Współfinansowana przez Polski Instytut Sztuki Filmowej brytyjsko-polska koprodukcja „Strefa interesów” zdobyła pięć nominacji Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej, w tym za Najlepszy Film.
Na Oscary ma szansę też za Najlepszą Reżyserię i Najlepszy Scenariusz adaptowany (Jonathan Glazer), za dźwięk (Tarn Willers, Johnnie Burn), a także w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Międzynarodowy. Polską producentką obrazu jest Ewa Puszczyńska.
Najważniejsze nagrody przemysłu filmowego na świecie zostaną wręczone podczas 96. gali Oscarów w Los Angeles, która odbędzie 10 marca 2024 roku.
13 nominacji otrzymał „Oppenheimer” Christophera Nolanaa, a „Barbie” Grety Gerwig aż osiem nominacji, w tym dla najlepszego filmu.
– Cieszy mnie bardzo, jako dyrektora PISF, że kolejny rok z rzędu polscy twórcy filmowi otrzymują nominacje. Pokazuje to nie tylko, że branża filmowa w Polsce ma się dobrze, ale także to, że jest ponownie doceniona za granicą w najważniejszych nagrodach – powiedział dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej Radosław Śmigulski.
W 2023 roku nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Film Międzynarodowy zdobył obraz „IO” Jerzego Skolimowskiego, z kolei w 2022 roku nominowana była krótkometrażowa „Sukienka” Tadeusza Łysiaka. Wcześniej o statuetki rywalizowały m.in. „Boże Ciało” Jana Komasy czy „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego.
Co wiemy o filmie?
„Strefa interesów” (ang. The Zone of Interest) to film, którego polską producentką jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions), to wstrząsająca opowieść o domowej idylli w cieniu krematoriów, czyli życiu rodzinnym komendanta Auschwitz, Rudolfa Hössa. W rolach głównych występują: Sandra Hüller (Hewdig Höss) i Christian Friedel (Rudolf Höss).
Film miał swoją premierę światową na tegorocznym festiwalu w Cannes, gdzie zdobył Grand Prix oraz nagrodę FIPRESCI. Był nominowany w aż pięciu kategoriach do Europejskich Nagród Filmowych, w trzech do Złotych Globów oraz ma szansę na dziewięć nagród BAFTA. Za zdjęcia do filmu, które w całości realizowane były w Polsce – odpowiada dwukrotnie nominowany do Oscara Łukasz Żal. Wśród polskich twórców obrazu są także: Joanna Kuś (scenografia), Waldemar Pokromski (charakteryzacja), Małgorzata Karpiuk (kostiumy), Małgorzata Bereźnicka (kierowniczka produkcji, Extreme Emotions), Bartek Raiński (koproducent) i Stanisław Cuske (operator).
Oscary 2024. Lista nominowanych
Najlepszy film:
- „American Fiction”
- „Anatomia upadku”
- „Barbie”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Maestro”
- „Oppenheimer”
- „Past lives”
- „Biedne istoty”
- „Strefa interesów”
Najlepszy reżyser:
- Justine Triet – „Anatomia upadku”
- Martin Scorsese – „Czas krwawego księżyca”
- Christopher Nolan – „Oppenheimer”
- Yorgos Lanthimos – „Biedne istoty”
- Jonathan Glazer – „Strefa interesów”
Najlepszy scenariusz oryginalny:
- „Anatomia upadku” – Justine Triet, Arthur Harari
- „Przesilenie zimowe” – David Hemingson
- „Maestro” – Bradley Cooper, Josh Singer
- „Obsesja” – Samy Burch, Alex Mechanik
- „Poprzednie życie” – Celine Song
Najlepszy scenariusz adaptowany:
- „Barbie” – Greta Gerwig i Noah Baumbach
- „Biedne Istoty” – Tony McNamara
- „Oppenheimer” – Christopher Nolan
- „American Fiction – Cord Jefferson
- „Strefa interesów” – Jonathan Glazer
Najlepszy aktor:
- Bradley Cooper – „Maestro”
- Colman Domingo – „Rustin”
- Cillian Murphy – „Oppenheimer”
- Paul Giamatti – „Przesilenie zimowe”
- Jeffrey Wright – „American Fiction”
Najlepsza aktorka:
- Annette Bening, „Nyad”
- Lily Gladstone, „Czas krwawego księżyca”
- Sandra Huller, „Anatomia upadku”
- Carey Mulligan, „Maestro”
- Emma Stone, „Biedne istoty”
Najlepszy aktor drugoplanowy:
- Sterling K. Brown – „American Fiction”
- Robert De Niro – „Czas krwawego księżyca”
- Robert Downey Jr. – „Oppenheimer”
- Ryan Gosling – „Barbie”
- Mark Ruffalo – „Biedne istoty”
