Rozpoczyna się kluczowy etap prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany w ramach projektu „Podłęże – Piekiełko”, czyli drążenie nowych tuneli pod Pisarzową, które połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce.
Tunele będą miały niemal 4 kilometry długości. Obiekty zostaną wybudowane przy użyciu ogromnych tarcz TBM, nazwanych na cześć małopolskich władczyń – św. Jadwigi i św. Kingi.
– Rusza budowa nowego połączenia kolejowego Limanowej z Nowym Sączem, które przyniesie pozytywne efekty społeczne i gospodarcze dla całego regionu. Krótsze podróże, ułatwiony transport towarów na południe, a także szansa na rozwój okolicznych miejscowości to tylko niektóre zalety tej inwestycji – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W jednym z tuneli kursować będą pociągi, drugi będzie pełnił funkcje ewakuacyjne. Tunel pomiędzy Męciną i Mordarką znacznie skróci podróże na trasie Limanowa – Nowy Sącz. Dzięki niemu najszybsze pociągi pokonają ten odcinek w ok. 20 minut. To pierwszy z wielu takich obiektów, które powstaną w ramach największej inwestycji Polskich Linii Kolejowych na południu Polski. W sumie pod ziemią pociągi będą kursować w 16 tunelach o łącznej długości niemal 21 km. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie ok. 10 km.
Modernizacja linii kolejowej Limanowa – bocznica Klęczany to jeden z czterech odcinków projektu „Podłęże – Piekiełko” na których już realizowane są prace budowlane. Chodzi o stację Limanowa oraz odcinki bocznica Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka – Rabka Zaryte. W toku są postępowania przetargowe na cztery inne fragmenty tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale (Kasina Wielka), Szczyrzyc – Tymbark, Tymbark – Limanowa i Podłęże – Gdów.
Projekt „Podłęże – Piekiełko” składa się z modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

RUSZA KLUCZOWY ETAP PRAC NA ODCINKU LIMANOWA – BOCZNICA KLĘCZANY W RAMACH PROJEKTU „PODŁĘŻE-PIEKIEŁKO”
Pomiędzy Klączanami a Limanową linia kolejowa w nowym śladzie. Tunel pomiędzy stacją Męcina i przystankiem Mordarka. Modernizacje. To wszystko sprawi, że najszybsze pociągi dotrą z Limanowej do Nowego Sącza w ok. 20 minut.
Kluczowy etap prac na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany i rozpoczęcie drążenia tuneli to temat dzisiejszego briefingu prasowego z udziałem wicepremiera, ministra obrony narodowej Władysława Kosiniaka-Kamysza, ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, wojewody małopolskiego Krzysztofa Jana Klęczara. Wzięli w nim udział także sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, posłanka na Sejm RP Urszula Nowogórska, burmistrz miasta Limanowa Jolanta Juszkiewicz, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Marcin Mochocki.
Podczas briefingu tarczom TBM, które będą drążyć tunele, nadano imiona Kinga i Jadwiga. Briefing odbył się na placu budowy w Męcinie, w miejscu, gdzie rozpocznie się drążenie tunelu kolejowego w kierunku Mordarki.
Nowa jakość
– To jest niesamowity moment, kiedy coś nowego powstaje. To jest wielka radość mieszkańców Małopolski, powiatu limanowskiego, Sądecczyzny, wszystkich miejscowości, z których codziennie rano bardzo dużo osób jedzie na razie transportem drogowym, swoimi samochodami – do pracy do Krakowa czy do Nowego Sącza. Mogłem to bezpośrednio obserwować jako mieszkaniec tych terenów. To jest inwestycja bardzo oczekiwana. (…) Bezpieczeństwo infrastrukturalne zapewnia również bezpieczeństwo państwa polskiego – mówi wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.
