23 stycznia ogłoszone zostały nominacje do Nagród Amerykańskiej Akademii Wiedzy i Sztuki Filmowej – Oscary.
W kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy nominację otrzymała „Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna. Film jest polsko-duńsko-szwedzką koprodukcją, zgłoszoną jako duński kandydat do Oscara w tej kategorii.
„Dziewczyna z Igłą” to rozgrywająca się na początku XX wieku, oparta na faktach, niepokojąca opowieść o kobiecie szukającej miłości i poczucia moralności. Karoline (Vic Carmen Sonne) to młoda pracownica fabryki w Kopenhadze, która znalazła się w trudnej życiowej sytuacji. W godzinie potrzeby zwraca się o pomoc do przypadkowo poznanej kobiety (Trine Dyrholm). Dzięki temu dramatycznemu wydarzeniu między Karoline a Dagmar nawiązuje się specyficzna nić porozumienia, która odmieni życie ich obu. Film zdobył między innymi nominację do Złotych Globów w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny, 11 nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Złotą Żabę na festiwalu Camerimage.
Film „Prawdziwy ból” w reżyserii Jessego Eisenberga zdobył uznanie krytyków i publiczności, co zaowocowało nominacją za Najlepszy scenariusz oryginalny. Produkcja według scenariusz autorstwa samego Eisenberga , opowiada historię dwóch kuzynów, Davida (Jesse Eisenberg) i Benjima (Kieran Culkin), którzy podróżują do Polski, aby uczcić pamięć swojej babci. W trakcie tej podróży odkrywają nieznane dotąd fakty z historii swojej rodziny oraz próbują odbudować trudne relacje między sobą.
Kieran Culkin, znany z roli Romana Roya w serialu „Sukcesja”, został nominowany w kategorii Najlepszy aktor drugoplanowy za swoją przejmującą kreację Benjiego. Jego rola w „Prawdziwym bólu” została doceniona za głębię emocjonalną i autentyczność, co przyniosło mu uznanie zarówno krytyków, jak i widzów.
Film „Prawdziwy ból” to nie tylko opowieść o rodzinnych więzach, ale także hołd dla Polski i jej historii. Eisenberg, którego przodkowie pochodzą z Krasnegostawu, włożył serce w przedstawienie autentycznych miejsc i wydarzeń, co nadaje filmowi wyjątkowy charakter.
Statuetki wręczone zostaną podczas 97. ceremonii rozdania Oscarów w Los Angeles, która odbędzie 2 marca 2025 roku (PST).
„Dziewczyna z igłą” z nominacją do Oscara!
Polskie kino po raz kolejny zagościło na ustach świata. Film „Dziewczyna z igłą”, w reżyserii Magnusa von Horna absolwenta Łódzkiej Szkoły Filmowej, zdobył nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy. Produkcja, która porusza trudne tematy społeczne i psychologiczne, zyskała uznanie krytyków oraz widzów, a na jej sukces szczególny wpływ miały łódzkie akcenty – zarówno na ekranie, jak i za kulisami.
Wiele kluczowych scen filmu zostało nakręconych w Łodzi. Miasto, które od lat jest nazywane stolicą polskiego kina, ponownie udowodniło, że jego niepowtarzalny klimat i architektura są idealnym tłem dla ambitnych produkcji. Szczególne wrażenie na widzach zrobiły sceny zrealizowane w Fabryce Sztuki oraz w dawnych halach EC1, które stały się przestrzenią symbolicznie ukazującą trudne wybory bohaterki.
Twórcy filmu nie ukrywają, że Łódź odegrała kluczową rolę w procesie twórczym. Oprócz reżysera, w realizacji filmu uczestniczyło wielu specjalistów związanych z Łodzią. Za zdjęcia odpowiadał Michał Dymek, również absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej, który w „Dziewczynie z igłą” stworzył niezwykle sugestywne, pełne napięcia kadry..
Łódzka Orkiestra Kameralna wzbogaciła ścieżkę dźwiękową filmu, a postprodukcję obrazu i dźwięku wykonano w renomowanych studiach w EC1 Łódź – Miasto Kultury.
„Dziewczyna z igłą” to opowieść o młodej kobiecie, która zmaga się z trudną przeszłością i współczesnymi wyzwaniami związanymi z presją społeczną i uzależnieniami. Film porusza niezwykle aktualne tematy, które spotykają się z uniwersalnym odbiorem, niezależnie od kraju czy kultury.
Po triumfie na festiwalach filmowych w Toronto i Berlinie, nominacja do Oscara wydawała się tylko kwestią czasu. Teraz produkcja ma szansę na najważniejsze wyróżnienie w świecie kina, a polscy widzowie z niecierpliwością oczekują gali wręczenia nagród.
Nominacja „Dziewczyny z igłą” to nie tylko sukces polskiego kina, ale także kolejny dowód na to, że Łódź odgrywa kluczową rolę na filmowej mapie świata. Miasto, które od dekad wspiera artystów i produkcję filmową, po raz kolejny pokazało, że jest miejscem, gdzie rodzą się projekty na najwyższym światowym poziomie.
