Trwa Rajd Chorwacji (18-21 kwietnia).
Rajd Chorwacji po raz pierwszy dołączył do kalendarza Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) trzy lata temu.
Sobota. Evans liderem
Elfyn Evans i Scott Martin po drugiej sobotniej pętli Rajdu Chorwacji prowadzą w klasyfikacji generalnej.
Elfyn Evans i Scott Martin są przed Sebastienem Ogierem i Vincentem Landaisem. Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe są trzeci. Czwarty wynik na OS13 osiągnęli Takamoto Katsuta i Aaron Johnston. Piątą załogą są Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen, a Ott Tanak i Martin Jarveoja – szóstą.
W WRC 2 prowadzą Yohan Rossel i Arnaud Dunand.
W Junior WRC Jakub Matulka i Daniel Dymurski są na razie na 8. miejscu.
Toyota powalczy w Chorwacji o czwarte zwycięstwo
Od tego czasu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team (TGR-WRT) nieprzerwanie triumfuje w rajdzie, a zwycięstwa dla Toyoty wywalczyło trzech różnych kierowców. Dwóch z nich powraca w składzie TGR-WRT na tegoroczną edycję zawodów. „Nasze zwycięstwo w minionym Rajdzie Safari było wynikiem ciężkiej pracy całego zespołu i dało nam jeszcze więcej motywacji na nadchodzącą rundę. W przeszłości dobrze sobie radziliśmy w Chorwacji i mamy dobre przeczucia co do tego startu”. – mówił Jari-Matti Latvala, szef zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team.
Zwycięzca z 2021 roku Sébastien Ogier, pilotowany przez Vincenta Landaisa, wystartuje wspólnie z TGR-WRT po raz drugi w tym sezonie. Francuz ma już za sobą start i drugie miejsce w asfaltowym Rajdzie Monte Carlo.
Zeszłoroczny triumfator Rajdu Chorwacji Elfyn Evans, pilotowany przez Scotta Martina, ponownie połączy siły z Ogierem, by powiększyć sześciopunktową przewagę dla marki Toyota w klasyfikacji producentów. Brytyjska załoga z pewnością będzie chciała wskoczyć na pozycję liderów w klasyfikacjach indywidualnych kierowców i pilotów. Evans z Martinem tracą aktualnie tylko 6 punktów do pierwszej załogi w stawce.
Trzecią Toyotę GR YARIS Rally1 HYBRID poprowadzi Takomoto Katsuta, pilotowany przez Aarona Johnstona. Podczas trzech dotychczasowych edycji imprezy, Japończyk za każdym razem meldował się na mecie wymagającego rajdu w pierwszej szóstce.
Rajd Chorwacji od momentu swojego debiutu w WRC nieprzerwanie odbywa się w stolicy Chorwacji Zagrzebiu i jego okolicach. Park serwisowy został w tym roku przeniesiony do nowej lokalizacji w centrum handlowym Westgate. Odcinki specjalne rozgrywane są w pobliżu granic ze Słowenią, na asfaltowych drogach o bardzo zróżnicowanej przyczepności i konfiguracji. Do stale zmieniającego się poziomu przyczepności często dochodzą nieprzewidziane warunki pogodowe z dodatkowo utrudniającym jazdę deszczem i błotem. Z kolei techniczne i kręte sekcje odcinków specjalnych są poprzecinane wieloma szybkimi partiami ze skokami na licznych wzniesieniach. “Gdy jest sucho, chorwackie drogi są bardzo przyjemne do jazdy, ale wiemy, że pogoda może odegrać tu dużą rolę i sprawić, że będzie to bardzo trudny rajd. GR YARIS Rally1 HYBRID jest mocny na asfalcie, ale zdajemy sobie sprawę, że konkurencja cały czas robi postępy. W tej imprezie kierowca musi być pewny swojego samochodu i stale zmieniającej się przyczepności. Naszym celem jest więc zapewnienie kierowcom tej pewności i mam nadzieję, że na koniec weekendu uda nam się zdobyć jak najwięcej punktów”. – dodaje Latvala.
Odcinek testowy i ceremonia startu w Zagrzebiu odbyła w czwartek 18 kwietnia. Następnie rajd przeniósł się w piątek w stronę nadmorskiego kurortu Rijeka. Będzie to najdłuższy dzień zawodów, z ośmioma odcinkami specjalnymi o długości ponad 119 kilometrów. Całkowity dystans do pokonania tego dnia przez załogi będzie wynosić aż 589 kilometrów.
Sobotnia rywalizacja 20 kwietnia rozegrana będzie w typowym dla rajdu formacie, z czterema dwukrotnie pokonywanymi odcinkami specjalnymi na zachód i południe od Zagrzebia, przedzielonych serwisem. Finałowy dzień składa się z dwóch przejeżdżanych dwa razy odcinków na północ od Zagrzebia, z Power Stage Zagorska Sela – Kumrovec.