FESTIWALEFILM I SERIALE

Oscary 2022. Kto powalczy o statuetkę? Lista nominowanych

Oscary

94. edycję rozdania Oscarów zaplanowano na 27 marca 2022 roku w Dolby Theatre w Los Angeles.

Film „Sukienka” i Janusz Kamiński z nominacjami do Oscarów

Film „Sukienka” Tadeusza Łysiaka otrzymał nominację do Nagród Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej w kategorii Najlepszy Krótkometrażowy Film Aktorski. Szansę na Oscara ma również polski operator Janusz Kamiński za zdjęcia do filmu „West Side Story”.

ZOBACZ WIĘCEJ: Film „Sukienka” Tadeusza Łysiaka nominowany do Oscara 2022

Janusz Kamiński z szansą na trzeciego Oscara

Nominacja do Oscara za najlepsze zdjęcia do filmu Stevena Spielberga „West Side Story” to dla Janusza Kamińskiego, polskiego operatora od lat pracującego w Hollywood, szansa na trzecią w karierze statuetkę Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej. Wcześniej zdobył ją za filmy: „Lista Schindlera” i „Szeregowiec Ryan”, również w reżyserii Stevena Spielberga.

Ponadto był jeszcze czterokrotnie nominowany do Oscara za zdjęcia do filmów: „Amistad”, „Motyl i skafander”, „Czas wojny” oraz „Lincoln”. Jest także laureatem nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej (BAFTA) i Brytyjskiego Stowarzyszenia Operatorów (obie za „Listę Schindlera”).

Oscary 2022. Nominacje:

NAJLEPSZY AKTOR:

  • Javier Bardem in „Being the Ricardos”
  • Benedict Cumberbatch in „The Power of the Dog”
  • Andrew Garfield in „tick, tick…BOOM!”
  • Will Smith in „King Richard”
  • Denzel Washington in „The Tragedy of Macbeth”

NAJLEPSZA MĘSKA ROLA DRUGOPLANOWA:

  • Ciarán Hinds in „Belfast”
  • Troy Kotsur in „CODA”
  • Jesse Plemons in „The Power of the Dog”
  • J.K. Simmons in „Being the Ricardos”
  • Kodi Smit-McPhee in „The Power of the Dog”

NAJLEPSZA AKTORKA:

  • Jessica Chastain in „The Eyes of Tammy Faye”
  • Olivia Colman in „The Lost Daughter”
  • Penélope Cruz in „Parallel Mothers”
  • Nicole Kidman in „Being the Ricardos”
  • Kristen Stewart in „Spencer”

NAJLEPSZA KOBIECA ROLA DRUGOPLANOWA:

  • Jessie Buckley in „The Lost Daughter”
  • Ariana DeBose in „West Side Story”
  • Judi Dench in „Belfast”
  • Kirsten Dunst in „The Power of the Dog”
  • Aunjanue Ellis in „King Richard”

NAJLEPSZY FILM ANIMOWANY:

  • „Encanto” Jared Bush, Byron Howard, Yvett Merino and Clark Spencer
  • „Flee” Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen and Charlotte De La Gournerie
  • „Luca” Enrico Casarosa and Andrea Warren
  • „The Mitchells vs. the Machines” Mike Rianda, Phil Lord, Christopher Miller and Kurt Albrecht
  • „Raya and the Last Dragon” Don Hall, Carlos López Estrada, Osnat Shurer and Peter Del Vecho

NAJLEPSZE ZDJĘCIA:

  • „Dune” Greig Fraser
  • „Nightmare Alley” Dan Laustsen
  • „The Power of the Dog” Ari Wegner
  • „The Tragedy of Macbeth” Bruno Delbonnel
  • „West Side Story” Janusz Kamiński

NAJLEPSZE KOSTIUMY:

  • „Cruella” Jenny Beavan
  • „Cyrano” Massimo Cantini Parrini and Jacqueline Durran
  • „Dune” Jacqueline West and Robert Morgan
  • „Nightmare Alley” Luis Sequeira
  • „West Side Story” Paul Tazewell

NAJLEPSZA REŻYSERIA:

  • „Belfast” Kenneth Branagh
  • „Drive My Car” Ryusuke Hamaguchi
  • „Licorice Pizza” Paul Thomas Anderson
  • „The Power of the Dog” Jane Campion
  • „West Side Story” Steven Spielberg

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY:

  • „Ascension” Jessica Kingdon, Kira Simon-Kennedy and Nathan Truesdell
  • „Attica” Stanley Nelson and Traci A. Curry
  • „Flee” Jonas Poher Rasmussen, Monica Hellström, Signe Byrge Sørensen and Charlotte De La Gournerie
  • „Summer of Soul (…Or, When the Revolution Could Not Be Televised)” Ahmir „Questlove” Thompson, Joseph Patel, Robert Fyvolent and David Dinerstein
  • „Writing with Fire” Rintu Thomas and Sushmit Ghosh

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY:

  • „Audible” Matt Ogens and Geoff McLean
  • „Lead Me Home” Pedro Kos and Jon Shenk
  • „The Queen of Basketball” Ben Proudfoot
  • „Three Songs for Benazir” Elizabeth Mirzaei and Gulistan Mirzaei
  • „When We Were Bullies” Jay Rosenblatt

NAJLEPSZY MONTAŻ:

  • „Don’t Look Up” Hank Corwin
  • „Dune” Joe Walker
  • „King Richard” Pamela Martin
  • „The Power of the Dog” Peter Sciberras
  • „tick, tick…BOOM!” Myron Kerstein and Andrew Weisblum

NAJLEPSZY FILM MIĘDZYNARODOWY:

