Co sprawia, że co roku miliony Polaków włączają się w zbiórkę na rzecz zakupu nowoczesnego sprzętu dla polskich szpitali i jak na wsparcie Finału wpłynęła pandemia?
Fundacja WOŚP cieszy się największym zaufaniem społecznym spośród organizacji i instytucji objętych badaniem* Grupy IQS, które zrealizowano w pierwszych dniach lutego. Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy ufa 84% Polaków, a bezpośrednio po zakończonym 29. Finale WOŚP zaufanie to dodatkowo wzrosło. Na podium, zaraz za WOŚP, znajdują się: Fundacja Anny Dymnej „Mimo wszystko” oraz Fundacja Ewy Błaszczyk „Akogo?” z poziomem zaufania odpowiednio 83% i 81%.
To już kolejne badanie, w którym Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy uznawana jest za organizację cieszącą się największym zaufaniem społecznym.
WOŚP kojarzy się Polakom z pomocą i wsparciem, a także dobrą atmosferą, otwartością na ludzi i wspólnotą. Co istotne, zaufanie do Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy jest na tyle wysokie, że zaangażowanie i wysokość wpłat są deklarowane niezależnie od celu Finału.
Fundacja WOŚP cieszy się największym zaufaniem wśród młodych – aż 90% osób w wieku 16-29 lat ufa WOŚP i w tej grupie wiekowej widoczna jest wyraźna tendencja wzrostowa.
Dlaczego Polacy wspierają WOŚP?
Badania Grupy IQS jednoznacznie wskazują, że Polacy wspierają WOŚP, bo dzięki temu mogą zrealizować swoją potrzebę pomocy innym. 71% ankietowanych wskazało, że cieszy się, że wspierając Fundację może komuś pomóc, przy czym istotne, że 69% badanych stwierdziło, że WOŚP zbiera na bardzo ważne cele. Nie bez znaczenia pozostaje zaufanie do organizacji i pewność, że zebrane środki zostaną dobrze wykorzystane, które jako motyw wsparcia Finału WOŚP wskazało 65% uczestników badania. Około 30% badanych stwierdziło, że wspiera WOŚP, bo oni sami bądź osoby z ich najbliższego otoczenia skorzystały ze sprzętu zakupionego przez „Orkiestrę”.
Co zmieniła pandemia?
Pandemia niewątpliwie odbiła się na poziomie uczestnictwa w Finale WOŚP. 26% badanych (więcej o 6-7% w stosunku do roku ubiegłego) przyznało, że nie wzięło udziału w Finale WOŚP. Biorąc pod uwagę utrzymujący się wysoki wskaźnik zaufania i wiedzy na temat działań Fundacji, przyczyn należy się upatrywać w pandemii – zmianie sytuacji materialnej (brak środków wskazywało 18% osób, które w tym roku nie wsparły WOŚP) oraz zdrowotnej Polaków (16% osób nie biorących udziału wskazała powody zdrowotne).
Pandemia wpłynęła również na obierany sposób wspierania akcji. Polacy znacznie chętniej wybierali możliwość wpłacania środków online niż u wolontariuszy – w styczniu 2020 roku wpłatę online wybierało 26% ankietowanych, w styczniu 2021 roku – 41%. Widocznie wzrosło zainteresowanie aukcjami na Allegro, które wskazało 9% ankietowanych, oraz wpłatami do eSkarbonki, wybranymi przez 6% uczestników badania (rok temu eSkarbonkę wybrało 1% badanych).
Wynik 29. Finału WOŚP poznamy 29 marca. Kwota deklarowana – ogłoszona 31 stycznia – wynosi 127 495 626 zł i jest wyższa niż ta przed rokiem, co sugeruje, że Polacy, mimo innej formy, decydowali się wpłacać więcej.
*Badanie przeprowadzone zostało w pierwszych dniach lutego 2021 roku na grupie 800 osób w wieku 16- 55 lat.