TRÓJMIASTO

Gdańsk. Most Siennicki zamknięty. Mieszkańcy odcięci od centrum

Trójmiasto

10 stycznia, w godzinach wieczornych, całkowicie zamknięty został Most Siennicki, łączący dzielnice Przeróbka i Śródmieście w Gdańsku.

Ze względów bezpieczeństwa, obecnie niemożliwy jest na nim ruch samochodowy, rowerowy i pieszy.

Most Siennicki został oddany do użytku w 1912 r.

Powodem jest konieczność zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom ze względu na pogarszający się stan techniczny mostu i planowaną jego przebudowę. Wjazd i wejście na most zostały zagrodzone przez GZDiZ betonowymi i metalowymi wygrodzeniami. Na przystanku tramwajowym Głęboka ułożony został rozjazd nakładkowy umożliwiający zawracanie tramwajów. Dotarcie do dzielnic Przeróbka, Stogi i Górki Zachodnie możliwy jest tunelem pod Martwą Wisłą i mostem wantowym. Za tramwaj linii 8 i 9 kursuje zastępcza linia autobusowa T8.

Przez 20 lat most Siennicki przesunął się o około 4-5 cm, natomiast w ostatnich miesiącach przesuwanie to postępowało znacznie szybciej.

Koszt remontu Mostu Siennickiego wyniesie ok. 30 mln zł.

Wygrodzenia na pasie jezdni

W piątek, 10 stycznia wieczorem został zamknięty na około dwu i pół roku most Siennicki, którego stan techniczny zaczął się ostatnio szybko pogarszać. W związku z tym, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańców, konieczna jest jego przebudowa.

Tuż przed godziną 22:00 mostem przejechały ostatnie pojazdy, po czym Gdański Zarząd Dróg i Zieleni ustawił betonowe wygrodzenia, tzw. „jerseye”, które pozostaną na pasie jezdni, uniemożliwiając wjazd pojazdów na most. Ustawiono je po obu stronach mostu, zarówno od strony Śródmieścia, jak i Przeróbki.

Około 100 metrów przed betonowymi wygrodzeniami ustawiono metalowe ostrzeżenia informujące o zamknięciu drogi. Ustawiono również metalowe wygrodzenia dla pieszych i rowerzystów, informujące, że przejście i przejazd mostem Siennickim jest uniemożliwiony.

Dla mieszkańców oznacza to, że będą musieli korzystać z objazdu linii komunikacji miejskiej. Zastępcza linia autobusowa T8 za tramwaj linii 8 i 9 będzie podróżować z przystanku Głęboka w kierunku Przeróbki, Stogów i Górek Zachodnich. Jedyne drogi na wyspę Portową to most wantowy oraz tunel pod Martwą Wisłą. Oba obiekty wyłączone są z użytkowania dla pieszych i rowerzystów, którzy muszą korzystać także z komunikacji miejskiej.

Tramwaj dojedzie do przystanku Głęboka i zawróci

Od piątku wieczorem tramwaj dojeżdżać będzie tylko do przystanku Głęboka. O godzinie 20:00 Gdańskie Autobusy i Tramwaje rozpoczęły montaż rozjazdu nakładkowego, czyli tymczasowego urządzenia, które będzie umożliwiało przejechanie tramwajów na sąsiedni tor. Następnie tramwaj będzie zmieniał kierunek jazdy i zawracał.

– Przez około pół roku przystanek Głęboka będzie przeniesiony na tymczasowy przystanek zlokalizowany za skrzyżowaniem. W tym czasie planowana jest budowa stałego połączenia torowego, troszeczkę dalej w stronę Lodmoru, dzięki któremu za około pół roku przywrócimy stałe przystanki Głęboka dla ruchu tramwajowego i autobusowego – tłumaczy Jacek Szmagliński, dyrektor ds. eksploatacji w GAiT.

Prace na torowisku miały potrwać do około 4 rano w sobotę, gdyż montaż konstrukcji stalowej trwa około 6 godzin, a montaż sieci trakcyjnej kolejne 2 godziny.

Zamknięcie Mostu Siennickiego. Punkt informacyjny w Bibliotece Przeróbka

W bibliotece na Przeróbce działa specjalny punkt informacyjny, w którym mieszkańcy tej dzielnicy oraz Stogów, Krakowca i Górek Zachodnich mogą dowiedzieć się szczegółów dotyczących funkcjonowania zastępczej komunikacji miejskiej po zamknięciu Mostu Siennickiego, które nastąpiło w nocy 10 stycznia 2025 r. Udzielający informacji pracownicy miejskich służb są też otwarci na wszelkie sugestie ze strony mieszkańców.

Specjalny punkt informacyjny w Bibliotece Przeróbka, przy ul. Krynicznej 20, rozpoczął działalność w środę, 8 stycznia. W tym czasie do soboty, 11 stycznia, odwiedziło go kilkadziesiąt osób. Funkcjonowanie punktu informacyjnego zaplanowano do środy, 15 stycznia, jednak jeśli będzie taka potrzeba, będzie działał przez kolejne dni.

Punkt informacyjny działa w godzinach pracy biblioteki, tj. od 10.00 do 18.00.

