TRÓJMIASTO

Gdynia. Rewolucja w strefie płatnego parkowania. Propozycje

Sprawy lokalne

Radne Beata Zastawna oraz Anna Salomon zaprezentowały projekt uchwały przygotowany przez klub radnych Gdyńskiego Dialogu.

Proponują konkretne i oczekiwane przez mieszkańców zmiany dotyczące strefy płatnego parkowania. Zmiany, które proponują, mają sprzyjać rotacji miejsc parkingowych, a jednocześnie wyeliminować sytuacje pobierania swoistego haraczu od parkujących, gdzie nie chodzi o rotacje a po prostu – o zarobek.

– Te postulaty były ujęte w programie wyborczym Gdyńskiego Dialogu, ale mamy nadzieję, że wszystkie środowiska obecne w radzie miasta widzą potrzebę zmian. Z jednej strony rozumiemy konieczność ograniczania ruchu w centrum miasta oraz rotacji parkujących pojazdów, z drugiej – chcielibyśmy, aby opłaty związane z istnieniem strefy płatnego parkowania były jak najmniej dotkliwe dla tych, którzy w Gdyni mieszkają i poruszają się na co dzień. Uważamy, że Gdynia powinna być miastem przyjaznym przede wszystkim dla swoich mieszkańców – mówiła referując projekt radna Beata Zastawna.

Propozycje zawarte w projekcie uchwały to:

„1. Skrócenie godzin płatnego parkowania – parkowanie będzie za darmo już po godzinie 18.00. Mamy nadzieję, że zwiększy to atrakcyjność instytucji kulturalnych i punktów gastronomicznych położonych w dzielnicach objętych opłatami.

2. Pierwsze 30 minut postoju w każdym dniu będzie kosztować jedynie 50 groszy i w będzie to dotyczyło wszystkich mieszkańców, którzy zarejestrowali swoje auta przez Kartę Mieszkańca. Opłata jest symboliczna i ma szansę motywować kierowców do krótkich postojów w celu załatwienia prostej sprawy czy zrobienia szybkich zakupów bez konieczności wnoszenia istotnych opłat.

3. Zmniejszenie zakres stref płatnego parkowania w dzielnicach Orłowo i Działki Leśne – strefa zostanie zmniejszona do terenów ruchu turystycznego bez nakładania haraczów na mieszkańców ulic, gdzie parkują co do zasady tylko ich mieszkańcy. Proponujemy przy tej okazji likwidację bulwersujących opłat dla osób parkujących przy cmentarzu Witomińskim.

4. Proponujemy zniesienie przepisu o obowiązywaniu abonamentu tylko w promieniu 300m od miejsca zamieszkania. Zgodnie z naszą propozycją mieszkaniec danej dzielnicy będzie mógł zaparkować w dowolnym miejscu swojej dzielnicy. Uprawienia do ulg w strefie płatnego parkowania będą powiązane z Kartą Mieszkańca.

5. Każdy mieszkaniec Gdyni będzie mógł parkować w centrum Gdyni za darmo w niedziele – to uprawnienie będzie powiązane z Kartą Mieszkańca.

6. Nastąpi także obniżenie opłaty za drugi samochód, zarejestrowany pod tym samym adresem – proponujemy, aby abonament na drugie auto wynosił 50 zł /m-c w w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania i 30 zł/m-c w SPP.

7. Dodatkowo proponujemy zmniejszenie minimalnej wymagalnej opłaty za parkowanie z dotychczasowych 2 zł do 50 groszy.

Postulaty, dotyczące ulg w opłatach za parkowanie dla przedsiębiorców nie zostały przez nas zapomniane, ponieważ jednak wymagają dokładnych analiz i konsultacji ze środowiskiem przedsiębiorców, chcemy je zaproponować w późniejszym terminie.

Przygotowany przez radnych Gdyńskiego Dialogu projekt zmian w SPP jest efektem wielu analiz i kompromisów i obejmuje te oczekiwane przez mieszkańców zmiany, które są możliwe do wprowadzenia w krótkim czasie. Obecnie wchodzimy w etap konsultacji z Radami Dzielnic, w których obowiązuje płatne parkowanie, oraz z innym klubami radnych w Radzie Miasta. Przed nami też dyskusja na komisjach, by projekt mógł być transparentnie zaprezentowany i omówiony, nie będąc dla nikogo zaskoczeniem. Mamy już za sobą takie konsultacje w Orłowie i projekt uwzględnia wnioski tej rady dzielnicy.

Na konferencji obecny był także wiceprezydent Gdyni Bartłomiej Austen oraz przedstawiciele ZDiZ. Jak wskazał Bartłomiej Austen, zmiany pozwolą uprościć system, bez absurdalnego mierzenia 300 metrów od domu, uczynią go bardziej przyjaznym, a system promujący półgodzinne parkowanie może nie tylko pomóc przedsiębiorcom, ale także zapewni lepszą rotację miejsc parkingowych przy analogicznym poziomie wpływów z opłat. Propozycje Gdyńskiego Dialogu możliwe są do wdrożenia od początku roku.

Mamy nadzieję, że projekt uchwały poprą inne środowiska, tak jak Gdyński Dialog będzie wspierać projekt zmiany opłat na parkingu centralnym. W tej kwestii oczekiwania zdecydowanej większości mieszkańców są, naszym zdaniem, jednoznaczne i należy na nie odpowiedzieć.”

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Jeden komentarz

  1. Trzeba w końcu wyburzyć całą Gdynię i w to miejsce wybudować siedemnaście czternastojezdniowych, dwunastopasowych autostrad każda oraz BEZPŁATNE parkingi na 1200000 suvów, tak by każdy mógł szybko ale bezpiecznie dojechać i komfortowo zaparkować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button