– W Polsce przez dekady nie było budowanych nowych przebiegów kolejowych, nie było budowanych nowych tuneli. Dzięki temu, że udało nam się pozyskać pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy możemy wreszcie zacząć realizować ten projekt. Dzisiaj jesteśmy w kluczowym momencie, kiedy uruchomiona zostanie tarcza TBM, która wydrąży 4 km tunelu, który da dobre rozwiązania komunikacyjne w południowej Polsce. Dzięki temu, że zostanie wybudowany nowy tunel, czas przejazdu z Limanowej do Nowego Sącza to będzie jedynie 20 minut. Czas przejazdu z Nowego Sącza do Krakowa to tylko godzina. To jest prawdziwa rewolucja kolejowa na południu Polski– podkreśla minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Rozpoczynające się dzisiaj prace to jeden z etapów największej inwestycji kolejowej na południu Polski „Podłęże-Piekiełko”. Dzięki całemu projektowi do 2030 r. powstanie nowa linia kolejowa łącząca Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Sprawny transport kolejowy daje duże możliwości i jest też przyjazny dla środowiska. Zainaugurowane dzisiaj prace to element szeregu realizowanych zadań. Wartość zamówienia podstawowego dla odcinka Limanowa – bocznica Klęczany to blisko 2 mld zł. Zadanie to uzyskało dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Zakres prac obejmuje nie tylko wydrążenie dwóch tuneli, ale także m.in. przebudowę obiektów inżynieryjnych, w tym 10 wiaduktów i 12 mostów. To zatem bardzo wymagająca i złożona inwestycja. Życzę, aby prace przebiegały sprawnie, z pożytkiem dla mieszkańców – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Szeroki zakres prac
Pomiędzy Klęczanami a Limanową linia kolejowa zostanie poprowadzona w nowym śladzie. By skrócić podróże i przyspieszyć pociągi, powstanie tunel kolejowy pomiędzy stacją Męcina i przystankiem Mordarka. Obiekt o długości niemal 4 km będzie drążony maszyną TBM. Po sąsiedzku powstanie tunel ewakuacyjny, który wydrąży druga maszyna. Obecnie prace budowlane toczą się na całym odcinku. Powstaje nowa stacja kolejowa Męcina i przystanek Mordarka, a przystanek kolejowy Chomranice jest modernizowany.
Na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości przeszło 12,5 km. Istotnym elementem projektu jest przebudowa obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 10 wiaduktów i 12 mostów. Przejazdy kolejowo-drogowe będą zastąpione skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Poprowadzą do nich nowe drogi. Poprawi się bezpieczeństwo w ruchu lokalnym. Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h. Zwiększą się możliwości kolei w regionie.
Największa inwestycja kolejowa Polski południowej
Nowa linia kolejowa, która powstanie w ramach projektu „Podłęże-Piekiełko”, połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Powstaną nowe możliwości rozwoju komunikacyjnego, społecznego, turystycznego i transportowego w Małopolsce.
Inwestycja podzielona jest na dwa główne zadania.
Pierwsze polega na modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104 na odc. Chabówka – Nowy Sącz. Wartość całego zadania to ponad 4 mld zł, a przewidziany czas realizacji to lata 2023-2026.
Obecnie zaawansowane prace budowlane toczą się przy czterech fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104. Wykonawcy pracują w Limanowej oraz na odcinkach Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Modernizacja pierwszych fragmentów tej trasy zakończy się już w tym roku.
W lutym ogłoszony został przetarg na odcinek Tymbark – Limanowa, w ramach którego powstanie m.in. estakada o długości 2 km i tunel podobnej wielkości.
Drugie zadanie obejmie budowę nowych linii kolejowych nr 622 (odc. Podłęże – Szczyrzyc), 623 (Szczyrzyc – Tymbark), 627 (odc. Podłęże – Podłęże Balachówka) oraz 628 (odc. Porąbka – Stróża). Prace przewidziano na lata 2025-2030, a ich wartość to blisko 7,8 mld zł.
We wrześniu 2024 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na budowę pierwszego odcinka nowej linii kolejowej. Tory pomiędzy Szczyrzycem a Tymbarkiem poprowadzone będą przez dwa tunele, wiadukty i mosty. Ten fragment gotowy będzie w 2029 roku.
W styczniu 2025 roku ogłoszone zostały natomiast przetargi na dwa kolejne odcinki w ramach tego zadania: Budowa odcinka Podłęże – Gdów oraz odcinka Podłęże Balachówka – Podłęże.