W nocy z 26 marca na 27 marca przestawimy wskazówki zegarów z godziny 2:00 na 3:00.
Czas letni będzie obowiązywać do końca października.
Każdego roku, w ostatnią niedzielę marca (w nocy z soboty na niedzielę), przesuwając wskazówki zegara o godzinę do przodu, wprowadzamy czas letni. Wtedy śpimy o godzinę krócej.
Unia Europejska a likwidacja zmiany czasu
W 2018 r. Komisja Europejska, na wniosek Parlamentu Europejskiego (wyrażony w Rezolucji z 8.02.2018 r.), podjęła działania w kierunku rewizji ustaleń dotyczących stosowania w państwach członkowskich Unii Europejskiej czasu letniego (wyprzedzającego o godzinę standardowy czas strefowy) i związanych z tym zmian czasu, regulowanych Dyrektywą 2000/84/WE. Przeprowadzone w tym zakresie otwarte konsultacje publiczne wykazały, że wśród udzielonych odpowiedzi zdecydowana większość wskazuje na negatywne doświadczenia ze zmianami czasu (76% wszystkich odpowiedzi) oraz jest za rezygnacją ze zmian czasu (84% wszystkich odpowiedzi). W związku z tym, że były to konsultacje w których wzięła udział największa, jak dotychczas, liczba osób z państw członkowskich UE (4,6 mln) – ich wyniki stanowiły silny argument dla Komisji Europejskiej do zajęcia się tym tematem.
Efektem prac Komisji było przygotowanie i przekazanie państwom członkowskim we wrześniu 2018 r. projektu Dyrektywy COM/2018/639 w sprawie rezygnacji ze zmian czasu i uchylenia Dyrektywy 2000/84/WE, proponującej w praktyce przyjęcie przez poszczególne państwa wybranego indywidualnie, ale jednocześnie stałego czasu przez cały rok. Projekt ten zakładał rezygnację ze zmian czasu od 1 kwietnia 2019 r., z możliwością dokonania jeszcze dodatkowej zmiany czasu jesienią w 2019 r. przez państwa, które ostatecznie zdecydują się na czas zimowy. Rozważane były i są nadal również scenariusze późniejszego odstąpienia od zmian czasu, szczególnie z uwagi na sygnalizowany przez niektórych uczestników dyskusji możliwy i wymagany dłuższy okres przygotowawczy do przyjęcia stałego czasu. Konkretne daty ewentualnego odstąpienia od zmian czasu i przejścia wyłącznie na czas letni lub czas zimowy znajdą się w ostatecznym kształcie zapisów dyrektywy – przyjętym przez państwa członkowskie. Przy pierwszym czytaniu ww. projektu Dyrektywy COM/2018/639 przez Parlament Europejski, w dniu 26.03.2019 r., wprowadzono do tego projektu szereg poprawek, w tym proponowany termin rezygnacji ze zmian czasu – przesunięty na 1 kwietnia 2021 roku, z możliwością dokonania jeszcze dodatkowej zmiany czasu jesienią w 2021 r. i przekazano do Rady Unii Europejskiej do uzgodnień międzyrządowych państw członkowskich. Stan prac nad projektem Dyrektywy COM/2018/639 można śledzić pod adresem: https://eur-lex.europa.eu/procedure/EN/2018_332.
Wyniki konsultacji społecznych, a także poparcie większości krajów członkowskich dają zielone światło do podjęcia działań zmierzających do rewizji dyrektywy 2000/84/WE – jako zgodnej z oczekiwaniami społecznymi. Niemniej jednak, od początku prac nad zmianą przedmiotowej dyrektywy, delegaci krajów członkowskich UE i przedstawiciele KE wskazywali na konieczność zachowania harmonizacji w kwestii przyjmowania ustaleń dotyczących czasu obowiązującego w danym kraju UE oraz zauważali potrzebę kompleksowej analizy korzyści i skutków społeczno-ekonomicznych odstąpienia od okresowych zmian czasu.
Aktualnie wśród państw członkowskich UE nie zostało wypracowane jednoznaczne stanowisko, ani co do rezygnacji ze zmian czasu, ani co do wyboru opcji czasu, ani co do zmiany czy wyboru konkretnej strefy czasowej lub grupy stref czasowych.
W październiku 2021 r. Komisja Europejska wydała komunikat ws. zmian czasu w latach 2022–2026. Zgodnie z tym dokumentem wszystkie kraje członkowskie EU „muszą przygotować przepisy prawne, na podstawie których będą kontynuowane dotychczasowe ustalenia ze zmianami czasu”.
Zmiana czasu na letni a rozkład PKP Intercity
12 składów PKP Intercity, które będą w noc przejściową w trasie, dotrą do stacji docelowej zgodnie z założoną w rozkładzie godziną.
Zmiana wiąże się z wdrożeniem specjalnego rozkładu jazdy, który nie wpłynie jednak na czas przejazdu pociągów. Pasażerowie rozpoczną podróż według czasu zimowego, a zakończą według czasu letniego, docierając do miejsca docelowego zgodnie z godziną podaną na bilecie.
Poniżej lista składów, które kursują w noc przejściową:
- TLK 16170/1 – „Karkonosze”- rel. Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra;
- TLK 61170/1 – „Karkonosze” rel. Jelenia Góra – Warszawa Wschodnia;
- TLK 53172/3 – „Rozewie”- rel. Gdynia Główna – Kraków Główny;
- TLK 35172/3 – „Rozewie”- rel. Kraków Główny – Gdynia Główna;
- TLK 38170/1 – „Ustronie”- rel. Kraków Główny – Kołobrzeg;
- TLK 83170/1 – „Ustronie” rel. Kołobrzeg – Kraków Główny;
- IC 38172/3 – „Przemyślanin”- rel. Przemyśl Główny – Świnoujście;
- IC 83172/3 – „Przemyślanin”- rel. Świnoujście – Przemyśl Główny;
- TLK 18170/1 – „Uznam” – rel. Warszawa Wschodnia – Świnoujście;
- TLK 81170/1 – „Uznam” – rel. Świnoujście – Warszawa Wschodnia;
- TLK 35170/1 – „Karpaty”- rel. Zakopane – Gdynia Główna;
- TLK 53170/1 – „Karpaty” – rel. Gdynia Główna – Zakopane;
Dla przykładu pociąg TLK 53172/3 „Rozewie” przyjedzie na stację Poznań Główny o godz. 01:53 zimowego czasu, a odjedzie po kilku minutach postoju o 03:03 letniego czasu.
(GUM)