30 marca, w imponującej akustyką siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach poznaliśmy laureatów najważniejszych polskich nagród fonograficznych w dwunastu kategoriach muzyki klasycznej.
Album Roku Muzyka Chóralna
Witold Szalonek: Pieśni o Śląsku
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak
Reżyseria dźwięku: Jacek Guzowski, Krzysztof Kuraszkiewicz, Ewa Guziołek-Tubelewicz
Album Roku Muzyka Dawna
Christoph Willibald Gluck: Orfeo & Euridice
Jakub Józef Orliński (kontratenor), Fatma Said (sopran), Elsa Dreisig (sopran), Il giardino d’amore pod dyrekcją Stefana Plewniaka
Reżyseria dźwięku: Mateusz Banasiuk
Album Roku Muzyka Oratoryjna i Operowa
Karol Szymanowski
Iwona Sobotka (sopran), Chór NFM, NFM Filharmonia Wrocławska, Giancarlo Guerrero (dyrygent), Lionel Sow (kierownictwo artystyczne Chóru NFM)
Reżyseria dźwięku: Wojciech Marzec, Justyna Popiel, Agnieszka Szczepańczyk
Album Muzyka Kameralna – Wokalna
Ludomir Różycki: Pieśni zebrane
Urszula Kryger (mezzosopran), Paweł Cłapiński (fortepian)
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Sztekmiler
Album Roku Muzyka Koncertująca
Witold Szalonek: Connections
Joanna Freszel (głos), Ania Karpowicz (flet), Tomasz Konieczny (bas-baryton), Urszula Kryger (alt), Maksymilian Lipień (obój), Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia”, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia
Reżyseria dźwięku: Beata Jankowska-Burzyńska, Piotr Grabowski, Ewa Guziołek-Tubelewicz
Album Roku Muzyka Orkiestrowa
Szymanowski Reimagined
Bartłomiej Nizioł (skrzypce) i Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki
Reżyseria dźwięku: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Album Roku Recital Solowy
J.S. Bach: Goldberg Variations
Tymoteusz Bies (fortepian)
Reżyseria nagrania: Beata Jankowska-Burzyńska, Małgorzata Polańska
Album Roku Muzyka Współczesna
Jerzy Kornowicz / Michał Rusinek: Album rodzinny
Ewa Biegas (sopran), Jan Jakub Monowid (kontratenor), AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia
Reżyseria dźwięku: Wojciech Marzec, Piotr Grabowski
Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej
Grażyna Bacewicz: Complete Symphonic Works Vol. 3
WDR Sinfonieorchester pod dyrekcją Łukasza Borowicza
Reżyseria dźwięku: Günther Wollersheim
Album Roku Muzyka Kameralna – Duety
Wieniawski, Paderewski, Lutosławski
Krzysztof Jakowicz (skrzypce); Robert Morawski (fortepian)
Reżyseria dźwięku: Agnieszka Szczepańczyk, Wiktor Szymański
Album Roku Muzyka Kameralna – Większe Składy
Penderecki, Szymanowski, Bacewicz, Górecki, Łukaszewski
DAFO STRING QUARTET
Reżyseria dźwięku: Małgorzata Polańska, Marcin Guz, Lech Tołwiński, Klaus-Dieter Hesse, Dorota Tarnowska-Antosik
Album Roku Klasyka – Crossover
Tęskni dzioucha do syneczka – Songs of Silesian Uprisings
Franciszek Raczkowski (fortepian), Patryk Petersson (klarnet, klarnet basowy), Patryk Zakrzewski (instrumenty perkusyjne), Michał Goławski (fortepian) i Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak
Kompozytorzy: Sabina Meck – opracowania śląskich pieśni powstańczych ze zbioru Adolfa Dygacza „Pieśni powstańcze”
Reżyseria dźwięku: Krzysztof Kuraszkiewicz, Jacek Guzowski – MUSICON, Krzysztof Kurek – współpraca
Złotym Fryderykiem – honorową nagrodą za całokształt twórczości wręczaną artystom, którzy w sposób szczególny zasłużyli się dla rozwoju polskiej kultury muzycznej – nagrodzono profesora Joachima Grubicha, pioniera muzyki organowej w Polsce, wybitnego muzyka i pedagoga, autora ponad trzydziestu nagrań płytowych i licznych realizacji radiowych i telewizyjnych. W środowisku muzyków profesor ma opinię „ogniwa wielkiej wartości polskiej sztuki organowej”.
