Trwają przygotowania do budowy ponad 1 600 km nowych linii prowadzących do CPK.
„CPK to największa inwestycja infrastrukturalna realizowana przez polski rząd” – mówił Mateusz Morawiecki podczas II Kongresu Rozwoju Kolei. Podkreślił, że rząd konsekwentnie realizuje strategię rozwoju kolei.
„Żeby wejść w XXI wiek, potrzebujemy przełomu technologicznego opartego o nowe założenia infrastrukturalne” – zaznaczył premier. Jak dodał „Centralny Port Komunikacyjny to ogromna szansa rozwoju dla Polski”, oparta o najnowocześniejsze technologie. CPK zintegruje transport lotniczy, kolejowy oraz drogowy.
Strategiczne Studium Lokalizacyjne Centralnego Portu Komunikacyjnego (SSL) to nowy etap procesu planistycznego Programu Kolejowego CPK. Jest to kamień milowy w ramach przygotowań do budowy ponad 1 600 km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy łączące poszczególne regiony kraju z CPK i Warszawą. Przedstawione korytarze będą podstawą dalszych prac studialno-projektowych. SSL zawiera mapy kolejowe, które – po wydrukowaniu – zajmują powierzchnię 70 metrów kwadratowych.
Jak wynika z założeń przygotowywanych inwestycji, podróż pociągiem ze stolicy do nowego Portu Lotniczego Solidarność zajmie 15 minut, a z Łodzi – niespełna 30 minut. Z Wrocławia i Poznania dojedziemy do Warszawy w czasie poniżej 2 godz., a np. czas przejazdu między Krakowem i Katowicami skróci się do zaledwie 35 minut.
Szef rządu zaznaczył, że nowe linie kolejowe, będą wytaczały nowe szlaki komunikacyjne, skracając czas podróży i dostaw towarowych, uproszczą też połączenia komunikacyjne.
W skład programu budowy CPK wchodzą nie tylko inwestycje w nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej, ale także sieć nowych linii kolejowych, mających połączyć Warszawę i CPK z większością największych miast Polski w czasie nie dłuższym niż 2,5 h.
Podczas konferencji zaprezentowany został plan Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL), czyli plan budowy nowych linii kolejowych, prowadzących z różnych stron Polski do CPK. Wartość umowy podpisanej przez CPK z pięcioma wykonawcami to ok. 26 mln zł, a łączny obszar inwentaryzacji przyrodniczych objęty umową to ok. 220 tys. ha.
Inwestycje lotniskowe i kolejowe CPK są elementem rządowych dokumentów: Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju i Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.
Najwięcej pasażerów na kolei od 2015 roku
– Na kolei bardzo dobrze widać dobrą zmianę. W 2019 r. polskie koleje przewiozły 335 mln pasażerów. To najlepszy wynik w XXI wieku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Podkreślił, że nie wszystko na kolei jest idealne, ale kolej to żywy organizm, który wymaga wsparcia w różnych obszarach.
Pomiędzy rokiem 2015 a 2019 mamy wzrost liczby pasażerów o 57 proc. W roku 2015 było to 31 mln, w 2019 prawie 49 mln.
Komisja Europejska dała zielone światło dla Programu Kolejowego CPK
Komisja Europejska dofinansuje konsultacje w sprawie KDP, ponieważ Program Kolejowy CPK wpisuje się w europejskie strategie ekologiczne, takie jak Europejski Zielony Ład (The European Green Deal) oraz założenia europejskiej polityki transportowej, np. promowanie transportu niskoemisyjnego i optymalizację zużycia energii, a także inne unijne inicjatywy KDP, jak np. linia V4 Warszawa-Budapeszt.
(KPRM,CPK)