Premier Mateusz Morawiecki w Janowie Lubelskim oficjalnie ogłosił plany zwiększenia budżetu dla Programu Kolej Plus.
Na posiedzeniu Rada Ministrów zwiększy finansowanie z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Dzięki temu zrealizuje 34 projekty modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych, zamiast 17. Zwiększa dwukrotnie planowane inwestycje, dzięki którym uzupełni kolejne sieci połączeń pasażerskich. Celem programu jest dalsze eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego. Wiele połączeń kolejowych pozwoli na komfortowe podróżowanie po całej Polsce i wzrost atrakcyjności wielu regionów naszego kraju.
– Bardzo się cieszę, że możemy dzisiaj przedstawić niezwykle ważny program dla całej Polski. Program, który mówi o odbudowie, odtworzeniu linii kolejowych – powiedział premier Mateusz Morawiecki. I dodał: – To ważny moment, ponieważ w III Rzeczpospolitej dochodziło do likwidowania linii kolejowych.
Ponad 1200 km linii kolejowych będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r.
Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim.
Zwiększenie połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi
Program Kolej Plus skierowany jest do jednostek samorządu lub związków metropolitalnych, które zainteresowane są rozwojem własnej infrastruktury kolejowej. Rząd planuje uzupełnienie istniejącej sieci kolejowej o połączenia pasażerskie z miastami wojewódzkimi. Dotyczy to miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców.
Ważnym elementem dofinansowania inwestycji jest uwzględnienie potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Modernizacja obejmie miejscowości, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia np. w postaci mijanek, czy łącznic kolejowych. Planowana realizacja programu to 2028 r.
– Polska nie może się rozwijać tylko, jak to niektórzy nazywali wcześniej fasadowo. Musi być fundament i tym fundamentem jest zapewnienie osi, rusztu komunikacyjnego, także kolejowego – tego co zwiększa perspektywy rozwoju właśnie także mniejszych miejscowości, terenów wiejskich – podkreślił szef polskiego rządu.
Poprawa jakości życia obywateli
Program Kolej Plus przyczyni się do dalszego eliminowania wykluczenia komunikacyjnego. Jego celem jest zapewnienie lepszego dostępu do połączeń kolejowych mniejszych miejscowości z miastami wojewódzkimi. Nowe połączenia kolejowe wpłyną na poprawę warunków życia obywateli i turystów oraz spowodują wzrost atrakcyjności w różnych regionach Polski.
– Polska nie jest archipelagiem tylko bogatych miast. W Polsce miliony ludzi, większość Polaków mieszka w mniejszych i średnich miejscowościach. O nich nie tylko nie zapominamy, ale także powodujemy, że można lepiej planować rozwój, przemieszczać się z punktu do punktu poprzez połączenie kolejowe, które odtwarzamy już, ale będziemy w zwiększonej liczbie odtwarzać w najbliższych kilku latach poprzez nasz Program Kolej Plus – podkreślił Prezes Rady Ministrów.
Podróż koleją to jeden z bardziej ekologicznych środków transportu spośród komunikacji zbiorowej. Może być wykorzystywany do codziennej komunikacji do pracy lub szkoły oraz w celach turystycznych. Lokalne inwestycje to również pozytywny wpływ na wsparcie gospodarki.
– Wraca moda na kolej. I bardzo dobrze. Bardzo się z tego cieszę. Kolej jest tym środkiem komunikacji, który jest bezpieczny, sprawny, szybki i przyjazny dla środowiska naturalnego. To bardzo dobrze, że ludzie z powrotem wracają do podróżowania koleją – powiedział premier Mateusz Morawiecki.
Około 6 tys. km zmodernizowanych torów kolejowych
Od 2015 r. zmodernizowano i wybudowano ponad 800 dworców, stacji, przystanków kolejowych oraz ok. 6 tys. km torów kolejowych.
Obecnie pociągi dalekobieżne w Polsce obsługują blisko 470 stacji w 415 miejscowościach. To ponad 140 stacji więcej niż jeszcze siedem lat temu. Aktualnie prowadzone są prace budowlane na kolejnych dworcach przystankach kolejowych. Wartość realizowanych inwestycji na liniach kolejowych wynosi ponad 40 mld zł.
– Mamy uzdrowione finanse publiczne. Przeznaczamy te środki na to, co jest najbardziej potrzebne, czyli rozwój, przyszłość, połączenie, zwiększenie szans zawodowych, inwestycji poprzez rozwój kolejnictwa w Polsce – podkreślił szef polskiego rządu.
Najważniejsze rozwiązania
- Budżet programu Kolej Plus zostanie zwiększony o 5,6 mld zł i wyniesie ponad 11 mld zł.
- Nowe środki pozwolą na dofinansowanie 34 projektów inwestycyjnych, zamiast przewidywanych 17. Dzięki takiemu rozwiązaniu będzie można zmodernizować lub zbudować więcej linii kolejowych. Dotyczy to także budowy np. mijanek czy łącznic kolejowych. Program będzie realizowany do 2028 r.
- W celu realizacji inwestycji podwyższony zostanie kapitał zakładowy PKP Polskich Linii Kolejowych.
- Nowe przepisy przewidują także usprawnienie procesu wnoszenia przez Polskie Koleje Państwowe do spółki PKP PLK składników majątkowych, które potrzebne są do prowadzenia działalności dotyczącej zarządzania infrastrukturą kolejową. Chodzi o umożliwienie PKP przekazania PLK linii kolejowych, znajdujących się na gruntach o uregulowanym stanie prawnym, ale wymagających przeprowadzenia podziałów nieruchomości.
- Minister finansów będzie mógł także przekazywać w danym roku kalendarzowym na rzecz PLK dodatkowe skarbowe papiery wartościowe. Rozwiązanie to pozwoli elastycznie reagować na zwiększone zapotrzebowanie na środki niezbędne do realizacji inwestycji w poszczególnych latach. Chodzi o możliwość przesuwania wielkości z limitów określonych w konkretnym roku kalendarzowym do emisji w innym roku.
- Umożliwione zostanie finansowanie akcjami PLK zobowiązań podatkowych dotyczących podatku CIT.
Dotychczasowe działania rządu
Od 2015 r. rząd zmodernizował i wybudował ponad 800 dworców, stacji i przystanków kolejowych:
- do użytku oddano 46 nowych lub zmodernizowanych dworców PKP;
- do użytku oddano 70 nowych przystanków kolejowych;
- zmodernizowanych zostało 400 przystanków kolejowych;
- zmodernizowanych zostało 291 stacji kolejowych;
- zmodernizowanych zostało ok. 6 tys. km torów kolejowych.
Obecnie prowadzone są prace budowlane na 54 dworcach kolejowych i 47 przystankach kolejowych. Aktualnie realizowane są inwestycje na liniach kolejowych o wartości 46 mld zł.
W 2015 r. pociągi dalekobieżne (PKP Intercity) obsługiwały 326 stacji w 283 miastach. Natomiast obecnie jest ich 468 w 415 miejscowościach. Oznacza to, że w ostatnich latach liczba obsługiwanych stacji wzrosła o 142.