Dla łodzian to szczególny powód do dumy – historia, która zaczęła się w sercu naszego miasta, teraz ma szansę zakończyć się triumfem na oscarowej scenie w Los Angeles. Trzymamy kciuki za „Dziewczynę z igłą” i wierzymy, że historia polskiego kina zapisze się złotymi zgłoskami na kartach światowej kinematografii!
Oscary 2025. Cała lista nominacji
Najlepszy film
- „Konklawe”
- „Anora”
- „Emilia Pérez”
- „Wicked”
- „The Brutalist”
- „Kompletnie nieznany”
- „Diuna: Część druga”
- „Wciąż tu jestem”
- „Substancja”
- „Nickel Boys”
Najlepsza reżyseria
- Jacques Audiard „Emilia Pérez”
- Sean Baker „Anora”
- Brady Corbet „The Brutalist”
- Coralie Fargeat „Substancja”
- James Mangold „Kompletnie nieznany”
Najlepsza aktorka w roli głównej
- Cynthia Erivo „Wicked”
- Mikey Madison „Anora”
- Demi Moore „Substancja”
- Fernanda Torres „Wciąż tu jestem”
- Karla Sofía Gascón „Emilia Pérez”
Najlepszy aktor w roli głównej
- Adrien Brody „The Brutalist”
- Timothee Chalamet „Kompletnie nieznany”
- Colman Domingo „Sing Sing”
- Ralph Fiennes „Konklawe”
- Sebastian Stan „Wybraniec”
Najlepsza aktorka w roli drugoplanowej
- Monica Barbaro „Kompletnie nieznany”
- Ariana Grande „Wicked”
- Felicity Jones „The Brutalist”
- Isabella Rossellini „Konklawe”
- Zoe Saldana „Emilia Pérez”
Najlepszy aktor w roli drugoplanowej
- Yura Borisov „Anora”
- Kieran Culkin „Prawdziwy ból”
- Edward Norton „Kompletnie nieznany”
- Guy Pierce „The Brutalist”
- Jeremy Strong „Wybraniec”
Najlepszy scenariusz adaptowany
- Jay Cocks, James Mangold „Kompletnie nieznany”
- Peter Straughan „Konklawe”
- Jacques Audiard „Emilia Pérez”
- Clint Bentley, Greg Kwedar, Clarence Maclin, John „Divine G” Whitfield „Sing Sing”
- „Nickel Boys”
Najlepszy scenariusz oryginalny
- Moritz Binder, Tim Fehlbaum, Alex David „5 września”
- Sean Baker „Anora”
- Brady Corbet, Mona Fastvold „The Brutalist”
- Jesse Eisenberg „Prawdziwy ból”
- Coralie Fargeat „Substancja”
Najlepszy film międzynarodowy
Najlepszy aktorski film krótkometrażowy
- „Anuja”
- „Ik ben geen robot”
- „The Last Ranger”
- „A Lien”
- „Człowiek, który nie mógł siedzieć cicho”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- „Beautiful Men”
- „Magic Candies”
- „In the Shadow of the Cypress”
- „Bez końca”
- „Beurk!”
Najlepszy pełnometrażowy film animowany
- „Flow”
- „W głowie się nie mieści 2”
- „Pamiętnik ślimaka”
- „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
- „Dziki robot”
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- „Dzienniki Black Box” reż. Shiori Itô
- „Nie chcemy innej ziemi” reż. Yuval Abraham, Basel Adra, Hamdan Ballal, Rachel Szor
- „Wojna porcelanowa” reż. Brendan Bellomo, Slava Leontyev
- „Ścieżka dźwiękowa z zamachu stanu” reż. Johan Grimonprez
- „Sugarcane: rozliczenie z przeszłością” reż. Emily Kassie, Julian Brave NoiseCat
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- „Death by Numbers”
- „I Am Ready, Warden”
- „Incident”
- „Instruments of a Beating Heart”
- „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”
Najlepsza muzyka do filmu
- „The Brutalist”
- „Konklawe”
- „Emilia Pérez”
- „Wicked”
- „Dziki robot”
Najlepsza piosenka
- „Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”
- „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”
- „Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”
- „Like A Bird” z filmu „Sing Sing”
- „The Journey” z filmu „Batalion 6888”
Najlepszy dźwięk
- „Kompletnie nieznany”
- „Diuna: Część druga”
- „Emilia Pérez”
- „Wicked”
- „Dziki robot”
Najlepsze zdjęcia
- „The Brutalist”
- „Diuna: Część druga”
- „Emilia Pérez”
- „Maria Callas”
- „Nosferatu”
Najlepszy montaż
- „Anora”
- „The Brutalist”
- „Konklawe”
- „Emilia Pérez”
- „Wicked”
Najlepsza scenografia
- „The Brutalist”
- „Konklawe”
- „Diuna: Część druga”
- „Nosferatu”
- „Wicked”
Najlepsza charakteryzacja
- „Inny człowiek”
- „Emilia Pérez”
- „Nosferatu”
- „Substancja”
- „Wicked”
Najlepsze kostiumy
- Arianne Phillips „Kompletnie nieznany”
- Lisy Christl „Konklawe”
- Janty Yates „Gladiator II”
- Linda Muir „Nosferatu”
- Paul Tazewell „Wicked”
Najlepsze efekty wizualne
- „Obcy: Romulus”
- „Better Man”
- „Diuna: Część druga”
- „Królestwo Planety Małp”
- „Wicked”