Obraz „Skąd dokąd” (reż. Maciek Hamela) znalazł się na tzw. shortliście do Oscarów w kategorii Najlepsza Pełnometrażowy Film Dokumentalny.
W tej samej kategorii powalczy również „Apolonia, Apolonia” (reż. Lea Glob), którego polską producentką jest Małgorzata Staroń. Ponadto szanse na nominację ma również brytyjsko-polski obraz „Strefa interesów” w reżyserii Jonathana Glazera. Film znalazł się wśród 15 tytułów w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. Ma on szansę na oscarową nominację także za muzykę i dźwięk. Polska producentką obrazu jest Ewa Puszczyńska.
„Chłopi” wciąż w grze
Film w reżyserii DK Welchman i Hugh Welchman ma szansę na oscarową nominację w kategorii Najlepszy Film Animowany.
ZOBACZ TAKŻE: „Chłopi“ polskim kandydatem do Oscara
Mimo że „Chłopi” nie znaleźli się na skróconej liście kandydatów do nominacji oscarowych w kategorii najlepszy film międzynarodowy oraz najlepsza muzyka filmowa, nadal mają dużą szansę na nominację za najlepszą animację. Lista filmów, które powalczą o tę nagrodę podczas gali w Los Angeles, zostanie ogłoszona 23 stycznia. Z okazji przekroczenia 1,7 miliona widzów ekipa udostępniła właśnie darmowy album z malarskimi inspiracjami i obrazami z filmu.
Malarska ekranizacja „Chłopów” w reżyserii DK i Hugh Welchmanów przyciągnęła do kin już ponad 1,7 miliona widzów. Doceniony zarówno przez widownię, jak i krytyków polski kandydat do Oscara był od początku wymieniany przez najważniejsze zagraniczne redakcje wśród tytułów z największą szansą na nominację w kategorii pełnometrażowej animacji, o której dowiemy się 23 stycznia 2024 roku. To najważniejsza kategoria dla twórców tego niezwykłego, malowniczego dzieła.
– Z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie oscarowych nominacji i niezmiernie cieszymy się z tak świetnego wyniku oglądalności „Chłopów”. Z okazji przekroczenia 1,7 miliona widzów na całym świecie zdecydowaliśmy się opublikować bezpłatny cyfrowy album zbierający wybrane obrazy stworzone na potrzeby filmu oraz malarskie inspiracje, które czerpaliśmy od najwybitniejszych polskich artystów – komentuje Sean Bobbitt, CEO BreakThru Films, głównego producenta filmu.
– Ogromny sukces kinowy jest zasługą przede wszystkim oryginalnej formy – animacji malarskiej, nad którą pracowało ponad 200 artystów: malarzy olejnych i cyfrowych w 4 krajach. To przede wszystkim dzięki ich talentowi, pasji i zaangażowaniu „Chłopi” są dziś polskim kandydatem do Oscara, a kolejne międzynarodowe premiery kończą się owacją na stojąco – dodaje Sean Bobbitt.
Świat Jagny, Boryny, Antka i Hanki wykreował zespół utalentowanych młodych artystów – malarzy olejnych i digitalowych pracujących w Polsce Serbii, Litwie i Ukrainie. W ciągu 2 lat na potrzeby produkcji spod ich rąk wyszło 1800 obrazów – klatek kluczowych, na których podstawie powstawało 79 000 ręcznie malowanych klatek animacyjnych.
Nominacje do Nagród Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej zostaną ogłoszone 23 stycznia, a statuetki wręczone podczas 96. gali Oscarów w Los Angeles, która odbędzie 10 marca 2024 roku.
– To sukces i dowód na silną pozycję polskiej kinematografii na świecie. Jestem podekscytowany, że po raz kolejny polscy twórcy znaleźli się na krótkiej liście, a filmy współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej reprezentowane są w kategoriach: Najlepszy Pełnometrażowy Dokument, Najlepszy Film Międzynarodowy, Najlepszy Dźwięk i Najlepszą Muzyka – mówi dyrektor PISF Radosław Śmigulski.
