MOTOSPORT

FIA European Rally Championship. Najtrudniejszy w kalendarzu 79. Rajd Polski

Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski i europejski czempionat

W piątek, 19 maja rusza 79. Rajd Polski – druga runda sezonu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, a także trzecie zawody w kalendarzu europejskiego czempionatu.

Start w Mikołajkach zaanonsowały 82 załogi, w tym 34 w ramach RSMP. Pozycji liderów cyklu bronią Grzegorz Grzyb i Adam Binięda.
 
Rajd Polski to jedna z dwóch rund mistrzostwach Polski rozgrywanych na luźnej nawierzchni. Po rywalizacji na odcinkach zlokalizowanych na Warmii i Mazurach, uczestników krajowego czempionatu czeka jeszcze starcie na szutrowych oesach w okolicach Białegostoku, gdzie zostanie rozegrany 42. Rajd Podlaski (2-3 czerwca).
 
Sezon zainaugurował 51. Rajd Świdnicki (22-23 kwietnia). Na asfaltowych próbach w Górach Sowich i Górach Wałbrzyskich najlepsi okazali się Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Dla Grzyba był to piąty w karierze triumf w tych zawodach. Na podium uplasowali się jeszcze Sylwester Płachytka i Jakub Gerber (Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Łotysze – Martins Sesks i Renars Francis (Skoda Fabia R4).

16 oesów na Mazurach

Rajd Polski to najdłuższa runda w kalendarzu RSMP. W ciągu trzech dni (19-21 maja) zawodnicy pokonają 16 odcinków specjalnych o łącznej długości 182 km.
 
Piątek (19 maja) rozpocznie się od odcinka testowego dla zawodników zgłoszonych do mistrzostw Europy. Wytyczono go na blisko 3,5-kilometrowym fragmencie próby Baranowo. Następnie, na tej samej trasie, uczestnicy FIA ERC zmierzą się w kwalifikacjach. Najlepsi kierowcy odcinka kwalifikacyjnego będą mieli pierwszeństwo wyboru pozycji startowej w pierwszym etapie rajdu. Kolejność startu jest kluczowa w rajdach szutrowych, ponieważ otwierające trasę załogi „czyszczą” drogę z luźnego szutru, który obniża przyczepność.
 
Po ceremonii startu, zaplanowanej na 17:00, na Rynku w Mikołajkach, zawodnicy zmierzą się na odcinku specjalnym na torze Mikołajki Arena (2,5 km, od 18:30).
 
Sobotni etap 79. Rajdu Polski składa się z trzech dwukrotnie pokonywanych oesów i kończącego dzień starcia na torze w Mikołajkach. Zmagania otworzy najdłuższy w zawodach OS Świętajno (18,54 km), a następnie zawodnicy przejadą na próby Markowskie (13,53 km) i Wieliczki (17,35 km). Pomiędzy pętlami zaplanowano 30-minutową przerwę na serwis pod Hotelem Gołębiewski w Mikołajkach.
 
W niedzielę rywalizacja przeniesie się na zachód od bazy rajdu. Organizatorzy przygotowali cztery próby, w tym dwie niewykorzystywane wcześniej w Rajdzie Polski, czyli Barczewo (10,73 km) oraz Biskupiec (12,3 km). Pozostałe dwa oesy to Mikołajki (6,68 km) oraz Gmina Mrągowo (9,4 km), którego drugi przejazd będzie rozegrany jako Power Stage, czyli odcinek, na którym pięć najszybszych załóg zdobywa dodatkowe punkty do klasyfikacji RSMP.
 
Zakończenie zawodów – od 18:15 na Rynku w Mikołajkach.

Do Mikołajek po punkty

Z 34 duetów, które przystąpią do drugiej rundy krajowego czempionatu, 25 zgłosiło się także do klasyfikacji mistrzostw i powalczy o punkty, a także awans w tabeli cyklu.
 
Najwyżej rozstawioną załogą z RSMP są Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, którzy skorzystają ze Skody Fabii RS Rally2 – najnowszej rajdówki z Mlada Boleslav. Dwukrotni mistrzowie Polski i triumfatorzy ubiegłorocznej edycji Rajdu Polski otrzymali szósty numer startowy. Z 11-tką pojadą Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo), aktualni liderzy punktacji RSMP (32 pkt). Za nimi ustawiono Sylwestra Płachytkę i Jakuba Gerbera (nr 17, Skoda Fabia Rally2 evo), którzy na koncie mają tylko trzy punkty mniej od Grzyba i Biniędy. Łącznie samochodami najwyższej kategorii (R5/Rally2) będzie dysponować 10 duetów. Nie będzie wśród nich Skody Fabii Rally2 Maćka Lubiaka, który wycofał się z rajdu z powodów zdrowotnych.
 
