MOTOSPORT

Rajd Barum. Marczyk i Gospodarczyk przed najtrudniejszą rundą sezonu. Stawka ERC w Czechach

Rajdowe Mistrzostwa Europy

Już w nadchodzący weekend odbędzie się 6. runda sezonu Rajdowych Mistrzostw Europy (FIA ERC), czyli Rajd Barum.

Stawka zawitała już do Zlina w Czechach, gdzie czeka na nich bodaj najtrudniejszy rajd sezonu. Na starcie nie może zabraknąć Miko Marczyka i Szymona Gospodarczyka. Załoga ta ma już za sobą testy i jest gotowa do startu w rywalizacji.

Rajd Barum to jeden z najtrudniejszych, jeśli nie najtrudniejszy rajd asfaltowy na świecie. Trasy zlokalizowane wokół czeskiego Zlina są niezwykle wymagające. Często zniszczone, dziurawe, podbijające, jednocześnie wąskie, bardzo techniczne, prowadzące po pagórkowatym terenie. Skalę trudności podnosi tutaj zawsze bardzo mocna stawka na czele z kilkunastoma lokalnymi, czeskimi załogami. W kalendarzu ERC nie ma drugiej tak wymagającej pod tym względem imprezy.

Na liście zgłoszeń Rajdu Barum znalazło się aż 105 załóg, co jest rekordem, jeśli chodzi o aktualny sezon Rajdowych Mistrzostw Europy. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk nakleją na drzwi swojej Skody Fabii RS Rally2 numer 7. Załoga ta będzie miała aż 32 rywali w swojej kategorii RC2.

Impreza rozegra się na przestrzeni trzech dni. W nadchodzący piątek, 16 sierpnia, załogi powalczą na odcinku kwalifikacyjnym, zaś wieczorem, o godzinie 21:15, wystartuje legendarny miejski superoes w centrum Zlina. To jedna z najpiękniejszych i najtrudniejszych jednocześnie tego typu prób w świecie rajdów. W trakcie dwóch kolejnych dni zawodnicy pokonają ponad 180 kilometrów odcinkowych, w tym takie klasyki, jak m.in. Semetin, Pindula, czy Halenkovice.

Po trzech latach przerwy powracamy na jedne z najbardziej wymagających asfaltowych tras na świecie. Pora na Rajd Barum. Jeśli chodzi o nasz poprzedni występ tutaj, to w 2021 roku zajęliśmy 5. miejsce w klasyfikacji generalnej. Mam z Czech bardzo dobre wspomnienia. Bardzo się cieszę, że wracamy na ten rajd – podkreślił Miko Marczyk.

Trasy są tutaj bardzo trudne, podbijające i brudne. Czekają na nas absolutne klasyki, jak Semetin, czy Pindula, ale też nie zabraknie nowości. Taką jest chociażby próba Bunc z długim, sześciokilometrowym łącznikiem szutrowym. Mamy za sobą testy i jesteśmy dobrze przygotowani. Już teraz czuję, że mam z jazdy większą satysfakcję, niż podczas Rajdu Rzymu – zaznaczył kierowca.

Podczas testów jeździliśmy po słynnym odcinku Biskupice i myślę, że wykonaliśmy tam mnóstwo ważnej pracy w kontekście samego rajdu. Podczas Rajdu Barum harmonogram zawsze jest bardzo napięty, więc czeka nas intensywny weekend. Rywalizacja wystartuje od słynnego miejskiego superoesu w centrum Zlina. Zawsze jest tam mnóstwo kibiców, dużo się dzieje, atmosfera jest niesamowita. Tam ruszymy na trasę około godziny 23:00 a już o 7:30 ruszymy do sobotniej rywalizacji, więc będzie co robić – podsumował Szymon Gospodarczyk, pilot w załodze.

Wszystko, co musisz wiedzieć o tej załodze:

  • Miko Marczyk ma 28 lat, urodził się 24 października 1995 roku w Łodzi. Rozpoczynał przygodę z motorsportem od kartingu, gdzie trzykrotnie został Mistrzem Polski w Kartingu Halowym;
  • Rywalizację w rajdach rozpoczął w 2016 roku startami w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, gdzie od razu zajął 3. miejsce w jednym z najlepiej obsadzonych sezonów w historii cyklu;
  • Szymon Gospodarczyk ma 39 lat, urodził się 19 maja 1985 roku w Rabce Zdrój. Swoją przygodę z rajdowym pilotażem rozpoczął w 2005 roku od startów w Rajdowym Samochodowym Pucharze PZM;
  • Załoga startuje razem od sezonu 2017. Wówczas wywalczyli mistrzostwo Polski w klasie Open N. W kolejnych latach Marczyk i Gospodarczyk wywalczyli dwa tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a Miko został najmłodszym mistrzem Polski w historii;
  • Do ich największych sukcesów międzynarodowych należą m.in.: tytuł mistrzów Europy juniorów, drugich wicemistrzów Europy w klasyfikacji generalnej, wygrana w Rajdzie Polski, 5 miejsc na podium w mistrzostwach Europy oraz 4 miejsca na podium w mistrzostwach świata;
  • Załoga startuje Skodą Fabią RS Rally2. Samochód ma silnik o pojemności 1.6 l i mocy ok. 300 koni mechanicznych. Rozpędza się do setki w 3 sekundy. Ma napęd na cztery koła i pięciobiegową, sekwencyjną skrzynię biegów.
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button