Podczas finału 75. edycji Festiwalu Filmowego w Wenecji Nagrodę Złotego Lwa otrzymał film „Roma” Alfonso Cuarona z Meksyku.
WYNIKI 75. Festiwalu Filmowego w Wenecji
Złoty Lew – Najlepszy Film:
„Roma”, Alfonso Cuaron, Meksyk
Srebrny Lew – Grand Jury Prize:
Yorgos Lanthimo, „The Favourite”
Srebrny Lew dla najlepszego reżysera:
Jacques Audiard, „The Sisters Brothers”
Puchar Volpi dla najlepszej aktorki:
Olivia Colman, „The Favourite”
Puchar Volpi dla najlepszego aktora:
Willem Dafoe, „At Eternity’s Gate”
Najlepszy scenariusz:
Joel Coen i Ethan Coen, „The Ballad of Buster Scruggs”
Special Jury Prize:
“The Nightingale” Jennifer Kent
Nagroda Marcello Mastroianniego dla młodego aktora:
Baykali Ganambarr „The Nightingale”
DEBIUT
LION OF THE FUTURE
“LUIGI DE LAURENTIIS” VENICE AWARD FOR A DEBUT FILM to:
YOM ADAATOU ZOULI (THE DAY I LOST MY SHADOW)
by Soudade Kaadan (Syrian Arab Republic, Lebanon, France, Qatar)
ORIZZONTI
SEKCJA HORYZONTY (ORIZZONTI)
Najlepszy film:
„Manta Ray”, Phuttiphong Aroonpheng, Tajlandia
Najlepszy reżyser:
Emir Baigazin, Emir Baigazin, Kazachstan
Grand Prix jury:
„Ogłoszenie”, Mahmut Fazil Coskun, Turcja
Najlepsza aktorka:
Natalia Kudryashova „Człowiek, który zaskoczył wszystkich”, Rosja
Najlepszy aktor:
Kais Nashif „Tel Aviv on Fire”, Izrael
Najlepszy scenariusz:
„Jinpa”, Pema Tseden, Chiny
Najlepszy film krótkometrażowy:
„Kado” Aditya Ahmad z Indonezji
Lion Of The Future (Nagroda Luigi De Laurentiis dla najlepszego filmu debiutanckiego):
„Dzień, w którym zgubiłem mój cień”, Soudade Kaadan, Syria
KLASYKA WENECKA
Najlepszy film dokumentalny o kinie: „The Great Buster: A Celebration”, Peter Bogdanovich
Najlepszy odrestaurowany film: „The Night Of The Shooting Stars”, Paolo i Vittorio Taviani
Na festiwalu mogliśmy zobaczyć m.in. Ryana Goslinga, Naomi Watts, braci Coen, Tilda Swintona, Christopha Waltza, Gulliermo del Toro czy Małgorzatę Szumowską.
„Roma” to najbardziej osobisty z dotychczasowych filmów nagrodzonego Oscarem reżysera i scenarzysty Alfonso Cuaróna (Grawitacja, Ludzkie dzieci, I twoją matkę też). Opowiada historię Cleo (Yalitza Aparicio), młodej służącej pracującej w zdominowanej przez klasę średnią dzielnicy Roma w Meksyku. Cuarón pisze tym filmem pełen artyzmu i miłości list do kobiet, które go wychowały, oraz maluje żywy i poruszający obraz domowych napięć i zmian hierarchii społecznej na tle politycznego chaosu lat 70. To pierwszy film Cuaróna od czasów przełomowej Grawitacji z 2013 r.
W konkursie swoją światową premierę miał „Schyłek dnia” (Napszállta) w reżyserii László Nemesa.
Nowy film reżysera oscarowego „Syna Szawła” wyjechał z festiwalu z nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI.
Budapeszt, rok 1913. Młoda Iris Leiter powraca do stolicy Węgier z nadzieją, że odnajdzie zaginionego brata. Próbuje dostać pracę w skrywającym mroczną tajemnicę sklepie z kapeluszami, który kiedyś prowadzili jej rodzice. Przemierzając ulice miasta pełnego śladów jej dzieciństwa i wspaniałej przeszłości, Iris jest świadkiem wydarzeń, które wkrótce zapoczątkują nową erę i na zawsze odmienią losy Europy.
(fot. la_Biennale/Twitter)