Najlepsza aktorka drugoplanowa:
- Emily Blunt, „Oppenheimer”
- Danielle Brooks, „Kolor Purpury”
- America Ferrera, „Barbie”
- Jodie Foster, „Nyad”
- Da’Vine Joy Randolph, „Przesilenie zimowe”
Najlepszy film międzynarodowy:
- „Ja, kapitan” – Włochy
- „Perfect Days” – Japonia
- „Śnieżne Bractwo” – Hiszpania
- „The Teachers’ Lounge” – Niemcy
- „Strefa Interesów” – Wielka Brytania
Najlepsza scenografia:
- „Barbie”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Napoleon”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
Najlepsze zdjęcia:
- „El Conde” – Edward Lachman
- „Czas krwawego księżyca” – Rodrigo Prieto
- „Maestro” – Matthew Libatique
- „Oppenheimer” – Hoyte van Hoytema
- „Biedne istoty” – Robbie Ryan
Najlepszy montaż:
- Laurent Senechal – „Anatomia upadku”
- Kevin Tent – „Przesilenie zimowe”
- Thelma Schoonmaker – „Czas krwawego księżyca”
- Jennifer Lame – „Oppenheimer”
- Yorgos Mavropsaridis – „Biedne istoty”
Najlepsze efekty specjalne:
- „The Creator”
- „Godzilla Minus One”
- „Strażnicy Galaktyki vol. 3”
- „Mission: Impossible – Dead Reckoning, part one”
- „Napoleon”
Najlepszy dźwięk:
- „Twórca”
- „Maestro”
- „Mission: Impossible – Dead Reckoning, część pierwsza”
- „Oppenheimer”
- „Strefa interesów”
Najlepsza muzyka:
- „American Fiction” – Laura Karpman
- „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” – John Williams
- „Czas krwawego księżyca” – Robbie Robertson
- „Oppenheimer” – Ludwig Goransson
- „Biedne istoty” – Jerskin Fendrix
Najlepsza piosenka:
- „The Fire Inside” Diane Warren w filmie „Flamin’ Hot: Smak sukcesu”
- „I’m Just Ken” mark Ronson i Andrew Wyatt w filmie „Barbie”
- „It Never Went Away” Jon Batiste i Dan Wilson w filmie „Jon Batiste: Amerykańska Symfonia”
- „Wahzhazhe (A Song for My People)” Scott George w filmie „Czas krawego księżyca”
- „What Was I Mafr for?” Billie Eilish i Finneas O’Connell w filmie „Barbie”
Najlepsze kostiumy:
- „Barbie”
- „Napoleon”
- „Oppenheimer”
- „Biedne Istoty”
- „Czas krwawego księżyca”
Najlepszy pełnometrażowy film animowany:
- „Chłopiec i Czapla” – Hayao Miyazaki, Toshio Suzuki
- „Między nami żywiołami” – Peter Sohn, Denise Ream
- „Nimona” – Nick Bruno, Troy Quane, Karen Ryan, Julie Zackary
- „Robot Dreams” – Pablo Berger, Ibon Cormenzana, Ignasi Estape, Sandra Tapia Diaz
- „Spider-Man: Poprzez Multiwersum” – Kemp Powers, Justin K.Thompson, Phil Lord, Christopher Miller, Amy Pascal
Najlepszy krótkometrażowy film animowany:
- „List do świni”
- „Pachyderme”
- „Our Uniform”
- „Niety-five Senses”
- „War is Over! Inspired by the Music of John and Yoko”
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny:
- „Bobi Wine: The People’s President” – Moses Bwayo, Christopher Sharp, John Battsek
- „The Eternal Memory”
- „Four Daughters” – Kaouther Ben Hania, Nadim Cheikhrouha
- „To Kill a Tiger” – Nisha Pahuja, Cornelia Principe, David Oppenheim
- „20 dni w Mariupolu” – Mstyslav Chernov, Michelle Mizner, Raney Aronson-Rath
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny:
- „The ABCs of Book Banning” – Sheila Nevins i Trish Adlesic
- „The Barber of Little Rock” – John Hoffman i Christine Turner
- „Island in Between” – S. Leo Chiang i Jean Tsien
- „The Last Repair Shop” – Ben Proudfoot i Kris Bowers
- „Nai Nai & Wai Po” – Sean Wang i Sam Davis
Najlepszy krótkometrażowy film aktorski:
- „The After” – Misan Harriman, Nicky Bentham
- „Invincible” – Vincent Rene-Lortie, Samuel Caron
- „Knight of Fortune” – Lasse Lyskjaer Noer, Christian Norlyk
- „Red, White and Blue” – Nazrin Choughury, Sara McFarlane
- „The Wonderful Story of Henry Sugar” – Wes Anderson, Steven Rales
Najlepszy make up i fryzury:
- „Golda” – Karen Hartley Thomas, Suzi Battersby, Ashra Kelly-Blue
- „Maestro” – Kazu Hiro, Kay Georgiou, Lori McCoy-Bell
- „Oppenheimer” – Luisa Abel
- „Biedne istoty” – Nadia Stacey, Mark Coulier, Josh Weston
- „Society of the Snow” – Ana Lopez-Puigcerver, David Marti, Montse Ribe