Port Lotniczy Gdańsk. Wkrótce ruszy rozbudowa terminalu pasażerskiego

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy podpisał z Korporacją Budowlaną DORACO umowę na realizację rozbudowy terminalu pasażerskiego.

W ramach tej inwestycji powstanie nowy pirs, stanowiący przedłużenie istniejącego terminalu T2 w kierunku zachodnim. Budowa ma potrwać 26 miesięcy.

„Po wybudowaniu pirsu Port Lotniczy Gdańsk zyska prawie 16 tys. m kw. nowej powierzchni, dzięki której pasażerowie będą mogli podróżować w jeszcze bardziej komfortowych warunkach. To dla nas absolutny priorytet. Nasi pasażerowie uznali nasze lotnisko za jedno z najlepszych na świecie, w rankingu AirHelp 2019 umieścili nas na 5 miejscu w globalnym rankingu lotnisk, biorąc pod uwagę punktualność, jakość obsługi i ofertę handlową. To ogromne wyróżnienie, za które bardzo dziękujemy. Ale to także wielkie zobowiązanie. Dlatego, mimo trudnej sytuacji na rynku budowlanym i inwestycyjnym, zdecydowaliśmy się rozpocząć i zrealizować to ważne i ambitne zadanie, jakim jest rozbudowa terminalu pasażerskiego” – powiedział Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Po rozbudowie terminalu pasażerskiego, w nowym pirsie portu będą obsługiwani pasażerowie rejsów rozkładowych, którzy podróżują do krajów non-Schengen, takich jak Irlandia czy Wielka Brytania, a także pasażerowie czarterów np. do Turcji, Egiptu. Obecnie podróżni ci korzystają z pochodzącego z 1997 roku terminalu T1. Część nowego pirsu będzie też przeznaczona do obsługi pasażerów z krajów strefy Schengen. Specyfiką działania i zarządzania nowego obiektu będzie możliwość dostosowania punktów wyjść do samolotów do bieżących potrzeb, poprzez zwiększanie lub zmniejszanie odpowiednio strefy obsługi Schengen i non-Schengen. Dzięki powiększonej powierzchni terminalu, zwiększona zostanie strefa centralnej kontroli bezpieczeństwa i paszportowej, a także hala odbioru bagażu i bagażownia przylotowa. Na parterze dobudowanej części terminalu będą obsługiwane przyloty, a na piętrze odloty. Znajdą się tam też 2 wyjścia autobusowe. Ponadto zaprojektowano 4 zewnętrzne klatki schodowe, umożliwiające dostęp do rękawów pasażerskich.

DORACO ma wybudować pirs wraz z pełnym wyposażeniem. Za tę realizację Port Lotniczy Gdańsk zapłaci 255.229.228 zł netto. Inwestycja zostanie sfinansowana z obligacji, które wyemituje PLG przy współpracy z bankiem Pekao S.A. oraz ze środków własnych. W ramach inwestycji, DORACO przebuduje wewnętrzny układ drogowy oraz zrealizuje nowy plac manewrowy dla lotniskowych autobusów. Zgodnie z umową, budowa pirsu ma potrwać 26 miesięcy i powinna się zakończyć w III kwartale 2021 roku. Następnie odbędą się wymagane odbiory i po 1-2 miesiącach Port Lotniczy Gdańsk powinien uzyskać pozwolenia na użytkowanie.

Podstawowe zmiany parametrów po wybudowaniu pirsu w PLG:

– centralny punkt kontroli bezpieczeństwa – zwiększenia liczby linii kontroli bezpieczeństwa z 11 do 18
– punkty odprawy paszportowej, odloty – zwiększenie z 6 do 10 przejść
– gate’y odlotowe – zwiększenie liczby gate’ów z 20 do 30
– punkty odprawy paszportowej, przyloty – zwiększenie przejść z 8 do 12
– odbiór bagażu – zwiększenie liczby karuzel z 5 do 9

Liczba kondygnacji:

– 3 nadziemne, w tym antresola
– 1 podziemna

Więcej o budowie pirsu zachodniego terminalu pasażerskiego T2 przeczytacie TUTAJ!

Blisko, coraz bliżej 5 milionowego pasażera

W ciągu 9 miesięcy tego roku Port Lotniczy Gdańsk obsłużył ponad 4 miliony pasażerów. To ważny krok do osiągnięcia wyniku 5 milionów podróżnych w 2019. W ubiegłym roku, o tej samej porze było ponad 240 tysięcy mniej pasażerów. Po trzech kwartałach 2019 roku jest już 4.118.627 podróżnych, w 2018 roku było ich 3.876.199. To wzrost o ponad 6 procent.

Liczba pasażerów w poszczególnych miesiącach 2019 roku kształtowała się następująco:

– styczeń 318.953 pasażerów, spadek o 0,51 % w porównaniu do stycznia 2018
– luty 321.558 pasażerów, wzrost o 3,6 % w porównaniu do lutego 2018
– marzec 360.791 pasażerów, wzrost o 2,5% w porównaniu do marca 2018
– kwiecień 430.696 pasażerów, wzrost o 7,2 % w porównaniu do kwietnia 2018
– maj 493.329 pasażerów, wzrost o 10,3 % w porównaniu do maja 2018
– czerwiec 537.450 pasażerów, wzrost o 8,9 % w porównaniu do czerwca 2018
– lipiec 564.833 pasażerów, wzrost o 6,5% w porównaniu do lipca 2018
– sierpień 561.759 pasażerów, wzrost o 5% w porównaniu do sierpnia 2018
– wrzesień 529.258 pasażerów, wzrost 8,9% w porównaniu do września 2018

Siatka połączeń z Gdańska (aktualna do zmiany rozkładu lotów 27.10.2019)

Londyn-Luton, Londyn-Gatwick, Liverpool, Doncaster–Sheffield, Edynburg (19.12.2019), Wiedeń, Billund, Turku, Paryż-Beauvais, Kutaisi, Barcelona-El Prat, Eindhoven, Rejkiawik, Brema, Dortmund, Kolonia-Bonn, Hamburg, Oslo-Gardermoen, Oslo-Torp, Tromso, Bodo, Trondheim, Alesund, Bergen, Haugesund, Stavanger, Kristiansand, Molde (27.10.2019), Aberdeen, Sztokholm–Skavsta, Goteborg, Malmo, Kijów, Charków, Lwów, Odessa (2.11.2019), Bergamo (Wizz Air);
Londyn-Stansted, Manchester, Newcastle, Birmingham, Bristol, Leeds-Bradford, Aarhus, Ateny, Barcelona-Reus, Alicante, Dublin, Belfast, Cork, Malta, Oslo-Torp, Kraków, Wrocław, Edynburg, Sztokholm–Skavsta, Vaxjo, Kijów, Odessa (29.10.2019), Bergamo, Piza, Kopenhaga (27.10.2019), Goteborg (27.10.2019), Hamburg (27.10.2019) (Ryanair);
Kopenhaga, Oslo-Gardermoen, Sztokholm-Arlanda (SAS); Frankfurt, Monachium (Lufthansa); Amsterdam (KLM); Zurych (Swiss); Tel Awiw, Warszawa, Kraków (LOT); Helsinki (Finnair); Ryga (airBaltic); Dusseldorf (Eurowings) (27.10.2019); Helsinki, Oslo-Gardermoen, Bergen (27.10.2019) (Norwegian); Berlin (easyJet).
(org.)

Exit mobile version