Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał dzisiaj do Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli wniosek o wyrażenie zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej Michała Dworczyka posła do Parlamentu Europejskiego.
Pociągnięcie europosła do odpowiedzialności karnej możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego – art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1, art. 9 ust. 1 Regulaminu Parlamentu Europejskiego (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, seria L z 2019 r., numer 302 z dnia 22 listopada 2019 r.) oraz art. 9 Protokołu numer 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej.
W postępowaniu przygotowawczym nadzorowanym przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie w sprawie o sygn. akt 3041-1.Ds.119.2022 zgromadzono materiał dowodowy uzasadniający dostatecznie podejrzenie popełnienia przez Michała Dworczyka przestępstwa niedopełnienia ciążących na nim jako funkcjonariuszu publicznym tj. Sekretarzu Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, a następnie Sekretarzu Stanu i Ministrze – członku Rady Ministrów obowiązków wynikających z ustawy z 5 sierpnia 2021 r. o ochronie informacji niejawnych oraz z aktów wewnętrznych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, czym działał na szkodę interesu publicznego, tj. czynu z art. 231 § 1 kk, a także przestępstwa utrudniania postępowania karnego Prokuratury Okręgowej w Warszawie o sygn. akt PO II Ds 179.2021 prowadzonego w sprawie o czyn z art. 267 § 1 k.k. – śledztwo dotyczące przełamania zabezpieczeń i uzyskania nieuprawnionego dostępu do zawartości prywatnej skrzynki mailowej, a następnie publikacji tych zawartości, tj. czynu z art. 239 § 1 kk.
Niedopełnienie obowiązków miało wynikać z posługiwania się niecertyfikowaną i niezabezpieczoną prywatną skrzynką mailową do prowadzenia korespondencji w zakresie realizacji zadań służbowych wynikających z pełnionych funkcji, mających znaczenie dla bezpieczeństwa publicznego i prawidłowego funkcjonowania organów państwa, w tym zawierającej:
- informacje niejawne,
- zagadnienia dotyczące obronności i bezpieczeństwa państwa,
- zagadnienia związane ze służbami specjalnymi,
- zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa teleinformatycznego,
- zagadnienia dotyczące spraw gospodarczych i COVID 19,
- zagadnienia dotyczące relacji zagranicznych i stosunków międzynarodowych.
Utrudnianie postępowania miało polegać na pomaganiu sprawcy ataku hakerskiego w uniknięciu odpowiedzialności karnej w ten sposób, że po zgłoszeniu zaistnienia tego zdarzenia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, polecił ustalonej osobie trwale wykasować z prywatnej skrzynki mailowej m.in. przychodzące maile pishingowe, metadane związane z otwarciem maili pishingowych i linków lub plików w nich zawartych. Skutkiem takiego działania było zniszczenie danych stanowiących istotny dowód dla ustalenia okoliczności i sprawcy przestępstwa.
Jest to kolejny wniosek o uchylenie immunitetu posłowi Michałowi Dworczykowi w tym postępowaniu. Pierwszy został skierowany do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szymona Hołowni 7 czerwca 2024 r., jednakże z uwagi na wynik wyborów do Parlamentu Europejskiego 2024 r. polski Parlament utracił uprawnienie do procedowania w tej sprawie. Marszałek Sejmu RP pismem z 24 czerwca 2024 r. poinformował Prokuratora Generalnego o zamknięciu postępowania z uwagi na jego bezprzedmiotowość.
Michał Dworczyk jest obecnie posłem do Parlamentu Europejskiego X kadencji i korzysta z immunitetu parlamentarzysty europejskiego.
Zgodnie z treścią artykułu 9 Protokołu w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej członkowie zgromadzenia Parlamentu Europejskiego korzystają:
- na terytorium swojego państwa – z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;
- na terytorium innego Państwa Członkowskiego – z immunitetu chroniącego przed zatrzymaniem oraz immunitetu jurysdykcyjnego.
Oznacza to, że Michał Dworczyk korzysta z immunitetu przyznawanego członkom polskiego parlamentu, to jest posłom na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej i senatorom Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (art. 105 ust. 2 i art. 108 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 roku oraz art. 7 ust. 1, 2 i 7, art. 7b ust. 1 i art. 7c ustawy z 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora), co powoduje, że nie może być pociągnięty do odpowiedzialności karnej za przestępstwa objęte treścią wniosku bez zgody Parlamentu Europejskiego.