Radość polskich twórców
– Całą ekipą „Skąd dokąd” bardzo się cieszymy z tego wyróżnienia. Włożyliśmy ogrom pracy, aby nasz film i przekaz, który ze sobą niesie, wybrzmiał szeroko i dotarł jak najdalej i chyba się udało. Jak widać, siła opowieści naszych bohaterek i bohaterów wystarczy, aby kino mówiło samo za siebie, kiedy jest szczere i autentyczne – przyznaje Maciek Hamela.
– Cieszę się bardzo, że Akademia zauważyła film, który nie tylko jest ważną osobistą wypowiedzią o trudach życia młodej artystki, ale także mocnym głosem na rzecz równouprawnienia kobiet w obszarze sztuki. Jestem szczęśliwa, że dzięki wsparciu PISF i Funduszu Regionalnego Pomerania Film – mogłam koprodukować tak ambitny i wyjątkowy film jakim jest „Apolonia Apolonia” – podkreśla Małgorzata Staroń.
Co wiemy o tych filmach?
Film „Skąd dokąd” (ang. In the Rearview) to portret zbiorowy złożony z doświadczeń ludzi, którzy mają jeden cel: znaleźć bezpieczne schronienie. W vanie, ich tymczasowym azylu, zniesione są różnice płci, wieku, koloru skóry, sprawności fizycznej, pochodzenia, tożsamości, poglądów czy wiary. W języku ukraińskim „skąd” (звідки / zvidky) i „dokąd” (куди / kudy), to też rutynowe pytania zadawane podczas próby przebicia się przez liczne punkty kontrolne, rozmieszczone na terenie Ukrainy.
Obraz zdobył dwie nagrody podczas tegorocznego Docs Against Gravity, a także był prezentowany na festiwalu w Cannes w ramach sekcji ACID. Od tamtej pory otrzymał m.in. główną nagrodę jury podczas Sheffield DocFest, Nagrodę dla Najlepszego Pełnometrażowego Dokumentu Ukraińskiego na Odesa International Film Festival oraz nagrody na festiwalach w Hamburgu i Zurychu.
Autorem scenariusza i reżyserem „Skąd dokąd” jest Maciek Hamela, a autorami zdjęć: Yura Dunay, Wawrzyniec Skoczylas, Marcin Sierakowski i Piotr Grawender.
„Apolonia, Apolonia” to dokument, którego bohaterką jest francusko-polska malarka Apolonia Sokol, która opuszcza Danię i przeprowadza się do rodzinnego miasta – Paryża, by tam tworzyć swoje dzieła. W filmie przedstawiona została droga jej osobistego i artystycznego rozwoju – od dojrzewania talentu, aż po przejście na komercyjną stronę świata artystycznego.
Ta duńsko-polsko-francuska produkcja nagradzana była na takich festiwalach jak: IDFA w Amsterdamie, Göteborg Film Festival, International Human Rights Documentary Film Festival czy Docs Against Gravity. Polską producentką obrazu jest Małgorzata Staroń, za realizację dźwięku odpowiada Anna Żarnecka-Wójcik, autorkami zdjęć są: Magdalena Bojdo i Maggie Olkuska, a kierowniczką produkcji – Joanna Tatko.
„Strefa interesów” (ang. The Zone of Interest) to film, którego polską producentką jest Ewa Puszczyńska, to wstrząsająca opowieść o domowej idylli w cieniu krematoriów, czyli życiu rodzinnym komendanta Auschwitz, Rudolfa Hössa. W rolach głównych występują: Sandra Hüller (Hewdig Höss) i Christian Friedel (Rudolf Höss).
Film miał swoją premierę światową na tegorocznym festiwalu w Cannes, gdzie zdobył Grand Prix oraz nagrodę FIPRESCI. Był nominowany w aż pięciu kategoriach do Europejskich Nagród Filmowych i ma szansę na trzy statuetki Złotych Globów. Za zdjęcia do filmu, które w całości realizowane były w Polsce – odpowiada dwukrotnie nominowany do Oscara Łukasz Żal.