RÓŻNOŚCI

Od 30 sierpnia zmiany w rozkładzie jazdy PKP Intercity. Powroty pociągów na trasy

Wygodniej w podróż po nowych torach z nowych peronów

W niedzielę, 30 sierpnia, zmieni się rozkład jazdy na kolei.

Podróżni skorzystają z kolejnych efektów inwestycji zrealizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego, m. in. z ponad 30 nowych i zmodernizowanych peronów. Korekta pozwala na sprawne przejazdy pociągów oraz kontynuowanie na torach wartych prawie 76 mld zł prac.

Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od 30 sierpnia do 7 listopada. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać dostępne możliwości linii kolejowych. Dla zrealizowania kolejnych inwestycji przewidziane są zmiany na sieci kolejowej. 85 proc. Krajowego Programu Krajowego o wartości 76 mld zł to projekty już zakończone i na zaawansowanym etapie realizacji. Dzięki inwestycjom kolej staje się dostępniejsza, bezpieczniejsza i coraz bardziej konkurencyjna.

Wygodniej w podróż po nowych torach z nowych peronów

Między Lublinem a Dęblinem pociągi pojadą po drugim zmodernizowanym torze. Tym samym na całym odcinku Lublin – Pilawa ruch będzie się odbywać po obu nowych torach. Dzięki temu pasażerowie skorzystają już ze wszystkich przebudowanych na trasie stacji i przystanków. Dzięki inwestycji czas podróży z Lublina do Dęblina skróci się o ok. 7 minut, a z Lublina do Warszawy o średnio 20 minut. Także 30 sierpnia powrócą pociągi na odcinek Otwock – Pilawa. Podróżni zyskają nowe perony na 3 stacjach i 6 przystankach.

Po wakacjach podróżni skorzystają już z trzech nowych peronów na stacji Rzeszów Główny. To efekt zakończenia prac na ostatnim peronie nr 3 oraz w przejściu podziemnym. Jesienią komfort i lepszą dostępność na stacji dopełnią windy i schody ruchome.

Podróżni między Krzyżem a Szczecinem na modernizowanej linii kolejowej Poznań – Szczecin skorzystają z sześciu nowych, dostępniejszych peronów. We wrześniu zostaną udostępnione perony w Choszcznie, Starym Klukomiu, Morzycy i Kolinie, a w październiku na przystanku Szczecin Zdunowo i stacji Reptowo.

Pozytywne zmiany czekają też w Koninie i Kole na linii nr 3 z Poznania do Warszawy. Podróżni w pełni zyskają zmodernizowane przejścia podziemne. Dostęp do kolei osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się ułatwią windy.

W aglomeracji łódzkiej pasażerowie skorzystają z nowego peronu na przystanku Łódź Marysin. We wrześniu przystanek Łódź Stoki zyska nowe przejście podziemne dla pieszych z windą dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na przystanku Łódź Arturówek będzie dodatkowe dojście do peronu, a podróżni z rowerami zyskają ścieżkę rowerową. Podróże między Łodzią Widzewem a Zgierzem ułatwi nowoczesny system informacji pasażerskiej zamontowany na przystankach i infokioski.

Między Czachówkiem a Warką na odcinku Radom – Warszawa pociągi pojadą już po dwóch torach. Oznacza to większą przepustowość na trasie. Na pasażerów czekają przebudowane perony m. in. na przystankach Michalczew, Krężel, Sułkowice.

Pociągi wracają, po remontach sprawniejsze podróże koleją

Zakończenie prac na linii 27 Sierpc – Nasielsk, po przebudowie mostu oraz przepustu na szlaku Koziebrody – Raciąż, oznacza powrót pociągów na trasę. Bezpośrednio, bez przesiadek na autobusy, pojedziemy z Kłodzka do Wałbrzycha. Znów przyjmie pociągi odcinek Głuszyca – Wałbrzych Główny, zamknięty dla ruchu z powodu remontu tunelu kolejowego.

Kolejne etapy inwestycji dla lepszych podróży

Na odcinku Zgierz – Kutno za pociągi regionalne będą kursować autobusy. Składy PKP Intercity z Łodzi do Kutna pojadą zmienioną trasą przez Koluszki i Łowicz. Pod koniec sierpnia ruszają roboty na jednotorowej linii na odcinku Zgierz – Ozorków – Łęczyca nr 16 w ramach modernizacji trasy Łódź – Kutno.

Od 10 września na odcinkach Kraków – Zakopane oraz Sucha Beskidzka – Szaflary za pociągi PKP Intercity i POLREGIO będą kursować autobusy. Utrzymana pozostaje komunikacja zastępcza dla pociągów POLREGIO na odcinku Kraków Płaszów – Bielsko Biała na linii nr 117. Po wakacyjnej przerwie, kontynuowane będą prace na linii do Zakopanego, m.in. od Chabówki do Zakopanego. Rozpoczną się też prace na linii z Suchej Beskidzkiej do Chabówki.

