro Cyro. Podobnie, jak dzień wcześniej, ukończyli etap na 15. miejscu, ale to wystarczyło, by sięgnąć po 6. pozycję w rajdzie. Piotr Beaupre i Jacek Czachor finiszowali  z 22. czasem, spadając na 23. miejsce w klasie. Tym razem szybsi od swoich zespołowych kolegów byli Łukasz i Michał Zoll, którzy na etapie zajęli 26. miejsce. W klasie Challenger są obecnie na 38. pozycji. Jadące w formule Dakar Experience załogi Zoll Racing nie zdobędą już medalu za ukończenie Dakaru, ale wciąż mają szansę zbierać doświadczenia i ścigać się na odcinkach.

SSV

„Chaleco” López zdobył swoje piąte w tym roku zwycięstwo etapowe w klasie SSV. Chilijczyk zbliżył się na 15 minut do Xaviera de Soultrait, który wciąż jest drugi w klasyfikacji generalnej. Francuz ma jednak znaczną stratę do swojego kolegi z zespołu Polaris, Brocka Hegera, który pozostaje liderem klasy SSV. Hasan Alsadadi i Marcin Pasek, jadący w Dakar Experience skończyli etap z 22. czasem i awansowali na 25. miejsce.  

Ciężarówki

Aleš Loprais Darkiem Rodewaldem w załodze odniósł czwarte zwycięstwo etapowe, ale nadal pozostaje za Mitchelem van den Brinkiem, a zwłaszcza za Martinem Macíkiem, który w rywalizacji ciężarówek zbudował przewagę 2 godzin i 22 minut. Czesko-polskie trio ma jednak jeszcze szansę na srebro w rajdzie, gdyż do młodego Holendra tracą tylko 4 minuty. Tomas Vratny, którego nawigatorem jest Bartłomiej Boba, kończąc etap na 11. miejscu utrzymał swoją 11. pozycję w rajdzie.

Ciekawostka dnia

Zawodnik Rally 2 wygrywa generalkę motocykli na etapie – to niezwykle rzadkie wydarzenie. Miało miejsce do tej pory tylko raz w historii Dakaru od czasu powstania tej klasy w 2022 roku. Wtedy Danilo Petrucci pokazał, jak to się robi. Michael Docherty dodał swoje nazwisko do tej listy. Gdy inni skupiali się na strategii, on po prostu odkręcił manetkę w otoczeniu, które zna jak własną kieszeń. Motocyklista zespołu BAS World KTM Racing mieszka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, które graniczą z Arabią Saudyjską i obejmują również część pustyni Empty Quarter. Odniósł już zwycięstwo po drugiej stronie granicy w Abu Dhabi Desert Challenge, drugiej rundzie W2RC. Jednocześnie Docherty umieścił RPA na szczycie etapu motocyklowego Dakaru po raz pierwszy od czasu, gdy Alfie Cox odniósł swoje ostatnie zwycięstwo w 2003 roku. Było to 22 lata temu… a Docherty jedzie z numerem startowym 22!

Dramat dnia

Dla Yazeeda Al-Rajhi jeszcze nie wszystko stracone. Kierowca Toyoty ma największe szanse na wygranie Dakaru od czasu swojego debiutu w 2015 r., szczególnie jako reprezentant Arabii Saudyjskiej, która jest gospodarzem wydarzenia po raz szósty z rzędu. Z pewnością jednak nie pomogła mu w tym porażka na dziesiątym etapie. Dzień po objęciu prowadzenia Saudyjczyk musiał oddać upragnione pierwsze miejsce Henkowi Lateganowi. Kierowca Toyoty wyraźnie nie ma szczęścia na Empty Quarter. W zeszłym roku jechał zbyt szybko, czego efektem było dachowanie i wycofanie z rajdu. Saudyjczyk popełnił teraz odwrotny błąd: nadmiar ostrożności sprawił, że jechał po wydmach zbyt wolno. Na 83. kilometrze utknął w zagłębieniu, co było w sumie niewielkim nieszczęściem, bo zepchnęło go tylko 2′27″ za lidera z RPA. Jego daleka pozycja startowa (27.) zadziała na jego korzyść, ale z kolei Lategan (11.) nie będzie musiał otwierać 284-kilometrowego odcinka specjalnego. Najmniejszy błąd może okazać się fatalny.