  • „Drive My Car” Japonia
  • „Flee” Dania
  • „The Hand of God” Włochy
  • „Lunana: A Yak in the Classroom” Bhutan
  • „The Worst Person in the World” Norwegia

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA:

  • „Coming 2 America” Mike Marino, Stacey Morris and Carla Farmer
  • „Cruella” Nadia Stacey, Naomi Donne and Julia Vernon
  • „Dune” Donald Mowat, Love Larson and Eva von Bahr
  • „The Eyes of Tammy Faye” Linda Dowds, Stephanie Ingram and Justin Raleigh
  • „House of Gucci” Göran Lundström, Anna Carin Lock and Frederic Aspiras

NAJLEPSZA ORYGINALNA MUZYKA:

  • „Don’t Look Up” Nicholas Britell
  • „Dune” Hans Zimmer
  • „Encanto” Germaine Franco
  • „Parallel Mothers” Alberto Iglesias
  • „The Power of the Dog” Jonny Greenwood

NAJLEPSZA PIOSENKA ORYGINALNA:

  • „Be Alive” from „King Richard”
    Music and Lyric by DIXSON and Beyoncé Knowles-Carter
  • „Dos Oruguitas” from „Encanto”
    Music and Lyric by Lin-Manuel Miranda
  • „Down To Joy” from „Belfast”
    Music and Lyric by Van Morrison
  • „No Time To Die” from „No Time to Die”
    Music and Lyric by Billie Eilish and Finneas O’Connell
  • „Somehow You Do” from „Four Good Days”
    Music and Lyric by Diane Warren

NAJLEPSZY FILM:

  • „Belfast” Laura Berwick, Kenneth Branagh, Becca Kovacik and Tamar Thomas, Producers
  • „CODA” Philippe Rousselet, Fabrice Gianfermi and Patrick Wachsberger, Producers
  • „Don’t Look Up” Adam McKay and Kevin Messick, Producers
  • „Drive My Car” Teruhisa Yamamoto, Producer
  • „Dune” Mary Parent, Denis Villeneuve and Cale Boyter, Producers
  • „King Richard” Tim White, Trevor White and Will Smith, Producers
  • „Licorice Pizza” Sara Murphy, Adam Somner and Paul Thomas Anderson, Producers
  • „Nightmare Alley” Guillermo del Toro, J. Miles Dale and Bradley Cooper, Producers
  • „The Power of the Dog” Jane Campion, Tanya Seghatchian, Emile Sherman, Iain Canning and Roger Frappier, Producers
  • „West Side Story” Steven Spielberg and Kristie Macosko Krieger, Producers

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA:

  • „Dune” Production Design: Patrice Vermette; Set Decoration: Zsuzsanna Sipos
  • „Nightmare Alley” Production Design: Tamara Deverell; Set Decoration: Shane Vieau
  • „The Power of the Dog” Production Design: Grant Major; Set Decoration: Amber Richards
  • „The Tragedy of Macbeth” Production Design: Stefan Dechant; Set Decoration: Nancy Haigh
  • „West Side Story” Production Design: Adam Stockhausen; Set Decoration: Rena DeAngelo

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY:

  • „Affairs of the Art” Joanna Quinn and Les Mills
  • „Bestia” Hugo Covarrubias and Tevo Díaz
  • „Boxballet” Anton Dyakov
  • „Robin Robin” Dan Ojari and Mikey Please
  • „The Windshield Wiper” Alberto Mielgo and Leo Sanchez

NAJLEPSZY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY:

  • „Ala Kachuu – Take and Run” Maria Brendle and Nadine Lüchinger
  • „The Dress” – „Sukienka” – Tadeusz Łysiak and Maciej Ślesicki
  • „The Long Goodbye” Aneil Karia and Riz Ahmed
  • „On My Mind” Martin Strange-Hansen and Kim Magnusson
  • „Please Hold” K.D. Dávila and Levin Menekse

NAJLEPSZY DŹWIĘK:

  • „Belfast” Denise Yarde, Simon Chase, James Mather and Niv Adiri
  • „Dune” Mac Ruth, Mark Mangini, Theo Green, Doug Hemphill and Ron Bartlett
  • „No Time to Die” Simon Hayes, Oliver Tarney, James Harrison, Paul Massey and Mark Taylor
  • „The Power of the Dog” Richard Flynn, Robert Mackenzie and Tara Webb
  • „West Side Story” Tod A. Maitland, Gary Rydstrom, Brian Chumney, Andy Nelson and Shawn Murphy

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE:

  • „Dune” Paul Lambert, Tristan Myles, Brian Connor and Gerd Nefzer
  • „Free Guy” Swen Gillberg, Bryan Grill, Nikos Kalaitzidis and Dan Sudick
  • „No Time to Die” Charlie Noble, Joel Green, Jonathan Fawkner and Chris Corbould
  • „Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings” Christopher Townsend, Joe Farrell, Sean Noel Walker and Dan Oliver
  • „Spider-Man: No Way Home” Kelly Port, Chris Waegner, Scott Edelstein and Dan Sudick

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY:

  • „CODA” Screenplay by Siân Heder
  • „Drive My Car” Screenplay by Ryusuke Hamaguchi, Takamasa Oe
  • „Dune” Screenplay by Jon Spaihts and Denis Villeneuve and Eric Roth
  • „The Lost Daughter” Written by Maggie Gyllenhaal
  • „The Power of the Dog” Written by Jane Campion

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY:

  • „Belfast” Written by Kenneth Branagh
  • „Don’t Look Up” Screenplay by Adam McKay; Story by Adam McKay & David Sirota
  • „King Richard” Written by Zach Baylin
  • „Licorice Pizza” Written by Paul Thomas Anderson
  • „The Worst Person in the World” Written by Eskil Vogt, Joachim Trier
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button