PKP Intercity: powroty pociągów na trasy

Do kursowania wracają pociągi, które do tej pory były zawieszone w związku z ograniczeniem oferty przewozowej w czasie trwającej epidemii. Szybkie późnowieczorne połączenie pomiędzy Warszawą i Krakowem od 29 sierpnia zapewni m. in. IC Łokietek rel. Kraków Główny – Warszawa Wschodnia, a także IC Warmia rel. Olsztyn Główny – Kraków Główny, który pojedzie w pełnej relacji. Od 30 sierpnia do dyspozycji pasażerów będzie także kursujący codziennie TLK Bryza rel. Olsztyn – Kołobrzeg – Olsztyn.

Weekendową ofertę przewozową między Warszawą a Wrocławiem uzupełni TLK Krasiński kursujący w piątki i niedziele z Wrocławia, a w soboty i poniedziałki z Warszawy. Od 2 października w piątki i niedziele na trasę Olsztyn – Szczecin – Olsztyn wróci TLK Stańczyk.

Od korekty rozkładu jazdy pociąg Neptun relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna zmieni kategorię na IC i dodatkowo zatrzyma się w Legionowie (tylko w kierunku Trójmiasta), Nowym Dworze Mazowieckim, Ciechanowie, Mławie, Działdowie (tylko w kierunku Warszawy), utrzymując atrakcyjny czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Trójmiastem.

Peron w Nidzicy (fot. PKP)

Od 30 sierpnia zmiany w rozkładzie jazdy PKP Intercity

Zmiany ucieszą m.in. podróżnych wybierających pociągi PKP Intercity między Olsztynem, Elblągiem i Malborkiem. Od 30 sierpnia br. 8 par pociągów przewoźnika wraca na trasę, która do tej pory była obsługiwana przez zastępczą komunikację autobusową. Podróżni na tym odcinku skorzystają m.in. z TLK Mamry, IC Żuławy, IC Gryf, TLK Bryza, TLK Rybak, TLK Branicki, TLK Nogat, a od 2 października także IC Stańczyk.

Do kursowania wracają także pociągi, które do tej pory były zawieszone w związku z ograniczeniem oferty przewozowej w czasie trwającej epidemii. Szybkie późnowieczorne połączenie pomiędzy Warszawą i Krakowem od 29 sierpnia zapewni m.in. IC Łokietek rel. Kraków Główny – Warszawa Wschodnia, a także IC Warmia rel. Olsztyn Główny – Kraków Główny, który pojedzie w pełnej relacji.

Od 30 sierpnia br. pasażerowie zyskają łatwiejsze połączenie między Olsztynem a Pomorzem Zachodnim. Do dyspozycji podróżnych będzie kursujący codziennie TLK Bryza rel. Olsztyn – Kołobrzeg – Olsztyn. Z kolei z początkiem października na trasę wróci wspomniany TLK Stańczyk, który w piątki i niedziele połączy Olsztyn ze Szczecinem.

Od korekty rozkładu jazdy pociąg Neptun relacji Warszawa Zachodnia – Gdynia Główna zmieni kategorię na IC i zatrzyma się dodatkowo na nowych postojach w Legionowie (tylko w kierunku Gdyni), Nowym Dworze Mazowieckim, Ciechanowie, Mławie, Działdowie (tylko w kierunku Warszawy), utrzymując atrakcyjny czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Począwszy od 6 września br. w niedziele będzie też uruchamiany dodatkowy pociąg TLK Pobrzeże BIS w relacji Gdynia – Warszawa Zachodnia, który uzupełni ofertę dla osób powracających po weekendzie.

Ponadto w związku z rosnącym zainteresowaniem podróżami między Wrocławiem a Warszawą, weekendową ofertę przewozową uzupełni TLK Krasiński kursujący w piątki i niedziele z Wrocławia, a w soboty i poniedziałki z Warszawy.

Komunikacja w pozostałych częściach Polski

W związku z pracami modernizacyjnymi prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury, za pociągi na odcinku miedzy Zbąszynkiem a Zieloną Górą nadal będzie kursować zastępcza komunikacja autobusowa (ZKA). Zmiany będą dotyczyły pociągów IC Zielonogórzanin, IC Bachus, IC Wawel, IC Ukiel, IC Czartoryski i IC Stoczniowiec. Z przesiadką do autobusów na odcinku Łuków – Lublin będą musieli się także liczyć pasażerowie pociągów TLK Inka i TLK Tuwim w związku z modernizacją linii nr 30. W związku z przerwą w ruchu na linii 403 uruchomiona zostanie ZKA na odcinku Piła – Szczecin Główny za pociąg TLK Staszic.

Prace modernizacyjne rozpoczynają się także na linii nr 6 na odcinku Czyżew – Białystok. Zmiany w rozkładzie jazdy zostały zaplanowane tak, by działania te w możliwie najmniejszym stopniu wpłynęły na komfort i czas przejazdu, a także dostępność oferty przewozowej na tym odcinku.