Liczba dnia: 3655

Tyle dni minęło od ostatniego zwycięstwa etapowego Naniego Romy w Dakarze – miało ono miejsce na 9. etapie w edycji 2015. Na kolejne Hiszpan czekał 10 lat i 2 dni. Do pierwszej wygranej Raptora typowany był Carlos „El Matador” Sainz. ​​Jednak to Roma, który nie liczy się już w walce o triumf w rajdzie, zdobył pierwsze zwycięstwo dla amerykańskiego producenta. Swój osobisty dorobek powiększył do 13 wygranych etapów w kategorii samochodów i 26 łącznie. Hiszpan miał nieco dłuższą przerwę niż Guerlain Chicherit, który musiał czekać trochę mniej niż dekadę między zwycięstwami (2013 do 2023). 

Dakar Classic

Do dziesiątego etapu Dakar Classic przystąpiły 82 pojazdy z 95, które wyruszyły na trasę rajdu. Na starcie zabrakło jednak auta z numerem 704, do tej pory trzeciego w klasyfikacji generalnej. Wiozący załogę Maxence Gublin / Anthony Sousa Land Rover Defender po dziewiątym etapie powrócił na biwak na holu, a uszkodzona skrzynia biegów uniemożliwiła naprawę auta. Był to bolesny cios, który nastąpił po wycofaniu Porsche nr 702 zaledwie kilka dni temu. W tej sytuacji Carlos Santaolalla (Toyota) i Lorenzo Traglio (Nissan) mają zdecydowanie największe szanse na zwycięstwo. Hiszpan wygrał w środę i powiększył przewagę nad Włochem. Rywalizacja w Dakar Classic rozstrzygnie się w czwartek, na piaskach jedenastego etapu. Polscy kibice będą mocno trzymać kciuki za bezbłędną jazdę Tomasza Staniszewskiego i Stanisława Postawki, którzy są prawdziwą sensacją tegorocznej edycji Dakar Classic. Na dziesiątym etapie zajęli 7. miejsce, a w klasyfikacji generalnej są tuż za podium, na 4. pozycji! 

Ciekawostki

  • Dokładnie przewidując, że główni pretendenci nie będą mieli za dużo prochu, Michael Docherty poszedł dziś na całość. Motocyklista z Rally 2 z RPA tańczył wdzięcznie po wydmach, odnosząc swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w Dakarze, wyprzedzając Ruiego Gonçalvesa o 1′20″ i Tobiasa Ebstera o 2′21″.
  • Zgodnie z oczekiwaniami pretendenci do tytułu trzymali karty blisko piersi w oczekiwaniu na drugi etap w Empty Quarter, który odbędzie się jutro. Daniel Sanders nadal znajduje się na szczycie rankingu z 16′31″ w zapasie nad Toshą Schareiną i 22′24″ nad Adrienem Van Beverenem. Kolejność startowa, która zapewni zajęcie fanom i ekspertom, zachęci rywali człowieka z Oz do próby sensacyjnego powrotu.
  • Start z dużej odległości był koniecznością dla każdego kierowcy, który chciał wygrać na torze przeznaczonym dla samochodów. Nani Roma, 27. kierowca startujący, wykorzystał okazję i dekadę później powrócił do zwycięskiej passy w Dakarze. Wtedy Hiszpan prowadził Mini, a dziś zapewnił Fordowi pierwsze zwycięstwo z Raptorem, wyprzedzając go zaledwie o 18 sekund Lucasa Moraesa! To jego 26. specjalny wyścig w karierze w kategoriach motocykli i samochodów.
  • Choć był krótki, etap zmienił się na szczycie klasyfikacji, a Henk Lategan przedzierał się przez nieprzyjemny dzień, by odzyskać prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Teraz prowadzi on o 2′27″ przed Yazeedem Al Rajhim i o 26′46″ przed Mattiasem Ekströmem. Saudyjczyk na krótko utknął w dołku, podczas gdy Szwed zwolnił ze względów strategicznych pod koniec.
  • Z drugiej strony Nasser Al Attiyah zdecydowanie nie tracił czasu celowo. Stracił około 20 minut do Romy po tym, jak zepsuł nawigację na 9. km. Henk Lategan, pół godziny drogi, równie dobrze mógłby być po drugiej stronie świata, ale z Mattiasem Ekströmem poniżej 4 minut, Katarczyk wciąż może uratować swój honor i zająć najniższy stopień podium.
  • Dania Akeel zwyciężyła w wyścigu specjalnym Challenger, dołączając do Jutty Kleinschmidt, Cristiny Gutiérrez i Sary Price jako zaledwie czwarta kobieta, która wygrała etap Dakaru. Jakby tego było mało, Akeel i jej Taurus zajęli również trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej etapu, tuż za Nanim Romą w swoim Fordzie i Lucasem Moraesem w Toyocie. Nicolás Cavigliasso pozostaje niewzruszony na szczycie rankingu, z 26 minutami przewagi nad Gonçalo Guerreiro.
  • „Chaleco” López odniósł piąte zwycięstwo etapowe w swojej kampanii w Arabii Saudyjskiej w 2025 roku w SSV. Chilijczyk zbliżył się również na piętnaście minut do Xaviera de Soultraita, który wciąż jest na odległym drugim miejscu w klasyfikacji generalnej, wiele mil za swoim kolegą z zespołu Polaris, Brockiem Hegerem.
  • Mniej więcej to samo dotyczy Aleša Lopraisa, który odniósł czwarte zwycięstwo etapowe, ale nadal pozostaje daleko za Mitchelem van den Brinkiem, a zwłaszcza Martinem Macíkiem, który zbudował pozornie niepodważalną przewagę 2 h 22 w wyścigu ciężarówek.

Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych W2RC

Zwycięstwo Naniego Romy na dzisiejszym etapie zmusiło dakarowych statystyków do sięgnięcia w odległe czasy. Ostatnie zwycięstwo oesowe Katalończyk odniósł w Dakarze w 2015 roku! Wygrał łącznie w karierze 26 odcinków – 13 na dwóch kołach i 13 na czterech. Roma zapewnił także Fordowi pierwsze zwycięstwo etapowe. Raptor walczy o mistrzostwo świata producentów z Dacią Sandrider i Toyotą Hilux w swoim debiucie w W2RC. Ostatni raz Roma był najwyżej sklasyfikowanym uczestnikiem W2RC na odcinku specjalnym Dakaru w 2022 (OS6), wówczas za kierownicą BRX Huntera. Mattias Ekström i Mitch Guthrie również zrobili swoje dla producenta z Dearborn od początku rajdu, a Carlos Sainz z pewnością powróci w pozostałych czterech rundach serii.

DZIEŃ 13: Etap 10 – 15 stycznia 2025

Trasa: Haradh > Shubaytah – Liaison 520 km i Special 115 km

– Środowy etap 10 na pustyni Empty Quarter był świadkiem niezwykłych powrotów, gdy lokalna faworytka Dania Akeel jechała na czele z byłym zwycięzcą klasy motocykli i samochodów Nani Roma, aby dodać sobie otuchy, po tym jak zostali wykluczeni z walki o tytuł wcześniej w 47. edycji.

– Saudyjska zawodniczka Akeel doznała złamania kości ramienia w swoim pojeździe, przez co jej walka o podium w klasie Challenger wymknęła się spod kontroli, jednak odrobiła straty i osiągnęła jeden z najbardziej niesamowitych wyników w całej historii Dakaru, ponieważ nie tylko wygrała etap, ale jej Taurus T3 Max był trzecią najszybszą czterokołową maszyną, pokonując wszystkie samochody klasy Ultimate z wyjątkiem dwóch. Akeel, który zdobył pięć cennych punktów w World Rally-Raid Championship, powiedział: „Widziałem tablicę na końcu etapu i było na niej napisane, że jesteśmy trzeci w klasyfikacji generalnej! Wydmy były tak fajne, że to było trochę jak żeglowanie łodzią po morzu”.

– Akeelowi na podium Challengera towarzyszyli kierowcy Taurus T3 Max Pau Navarro i Gonçalo Guerreiro, a kierowca Red Bull Off-Road Junior Team Guerreiro zmniejszył przewagę Nicolasa Cavigliassa do 26 minut na dwa etapy przed końcem. Portugalczyk Guerreiro, 24 lata, powiedział: „To były nasze pierwsze duże wydmy w rajdzie. Myślę, że mamy tempo, aby osiągnąć lepsze wyniki”.

