LOTNICZE NEWSY

Drastyczne podwyżki opłat na lotniskach. Wzrosną ceny biletów lotniczych

Branża lotnicza i biura podróży piszą do rządu list

Ponad 20 krajowych podmiotów – porty lotnicze, przewoźnicy i organizacje biur podróży – napisało do rządu apel, w którym protestują przeciwko przygotowywanym drastycznym podwyżkom opłat na lotniskach.

Ich zdaniem, będą one miały katastrofalny wpływ na polski rynek lotniczy, ograniczą liczbę połączeń samolotowych i uderzą po kieszeni pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych.

Adresatami listu są premier Mateusz Morawiecki i Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. 

To reakcja na zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”, jaki zarządcom portów lotniczych przekazał Urząd Lotnictwa Cywilnego. “Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych” – czytamy.

Jak piszą sygnatariusze listu otwartego, w przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. kluczowych opłat dla funkcjonowania rynku lotniczego. 

  • opłata terminalowa dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %) 
  • opłata terminalowa Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%)
  • opłata trasowa – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%)

Według autorów listu, takie podwyżki pozbawią polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, a także zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego. Dalszym następstwem tej sytuacji będzie ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, a ponadto podwyżka “najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych”. 

LIST OTWARTY BRANŻY LOTNICZEJ W SPRAWIE DRASTYCZNEJ PODWYŻKI OPŁAT ZWIĄZANYCH Z ZAPEWNIENIEM SŁUŻB ŻEGLUGI POWIETRZNEJ

„Szanowny Panie Premierze!

Szanowny Panie Ministrze!

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych operujących w Polsce zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.

Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges) czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku. 

 Oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych: 

  1. pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego – PL im. F. Chopina w Warszawie;
  2. druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

W przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat:

  1. terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej):
  1. dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %); 
  2. dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%);
  1. trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).

Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19.

Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie
Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 EUR, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 EUR, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 EUR.

Zwracamy również uwagę, że dominującym w Europie jest system JEDNEJ STREFY poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83% państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych – Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych. Porównanie sprzed pandemii COVID-19 trzech (z 5) krajów, w których obowiązywała więcej niż jedna strefa poboru opłat terminalowych wskazuje, że:

  1. we Włoszech różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła ok. 7 EUR;
  2. we Francji różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 40 EUR;
  3. w Polsce różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 91 EUR 

Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł, czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie! 

Nie tylko pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego.

Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. 

Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo „opodatkować” pasażerów polskich portów regionalnych?

Podpisane poniżej linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy i inni interesariusze polskiego rynku lotniczego, reprezentując również miliony naszych pasażerów, PROTESTUJEMY przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych.

Licząc na wsparcie odbudowy branży lotniczej w Polsce i zrozumienie specyfiki prowadzonej przez interesariuszy rynku lotniczego działalności, deklarujemy wolę ścisłej współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad, które będą stanowiły czynnik rozwojowy nie tylko o znaczeniu regionalnym, ale przede wszystkim ogólnopolskim.

Sygnatariusze Apelu:

  1. Tomasz Kloskowski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk
  2. Leszek Chorzewski – p.o. Prezesa Zarządu Portu Lotniczego Modlin
  3. Anna Midera – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź
  4. Dariusz Kuś – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław
  5. Tomasz Moraczewski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz
  6. Maciej Dziadosz – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów
  7. Tomasz Kądziołka – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
  8. József Váradi – Prezes Zarządu Wizzair Group
  9. Michał Kaczmarzyk – Prezes Zarządu Ryanair Sun S.A. (Ryanair Group) 
  10. Andrzej Kobielski – Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy Enter Air
  11. Ton Jochems – Senior Manager Groundservices KLM Cityhopper
  12. Grzegorz Polaniecki – Członek Zarządu, Dyrektor Generalny Enter Air 
  13. Jan Szczepkowski – Prezes Zarządu SprintAir
  14. Jarosław Chłopecki – Wiceprezes Zarządu SprintAir
  15. Piotr Henicz – Wiceprezes Zarządu Biura Podróży ITAKA
  16. Maciej Nykiel – Prezes Zarządu Biura Podróży Nekera Sp. z o.o.
  17. Grzegorz Baszczyński – Prezes Zarządu Biura Podróży Rainbow Tours
  18. Piotr Henicz – Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Turystyki
  19. Wojciech Piotr Skwirowski – Prezes Zarządu Fundacji Polskie Niebo
  20. Tomasz Buraś – Prezes Zarządu DHL Express (Poland)
  21. Jan Szczepkowski – Prezes Zarządu SprintAir Cargo
  22. Jarosław Chłopecki – Wiceprezes Zarządu SprintAir Cargo
  23. Piotr Henicz – Wiceprezes Zarządu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki”
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button