Dzisiejsza scena muzyki klasycznej to scena szerokich horyzontów. Szczęśliwy jestem, że jest na niej miejsce dla wszystkich pokoleń artystów, kompozytorów i wykonawców i to zarówno indywidualistów, którzy sięgają po nowoczesny język muzyczny, jak i tych, którzy hołdują tradycji. Gala Muzyki Klasycznej była dowodem na to, że muzyka to uniwersalny język najczystszych emocji. Serdecznie gratuluję wszystkim nominowanym i laureatom – powiedział Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający ZPAV.
Dyrektor artystyczna gali Anna S. Dębowska, układając program wieczoru chciała zaprezentować zgromadzonej w siedzibie NOSPR publiczności jak najszerszą paletę stylów i gatunków wchodzących w skład muzyki klasycznej. Stąd obok Symfonii koncertującej Es-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta, w której usłyszeliśmy wybitne polskie solistki: Marię Nowak i Katarzynę Budnik, znalazła się przestrzeń na neoklasyczną Uwerturę na orkiestrę symfoniczną Grażyny Bacewicz w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach pod batutą Michała Nestorowicza, a także współczesne kompozycje inspirowane minimal music i jazzem. Nie zabrakło tak poruszającej publiczność opery i jednej z najciekawszych polskich sopranistek – Gabrieli Legun. Podczas fryderykowej gali w jej wykonaniu wybrzmiały arie z Parii Stanisława Moniuszki i Carmen Georges’a Bizeta.
Młodzi melomani szczególnie gorąco oklaskiwali tego wieczora artystów swojego pokolenia: 22-letniego wiolonczelistę Antoniego Wronę, laureata III nagrody na 12. Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie, który popisowo wykonał Melodie cygańskie op. 20 Pablo de Sarasate oraz Martę Piórkowską, Agatę Krystek, Damiana Kułakowskiego i Mateusza Błaszczaka, tworzących Poldowski String Quartet, którzy we współpracy z mezzosopranistką Agatą Schmidt wykonali wybrane pieśni Poldowski.
Miłośnicy muzyki organowej mieli okazję usłyszeć, jak pod palcami Dariusza Przybylskiego brzmią wspaniałe organy NOSPR-u złożone z blisko ośmiu tysięcy piszczałek, na których wybitny kompozytor przedstawił prawykonanie swojego solowego utworuStone Toccata II.
Przestrzeń muzycznego offu w klasyce wypełnili natomiast Michał Pepol, członek Royal String Quartet, który zagrał The Soul is Free na wiolonczelę solo oraz Mateusz Smoczyński, skrzypek klasyczno-jazzowy, członek Atom String Quartet. Na finał gali zabrzmiała trzecia część jego koncertu skrzypcowego Adam’s Apple z towarzyszeniem NOSPR pod dyrekcją Michała Nesterowicza.
Muzyka klasyczna ewoluuje – w jej obrębie mamy ów niezmienny, drogi naszemu sercu żelazny kanon, najpiękniejszą muzykę świata, która nie przestaje fascynować kolejne pokolenia. Zawsze będzie obecna na gali Fryderyków, ponieważ pozostaje punktem odniesienia dla wykonawców i ich nagrań. Ale mamy też rzeczy nowe, współczesne kompozycje, często wykonywane na estradzie przez samych kompozytorów – wybitnych instrumentalistów. Mamy crossover, połączenie klasyki z rozrywką, czerpanie z wielu stylów naraz bez żadnych ograniczeń. Jest to już gałąź klasyki na tyle silna, że Akademia Fonograficzna zdecydowała się wprowadzić w tym roku crossover jako jedną z kategorii, w których przyznawana jest ta zaszczytna nagroda. Miało to także wpływ na dobór programu: własne utwory przedstawili młodzi wykonawcy i kompozytorzy w jednej osobie: Mateusz Smoczyński, Michał Pepol oraz „kompozytor koncertujący” Dariusz Przybylski. A przede wszystkim postawiliśmy w tym roku w programie gali na młodych – w nich przyszłość klasyki – podkreśla Anna S. Dębowska dyrektor artystyczna gali.
Gala Muzyki Klasycznej była drugą odsłoną tegorocznego Fryderyk Festiwalu, podczas którego Związek Producentów Audio Video – organizator Fryderyków – zaprosił fanów muzyki do trzech miast: Warszawy, Katowic i Krakowa. Miłośnicy muzyki rozrywkowej spotkają się już 5 kwietnia krakowskiej Arenie na Gali Muzyki Rozrywkowej.