„LOT do Domu”, największe operacyjne przedsięwzięcie w historii Polskich Linii Lotniczych LOT dobiegło końca.
Dzięki współpracy z polskim rządem, w okresie od 15 marca do 5 kwietnia br. do kraju powróciło ponad 54 tysiące Polaków, których pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 rozdzieliła z bliskimi. Narodowy przewoźnik wykonał 388 rejsów z sześciu kontynentów, zabierając pasażerów m.in. z Peru, Meksyku, Argentyny, Japonii i Korei Południowej.
71 miast w 53 krajach w zaledwie 22 dni – #LOTdoDomu to jedna z najbardziej skomplikowanych organizacyjnie i logistycznie operacji lotniczych w ponad 100-letniej historii polskiego lotnictwa cywilnego. Akcja została przygotowana w rekordowo szybkim tempie, jako odpowiedź na potrzebę pomocy rodakom, którzy w obliczu pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 pozostali za granicą, daleko od rodzin. 13 marca wieczorem rząd ogłosił decyzję o czasowym zamknięciu granic Rzeczypospolitej Polskiej i zawieszeniu połączeń lotniczych, a już w niedzielę 15 marca ruszyły pierwsze loty czarterowe LOT, umożliwiające Polakom powrót do domu. Dzięki wsparciu projektu przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, podróżujący płacili zryczałtowaną stawkę za każdy lot, pozostałą kwotę dopłacił polski rząd. Wraz z rozwojem projektu do akcji dołączyli również inni narodowi przewoźnicy – PKP Intercity oraz firma autokarowa Polonus, dzięki którym możliwy był transport wielu Polaków bezpośrednio do rodzinnych miejscowości.
– Operacja #LOTdoDomu powstała z potrzeby pomocy rodakom, których strategiczna i podyktowana bezpieczeństwem publicznym decyzja o zamknięciu granic kraju pozostawiła daleko od domu. Skala tego wyjątkowego projektu była ogromna, praca wielowymiarowa, a do tego technicznie i dyplomatycznie bardzo skomplikowana. Uruchomiona została specjalna podstrona umożliwiająca rejestrację zapotrzebowania na loty, równocześnie rozpoczęło się planowanie pierwszych połączeń i organizacja ich zaplecza. Liczba zgłoszeń rosła lawinowo w każdym dniem sprawiając, że skala projektu przybrała niespotykany dotąd rozmiar. Zrealizowane na zlecenie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 388 operacji lotniczych do 71 destynacji z misją pomocy dla ponad 54 tys. obywateli Polski jest największym repatriacyjnym przedsięwzięciem w historii Polski, od czasu II wojny światowej. Wielkie podziękowania i wyrazy uznania za ciężką pracę należą się wszystkim zaangażowanym instytucjom publicznym oraz wykonawcy – spółce PLL LOT – podsumowuje Michał Dworczyk, Minister-Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Wraz z rozpoczęciem operacji uruchomiona została strona LOTdoDomu.com zawierająca formularz, przez który Polacy mogli zgłosić zapotrzebowanie na lot z miejsca, w którym przebywali. W ciągu pierwszych 24 godzin od uruchomienia strony chęć powrotu do kraju z całego świata zgłosiło ponad 23,5 tysiąca osób. Rozpoczął się skomplikowany proces szacowania zapotrzebowania na rejsy, wyścigu z czasem i zamykaniem granic kolejnych państw oraz planowania lotów także z portów, do tej pory nie obsługiwanych przez LOT, m.in. z Agadiru, Alicante, Abu Dhabi, Cebu i Manili, Baku, Reykjaviku, Sydney, Malty, Malediwów, Cork, Trondheim, Malagi, Marrakeszu, Ammanu, Algieru, Rijadu, Dohy czy Lizbony. Rejsy, których organizacja w normalnych warunkach zajmuje kilka miesięcy, w ramach operacji #LOTdoDomu uruchamiane były w czasie od kilkunastu godzin do kilku dni. Ich utworzenie wymagało ogromnego zaangażowania i współpracy wszystkich zespołów naziemnych PLL LOT, załóg pokładowych, pilotów, a także mechaników i inżynierów, zapewniających zaplecze techniczne i logistyczne dla każdego rejsu. Szczegółowe informacje o lotach dostępnych w ramach operacji #LOTdoDomu dostępne były na stronie lot.com, umożliwiającej także zakup biletu na wybrany rejs.
W ciągu trzech tygodni od uruchomienia operacji #LOTdoDomu, PLL LOT przywiozły do kraju 54 tys. pasażerów w ramach 388 połączeń lotniczych z sześciu kontynentów, obsługiwanych przez 44 maszyny ze wszystkich typów samolotów dostępnych we flocie LOT-u. Samoloty z Polakami wróciły m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Zanzibaru, Filipin, Tajlandii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Azerbejdżanu, Sri Lanki, Meksyku, Kuby, Norwegii, Portugalii, Argentyny, Filipin, Korei Południowej i Finlandii. Wśród tych połączeń były także rejsy, które zmieniły dotychczasowe oblicze operacji repatriacyjnej w misję ratunkową. Z Peru, Brazylii, czy Meksyku LOT zabrał do Polski rodaków, którzy znaleźli się w bardzo ciężkim położeniu spowodowanym lokalnymi ograniczeniami w przemieszczaniu się, zamknięciem bazy hotelowej, czy utrudnionym dostępem do opieki medycznej.
