Polska. Podsumowanie 2021. Plany w 2022 roku: ponad 345 km dróg

Polskie drogi

Koniec roku to czas podsumowań. Zapraszamy zatem do naszego résumé ostatnich 12 miesięcy.

Rok 2021 zakończono, realizując 109 zadań o łącznej długości ponad 1373 km. W tym roku udostępniono do ruchu ponad 425 km nowych dróg. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4624,9 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 753,6 km autostrad i 2871,3 km dróg ekspresowych. W postępowaniach przetargowych są obecnie 22 zadania o łącznej długości 305,9 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz jedna obwodnica o długości około 6 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

– 2021 rok obfitował w ważne dla kierowców wydarzenia. Dzięki ciężkiej pracy GDDKiA, projektantów, inżynierów i wykonawców udało się oddać do ruchu ponad 400 km nowych dróg, w przeważającej części autostrad i dróg ekspresowych. W tym roku kierowcy zyskali ważne odcinki międzynarodowej trasy Via Carpatia S19 pomiędzy Lublinem i Rzeszowem, odcinki trasy Via Baltica S61 Śniadowo – Łomża, S61 Kolno – Stawiski – Szczuczyn oraz Wysokie – Raczki. W 2021 r. oddaliśmy do ruchu także kilka odcinków autostrady A1 na terenie woj. łódzkiego i śląskiego, dzięki czemu trasa ta jest w użytkowaniu na niemal całym przebiegu od Trójmiasta do południowej granicy kraju. Znacząco wydłużyła się też droga ekspresowa S7, do ruchu oddano odcinki Mława – Strzegowo i Strzegowo – Pieńki na północ od Warszawy, a także dwa odcinki ułatwiające podróż na trasie ze stolicy do Krakowa. Kierowcy zyskali ponadto odcinki S3 w województwie zachodniopomorskim i dolnośląskim. Do ruchu oprócz autostrad i dróg ekspresowych oddaliśmy także obwodnice, m.in. Stalowej Woli i Niska, Myśliborza, Łańcuta i Niemodlina – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– To kolejny rok, kiedy zdajemy test odpowiedzialności i skuteczności. Ten intensywny rok na budowach dróg krajowych przyniósł około 425 km nowych odcinków. Ponadto podpisaliśmy 46 umów na realizację odcinków o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Ta kwota to perspektywa i stabilność dla branży – podkreślał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

– Jednak zanim rozpocznie się realizacja, musimy wybrać wykonawcę. I w tym momencie przychodzi czas na postępowania przetargowe. W tym roku zostało ogłoszonych 27 przetargów na realizację zadań o łącznej długości około 334 km – dodał Tomasz Żuchowski, Szef GDDKiA.

Podsumowanie – 2021 r. – najważniejsze liczby i odcinki udostępnione kierowcom (fot. GDDKiA)

Rok 2021 ponad plan

Na początku 2021 roku planowano, że udostępni się do ruchu 33 zadania o długości ponad 385 km. Mimo kolejnego roku z pandemią w tle, udało się nie tylko zrealizować ten plan, ale wypracować jeszcze więcej, bo ponad 425 km. 

W tym roku oddano do ruchu ok. 425 km dróg: 

W przypadku drogi ekspresowej S7 Napierki – Mława przełożono ruch na odcinku o długości 10 km na jedną jezdnię i 3 km na dwie jezdnie. Na odcinku Mława – Strzegowo i Strzegowo – Pieńki ruchu odbywa się po dwóch jezdniach. Na Pieńki – Płońsk dwie jezdnie udostępnione są na długości 4,3 km, na ok. 7 km ruch odbywa się po drogach serwisowych, zaś końcówka tego odcinka już przed Płońskiem na 5-kilometrowym odcinku ruch przełożony jest na jedną jezdnią. Ponadto udostępniono ok. 3 km ostatniego odcinka A1 Piotrków Trybunalski – Kamieńsk, który w całości zostanie udostępniony w przyszłym roku, dopełniając tym samym całą autostradę A1. 