– Wszystkim mieszkańcom, którzy zastanawiają się jak po zamknięciu Mostu Siennickiego poruszać się zastępczą komunikacją miejską, jak do tych dzielnic dojechać i jak wyjechać, właśnie tutaj służymy radą i pomocą. Zachęcamy mieszkańców do tego, żeby przychodzić, zadawać pytania, ale także dzielić się swoimi spostrzeżeniami. Wszystkie pomysły i uwagi przekażemy do odpowiednich instytucji – mówi Patryk Rosiński, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Przesiadka na Stogi i Przeróbkę: tramwaje dojeżdżają do Głębokiej

Zamknięcie mostu Siennickiego oznacza, że cały ruch na Stogi i Przeróbkę musi odbywać się przez most wantowy. Tak ma być do połowy 2027 roku. Bilety na autobusy przesiadkowe są bezpłatne. Żeby dotrzeć na Stogi, od soboty, 11 stycznia, z tramwajów linii 8 i 9 przesiadać się trzeba na autobusy zastępczej linii T8 na przystanku Głęboka. Dla jadących na Przeróbkę korzystna jest przesiadka na wcześniejszym przystanku Akademia Muzyczna, skąd mogą pojechać autobusami linii 106, 111, 138.

AKTUALIZACJA, KOMUNIKAT, godz. 13.15

Około godz. 13.00 został przywrócony ruch tramwajowy na linii 8 i 9. Tramwaje dojeżdżają do przystanku Głęboka, gdzie jest możliwość przesiadki na autobus T8 jadący w kierunku Stogów.

TREŚĆ KOMUNIKATU ZTM GDAŃSK z soboty, 11 stycznia, godz. 10:

W związku z problemami technologicznymi, prace związane z montażem rozjazdu nakładkowego na przystanku tramwajowym Głęboka przedłużyły się. Prace wciąż trwają, a na miejscu są służby ZTM i GAiT.

Linie tramwajowe 8 i 9 jeżdżą na skróconej trasie – do przystanku „Śródmieście SKM”. Natomiast zastępcza linia autobusowa ma wydłużoną trasę. Z tramwajów do autobusów pasażerowie mogą sprawnie przesiąść się właśnie na przystanku „Śródmieście SKM”. Dodatkowo na Podwalu Przedmiejskim kursują dwa tramwaje wahadłowo między przystankami „Okopowa” a „Brama Żuławska”.

Zrobili “nakładkę” dla tramwajów

Zmiany w funkcjonowaniu środków komunikacji miejskiej w piątek wieczór były potrzebne, by w nocy z piątku na sobotę ekipy techniczne mogły zamontować tzw. nakładkę (rozjazd nakładkowy) na torowisku tramwajowym, tuż przed mostem Siennickim.

Rozjazd nakładkowy jest to taki układ szyn, który pozwala tramwajom na zmianę kierunku jazdy, mimo braku pętli tramwajowej. Zamontowany został na torowisku między skrzyżowaniem ul. Siennickiej z Głęboką a mostem Siennickim. Dzięki funkcjonowaniu nakładki mógł wejść w życie docelowy system przesiadkowy, na czas zamknięcia mostu Siennickiego, a więc do połowy 2027 roku.

Od soboty – na Stogi

Od soboty, 11 stycznia, komunikacją miejską na Stogi jeździmy z przesiadką przy ul. Głębokiej. Takie rozwiązanie ma obowiązywać do zakończenia przebudowy mostu Siennickiego, tj. do połowy 2027 roku. Na Głęboką docieramy tramwajem linii 8 lub 9, a następnie przechodzimy na przystanek zastępczej linii autobusowej, by wsiąść do T8. Przystanek przygotowano na początku ul. Głębokiej. Trzeba przejść dosłownie kilkanaście metrów. Wysiadkowy przystanek T8 funkcjonuje po drugiej stronie ul. Głębokiej.

Autobusy T8 jadą na Stogi trasą: Głęboka – Elbląska – Trasa Sucharskiego – most wantowy Jana Pawła II – Wosia Budzysza.

Przejazdy linią zastępczą T8 od soboty 11 stycznia są w całości bezpłatne, w obie strony.

Od soboty – na Przeróbkę

Podróżujący komunikacją miejską na Przeróbkę, od soboty 11 stycznia, mogą przesiąść się z tramwajów linii 8 i 9 na autobus T8 lub na autobusy linii 106, 111, 138.

  • Jeśli zastępcza linia autobusowa T8 – należy przesiąść się z tramwaju przy ul. Głębokiej i po podróży przez most wantowy wysiąść na przystanku Sucharskiego 04 (przy Szkole Podstawowej nr 61).
  • Jeśli autobusy linii 106, 111, 138 – trzeba przesiąść się wcześniej, na przystanku Akademia Muzyczna. To wariant rekomendowany dla mieszkańców Przeróbki.

Te rozwiązania również obowiązują do zakończenia przebudowy mostu Siennickiego, tj. do połowy 2027 roku.

Warto podkreślić, że liczba kursów na liniach 106, 111, 138 w dni powszednie wzrasta z 75 do 108 kursów, a więc jest ich o 33 więcej. Wszystkie jadą przez ul. Elbląską, Trasę Sucharskiego i most wantowy.

Przejazdy autobusami linii 106, 111, 138 są bezpłatne od przystanku Akademia Muzyczna do ostatniego przystanku na Wyspie Portowej i z powrotem.

Górki Zachodnie przez Przeróbkę i Stogi

Autobusy linii 111 są wygodnym środkiem komunikacji miejskiej zarówno dla podróżujących na Przeróbkę, jak i na Stogi.

Linia 111 na Przeróbce zatrzymuje się na pięciu przystankach. Dalej jedzie do Górek Zachodnich, przez Stogi, a to oznacza, że przejeżdża przez wszystkie dzielnice mieszkalne Wyspy Portowej.

Autobusy linii 111 od soboty – podobnie jak wszystkie inne środki transportu – jeżdżą przez most wantowy.

Przejazd na odcinku od przystanku Akademia Muzyczna do przystanku Górki Zachodnie jest bezpłatny w obie strony – jak podano to już wyżej.
(UMG)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button