W 2021 roku Port Lotniczy Gdańsk odwiedziło o 25% więcej podróżnych niż rok wcześniej.
W przewozach towarów nastąpił wzrost o 30%.
Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy podsumował liczbę pasażerów podróżujących przez gdańskie lotnisko w 2021 roku, liczbę startów i lądowań, wagę przewiezionych drogą lotniczą towarów oraz wyniki finansowe spółki.
W roku 2021 goszczono w Gdańsku 2 154 563 pasażerów, czyli o 25,9% więcej niż w także dotkniętym pandemią roku 2020. Do rekordowego roku 2019, kiedy było prawie 5,4 mln pasażerów, brakuje jeszcze 59,9%.
„2021 był dla nas trudniejszym rokiem niż 2020. W pierwszym kwartale ruch lotniczy znacznie spadł. Branża wciąż doświadcza negatywnych skutków pandemii koronawirusa. Pojawiają się nowe mutacje wirusa, pociągające za sobą wzrosty zakażeń, zachorowań i zgonów. Często zmieniają się przepisy kowidowe, które nie są jasne dla pasażerów. Część podróżnych wciąż obawia się latać. Jest na szczęście spora grupa, która podróżuje i dzięki niej widzimy poprawiające się wyniki w 2021 roku na naszym lotnisku, szczególnie w zakresie przychodów i wyniku ze sprzedaży. Wzrósł ruch pasażerski, ale także wzrosło zainteresowanie transportem lotniczych towarów, firmy kurierskie rozwijają się i zarabiają w pandemii” – podsumował Tomasz Kloskowski.
W 2021 roku z gdańskiego lotniska najwięcej osób podróżowało w miesiącach od lipca do października, natomiast najmniej było ich w lutym. Najpopularniejsze kierunki, które wybierali podróżni to Oslo, Londyn i Amsterdam. Na dalszych miejscach znalazły się: Sztokholm, Kijów i Kraków.
Letnia siatka 2021 roku to 93 połączenia, do 23 państw, na 77 lotnisk, w tym na 6 lotnisk w Polsce, realizowanych przez 10 przewoźników: Wizz Air, Ryanair, LOT, SAS, KLM, Lufthansa, Eurowings, Finnair, SWISS i Norwegian. W siatce zimowej, ogłoszonej pod koniec października 2021, było 69 połączeń.
Mimo kolejnego trudnego pandemicznego roku linie lotnicze uruchomiły w 2021 wiele nowych połączeń z Gdańska. Wizz Air wystartował w grudniu do Narwiku, a latem latał do Malagi, Splitu, Burgas oraz na Santorini, Kretę i Mykonos. Ryanair uruchomił w wakacje nowe kierunki takie jak Zadar, Kretę, Korfu i Santorini, a jesienią zainaugurował loty do Walencji. Od ubiegłego roku samoloty Ryanair latają do stolicy Szwecji, na lotnisko Sztokholm-Arlanda, do Paryża-Beauvais oraz do Billund. Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły nowe połączenie
z Gdańska do Lublina, a latem kursowały na Kos.
„Cieszy nas nieustające zainteresowanie linii lotniczych połączeniami do Gdańska. Pojawienie się w 2021 roku zupełnie nowych kierunków świadczy o tym, że jako region jesteśmy dobrym rynkiem turystycznym i biznesowym, a jako port lotniczy wiarygodnym kontrahentem. Mamy nadzieję, że linie nadal będą rozwijały siatkę połączeń z Gdańska, a zawieszone kierunki szybko powrócą. Wierzymy, że wzrost opłat, który zafundował przewoźnikom polski rząd, nie zrazi ich do operowania w Polsce, a ceny biletów dla pasażerów nie wzrosną drastycznie” – powiedział Tomasz Kloskowski.
W lotach czarterowych, realizowanych z Gdańska w 2021 roku na zlecenie touroperatorów i biur podroży, najwięcej pasażerów podróżowało do Turcji, Grecji i Egiptu. Rzadziej, ale wybierali też Bułgarię, Albanię i Hiszpanię.
Rok 2021 był lepszy o 14,6% od 2020 w łącznej liczbie startów i lądowań w Gdańsku. Zanotowano 29 298 operacji lotniczych (o 40,1% mniej niż w 2019).
Lepsze o 30% niż w 2020 roku, a także najlepsze w historii gdańskiego lotniska, są wyniki cargo. W 2021 przez Port Lotniczy Gdańsk przetransportowano 9 171 ton towarów i przesyłek pocztowych. Wzrost jest skokowy, bo wcześniej wyniki w cargo poprawiały się od kilku do kilkunastu procent rocznie.
Za rok 2021 strata netto wstępnie wyniosła -2 701 000 złotych. Dla porównania w 2020 roku mieli stratę -19 000 złotych, a w rekordowym 2019 roku zanotowali zysk w wysokości aż 48 047 639 zł.
Za 2021 rok to strata na sprzedaży w wysokości -14 544 000 złotych. W 2020 roku była większa, wynosiła -28 164 000 zł, a w dobrym roku 2019 był zysk ze sprzedaży w kwocie 50 749 192 zł.
„Niestety pod względem ekonomiczno-finansowym 2021 rok był jeszcze gorszy niż pandemiczny rok 2020. Spowodowane jest to faktem, że w pandemicznym 2020 roku wszyscy korzystaliśmy z rządowych tarcz osłonowych, które chociaż w części rekompensowały ponoszone straty. W roku 2021, jak wszyscy wiemy, tarcz już nie było. Wszystkie lotniska w Polsce i na świecie oraz linie lotnicze notują straty. Branża jest nadal w głębokim kryzysie” – podsumowuje Tomasz Kloskowski.
W 2021 roku wzrosły przychody Portu Lotniczego Gdańsk ze strefy Premium na lotnisku. Aż o ponad 100% więcej zarobiono w salonie VIP, gdzie pasażerowie m.in. korzystają z szybkiej odprawy i kontroli bezpieczeństwa oraz oczekują na lot w komfortowych warunkach w formule „all inclusive”.
Pasażerowie w 2021 (spadek lub wzrost w porównaniu poszczególnych miesięcy 2020):
Styczeń 2021
pasażerowie 43 654 (-88,3%)
Luty 2021
pasażerowie 26 477 (-92,8%)
Marzec 2021
pasażerowie 34 964 (-75,9%)
Kwiecień 2021
pasażerowie 45 524 (+3946,6%)
Maj 2021
pasażerowie 82 937 (+6498%)
Czerwiec 2021
Pasażerowie 155 290 (752,0%)
Lipiec 2021
pasażerowie 310 165 (+101,4%)
Sierpień 2021
pasażerowie 362 983 (+55,6%)
Wrzesień 2021
pasażerowie 316 116 (+77,6%)
Październik 2021
pasażerowie 307 278 (+161,0%)
Listopad 2021
pasażerowie 240 310 (+345,5%)
Grudzień 2021
pasażerowie 228 865 (+243,3%)