LOTNICZE NEWSY

Koronawirus. LOT przedłuża zawieszenie rejsów pasażerskich. #CARGOdlaPolski dla lekarzy

Operacja #CARGOdlaPolski

Zarząd PLL LOT podjął decyzję o przedłużeniu zawieszenia połączeń lotniczych.

Jest związana z obecną niestabilną sytuacją na międzynarodowych rynkach lotniczych oraz licznych obostrzeń związanych z przemieszczaniem w dobie pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Wszystkie rejsy pasażerskie LOTu, krajowe i międzynarodowe, zaplanowane do dnia 31 maja br. włącznie, zostają odwołane. O zmianach będziemy informować pasażerów na bieżąco.

Mając na uwadze komfort pasażerów w tej trudnej sytuacji, zmodyfikowano dotychczasową politykę wymiany biletów. Elastyczna możliwość zarządzania rezerwacją obejmuje teraz szereg ułatwień takich, jak wykorzystanie wartości biletu w postaci vouchera, możliwość zaplanowania podróży w innym terminie, czy możliwość zmiany trasy podróży. Czas na podjęcie decyzji został wydłużony do 12 miesięcy od daty zakupu biletu. Szczegółowa oferta dostępna jest na stronie lot.com. Ze względu na bardzo dużą liczbę napływających zgłoszeń i wydłużony czas oczekiwania, do dyspozycji pasażerów oddano elektroniczny formularz, umożliwiający samodzielną rejestrację zgłoszenia.

Decyzja Zarządu PLL LOT odwołująca loty do 31 maja br. podyktowana jest przede wszystkim licznymi ograniczeniami w zakresie ruchu biznesowo-turystycznego, obowiązującymi na terenie Unii Europejskiej i innych krajów, w tym m.in. restrykcyjnymi obostrzeniami nakładanymi na podróżnych z zagranicy. Jednocześnie bacznie obserwuje zmieniające się regulacje lokalne i międzynarodowe w zakresie otwierania granic i uruchamiania infrastruktury koniecznej do obsługi ruchu lotniczego. Na bieżąco szacuje potencjał dla wznowienia połączeń pasażerskich i twory scenariusze związane z popytem na konkretne kierunki podróży. W związku z niestabilną sytuacją na rynkach międzynarodowych i intensywnymi działaniami prewencyjnymi w zakresie COVID-19, jest jeszcze za wcześnie na wskazywanie konkretnych terminów wznowienia połączeń pasażerskich PLL LOT.

Jednocześnie w ramach procedur wewnętrznych, PLL LOT intensywnie pracuje nad nowymi standardami bezpieczeństwa, obowiązującymi w przypadku wznowienia lotów. Analizowane scenariusze obejmują m.in. wprowadzenie zasady „social distancing” na pokładach samolotów LOTu. Po uwagę brane są także dodatkowe wytyczne związane z zabezpieczeniem załóg pokładowych czy monitorowaniem stanu zdrowia pasażerów, oparte na rekomendacjach Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Agencji ds. Bezpieczeństwa Lotniczego EASA.

#CARGODLAPOLSKI WSPIERA LEKARZY W WALCE Z COVID19

Około 9700 m3 materiałów ochronnych i sprzętu medycznego, przywiezione do Polski w czasie ostatnich kilku tygodni. Ponad 70 rejsów, wykonanych głównie z Chin, które zasiliły niezbędnymi środkami medycznymi zapasy przeznaczone dla polskich lekarzy i placówek służby zdrowia. Operacja #CARGOdlaPolski rośnie w siłę, a LOT Cargo zapowiada nowe możliwości dla transportów komercyjnych, pozwalających stymulować łańcuchy dostaw i wspierać polską gospodarkę.

Od połowy marca PLL LOT, działając w ścisłej współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwem Spraw Zagranicznych i agendami rządowymi, zabezpiecza dostawy materiałów niezbędnych do walki z koronawirusem SARS-CoV-2. #CARGOdlaPolski jako projekt pojawiło się w niedzielę, 5 kwietnia. Natomiast pierwsze loty medical cargo uruchomione zostały już 17-18 marca, rozpoczynając regularne transporty materiałów ochronnych i sprzętu medycznego dla szpitali i służb działających na pierwszej linii frontu w walce z COVID-19. Do tej pory zrealizowanych zostało około 70 takich rejsów, dzięki czemu do kraju trafiło ponad 9700 m3 materiałów medycznych – maseczek, przyłbic, okularów ochronnych, kombinezonów medycznych, ochraniaczy na buty oraz respiratorów.