W klasie 3 (samochody Rally3) zmierzy się sześć duetów, w tym liderzy tej kategorii – Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3). Z kolei w gronie zawodników w samochodach z napędem na jedną oś (klasa 2WD) prowadzenia bronić będą Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4). Oprócz nich w „ośce” wystartuje jeszcze osiem załóg.

Mistrzowie wracają na oesy Rajdu Polski

Po raz 29. w Rajdzie Polski wystartuje Maciej Wisławski. Tym samym dwukrotny mistrz Polski i mistrz Europy z 1997 roku stanie się absolutnym rekordzistą pod względem liczby startów w tej imprezie. Legendarny pilot ze Skierniewic zadebiutował w Rajdzie Polski blisko 50 lat temu – w 1974 roku ruszył na trasę wraz Henrykiem Podsiedlikiem w Wartburgu 353. Pilotował w tych zawodach także ojca i syna. W latach 70. dyktował notatki Andrzejowi Lubiakowi, a na początku XXI w. tworzył załogę z jego synem – Maciejem. Ostatni raz o punkty w Rajdzie Polski „Wiślak” walczył w 2018 roku w duecie z Łukaszem Byśkiniewiczem.
 
W 79. Rajdzie Polski, 79-letni Wisławski będzie pilotował Andrzeja Kalitowicza w Toyocie Celica GT-4.
 
Kolejnym mistrzem, który wraca na oesy polskiej rundy FIA ERC jest jej trzykrotny zwycięzca – Kajetan Kajetanowicz. Czterokrotny triumfator mistrzostw Polski i trzykrotny mistrz Europy ostatni raz startował w tych zawodach w 2016 roku i zajął czwarte miejsce w stawce WRC2. Tym razem Kajto pojedzie jako tzw. zerówka, czyli samochód organizatora, otwierający trasę przed przejazdem załóg rywalizujących w zawodach. Trzykrotny mistrz Europy skorzysta z najnowszej rajdówki z Mlada Boleslav, a więc Skody Fabii RS Rally2, którą następnie wystartuje w Rajdzie Sardynii (2-4 czerwca). Na prawym fotelu usiądzie Maciek Szczepaniak – etatowy pilot Kajetanowicza, który także ma na swoim koncie zwycięstwo w Rajdzie Polski odniesione w 2006 roku.

Załogi z WRC i triumfatorzy FIA ERC

W 79. Rajdzie Polski uczestnicy RSMP będą mogli porównać swoje tempo z czołowymi załogami mistrzostw Europy. W tym gronie są także byli kierowcy zespołów fabrycznych mający na swoim koncie triumfy w rundach mistrzostw świata. Takimi osiągnięciami mogą się pochwalić aktualni liderzy punktacji FIA ERC – Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 N Rally) czy też Mads Ostberg (Citroen C3 Rally2), którego pilotować będzie Patrik Barth. Oprócz tego na liście zgłoszonych do polskiej rundy FIA ERC są aktualni mistrzowie Europy – hiszpański duet Efren Llarena i Sara Fernandez (Skoda Fabia RS Rally2 evo). Starty w europejskim czempionacie wybrali również ubiegłoroczni mistrzowie Polski – Tom Kristensson i Andreas Johansson (Citroen C3 Rally2), którzy rok temu w Mikołajkach zajęli drugie miejsce.

Harmonogram 79. Rajdu Polski – 2. rundy RSMP 2023

Piątek, 19 maja (1 odcinek specjalny, łącznie 2,5 km):
 
10:30 – odcinek testowy: Baranowo (3,46 km)
12:30 – odcinek kwalifikacyjny: Baranowo (3,46 km)
16:30 – wybór pozycji startowych (Mikołajki, Rynek)
17:00 – start rajdu (Mikołajki, Rynek)
18:30 – OS 1: Mikołajki Arena 1 (2,5 km)
 
Sobota, 20 maja (7 odcinków specjalnych, łącznie 101,34 km):
 
7:10 serwis A: 15 min (Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
8:45 – OS 2: Świętajno 1 (18,54 km)
9:45 – OS 3: Markowskie 1 (13,53 km)
10:35 – OS 4: Wieliczki 1 (17,35 km)
12:45 – serwis B: 30 min (Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
14:35 – OS 5: Świętajno 2 (18,54 km)
15:35 – OS 6: Markowskie 2 (13,53 km)
16:25 – OS 7: Wieliczki 2 (17,35 km)
18:30 – OS 8: Mikołajki Arena 2 (2,5 km)
18:55 – Serwis C: 45 min (Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
 
Niedziela, 21 maja (8 odcinków specjalnych, łącznie 78,22 km):
 
