FILM I SERIALE

Oscary 2025. Polskie akcenty. Nominowane filmy

Filmy

23 stycznia ogłoszone zostały nominacje do Nagród Amerykańskiej Akademii Wiedzy i Sztuki Filmowej – Oscary.

W kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy nominację otrzymała „Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna. Film jest polsko-duńsko-szwedzką koprodukcją, zgłoszoną jako duński kandydat do Oscara w tej kategorii.

„Dziewczyna z Igłą” to rozgrywająca się na początku XX wieku, oparta na faktach, niepokojąca opowieść o kobiecie szukającej miłości i poczucia moralności. Karoline (Vic Carmen Sonne) to młoda pracownica fabryki w Kopenhadze, która znalazła się w trudnej życiowej sytuacji. W godzinie potrzeby zwraca się o pomoc do przypadkowo poznanej kobiety (Trine Dyrholm). Dzięki temu dramatycznemu wydarzeniu między Karoline a Dagmar nawiązuje się specyficzna nić porozumienia, która odmieni życie ich obu. Film zdobył między innymi nominację do Złotych Globów w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, 11 nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Złotą Żabę na festiwalu Camerimage.

Film „Prawdziwy ból” w reżyserii Jessego Eisenberga zdobył uznanie krytyków i publiczności, co zaowocowało nominacją za Najlepszy scenariusz oryginalny. Produkcja według scenariusz autorstwa samego Eisenberga , opowiada historię dwóch kuzynów, Davida (Jesse Eisenberg) i Benjima (Kieran Culkin), którzy podróżują do Polski, aby uczcić pamięć swojej babci. W trakcie tej podróży odkrywają nieznane dotąd fakty z historii swojej rodziny oraz próbują odbudować trudne relacje między sobą.

Kieran Culkin, znany z roli Romana Roya w serialu „Sukcesja”, został nominowany w kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy za swoją przejmującą kreację Benjiego. Jego rola w „Prawdziwym bólu” została doceniona za głębię emocjonalną i autentyczność, co przyniosło mu uznanie zarówno krytyków, jak i widzów.

Film „Prawdziwy ból” to nie tylko opowieść o rodzinnych więzach, ale także hołd dla Polski i jej historii. Eisenberg, którego przodkowie pochodzą z Krasnegostawu, włożył serce w przedstawienie autentycznych miejsc i wydarzeń, co nadaje filmowi wyjątkowy charakter.

Statuetki wręczone zostaną podczas 97. ceremonii rozdania Oscarów w Los Angeles, która odbędzie 2 marca 2025 roku (PST).

„Dziewczyna z igłą” z nominacją do Oscara!

Polskie kino po raz kolejny zagościło na ustach świata. Film „Dziewczyna z igłą”, w reżyserii Magnusa von Horna absolwenta Łódzkiej Szkoły Filmowej, zdobył nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy. Produkcja, która porusza trudne tematy społeczne i psychologiczne, zyskała uznanie krytyków oraz widzów, a na jej sukces szczególny wpływ miały łódzkie akcenty – zarówno na ekranie, jak i za kulisami.

Wiele kluczowych scen filmu zostało nakręconych w Łodzi. Miasto, które od lat jest nazywane stolicą polskiego kina, ponownie udowodniło, że jego niepowtarzalny klimat i architektura są idealnym tłem dla ambitnych produkcji. Szczególne wrażenie na widzach zrobiły sceny zrealizowane w Fabryce Sztuki oraz w dawnych halach EC1, które stały się przestrzenią symbolicznie ukazującą trudne wybory bohaterki.

Twórcy filmu nie ukrywają, że Łódź odegrała kluczową rolę w procesie twórczym. Oprócz reżysera, w realizacji filmu uczestniczyło wielu specjalistów związanych z Łodzią. Za zdjęcia odpowiadał Michał Dymek, również absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej, który w „Dziewczynie z igłą” stworzył niezwykle sugestywne, pełne napięcia kadry..

Łódzka Orkiestra Kameralna wzbogaciła ścieżkę dźwiękową filmu, a postprodukcję obrazu i dźwięku wykonano w renomowanych studiach w EC1 Łódź – Miasto Kultury.

„Dziewczyna z igłą” to opowieść o młodej kobiecie, która zmaga się z trudną przeszłością i współczesnymi wyzwaniami związanymi z presją społeczną i uzależnieniami. Film porusza niezwykle aktualne tematy, które spotykają się z uniwersalnym odbiorem, niezależnie od kraju czy kultury.

Po triumfie na festiwalach filmowych w Toronto i Berlinie, nominacja do Oscara wydawała się tylko kwestią czasu. Teraz produkcja ma szansę na najważniejsze wyróżnienie w świecie kina, a polscy widzowie z niecierpliwością oczekują gali wręczenia nagród.

Nominacja „Dziewczyny z igłą” to nie tylko sukces polskiego kina, ale także kolejny dowód na to, że Łódź odgrywa kluczową rolę na filmowej mapie świata. Miasto, które od dekad wspiera artystów i produkcję filmową, po raz kolejny pokazało, że jest miejscem, gdzie rodzą się projekty na najwyższym światowym poziomie.

Dla łodzian to szczególny powód do dumy – historia, która zaczęła się w sercu naszego miasta, teraz ma szansę zakończyć się triumfem na oscarowej scenie w Los Angeles. Trzymamy kciuki za „Dziewczynę z igłą” i wierzymy, że historia polskiego kina zapisze się złotymi zgłoskami na kartach światowej kinematografii!