– #CARGOdlaPolski to odpowiedź LOTu na potrzebę obecnych czasów – konieczność przewiezienia do Polski materiałów ochronnych i sprzętu medycznego z krajów, w których są produkowane. Granice wielu państw są pozamykane, a transport obwarowany różnymi ograniczeniami, np. wizowymi lub dotyczącymi załóg. W tych warunkach LOT wypełnia rolę narodowego przewoźnika – od początku pandemii zabezpiecza dostawy materiałów niezbędnych do walki z koronawirusem SARS-CoV-2. Rejsy z portu lotniczego w Szanghaju realizowane są codziennie, połączenia z Pekinu odbywają się dwa razy w tygodniu. Obecnie każdego dnia LOT Cargo realizuje od jednej, do nawet trzech operacji lotniczych z obszaru medical cargo. W najbliższym czasie dostarczymy do Polski kolejne 3000 m3 materiałów medycznych – podsumowuje projekt Michał Grochowski, Dyrektor Biura Cargo i Poczty.

Transporty medical cargo dla jednostek samorządu terytorialnego oraz organizacji pożytku publicznego realizowane są przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Przewiezione materiały trafiają do Agencji Rezerw Materiałowych, skąd są transportowane do szpitali, przychodni i innych instytucji opieki zdrowotnej, czekających na środki ochronne i sprzęt medyczny.

Materiały ochronne przywożone do kraju w ramach operacji #CARGOdlaPolski są dosyć lekkie, ale mają dużą objętość. Mierząc się z czasem i rosnącymi potrzebami, LOT pracuje nad optymalizacją transportów. Pierwszym krokiem było umieszczenie medical cargo także na fotelach Boeingów 787.

– Referencyjnie przyjęliśmy, że wykorzystując możliwość załadunku kartonów także na fotele i do luków bagażowych ponad siedzeniami, możemy jednorazowo przewieźć około 130 m3 towaru w Boeingu 787-8 i około 150 m3 w Boeingu 787-9. W obydwu przypadkach mamy możliwość swobodnego transportu ładunków o wadze do 40 ton – wyjaśnia Michał Grochowski.

Biorąc pod uwagę zawieszenie pasażerskich połączeń lotniczych, LOT jest także na etapie testowania możliwych modyfikacji w Boeingach 787, które pozwolą zwiększyć przestrzeń do załadunku w ramach operacji „cargo only” i w pełni wykorzystać pokład pasażerski do transportu towarów. Projekt jest pionierski.

– Dreamlinery to bardzo nowoczesne, komfortowe samoloty zaprojektowane tak, aby były możliwie lekkie i oszczędne w eksploatacji. To sprawia, że ich konstrukcja nie była tworzona pod kątem ewentualnego wykorzystania w formule all-cargo. Pomysł jest jednak warty uwagi, dlatego wspólnie z producentem szukamy optymalnego rozwiązania w tej kwestii. Transporty all-cargo pozwalają zoptymalizować koszty i skrócić czas potrzebny na transport lekkich towarów, takich jak medical cargo. W miesiącach, gdy ruch pasażerski jest ograniczony, są także ekonomicznie uzasadnioną alternatywą dla wykorzystania floty wyłącznie do transportu towarów – tłumaczy Grochowski.

W obecnej trudnej sytuacji związanej z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, LOT Cargo skupia swoją działalność na tak potrzebnych transportach medical cargo, realizowanych z Chin. Jednak, jak podkreśla Michał Grochowski, jednocześnie przewoźnik aktywnie realizuje także przewozy komercyjne i z sukcesami szuka szans biznesowych m.in. w krajach europejskich. Przykładem tego typu rejsów są transporty medyczne realizowane dla innych państw: Węgier, Estonii czy Litwy oraz operacje DHA Q400 po Europie. W obliczu ograniczonych możliwości wykorzystania potencjału drzemiącego w przewozach pasażerów, LOT wykorzystuje zasoby i przewagę rynkową, którą posiada LOT Cargo, stymulując łańcuchy dostaw i wspierając polską gospodarkę.

– Dzięki rejsom cargo flota LOT cały czas jest w użyciu, a dodatkowo pełni bardzo ważną funkcję dla państwa i społeczeństwa. Obecnie operacje LOT Cargo obsługiwane są głównie w ramach floty własnej LOTu – naszych 10 Dreamlinerów praktycznie cały czas jest w powietrzu. Od połowy marca z transportami medycznymi przelecieliśmy ponad 570 000 km – mówi Grochowski.

W najbliższym czasie na stronie https://www.lot.com/cargo pojawi się formularz dla firm spedycyjnych, który pozwoli LOT Cargo oszacować zapotrzebowanie na transport komercyjny także z innych destynacji, niż obsługiwane obecnie porty lotnicze w Chinach, Korei oraz USA. Przewoźnik planuje uruchomienie nowych kierunków dla operacji cargo już w maju bieżącego roku.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button