6:30 – serwis D: 15 min (Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
8:05 – OS 9: Barczewo 1 (10,73 km)
8:55 – OS 10: Biskupiec 1 (12,3 km)
10:05 – OS 11: Gmina Mrągowo 1 (9,4 km)
10:55 – OS 12: Mikołajki 1 (6,68 km)
11:30 – serwis E: 30 min (Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
13:20 – OS 13: Barczewo 2 (10,73 km)
14:10 – OS 14: Biskupiec 2 (12,3 km)
15:40 – OS 15: – Mikołajki 2 (6,68 km)
17:05 – OS 16: – Gmina Mrągowo 2 (Power Stage, 9,4 km)
17:45 – serwis F: 10 min (Mikołajki, Hotel Gołębiewski)
18:15 – meta rajdu (Mikołajki, Rynek)
 
RSMP 2023 – punktacja przed 79. Rajdem Polski (runda 2/7):
 
1. Grzyb/Binięda 32 pkt
2. Płachytka/Gerber 29 pkt
3. Sesks/Francis 25 pkt
4. Byśkiniewicz/Siatkowski 20 pkt
5. Szeja/Szeja 20 pkt
6. Parys/Syty 15 pkt
7. Kołtun/Pleskot 13 pkt
8. Terlecki/Marczewski 11 pkt
9. Kwiatkowski/Kozdroń 9 pkt
10. Matulka/Dymurski 7 pkt
11. Tochowicz/Białowąs 5 pkt
12. Predko/Jurgała 4 pkt
13. Bonder/Heller 3 pkt
14. Kowalczyk/Hryniuk 2 pkt
15. Nowak/Sadowski 1 pkt
 
RSMP 2023 – punktacja klasy 2WD przed 79. Rajdem Polski (runda 2/7):
 
1. Predko/Jurgała 32 pkt
2. Bonder/Heller 29 pkt
3. Kowalczyk/Hryniuk 24 pkt
4. Nowak/Sadowski 23 pkt
5. Pindel/Pietruszka 17 pkt
6. Świder/Borycki 15 pkt

Rekordzista Wisławski

Wiek nie przeszkadza mu w czerpaniu radości z udziału w rajdach samochodowych, choć nie robi tego już „etatowo”. W 79. Rajdzie Polski (19-21 maja) 79-letni Maciej „Wiślak” Wisławski ponownie wsiądzie do rajdówki.

W tym roku Maciej Wisławski stanie się absolutnym rekordzistą, jeżeli chodzi o liczbę startów w narodowym klasyku. Mistrz Europy z 1997 roku aż 28 razy brał udział w tych zawodach. Tyle samo startów zaliczył nieżyjący już Marek Ryndak. Kolejne miejsca na liście kierowców, którzy najwięcej razy ścigali się w Rajdzie Polski zajmują Krzysztof Hołowczyc (22 starty) oraz Grzegorz Grzyb (17 startów).

Z kolei wśród pilotów za „Wiślakiem” plasują się Jarek Baran (23 starty) oraz Maciej Szczepaniak (18 startów). Swój 29. Rajd Polski Maciej Wisławski przejedzie Toyotą Celiką GT-4, którą poprowadzi Andrzej Kalitowicz.

– Dla każdego z nas Rajd Polski jest wyjątkowym wydarzeniem pod wieloma względami. Dla mnie to już 29. start w imprezie, dzięki której wszedłem w inny świat rajdów. Drugie miejsce, które wywalczyliśmy z „Hołkiem” w 1995 roku, po wspaniałej walce, było dla nas trampoliną do dalszej kariery. To było pierwsze podium polskiej załogi po 20 latach i wynik, który umożliwił nam starty w mistrzostwach Europy i świata – skomentował Maciej Wisławski.

Legendarny pilot ze Skierniewic, z dyplomem wyższej uczelni (SGGW, ogrodnictwo), zadebiutował w tej imprezie blisko 50 lat temu – w 1974 roku ruszył na trasę wraz Henrykiem Podsiedlikiem w Wartburgu 353. Pilotował w tych zawodach także ojca i syna. W latach 70. dyktował notatki Andrzejowi Lubiakowi, a na początku XXI w. tworzył załogę z jego synem – Maciejem, swoim chrześniakiem. Ostatni raz o punkty w Rajdzie Polski „Wiślak” walczył w 2018 roku w duecie z Łukaszem Byśkiniewiczem.

Wisławski czterokrotnie stawał na podium Rajdu Polski, w tym dwukrotnie na najwyższym stopniu. Oba zwycięstwa odniósł z Krzysztofem Hołowczycem. W 1996 roku, jadąc Toyotą Celiką 4WD Turbo, po pasjonującej walce pokonali niemiecką załogę Dieter Depping/Fred Berssen (Ford Escort RS Cosworth). Dwa lata później dysponowali już Subaru Imprezą S5 WRC i zdominowali zmagania w polskiej rundzie FIA ERC rozgrywanej wtedy wokół Krakowa.

Oprócz 28. startów, Wisławski cztery razy przejechał trasę Rajdu Polski w samochodzie funkcyjnym.

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button