HRSMP. 150 km ścigania w 31. Rajdzie Rzeszowskim

Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

Zbliża się podkarpacka runda Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W 31. Rajdzie Rzeszowskim udział wezmą 22 załogi w rajdówkach sprzed lat. Licząc z zawodnikami we współczesnych samochodach, w zawodach zaplanowanych na 4-6 sierpnia kibice zobaczą 89 załóg.

Z najwyższym, 101 numerem startowym na wąskie i kręte podkarpackie oesy ruszą urzędujący mistrzowie HRSMP, czyli Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra RS Cosworth 4×4). Asfaltowe trasy dookoła Rzeszowa to jednak teren, na którym od trzech sezonów z rzędu niepodzielnie panują Robert Luty i Marcin Celiński (Subaru Legacy 4WD). Ten duet wygrywał historyczną rywalizację w ramach Rajdu Rzeszowskiego w 2019, 2020 i 2021 roku, a w kolejny weekend powalczy o swój czwarty triumf. Jedynie w 2018 roku podkarpacka runda  HRSMP miała innych triumfatorów – załogę Olchawski/Wroński (Audi Quattro). Kierowcy zjawiskowego Audi Quattro również nie zabraknie na starcie 31. Rajdu Rzeszowskiego, w którym pilotować będzie go Przemysław Bosek. Oprócz trzech wspomnianych załóg, do grona ścisłych faworytów trzeciej rundy HRSMP 2022 należy zaliczyć kolejny duet w mocnym samochodzie z napędem 4×4, czyli Marcina Grzelewskiego i Krzysztofa Niedbałę (Ford Sierra RS Cosworth 4×4).

Rzeszowski kluczowy dla Lutego

W tegorocznej odsłonie historycznego czempionatu powtarza się scenariusz z ubiegłego roku, kiedy to Luty i Celiński musieli gonić Sudera i Kowalika w historycznej klasyfikacji generalnej, ponieważ z powodu awarii nie zdobyli punktów w inauguracyjnej rundzie sezonu.

W poprzedniej edycji Rajdu Rzeszowskiego Luty z Celińskim odrobili 24 punkty straty do Sudera i Kowalika. W tym roku, po dwóch rozegranych rundach (50. Rajd Świdnicki-Krause i 78. Rajd Polski) załogę Subaru Legacy od prowadzących w tabeli Sudera i Kowalika dzieli 26 punktów. W 31. Rajdzie Rzeszowskim do zdobycia jest maksymalnie 45 punktów.

Tym samym dla trzykrotnego triumfatora HRSMP jest to kluczowy moment na powrót do walki o czwarty w karierze tytuł mistrza Polski, szczególnie że Rzeszowski nigdy nie był szczególnie łaskawy dla Marka Sudera. Kierowca biało-czerwonej Sierry nigdy nie ukończył tych zawodów na podium.

Stali bywalcy dopisali

W Rzeszowie stawią się praktycznie wszyscy z regularnych uczestników rund historycznego czempionatu. Prowadzenia w kategorii FIA 4/J1 (rajdówki z lat 1982-85) bronić będą Michał Łusiak i Sylwia Zaborowska (Ford Mercury). By zdobyć komplet punktów będą musieli pokonać duet Witoldów Molickich (Łada 2107), Marcina Moczarskiego i Krzysztofa Pawlaka (Mercedes 190 2,3 Cosworth), a także wracającego po przerwie Jerzego Skrzypka, który w sezonie 2019 sięgnął po tytuł w tej klasie. Na prawy fotel swojego Fiata Ritmo Skrzypek zaprosił Jakuba Kubata. Stawkę kategorii FIA 4/J1 uzupełnia załoga Wojciech i Konrad Stawowczyk w Trabancie 601.

Na liście zgłoszeń znajdziemy również nazwiska liderów pozostałych kategorii. Piotr Kiepura i Mateusz Galle postarają umocnić się na prowadzeniu w FIA 3 (samochody z roczników 1976-81). Liderzy FIA 2 – Andrzej Wodziński i Marek Kaczmarek zaanonsowali nową rajdówkę – Datsuna 240Z, która mieli wystartować już w Świdnicy, podczas inauguracyjnej rundy sezonu. Trzecie z rzędu zwycięstwo w klasie Historic Open 2WD to cel Wojciecha Goździewicza i Joanny Madej-Smolarek (BMW 318is). Z kolei w Historic Open 4WD najwięcej punktów w dwóch pierwszych rundach sezonu 2022 zgromadzili Mariusz Polak i Mariusz Ziółkowski (Audi 80 Coupe Quattro), którzy w klasie z Olchawskim i Boskiem (Audi Quattro).

Startu w swojej domowej rundzie HRSMP odmówić nie mógł sobie Paweł Hoffman, który wraz z Marcinem Barłogą stworzy załogę w znanym kibicom Saabie 96 V4 Rally.

Kolejne nowe twarze

Debiut w HRSMP zaliczą Rafał Zmysłowski i Marek Kozdroń, załoga FSO Poloneza. Pierwszy raz w historycznym czempionacie, choć na razie bez pomiaru czasu, czeka Krzysztofa Łanoszkę (Ford Sierra RS Cosworth) oraz załogę Grzegorz Wozowicz/Sebastian Fołta (Ford Escort). Nazwisko Wozowicz z pewnością kojarzy wielu rajdowych kibiców. Grzegorz to syn Bogdana Wozowicza, kierowcy rajdowego i konstruktora Oberka, czyli autorskiej rajdówki z silnikiem umieszczonym centralnie, stworzonej jeszcze w czasach PRL z elementów m.in. FSO Poloneza czy Łady.