Najważniejsze liczby 2021 roku 

Wyżej wymieniono już nowe odcinki dróg udostępnione dla kierowców. Było to 37 odcinków i ponad 425 km! 

Ponadto w 2021 roku ogłoszono przetargi dla 27 odcinków o łącznej długości około 334 km i wartości ponad 15 mld zł – 25 zadań z PBDK o łącznej długości 325,3 km oraz dwie obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) o łącznej długości 9 km.  

Od 1 stycznia 2021 r. podpisano 46 umów na drogi o łącznej długości 555 km i wartości 16,8 mld zł. Z tego 35 umów to zadania z PBDK o łącznej długości 465 km i wartości ponad 15,3 mld zł oraz jedenaście to obwodnice z PB100 o długości 90,1 km i wartości blisko 1,5 mld zł.

GDDKiA największym beneficjentem Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020

W związku z podpisaniem w 2021 roku kolejnych umów o dofinansowanie GDDKiA stała się Beneficjentem łącznie 72 projektów z dofinansowaniem unijnym w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Łączna wartości całkowita tych inwestycji wynosi ponad 79,5 mld zł, w tym koszty kwalifikowane to około 44,3 mld zł oraz wkład UE to około 37,6 mld zł. Uwzględniając nowe umowy o dofinansowanie oraz obecny kurs euro, kontraktacja środków UE dla GDDKiA wynosi około 87 proc. 

Nowe drogi

S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW)  

GDDKiA opracowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 (odcinek Toruń – Warszawa) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. Przebieg przyszłej S10 od autostrady A1 w kierunku połączenia z OAW zakłada przejście w sąsiedztwie Płocka w sposób umożliwiający przejęcie ruchu tranzytowego przechodzącego przez miasto, z uwzględnieniem skomunikowania z rafinerią i jej rozbudowy. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 wyniosłaby ok. 100 km. 

Przypomnijmy, że Studium korytarzowe jest pierwszym elementem dokumentacji projektowej i służy wstępnej ocenie zasadności budowy drogi i pozwala podjąć decyzję o prowadzeniu dalszych prac. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętymi ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwala na wybór optymalnych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i jednocześnie realnych pod względem ekonomicznym.

S5 między Ostródą a Grudziądzem 

Podpisano umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. W ubiegłym roku zakończono prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazano dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy.

S7 od Krakowa do Myślenic 

W ubiegłym roku informowano o rozpoczęciu prac nad Studium korytarzowym dla drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków – Myślenice.

Przetargi na rok 2022 – gotowość i założenia

W przyszłym roku GDDKiA będzie gotowy do ogłoszenia przetargów na zadania o łącznej długości prawie 475 km i wartości blisko 22,5 mld zł.

Wśród postępowań na nowe odcinki dróg GDDKiA będzie gotowy do ogłoszenia przetargów m.in. na trzy odcinki drogi ekspresowej S17 między Piaskami a Hrebennem o łącznej długości około 45,3 km. W planach są również postępowania na budowę blisko 61 km drogi ekspresowej S12 od Piask do Dorohuska. Będą też obwodnice m.in. Zatora i Zabierzowa (obie w woj. małopolskim) czy Dzwoli i Gorajca (obie woj. lubelskim).

Realizacja obwodnic pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast, dzięki czemu nastąpi poprawa bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców tych miejscowości oraz odciążenie miejskich ulic.

Infografika dot. gotowości do ogłoszenia przetargów w 2022 r. na realizację nowych dróg (fot. GDDKiA)

Poniżej pełna lista odcinków dróg o łącznej długości ok. 475 km, na które GDDKiA będzie gotowy ogłaszać postępowania przetargowe w 2022 roku:

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zadania o łącznej długości 149,3 z zapewnionym finansowaniem:

W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zadania o łącznej długości 18,7 km:

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych zadania o łącznej długości 204,4, które oczekują na zapewnienie finansowania:

oraz postępowania na zadanie, które nie jest ujęte w PBDK, czyli poszerzenie autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu od węzła Łódź Północ do węzła Konotopa (ok. 88 km).