– Hiszpan Roma, który wygrał Dakar 2004 na motocyklu, a wyścig 2014 w samochodzie, odniósł w tym roku swoje pierwsze zwycięstwo etapowe Ultimate — pierwsze zwycięstwo etapowe Dakaru od 2015 roku i pierwsze w historii Forda M-Sport. 52-latek, który ukończył wyścig 18 sekund przed Brazylijczykiem Lucasem Moraesem, powiedział: „Jestem zadowolony z zespołu, ponieważ wykonali ciężką pracę. Widzieliśmy pozytywny wynik wszystkich naszych starań, aby ulepszyć samochód”.

– Mattiasowi Ekströmowi i Nasserowi Al-Attiyah kończy się czas na walkę o tytuł Ultimate, ponieważ nadal zajmują odpowiednio trzecie i czwarte miejsce, około pół godziny za nowym liderem Henkiem Lateganem z RPA. 46-letni Szwed Ekström przyznał: „Celem nie było wygranie dzisiaj, ale zajęcie dobrej pozycji startowej na jutro. Zajęcie miejsca na podium byłoby miłe, ale przed nami jeszcze dwa trudne dni”.

– Chilijczyk Francisco „Chaleco” López odniósł swoje piąte zwycięstwo etapowe SSV, ale będzie potrzebował Brocka Hegera i Xaviera de Soultraita, aby stracili sporo czasu w ostatnich dwóch dniach, jeśli chce poprawić swoją trzecią pozycję w klasyfikacji generalnej. 49-latek powiedział: „Słońce było tak jasne, że to wszystko skomplikowało. Cisnęliśmy, jak mogliśmy i jesteśmy zadowoleni z naszego wyniku”.

– Australijczyk Daniel Sanders zwiększył przewagę motocykla do 16m31s w walce o wygranie pierwszego tytułu Dakar, podczas gdy Argentyńczyk Luciano Benavides musiał odrobić siedem minut straty do zajmującego trzecie miejsce Francuza Adriena Van Beverena, aby stanąć na podium również w piątek. 30-letni Sanders powiedział: „To był gorący, trudny i zdradliwy etap. Piasek był supermiękki, a etap bardzo techniczny. Teraz jesteśmy gotowi na wielki dzień jutro”.

– Wszystko jest jeszcze do zdobycia na przedostatnim czwartkowym etapie 11, nieprzewidywalność wyścigów na wydmach Empty Quarter Desert oznacza, że ​​duże różnice czasowe mogą zostać wkrótce zniwelowane przez jeden fałszywy ruch.

Rajd Dakar 2025 – klasyfikacja generalna po 10. etapie

Samochody

1. Henk Lategan (ZAF) 47:29,57
2. Yazeed Al Rajhi (SAU) +2,27
3. Mattias Ekström (SWE) +26,46
4. Nasser Al-Attiyah (KAT) +30.21
5. Mitch Guthrie Jr. (USA) +54.05
8. Seth Quintero (USA) +1:36,45
13. Rokas Baciuška (LTU) +3:32,37
14. Lucas Moraes (BRA) +4:56,19
19. Guillaume De Mévius (BEL) +7:47,52
41. Cristina Gutiérrez (Hiszpania) +37:47,57
45. Nani Roma (ESP) +66:00.16

Challenger

1. Nicolas Cavigliasso (ARG) 51:54,09
2. Gonçalo Guerreiro (POR) +26.00
3. Pau Navarro (ESP) +1:42,53
5. Corbin Leaverton (USA) +3:51,41
30. Dania Akeel (SAU) +73.15.13

SSV

1. Brock Heger (USA) 53:25,31
2. Xavier de Soultrait (FRA) +1:49,53
3. Francisco López (CHL) +2:06,47

Motocykle

1. Daniel Sanders (Australia) 49:53,59
2. Tosha Schareina (ESP) +16.31
3. Adrien Van Beveren (FRA) +22.24
4. Luciano Benavides (ARG) +29.14
8. Edgar Canet (ESP) +1:30,48

(PZM, własne)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button