Oesy, na które czekają zawodnicy – 150 km ścigania w 31. Rajdzie Rzeszowskim

Po szutrowej przygodzie i ściganiu w 78. Rajdzie Polski, stawka HRSMP „przezbroiła” już siebie i rajdówki na asfalt.

Załogi w samochodach sprzed lat, a także ich koledzy we współczesnych konstrukcjach, zmierzą się na Podkarpaciu, podczas 31. Rajdu Rzeszowskiego (4-6 sierpnia). Zwycięzców tej imprezy wyłonią wyniki uzyskane na 11 odcinkach specjalnych o łącznej długości ponad 150 km.

Od sezonu 2018 Rajd Rzeszowski nieprzerwanie stanowi rundę HRSMP. Są to jedne z najbardziej wymagających zawodów w kalendarzu historycznych mistrzostw. Składa się na to kilka czynników. Po pierwsze dystans dłuższy niż w wielu pozostałych rajdach. Po drugie – pogoda. Rzeszowski często wita zawodników upałem, a jakby tego było mało – także zaskakującymi burzami, które kompletnie zmieniają warunki na oesach. Po trzecie – konfiguracja trasy. Oesy są wąskie i kręte, z licznymi szczytami i wymagającymi dohamowaniami, co wystawia kilkudziesięcioletnie samochody na poważną próbę.

Sprawdzona formuła

Tegoroczna edycja Rzeszowskiego odbędzie się w dobrze znanym formacie – czwartek, piątek, sobota. Pierwszego dnia zawodnicy będą mieli możliwość sprawdzić siebie i rajdówki na odcinku testowym. Trasę o długości 3,37 km wytyczono w miejscowości Niechobrz. A wieczorem, od godziny 21 – ceremonia startu w galerii Millenium Hall. Właśnie tam będzie można zobaczyć wszystkie rajdówki z bliska, a także porozmawiać z zawodnikami. Godzinę wcześniej pojawią się tam również załogi we współczesnych samochodach.

Ściganie rozpocznie się w piątek. Harmonogram pierwszego etapu tworzą znane i doceniane rzeszowskie klasyki, czyli oesy Lubenia (20,66 km) i Pstrągowa (14,17 km), uchodzące za najbardziej wymagające asfaltowe próby w naszym kraju. – Rzeszowski to kwintensencja rajdowania po asfalcie. Mamy szybkie tempo i techniczne partie. To naprawdę są bardzo wymagające odcinki – komentuje Robert Luty, który trzy razy z rzędu był tu najszybszy w ramach rundy HRSMP. – Lubenia jest bardzo ciekawa, to wiedzą już wszyscy, ale jest też wymagający oes Pstrągowa. Czekam na niego przez cały rok. Zresztą na Podkarpaciu, gdzie się nie skręci jest świetna asfaltowa droga, na której można wytyczyć fantastyczny oes – podsumowuje kierowca Subaru Legacy. Piątkowy etap 31. Rajdu Rzeszowskiego zakończy widowiskowe ściganie na ulicach Rzeszowa (2,3 km).

Na sobotę, 6 sierpnia, organizatorzy zaplanowali trzy, dwukrotnie pokonywane oesy. Pętlę rozpocznie OS Wysoka (14,68 km), następnie rajdówki sprzed lat udadzą się na zupełnie nową próbę Frysztak (14,4 km), a przed serwisem zawodnicy zmierzą się jeszcze na oesie Różanka (10,9 km).

Meta rajdu i wręczenie pucharów – od 18:25 na rzeszowskim rynku. Park serwisowy, podobnie jak w poprzednich latach, będzie zlokalizowany na terenie kampusu Politechniki Rzeszowskiej.

Czwarty raz Lutego?

Do tej pory Rajd Rzeszowski cztery razy był rundą HRSMP. Aż trzykrotnie wygrywali go Robert Luty i Marcin Celiński. Załoga Subaru Legacy była najlepsza na Podkarpaciu w sezonach 2019, 2020 i 2021. Z kolei w 2018 roku na miano najszybszych zapracowali Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński w Audi Quattro. Obu tych duetów, a także kilku innych załóg w mocnych autach 4×4 możemy spodziewać się na liście zgłoszeń do tegorocznej edycji. O tym, kto i czym wystartuje w 31. Rajdzie Rzeszowskim dowiemy się w środę, 27 lipca.

Prowadzenia w historycznej klasyfikacji generalnej HRSMP bronią Marek Suder i Marcin Kowalik (Ford Sierra RS Cosworth 4×4, 76 pkt). Pozycja wiceliderów należy do Grzelewskiego i Niedbały (Ford Sierra RS Cosworth 4×4, 64 pkt), a czołową trójkę zamykają Kiepura i Galle (Opel Kadett GT/E, 48 pkt).

Harmonogram 31. Rajdu Rzeszowskiego – 3. rundy HRSMP 2022

Czwartek, 4 sierpnia:

Piątek, 5 sierpnia (5 odcinków specjalnych, łącznie 71,96 km):

Sobota, 6 sierpnia (6 odcinków specjalnych, łącznie 79,96 km):

Informacje o cyklu

Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90. W sezonie 2022 zaplanowano sześć asfaltowych rund i jedną szutrową: Rajd Nadwiślański (data do potwierdzenia), 50. Rajd Świdnicki-Krause (23-24 kwietnia), 78. Rajd Polski (10-12 czerwca), 31. Rajd Rzeszowski (4-6 sierpnia), Rajd Śląska (9-10 września), 67. Rajd Wisły (30 września–1 października) oraz 48. Rajd Koszyc (Słowacja, 21-23 października).

Exit mobile version