Projekt ustawy budżetowej na rok 2023 przyjęty

Budżet na 2023 rok

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy budżetowej na rok 2023, przedłożony przez ministra finansów.

Agresja Rosji na Ukrainę, wzrost cen surowców, a także pandemia COVID-19 negatywnie wpływają na stan gospodarki w wielu państwach na całym świecie. W tym trudnym czasie rząd wspiera Polaków m.in. poprzez obniżkę podatków czy realizację Rządowej Tarczy Antyinflacyjnej i Solidarnościowej. Jest to możliwe m.in. dzięki skutecznemu uszczelnianiu systemu podatkowego. Przewidujemy, że w 2023 r. dochody budżetu państwa wyniosą ok. 604,7 mld zł. Oznacza to wzrost o blisko 110 proc. w stosunku do 2015 r.

Skuteczne uszczelnianie systemu podatkowego

Rząd zwiększa dochody budżetowe, dzięki czemu możliwa jest realizacja wielu programów skierowanych do Polaków.

Dochody i wydatki budżetu państwa w 2023 r.

Wskaźniki gospodarcze

Uwarunkowania dochodów budżetu państwa

Uwarunkowania wydatków budżetu państwa

Budżet na 2023 r. został przygotowany z zastosowaniem stabilizującej reguły wydatkowej. Zabezpieczone zostały także niezbędne środki na kontynuację dotychczasowych, priorytetowych działań, jak również na realizację nowych, m.in.:

Dług publiczny

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2022 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2022 r. wyniosło:

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2022 r.

W okresie styczeń – sierpień 2022 r. dochody budżetu państwa były wyższe o 25,0 mld zł w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Dochody podatkowe budżetu państwa były wyższe w stosunku do okresu styczeń – sierpień 2021 r. o ok. 37,3 mld zł.

W stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego:

W okresie styczeń – sierpień 2022 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło ok. 28,5 mld zł i było niższe o ok. 12,3 mld zł (tj. 30,1%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – sierpień 2021 r.

Niższe wykonanie dochodów niepodatkowych związane jest z przekazaniem, na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym, części zysku Narodowego Banku Polskiego ponad określoną w ustawie budżetowej na rok 2022 jego prognozę, do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, w kwocie 9,6 mld zł.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2022 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – sierpień 2022 r. wyniosło 317,6 mld zł, tj. 60,9% planu. W stosunku do tego samego okresu roku 2021 (276,7 mld zł) wydatki budżetu państwa były wyższe o 40,8 mld zł, tj. 14,8%.

Wykonanie wydatków wynika głównie z wyższych środków przekazanych do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 7,7 mld zł) na finasowanie uzupełniające, co było związane m.in. z niższym stanem środków na rachunku FUS na koniec 2021 r. w stosunku do roku 2020, rozpoczęcia w lutym wypłat Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego z wyrównaniem od stycznia w większej kwocie niż pierwotnie planowano oraz zwiększonej do poziomu 7% waloryzacji świadczeń.

W ramach części 16 – Kancelaria Prezesa Rady Ministrów przekazano więcej o 3,7 mld zł, w tym m. in. środki na wpłatę do Funduszu Pomocy oraz do Agencji Rezerw Strategicznych na realizację zadań z zakresu zakupu rezerw strategicznych.

W części 29 – Obrona Narodowa przekazano więcej o 4,6 mld zł. W ramach subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 2,9 mld zł, w związku ze wzrostem części oświatowej subwencji ogólnej, m.in. w związku przekazaniem środków na podwyżki dla nauczycieli.

Większe wykonanie odnotowano także w ramach środków własnych Unii Europejskiej (więcej o ok. 3,1 mld zł) zgodnie z wnioskiem Komisji dotyczącym zapłaty składki oraz szacowanej wysokości wpłaty z tytułu ceł płatnych do UE, a także w zakresie obsługi długu Skarbu Państwa (więcej o ok. 2,6 mld zł).