FESTIWALEFILM I SERIALE

Alexandre Despalt, 80. urodziny Krzysztofa Zanussiego. Drugi dzień 12. FMF [ZDJĘCIA]

Festiwal Muzyki Filmowej 2019

„Żadna ze ścieżek dźwiękowych napisanych przez Kilara mnie nie zawiodła. Dlatego nie myślałem o tym, żeby pracować z kimś innym” – wyznał Krzysztof Zanussi swoim fanom na kilka godzin przed uroczystym koncertem poświęconym jego twórczości.

Galę Scoring4Polish Directors połączono ze zbliżającym się jubileuszem 80. urodzin reżysera. W drugiej części wieczoru wręczono także dwa prestiżowe wyróżnienia FMF: Young Talent Award oraz nagrodę za Polską Ścieżkę Dźwiękową Roku.

Koncert monograficzny z cyklu Scoring4Polish Directors zorganizowano po raz czwarty; bohaterami wcześniejszych edycji byli Andrzej Wajda, Roman Polański i Agnieszka Holland. W tym roku pierwszą część wieczoru zdominowały dzieła Wojciecha Kilara – najbliższego współpracownika i przyjaciela bohatera gali: Krzysztofa Zanussiego. „To była przyjaźń artystyczna i przede wszystkim ludzka, bo w trakcie pracy Wojtek narzekał na mnie i wolał chyba pisać muzykę do filmów bardziej gwałtownych. Przetrwaliśmy w tej symbiozie prawie pięć dekad. Lubię budować trwałe relacje, takie mam usposobienie. Stałość przyjaźni jest wartością” – mówił reżyser podczas spotkania z publicznością 12. FMF.

Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod batutą założyciela zespołu Marka Mosia zaprezentowała suity Kilara (w aranżacji Nikiforosa Chrysolorasa) z ośmiu filmów Zanussiego (Iluminacji, krótkometrażowej Hipotezy, Bilansu kwartalnego, Kontraktu, Cwału, Czarnego słońca, Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest i Obcego ciała). Wokalizę ze Spirali (muzyki wykorzystanej w Obcym ciele, tu w aranżacji Mariusza Obijalskiego) zmysłowo i z wielkim wyczuciem wykonała Kasia Moś. Wokalistka zaintonowała także tradycyjną piosenkę Sto lat na cześć reżysera, który w czerwcu skończy osiemdziesiąt lat.

Pierwszą część gali ujęta została w muzyczne ramy – koncert zainaugurowały i zamknęły tematy z najnowszego filmu Zanussiego Eter (premiera w listopadzie 2018 roku). W pierwszych minutach zabrzmiała fortepianowa Humoreska Michała Miodka w wykonaniu samego kompozytora, w finale – Vals Sandra Ruscio.

W drugiej części wieczoru usłyszeliśmy utwory młodego pokolenia kompozytorów filmowych. Na początek – cztery tematy (Night and Day, Choo-choo, Dance All Night, The Hi De Ho Man) z ostatniego filmu Agnieszki Holland Obywatel Jones w wykonaniu tria pianisty jazzowego Marcina Maseckiego oraz mroczna suita Antoniego Komasy-Łazarkiewicza z tego samego obrazu. Na zakończenie – suity orkiestrowe o etnicznym zabarwieniu skomponowane przez Bartosza Chajdeckiego na potrzeby dwóch seriali telewizyjnych: Kruk. Szepty słychać po zmroku i Ziuk. Młody Piłsudski.

To właśnie Chajdecki, jako autor muzyki do serialu Kruk. Szepty słychać po zmroku, został pierwszym laureatem nowego wyróżnienia FMF, przyznawanego przez kapitułę 50 dziennikarzy i ekspertów z dziedziny muzyki filmowej za najlepszą ścieżkę dźwiękową roku. „Chciałbym podziękować jurorom za docenienie mojej muzyki. To wielka radość dla mnie i ważne przedsięwzięcie w ogóle” – mówił kompozytor po otrzymaniu nagrody. „Statuetka, którą przyznajemy, to taka tajemnicza tuba wydająca dźwięk, coś w rodzaju przesypywanego piasku. Może być metaforą długiej drogi, którą kompozytorzy muszą przejść od udziału w filmie do zaistnienia w wytwórni płytowej. Drodzy wydawcy, producenci, wydawajcie muzykę filmową na płytach CD!” – zaapelował dyrektor artystyczny FMF Robert Piaskowski, wręczając wyróżnienie.

Podczas gali przyznana została także, już po raz siódmy, prestiżowa nagroda Young Talent Award. Z 70 zgłoszeń, które napłynęły w tym roku, jury pod przewodnictwem kompozytora i laureata nagrody Emmy Richarda Bellisa wyłoniło zwycięską suitę napisaną do wyznaczonych scen z filmu Pokot Agnieszki Holland. Jej autorem jest Hubert Walkowski, student Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. „To wyróżnienie jest dla mnie przede wszystkim wspaniałą motywacją do dalszego pisania muzyki filmowej, którą przecież wszyscy kochamy” – mówił laureat Young Talent Award 2019 na scenie Audytorium im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków. Nagrodzona suita Huberta Walkowskiego została wykonana przez orkiestrę AUKSO podczas gali.

Wcześniej odbyło się spotkanie z Aleksandrem Despalt. Kompozytor muzyki do wielu wybitnych filmów m.in. „Jak zostać królem”, „Kształt wody” czy „Autor widmo” z humorem opowiadał o swojej pracy.
(org)

Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button