– Samoloty w ramach operacji #LOTdoDomu dotarły wszędzie tam, gdzie Polacy potrzebowali pomocy w powrocie do rodzin – to misja i obowiązek narodowego przewoźnika. Sukces ten nie byłby możliwy bez poświęcenia i ciężkiej pracy zarówno naszych załóg, jak i pracowników biurowych wykonujących i koordynujących operację #LOTdoDomu. Ze względu na presję czasu i zamknięte przestrzenie lotnicze, organizacja każdego rejsu była ogromnym wyzwaniem. Konieczne było zdobycie licznych dodatkowych pozwoleń, spełnienie rygorystycznych standardów bezpieczeństwa oraz zapewnienie pełnego zaplecza technicznego i logistycznego – mówi Rafał Milczarski, Prezes Zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT.
Najwięcej osób przywiezionych do Polski w ramach operacji #LOTdoDomu skorzystało z rejsów z Londynu.
W ramach 133 operacji z portów Heathrow i London-City do kraju wróciło około 21 tys. rodaków. Około 3200 osób w ramach 22 rejsów przywiozły samoloty z Dublina, w ramach takiej samej liczby połączeń z Oslo powróciło około 2700 Polaków. Na kolejnej pozycji jest Chicago z 12 lotami i liczbą 3100 przewiezionych pasażerów. Około 2200 pasażerów wybrało jeden z 10 lotów z Bangkoku, natomiast 2000 rodaków wróciło z LOT-em w ramach 12 rejsów z Edynburga. Zestawienie najbardziej popularnych kierunków operacji #LOTdoDomu zamykają: Paryż z 11 lotami i 1100 osób oraz Amsterdam, z którego w ramach 10 lotów wróciło 970 pasażerów.
Skala działań i wymienione połączenia lotnicze sprawiły, że operację #LOTdoDomu podsumowują imponujące statystyki – 2 404 568 kilometrów i 2884 godzin spędziły z powietrzu samoloty i załogi LOT-u, realizując misję sprowadzenia do kraju rodaków, którzy nie mieli możliwości połączyć się z rodzinami za pomocą innych środków transportu. Operacja #LOTdoDomu zakończyła się 5 kwietnia.
– Operacja #LOTdoDomu umożliwiała powrót do Polski tysiącom Polaków rozsianych po całym świecie. To przykład jak polskie państwo może dobrze radzić sobie w sytuacjach kryzysowych. To dzięki temu, że ma w swoim ręku narzędzia, aby tego typu operacje przeprowadzać. To właśnie dzięki wsparciu i zaangażowaniu spółek Skarbu Państwa, w tym Polskich Linii Lotniczych LOT, we współpracy z PKP Intercity oraz firmą autokarową możliwa była realizacja tak skomplikowanej operacji. Nie byłoby tego sukcesu bez ogromnej pracy i poświęcenia bardzo wielu osób, począwszy od tych, którzy tę akcję zaplanowali jak kadra kierownicza, ale również ogromnej rzeszy pracowników – mówi Jacek Sasin, Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Aktywów Państwowych.
Każdy kolejny dzień operacji #LOTdoDomu naznaczały nie tylko nowe wyzwania, ale przede wszystkim nowe projekty, które pozwoliły usprawnić akcję i uczynić ją bardziej komfortową dla pasażerów. Także jeszcze lepiej zadbać bezpieczeństwo publiczne, związane z obowiązkową kwarantanną osób powracających do kraju. Dzięki modyfikacji rozkładów lotów oraz współpracy z Lotniskiem Chopina, PKP Intercity i firmą Polonus od 20 marca wprowadzony został bezpłatny transport krajowy dla pasażerów operacji #LOTdoDomu. Akcja ta stanowi pierwszy przypadek zastosowania na szerszą skalę transportu intermodalnego w działalności operacyjnej LOT-u.
– PKP Intercity uczestniczyło w operacji #LOTdoDomu prawie od samego początku jej trwania. Jako spółka Skarbu Państwa rozumiemy, że realizacja misji publicznej to nasze podstawowe zadanie. Dzięki zaangażowaniu kolejarzy, którzy każdego dnia pełnią służbę, mogliśmy ułatwić powrót do domów tysiącom rodaków. Priorytetem pozostaje dla nas bezpieczeństwo pasażerów i naszych pracowników. Pragnę podziękować wszystkim naszym pracownikom, którzy w obliczu trudnej dla całego kraju sytuacji, rozumieją powagę sytuacji i realizują swoje zadania dbając tym samym o dobro Polaków – podkreśla Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Pasażerowie spoza Warszawy otrzymali możliwość bezpłatnego dojazdu pociągiem bądź autokarem w pobliże miejsca swojego zamieszkania na terenie całego kraju. Autobusy i pociągi odjeżdżały bezpośrednio z Lotniska Chopina, gdzie zlokalizowane zostały punkty informacyjne przewoźników. Z usług PKP Intercity skorzystało 3171 podróżnych wracających do Polski z LOT-em.
– 10 554 rodaków bezpiecznie dotarło do swoich domów na pokładach 50 biało-czerwonych autokarów narodowego przewoźnika autokarowego. Dziękuję wszystkim pracownikom, którzy brali udział w tej skomplikowanej akcji. W szczególności jestem wdzięczny każdemu ze 120 kierowców, którzy przez całą dobę z pełnym zaangażowaniem i poświęceniem bardzo ciężko pracowali, aby wszyscy pasażerowie mogli wrócić do swoich bliskich – mówi Maciej Acedański, Prezes Zarządu Polonus.
Narodowy przewoźnik autokarowy w ramach operacji #LOTdoDomu przewiózł 10,5 tys. pasażerów, realizując 654 specjalne kursy autokarowe w ramach 9 linii łączących 66 miast.