PKP Intercity ogłosiło największy w swojej historii pod względem liczby pojazdów przetarg taborowy.
Po zakończeniu zamówienia park taborowy przewoźnika powiększy się aż o 300 nowych wagonów, a prawo opcji umożliwia zakup dodatkowych 150 pojazdów. Zakup ten wprowadzi do oferty PKP Intercity nowy standard designu i komfortu podróżowania.
Ogłoszony przetarg to kolejna część konsekwentnie realizowanej strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Jej efekty już dziś widać na polskich torach, po których jeździ coraz więcej nowych i zmodernizowanych pojazdów w barwach PKP Intercity.
Polska stała się liderem w inwestycjach transportowych w Europie, a działania takie jak to dzisiejsze są tego najlepszym dowodem. Z pełnym przekonaniem stawiamy na rozwój polskiej, ekologicznej kolei, a zakup przez naszego narodowego przewoźnika kilkuset nowoczesnych, bezpiecznych i komfortowych wagonów będzie bardzo dużym krokiem w kierunku kolei jako wiodącego środka transportu. Nowa jakość przyciąga kolejne miliony podróżnych do pociągów – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Spółka PKP Intercity zainwestowała w nowoczesny tabor już 7 mld zł, a to dopiero początek. Do 2030 roku nakłady sięgną 27 mld zł. Pieniądze zostaną wydane na tabor, ale też nowoczesne, ekologiczne zaplecza techniczne. Te inwestycje są potężnym impulsem rozwojowym dla kraju. Rząd Prawa i Sprawiedliwości od początku swej pracy stara się, by ten rozwój był równomierny. By korzystały wszystkie regiony i wszyscy Polacy. Realizowana przez PKP Intercity strategia to wielka szansa dla polskich firm. Większość kolejowych przetargów wygrywają przecież polskie przedsiębiorstwa. To dzięki takim zamówieniom, jak te z PKP Intercity nasze firmy się rozwijają, a potem skutecznie konkurują również na zagranicznych rynkach. W taki właśnie sposób spółki skarbu państwa powinny realizować swoją misję – podkreśla Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
Siedem rodzajów wagonów
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, park taborowy PKP Intercity będzie bogatszy o:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy;
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk.
Coraz wyższa jakość staje się wyróżnikiem polskiej kolei. Jak pokazuje ostatnia popularność usług PKP Intercity, podróżni wyraźnie dostrzegają te zmiany, dzięki czemu coraz częściej wybierają pociąg jako środek transportu w podróżach długodystansowych. Ten trend jest stabilny, a umocnią go intensywne inwestycje taborowe, które sprawiają, że podróżowanie koleją staje się coraz prostsze i bardziej komfortowe. Nawet 450 nowoczesnych wagonów w nowym designie to milowy krok dla PKP Intercity i polskiej kolei – przekonuje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h. PKP Intercity oczekuje rozpoczęcia ich dostaw w 2025 roku. Nowe pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę. Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy:
- Warszawa – Poznań – Berlin;
- Warszawa – Poznań – Szczecin;
- Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń;
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin;
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin;
- Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga;
- Kraków/Wrocław – Bohumin – Wiedeń.
Nowe podejście do designu i nowy poziom komfortu podróży
Zakupione w tym przetargu wagony wprowadzą nowe standardy i wytyczą innowacyjne kierunki projektowania taboru w Polsce, zostały bowiem zaprojektowane zgodnie nowym podejściem do designu. Innowacyjne podejście dotyczy zarówno kwestii wizualnych, jak i technicznych. Przygotowany projekt nowych pojazdów jest pakietem rozwiązań stylistycznych i funkcjonalnych, który stanie się powtarzalnym, intuicyjnym i charakterystycznym standardem PKP Intercity.
To niezwykle ważny przetarg i bardzo duży krok w realizacji naszej strategii inwestycyjnej, który odczuwalnie wzmocni nasze możliwości przewozowe. Bieżący rok i rekordowe liczby przewożonych pasażerów dowodzą słuszności strategii i kompleksowych zakupów taboru. Popularność podróży koleją rośnie w Polsce bardzo szybko, a naszym zadaniem jest oferować pasażerom coraz wyższą jakość usług. Do tego przyczyni się także design wagonów, który będzie nową jakością na polskich torach i z pewnością przekona do kolei kolejnych podróżnych. Bardzo mocno zmieniamy podejście do projektowania przestrzeni dla pasażerów – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Nowe wagony wprowadzą nową jakość pod względem zastosowanych materiałów i nową kolorystykę. Pociągi zyskają bardziej przytulne i komfortowe wnętrza z nastrojowym oświetleniem.
Nowe wagony zostaną wyposażone w udogodnienia, które już dziś stają się standardem w pociągach PKP Intercity. Pasażerowie skorzystają m.in. z WiFi, systemu indywidualnego oświetlenia, gniazd elektrycznych i USB. Komfortową podróż zapewni też klimatyzacja i system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo podróżnych zastosowano system wykrywania pożaru obejmujący całe wagony oraz monitoring wizyjny. Nowy design obejmuje również nowe rozwiązania konfiguracji wnętrza. Wagony obu klas zyskają dodatkową przestrzeń na bagaż, zlokalizowaną pod fotelami, które będą bardziej komfortowe.
Innowacyjnym rozwiązaniem będzie przestrzeń przeznaczona dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw, co pozwoli na komfortowe podróżowanie z maluchami.
Przetarg obejmuje różne typy wagonów, ponieważ potrzeby poszczególnych grup podróżnych różnią się od siebie. Nowe wagony spełnią oczekiwania różnych grup pasażerów – tych podróżujących z dziećmi, w pojedynkę czy z rowerem. Naszym celem jest tabor przystępny, komfortowy i przyjazny użytkownikowi. Temu służą nasze ambitne plany inwestycji w nowoczesny tabor. Tworząc strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wskazaliśmy potrzeby taborowe, które teraz są wypełniane – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity
Miejsca w pierwszej klasie zyskają nowy i spójny standard, który obejmie wagony z przedziałami i te bezprzedziałowe, a w środku, poza standardowymi udogodnieniami, znajdą się nowości takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne, zyskując bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.