POLSKA

Południowa Obwodnica Warszawy otwarta. Najdłuższy most na Wiśle

Najdłuższy most na Wiśle w Warszawie

Polepszenie stanu infrastruktury drogowej w naszym kraju to jeden z głównych priorytetów rządu premiera Mateusza Morawieckiego.

Zakończyły się prace nad kolejnymi bardzo ważnymi odcinkami drogowymi – Południowej Obwodnicy Warszawy. Premier Mateusz Morawiecki oraz minister infrastruktury Andrzej Adamczyk dokonali oficjalnego otwarcia dwóch z trzech odcinków obwodnicy. Jej łączna długość na odcinku od węzła „Puławska” do węzła „Lubelska” to ponad 18 km, a koszt realizacji to ok. 4 mld zł.

„To ogromna radość, że możemy dziś otworzyć część Południowej Obwodnicy Warszawy. Dzięki takiej wielkiej inwestycji – to koszt ok. 4 mld złotych – Warszawa staje się prawdziwie europejską stolicą, co do nowoczesności infrastruktury zaawansowania połączeń komunikacyjnych” – podkreślił szef rządu.

Dwa z trzech odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy już gotowe

Od 22 grudnia kierowcy mogą już korzystać z drogi ekspresowej S2 na odcinku pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów i Lubelska. W ramach tego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy o długości ponad 15 km powstał także nowy most na Wiśle. Wraz z oddaniem do ruchu S2 udostępnione zostały również kolejne relacje na węźle Lubelska, który stanowi połączenie autostrady A2 oraz dróg ekspresowych S2 i S17. Oddane do ruchu odcinki ułatwią przemieszczanie się pomiędzy Wilanowem i Wawrem, a także połączenie stolicy z Siedlcami i Lublinem.

„Na tę obwodnicę mieszkańcy czekali kilkadziesiąt lat. Pierwsze plany pojawiły się pół wieku temu, a w 2017 r. ruszyły prace. Ogromne siły i środki zostały przeznaczone na realizację tego projektu. Ta obwodnica to wyjście z infrastrukturalnego zakrętu w kierunku szybkiego rozwoju” – podkreślił premier Morawiecki.

S2 Warszawa Wilanów – Lubelska

Kierowcy będą mieć do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście przez Wisłę po cztery pasy ruchu w każdym kierunku. Na trasę będzie można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska.

Na węźle Lubelska kierowcy będą mogli wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostaną również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte będą natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa, jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostanie organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, będzie można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa. Prace na węźle Lubelska zakończą się wiosną przyszłego roku.

Wykonawcą odcinka od węzła Warszawa Wilanów do węzła Wał Miedzeszyński o długości ok. 6,5 km jest konsorcjum firm Gϋlermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Mińsk Mazowiecki. Za budowę odcinka od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska długości ok. 7,5 km odpowiada firma Warbud. Umowy na realizację zostały zawarte w grudniu 2015 r. Pierwsza o wartości ok. 758 mln zł, a druga ok. 562 mln zł. Po wykonaniu projektów budowlanych oraz uzyskaniu niezbędnych decyzji wykonawcy rozpoczęli roboty w terenie w drugiej połowie 2017 r.

Najdłuższy most na Wiśle w Warszawie

Nowa przeprawa to dwa niezależne obiekty, o długości 1505 m każdy. Most nad nurtem Wisły ma długość 533 m, a dwie estakady nad terenami zalewowymi odpowiednio 343 m (po stronie Wilanowa) oraz 629 m (po stronie Wawra). Piesi i rowerzyści mogą korzystać z chodnika i ścieżki rowerowej po obu stronach mostu.

Nowy most na Wiśle jest jedenastym w Warszawie, dziewiątym drogowym i drugim w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest też najdłuższym z nich wszystkich.

Wanna pod torami

Trasa ekspresowa S2 na wysokości ul. Patriotów poprowadzona jest w tzw. „wannie szczelnej”, nad którą wybudowane zostały cztery wiadukty – dwa dla ruchu kołowego w ciągu ulicy Patriotów (dla jezdni zachodniej i wschodniej) oraz dwa dla ruchu kolejowego. Pierwotnie w tym miejscu miał powstać wiadukt kolejowy pod dwa obecne tory i rezerwę pod trzeci. Jednak na mocy porozumienia z PKP PLK powstał dodatkowy obiekt pod czwarty tor.

S2 na Ursynowie

Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2, o długości 4,5 km, to ok. 89 proc. Kierowcy pojadą tunelem pod Ursynowem, który jest realizowany w ramach tego zadania, w II kwartale 2021 r., po zakończeniu odbiorów i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie.

Łączny koszt budowy trzech odcinków S2, które stanowią fragment Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Lubelska wynosi ok. 4,6 mld zł, z czego blisko 1,7 mld zł to wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Kluczowa inwestycja dla całego Mazowsza

Szef rządu zauważył, że Południowa Obwodnica Warszawy to droga, która zwiększy atrakcyjność inwestycyjną miasta, ale i całego Mazowsza. Obwodnica będzie służyła mieszkańcom i przyciągnie przedsiębiorców. Połączy autostradę A2 od strony wschodniej ze stroną zachodnią miasta stołecznego, a więc zwiększy perspektywę całego Mazowsza.

„Udało nam się zmniejszyć poziom bezrobocia do 2. najniższego w UE i utrzymać go w czasie COVID-19. To również dzięki inwestycjom takim jak ta, które przyciągają inwestorów. Dziękuję wszystkim, którzy w tym czasie realizują takie inwestycje” – dodał.
(KPRM)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button