MUZYKAPOZOSTAŁE

Fryderyki 2025 – muzyka klasyczna. Laureaci

Fryderyki

30 marca, w imponującej akustyką siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach poznaliśmy laureatów najważniejszych polskich nagród fonograficznych w dwunastu kategoriach muzyki klasycznej.

Album Roku Muzyka Chóralna

Witold Szalonek: Pieśni o Śląsku

Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak

Reżyseria dźwięku: Jacek Guzowski, Krzysztof Kuraszkiewicz, Ewa Guziołek-Tubelewicz

Album Roku Muzyka Dawna

Christoph Willibald Gluck: Orfeo & Euridice

Jakub Józef Orliński (kontratenor), Fatma Said (sopran), Elsa Dreisig (sopran), Il giardino d’amore pod dyrekcją Stefana Plewniaka

Reżyseria dźwięku: Mateusz Banasiuk

Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa

Karol Szymanowski

Iwona Sobotka (sopran), Chór NFM, NFM Filharmonia Wrocławska, Giancarlo Guerrero (dyrygent), Lionel Sow (kierownictwo artystyczne Chóru NFM)

Reżyseria dźwięku: Wojciech Marzec, Justyna Popiel, Agnieszka Szczepańczyk

Album Muzyka Kameralna – Wokalna

Ludomir Różycki: Pieśni zebrane

Urszula Kryger (mezzosopran), Paweł Cłapiński (fortepian)

Reżyseria dźwięku: Krzysztof Sztekmiler

Album Roku Muzyka Koncertująca

Witold Szalonek: Connections

Joanna Freszel (głos), Ania Karpowicz (flet), Tomasz Konieczny (bas-baryton), Urszula Kryger (alt), Maksymilian Lipień (obój), Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia

Reżyseria dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska, Piotr Grabowski, Ewa Guziołek-Tubelewicz

Album Roku Muzyka Orkiestrowa

Szymanowski Reimagined

Bartłomiej Nizioł (skrzypce) i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki

Reżyseria dźwięku: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko

Album Roku Recital Solowy

J.S. Bach: Goldberg Variations

Tymoteusz Bies (fortepian)

Reżyseria nagrania: Beata Jankowska-Burzyńska, Małgorzata Polańska

Album Roku Muzyka Współczesna

Jerzy Kornowicz / Michał Rusinek: Album rodzinny

Ewa Biegas (sopran), Jan Jakub Monowid (kontratenor), AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia

Reżyseria dźwięku: Wojciech Marzec, Piotr Grabowski

Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej

Grażyna Bacewicz: Complete Symphonic Works Vol. 3

WDR Sinfonieorchester pod dyrekcją Łukasza Borowicza

Reżyseria dźwięku: Günther Wollersheim

Album Roku Muzyka Kameralna – Duety

Wieniawski, Paderewski, Lutosławski

Krzysztof Jakowicz (skrzypce); Robert Morawski (fortepian)

Reżyseria dźwięku: Agnieszka Szczepańczyk, Wiktor Szymański

Album Roku Muzyka Kameralna – Większe Składy

Penderecki, Szymanowski, Bacewicz, Górecki, Łukaszewski

DAFO STRING QUARTET

Reżyseria dźwięku: Małgorzata Polańska, Marcin Guz, Lech Tołwiński, Klaus-Dieter Hesse, Dorota Tarnowska-Antosik

Album Roku Klasyka – Crossover

Tęskni dzioucha do syneczka – Songs of Silesian Uprisings

Franciszek Raczkowski (fortepian), Patryk Petersson (klarnet, klarnet basowy), Patryk Zakrzewski (instrumenty perkusyjne), Michał Goławski (fortepian) i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak

Kompozytorzy: Sabina Meck – opracowania śląskich pieśni powstańczych ze zbioru Adolfa Dygacza „Pieśni powstańcze”

Reżyseria dźwięku: Krzysztof Kuraszkiewicz, Jacek Guzowski – MUSICON, Krzysztof Kurek – współpraca

Złotym Fryderykiem – honorową nagrodą za całokształt twórczości wręczaną artystom, którzy w sposób szczególny zasłużyli się dla rozwoju polskiej kultury muzycznej – nagrodzono profesora Joachima Grubicha, pioniera muzyki organowej w Polsce, wybitnego muzyka i pedagoga, autora ponad trzydziestu nagrań płytowych i licznych realizacji radiowych i telewizyjnych. W środowisku muzyków profesor ma opinię „ogniwa wielkiej wartości polskiej sztuki organowej”.