Oscary 2025. Cała lista nominacji

Najlepszy film 

  • „Konklawe” 
  • „Anora”
  • „Emilia Pérez”
  • „Wicked” 
  • „The Brutalist”
  • „Kompletnie nieznany”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Wciąż tu jestem”
  • „Substancja” 
  • „Nickel Boys” 

Najlepsza reżyseria

  • Jacques Audiard „Emilia Pérez”
  • Sean Baker „Anora”
  • Brady Corbet „The Brutalist”
  • Coralie Fargeat „Substancja”
  • James Mangold „Kompletnie nieznany”

Najlepsza aktorka w roli głównej

  • Cynthia Erivo „Wicked”
  • Mikey Madison „Anora”
  • Demi Moore „Substancja”
  • Fernanda Torres „Wciąż tu jestem”
  • Karla Sofía Gascón „Emilia Pérez”

Najlepszy aktor w roli głównej

  • Adrien Brody „The Brutalist”
  • Timothee Chalamet „Kompletnie nieznany”
  • Colman Domingo „Sing Sing”
  • Ralph Fiennes „Konklawe”
  • Sebastian Stan „Wybraniec”

Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej

  • Monica Barbaro „Kompletnie nieznany”
  • Ariana Grande „Wicked”
  • Felicity Jones „The Brutalist”
  • Isabella Rossellini „Konklawe”
  • Zoe Saldana „Emilia Pérez”

Najlepszy aktor w roli drugoplanowej

  • Yura Borisov „Anora”
  • Kieran Culkin „Prawdziwy ból”
  • Edward Norton „Kompletnie nieznany”
  • Guy Pierce „The Brutalist”
  • Jeremy Strong „Wybraniec”

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • Jay Cocks, James Mangold „Kompletnie nieznany”
  • Peter Straughan „Konklawe”
  • Jacques Audiard „Emilia Pérez”
  • Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John „Divine G” Whitfield „Sing Sing”
  • „Nickel Boys”

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • Moritz Binder, Tim Fehlbaum, Alex David „5 września”
  • Sean Baker „Anora”
  • Brady Corbet, Mona Fastvold „The Brutalist”
  • Jesse Eisenberg „Prawdziwy ból”
  • Coralie Fargeat „Substancja”

Najlepszy film międzynarodowy

  • „Dziewczyna z igłą” (Dania)
  • „Emilia Pérez” (Francja)
  • „Flow” (Łotwa)
  • „Wciąż tu jestem” (Brazylia)
  • „Nasienie świętej figi” (Niemcy)

Najlepszy aktorski film krótkometrażowy

  • „Anuja”
  • „Ik ben geen robot”
  • „The Last Ranger”
  • „A Lien”
  • „Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho”

Najlepszy krótkometrażowy film animowany

  • „Beautiful Men”
  • „Magic Candies”
  • „In the Shadow of the Cypress”
  • „Bez końca”
  • „Beurk!”

Najlepszy pełnometrażowy film animowany

  • „Flow”
  • „W głowie się nie mieści 2”
  • „Pamiętnik ślimaka”
  • „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
  • „Dziki robot”

Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

  • „Dzienniki Black Box” reż. Shiori Itô
  • „Nie chcemy innej ziemi” reż. Yuval Abraham, Basel Adra, Hamdan Ballal, Rachel Szor
  • „Wojna porcelanowa” reż. Brendan Bellomo, Slava Leontyev
  • „Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu” reż. Johan Grimonprez
  • „Sugarcane: rozliczenie z przeszłością” reż. Emily Kassie, Julian Brave NoiseCat

Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny

  • „Death by Numbers”
  • „I Am Ready, Warden”
  • „Incident”
  • „Instruments of a Beating Heart”
  • „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”

Najlepsza muzyka do filmu

  • „The Brutalist”
  • „Konklawe”
  • „Emilia Pérez”
  • „Wicked” 
  • „Dziki robot”

Najlepsza piosenka 

  • „Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”
  • „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”
  • „Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”
  • „Like A Bird” z filmu „Sing Sing”
  • „The Journey” z filmu „Batalion 6888”

Najlepszy dźwięk

  • „Kompletnie nieznany”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Emilia Pérez”
  • „Wicked”
  • „Dziki robot”

Najlepsze zdjęcia 

  • „The Brutalist”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Emilia Pérez”
  • „Maria Callas”
  • „Nosferatu”

Najlepszy montaż

  • „Anora”
  • „The Brutalist”
  • „Konklawe”
  • „Emilia Pérez”
  • „Wicked”

Najlepsza scenografia

  • „The Brutalist”
  • „Konklawe”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Nosferatu”
  • „Wicked”

Najlepsza charakteryzacja

  • „Inny człowiek”
  • „Emilia Pérez”
  • „Nosferatu”
  • „Substancja” 
  • „Wicked”

Najlepsze kostiumy

  • Arianne Phillips „Kompletnie nieznany”
  • Lisy Christl „Konklawe”
  • Janty Yates „Gladiator II”
  • Linda Muir „Nosferatu”
  • Paul Tazewell „Wicked”

Najlepsze efekty wizualne

  • „Obcy: Romulus”
  • „Better Man”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Królestwo Planety Małp”
  • „Wicked”
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button