Kontynuowane będą prace inwestycyjne na liniach prowadzących do Zakopanego. W związku z tym od 10 września br. w relacji skróconej z i do Krakowa kursować będą pociągi:

    • TLK Karpaty, rel. Gdynia Główna – Zakopane – Gdynia Główna;
    • TLK Małopolska, Gdynia Główna – Zakopane – Gdynia Główny;
    • IC Witkacy, Gdynia Główna – Zakopane – Gdynia Główny.

Przejazd autobusami będzie odbywał się na odcinku Kraków – Zakopane – Kraków. Co istotne, pasażerowie podróżujący bezpośrednio do stolicy polskich Tatr będą mogli skorzystać z autobusów niezatrzymujących się na żadnych przystankach pośrednich, dzięki czemu czas przejazdu będzie znacznie krótszy i wyniesie nieco ponad 2 godziny zamiast standardowych ponad 3 godzin.

Od 30 sierpnia br. zmiany będą czekały także podróżnych pociągu EIC Chrobry rel. Szczecin Główny – Warszawa Wschodnia – Szczecin Główny. Ze względu na trwająca modernizację linii 351 i związane z tym przeorganizowanie ruchu, skład pojedzie trasą okrężną na odcinku Poznań Główny – Szczecin Główny przez Rzepin, z pominięciem postojów na stacjach: Szczecin Dąbie, Stargard, Choszczno i Krzyż. Dodatkowe zatrzymanie planowane jest natomiast w Zbąszynku, Świebodzinie i Rzepinie. Pozwoli to na uzyskanie lepszego czasu przejazdu niż dotychczasową trasą.

Inwestycje w komfort podróżowania

Pasażerowie wybierający pociągi PKP Intercity mogą liczyć na sukcesywnie poprawiający się komfort podróżowania. To zasługa konsekwentnie realizowanego i największego w historii spółki programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” oraz wykorzystania pozyskanych funduszy unijnych. Ich efekty już teraz odczuwają pasażerowie korzystając m.in. z 91 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20 PKP. Pojazdy te wyposażono m.in. w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Unowocześnione przez PESA Bydgoszcz pojazdy obecnie włączane są do pociągów:

    • IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk;
    • IC Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
    • IC Bałtyk relacji Gdynia – Poznań – Gdynia;
    • IC Bolko relacji Lublin – Szczecin – Lublin;
    • IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek (Zielona Góra) – Lublin;
    • IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
    • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wlkp. – Warszawa;
    • IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
    • IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław;
    • IC Heweliusz relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław;
    • TLK Inka relacji Warszawa – Łuków(Lublin) – Warszawa;
    • IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin;
    • IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
    • IC Kossak relacji Wrocław – Kraków – Wrocław;
    • IC Lednica relacji Poznań – Gdynia – Poznań;
    • IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;
    • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wlkp. – Warszawa;
    • IC Mieszko relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław;
    • IC Mehoffer relacji Kraków – Szczecin – Kraków;
    • IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
    • IC Piast relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław;
    • IC Podlasiak relacji Szczecin – Białystok/Ełk – Szczecin;
    • IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław;
    • IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;
    • IC Stoczniowiec relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
    • IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
    • TLK Tuwim relacji Warszawa – Łuków(Lublin) – Warszawa;
    • IC Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn;
    • IC Zamenhof relacji Warszawa – Białystok – Warszawa;
    • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa;
    • IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin.

Potencjał modernizowanych szlaków kolejowych pozwolą wykorzystać również 22 nowoczesne, wyróżniające się bezpieczeństwem i niezawodnością lokomotywy EU160 Griffin, które w tym roku wzmocniły flotę PKP Intercity. Obecnie jednostki Griffin prowadzą pociągi:

    • TLK Chełmianin relacji Warszawa – Chełm – Warszawa;
    • IC Czartoryski relacji Lublin – Zbąszynek – Lublin;
    • IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
    • TLK Kiev Express relacji Warszawa – Kijów – Warszawa na odcinku Warszawa – Dorohusk – Warszawa;
    • TLK Kochanowski relacji Chełm – Bydgoszcz – Chełm;
    • IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
    • IC Noteć relacji Warszawa – Piła – Warszawa;
    • TLK Podlasiak na odcinku Szczecin – Białystok – Szczecin;
    • TLK Staszic relacji Warszawa – Kołobrzeg – Warszawa;
    • TLK Warta relacji Warszawa – Poznań – Warszawa;
    • TLK Wetlina na odcinku Poznań – Lublin – Poznań (sezonowy);
    • TLK Zamoyski relacji Piła – Lublin – Piła;
    • IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zbąszynek – Warszawa.

Zgodnie z umowami zawartymi w ramach programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, jeszcze w tym roku tabor PKP Intercity ma zostać wzmocniony o kolejnych 8 lokomotyw Griffin i 34 zmodernizowane wagony typu 111A-20.

Modernizacja 83 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 42 pojazdy oraz zakup 20 lokomotyw EU 160 Griffin w ramach zamówienia podstawowego są elementami projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17-00] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17-00]. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653 730 052,05 zł dotacji.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button