Dzisiejsza scena muzyki klasycznej to scena szerokich horyzontów. Szczęśliwy jestem, że jest na niej miejsce dla wszystkich pokoleń artystów, kompozytorów i wykonawców i to zarówno indywidualistów, którzy sięgają po nowoczesny język muzyczny, jak i tych, którzy hołdują tradycji. Gala Muzyki Klasycznej była dowodem na to, że muzyka to uniwersalny język najczystszych emocji. Serdecznie gratuluję wszystkim nominowanym i laureatom – powiedział Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający ZPAV.

Dyrektor artystyczna gali Anna S. Dębowska, układając program wieczoru chciała zaprezentować zgromadzonej w siedzibie NOSPR publiczności jak najszerszą paletę stylów i gatunków wchodzących w skład muzyki klasycznej. Stąd obok Symfonii koncertującej Es-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, w której usłyszeliśmy wybitne polskie solistki: Marię Nowak i Katarzynę Budnik, znalazła się przestrzeń na neoklasyczną Uwerturę na orkiestrę symfoniczną Grażyny Bacewicz w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Michała Nestorowicza, a także współczesne kompozycje inspirowane minimal music i jazzem. Nie zabrakło tak poruszającej publiczność opery i jednej z najciekawszych polskich sopranistek – Gabrieli Legun. Podczas fryderykowej gali w jej wykonaniu wybrzmiały arie z Parii Stanisława Moniuszki i Carmen Georges’a Bizeta.

Młodzi melomani szczególnie gorąco oklaskiwali tego wieczora artystów swojego pokolenia: 22-letniego wiolonczelistę Antoniego Wronę, laureata III nagrody na 12. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, który popisowo wykonał Melodie cygańskie op. 20 Pablo de Sarasate oraz Martę Piórkowską, Agatę Krystek, Damiana Kułakowskiego i Mateusza Błaszczaka, tworzących Poldowski String Quartet, którzy we współpracy z mezzosopranistką Agatą Schmidt wykonali wybrane pieśni Poldowski.

Miłośnicy muzyki organowej mieli okazję usłyszeć, jak pod palcami Dariusza Przybylskiego brzmią wspaniałe organy NOSPR-u złożone z blisko ośmiu tysięcy piszczałek, na których wybitny kompozytor przedstawił prawykonanie swojego solowego utworuStone Toccata II.

Przestrzeń muzycznego offu w klasyce wypełnili natomiast  Michał Pepol, członek Royal String Quartet, który zagrał The Soul is Free na wiolonczelę solo oraz Mateusz Smoczyński, skrzypek klasyczno-jazzowy, członek Atom String Quartet. Na finał gali zabrzmiała trzecia część jego koncertu skrzypcowego Adam’s Apple z towarzyszeniem NOSPR pod dyrekcją Michała Nesterowicza.

Muzyka klasyczna ewoluuje – w jej obrębie mamy ów niezmienny, drogi naszemu sercu żelazny kanon, najpiękniejszą muzykę świata, która nie przestaje fascynować kolejne pokolenia. Zawsze będzie obecna na gali Fryderyków, ponieważ pozostaje punktem odniesienia dla wykonawców i ich nagrań. Ale mamy też rzeczy nowe, współczesne kompozycje, często wykonywane na estradzie przez samych kompozytorów – wybitnych instrumentalistów. Mamy crossover, połączenie klasyki z rozrywką, czerpanie z wielu stylów naraz bez żadnych ograniczeń. Jest to już gałąź klasyki na tyle silna, że Akademia Fonograficzna zdecydowała się wprowadzić w tym roku crossover jako jedną z kategorii, w których przyznawana jest ta zaszczytna nagroda. Miało to także wpływ na dobór programu: własne utwory przedstawili młodzi wykonawcy i kompozytorzy w jednej osobie: Mateusz Smoczyński, Michał Pepol oraz „kompozytor koncertujący” Dariusz Przybylski. A przede wszystkim postawiliśmy w tym roku w programie gali na młodych – w nich przyszłość klasyki – podkreśla Anna S. Dębowska dyrektor artystyczna gali.

Gala Muzyki Klasycznej była drugą odsłoną tegorocznego Fryderyk Festiwalu, podczas którego Związek Producentów Audio Video – organizator Fryderyków – zaprosił fanów muzyki do trzech miast: Warszawy, Katowic i Krakowa. Miłośnicy muzyki rozrywkowej spotkają się już 5 kwietnia krakowskiej Arenie na Gali Muzyki Rozrywkowej.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button