GDDKiA będzie mógł ogłosić również postępowanie przetargowe na budowę II jezdni S19 Sokołów Małopolski Północ – Jasionka (ok. 15 km). Zadanie, mimo że nie jest ujęte w PBDK, ma już zapewnione finansowanie.

Ponad 345 km – tyle dróg GDDKiA planuje oddać do ruchu w 2022 roku

Duże inwestycje na drogach krajowych rozłożone są na lata. I choć każdy z etapów realizacyjnych ma kluczowe znaczenie, to dopiero oddanie do ruchu jest tym momentem, w którym wieloletnia praca zaczyna przekładać się na realną poprawę czasu, komfortu i bezpieczeństwa podróży dla tysięcy kierowców. W 2022 roku GDDKiA planuje oddać do ruchu nieco ponad 345 km nowych dróg krajowych.

Wiele ważnych tras oddamy w przyszłym roku

Wspomniane 345 km nowych dróg to kluczowe inwestycje, które pozwolą domknąć i uzupełnić ważne ciągi i połączenia drogowe. To m.in. ostatni odcinek A1, od Piotrkowa Trybunalskiego do Kamieńska, który domknie autostradowe połączenie na osi północ – południe. Dzięki temu autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.

W 2022 roku GDDKiA ułatwi podróż drogą ekspresową S7 ze Stolicy w kierunku Trójmiasta. Niedawno oddano do ruchu odcinki od Mławy do Pieniek, a w przyszłym roku GDDKiA udostępni w pełnym przekroju dwa kolejne odcinki: Napierki – Mława i Pieńki – Płońsk. Wyjeżdżający z Warszawy ekspresową S7 na południe również zyskają dwa odcinki: Warszawa Lotnisko – Lesznowola i Lesznowola – Tarczyn Północ. Oznacza to, że ekspresową S7 kierowcy będą mogli dojechać od Warszawy do granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego. Z kolei w woj. małopolskim GDDKiA połączy tunelem funkcjonujące odcinki S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój.

Przyszły rok to również domknięcie ekspresowego połączenia między Lublinem a Rzeszowem. Via Carpatia na terenie Polski wydłuży się o ponad 28 km, a jadący z północy kraju w Bieszczady zyskają komfortowe połączenie dzięki oddawanym dwóm odcinkom S19: Niedrzwica Duża – Kraśnik i Zdziary – Rudnik nad Sanem.

Rok 2022 to również nowe kilometry trasy Via Baltica w naszym kraju. Nowe odcinki S61 pojawią się w woj. podlaskim i warmińsko-mazurskim, przedłużając obecnie funkcjonujące. GDDKiA odda do ruchu odcinek Łomża Południe – Łomża Zachód ze zjazdem na DK61, Szczuczyn – Ełk Południe oraz odcinek od końca obwodnicy Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku.

GDDKiA połączy także autostradę A1 w Nowych Marzach z Bydgoszczą, Poznaniem i Wrocławiem poprzez drogę ekspresową S5. Ułatwi także ominięcie zatłoczonej trasy od obwodnicy Trójmiasta za Wejherowo, oddając do ruchu trzy odcinki S6, Bożepole Wielkie – Gdynia Wielki Kack. Kierowcy skorzystają też z nowej jezdni na pierwszym z czterech odcinków A18. Wydłuży odcinek Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14, Wschodniej Obwodnicy Warszawy w ciągu S17 oraz zakończy prace na przygranicznym odcinku S3 Kamienna Góra – Lubawka.

Odda też do ruchu też kilka obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców m.in. w Iłży (woj. mazowieckie), Nowym Mieście Lubawskim czy Smolajnach (obie woj. warmińsko-mazurskie).

Infografika – drogi planowane do oddania w 2022 roku (fot. GDDKiA)

W 2022 r. GDDKiA planuje oddanie łącznie ponad 345 km nowych dróg:

około 46 km autostrad:

około 253 km dróg ekspresowych

oraz około 46 km pozostałych dróg krajowych: