23 grudnia 2024 r., oddano do ruchu dwa fragmenty S7 i S52 (fragmentu północnej obwodnicy Krakowa).
Zatem długość sieci dróg szybkiego ruchu przekroczy 5,2 tys. km, w tym blisko 1885 km autostrad i niemal 3321 km dróg ekspresowych.
2024 rok zakończy się oddaniem do ruchu 156 km nowych dróg, umowami na 36 odcinków o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł oraz przetargami na 28 odcinków dróg krajowych o długości niemal 289 km. W konferencji podsumowującej działania drogowców w mijającym roku wziął udział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
– W 2024 roku oddawaliśmy do ruchu nowe odcinki dróg, zawierane były nowe kontrakty na realizację inwestycji w całym kraju, GDDKiA ogłaszała też przetargi na wybór wykonawców kolejnych zadań. Działania te sprawiają, że Polska jest dziś największym placem budowy w Europie. Mijający rok to także okres wzmożonych prac związanych z naprawą zniszczeń po wrześniowej powodzi, te prace nie ustają – powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Nowe trasy dostępne dla kierowców
W całym 2024 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępni w sumie 18 odcinków dróg o łącznej długości niemal 156 km: 35,5 km autostrad, 87,7 km dróg ekspresowych oraz 32,7 km dróg krajowych oraz obwodnic:
- A2 Kałuszyn – Groszki
- A2 Groszki – Siedlce Zachód
- A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe
- S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza
- S3 Bolków – Kamienna Góra Północ
- S6 obwodnica Koszalina
- S7 Miechów – Szczepanowice
- S7 Widoma – Kraków (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)
- S16 Borki Wielkie – Mrągowo
- S52 Północna Obwodnicy Krakowa (odcinek zostanie otwarty 23 grudnia)
- S61 Łomża Zachód – Kolno (pierwsza jezdnia)
- DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
- DK11 rondo Janiska – Kołobrzeg Wschód
- DK31 obwodnica Gryfina
- DK32 obwodnica Strykowa
- DK44 obwodnica Oświęcimia
- DK47 Rdzawka – Nowy Targ
- DK72 obwodnica Grzymiszewa
Umowy i przetargi na kolejne kilometry dróg
Mijający rok był również niezwykle intensywny pod względem prac nad inwestycjami, z których kierowcy skorzystają dopiero w kolejnych latach. Podpisano 36 umów na odcinki o długości 456,5 km i wartości prawie 19 mld zł. 27 umów dotyczy dróg ekspresowych o długości 395,6 km i wartości blisko 17,5 mld zł. 9 umów obejmuje realizację obwodnic o długości 60,9 km i wartości ponad 1,4 mld zł.
GDDKiA ogłosiła też przetargi na realizację 28 odcinków o długości niemal 289 km. Obejmują one 7 odcinków dróg szybkiego ruchu (fragment autostrady A2 i sześć odcinków dróg ekspresowych S6, S10 i S11) o długości ponad 93 km. Ogłoszono też przetargi na 19 obwodnic lub rozbudów o łącznej długości ok. 169 km i 2 odcinki strategicznej drogi krajowej do elektrowni jądrowej o łącznej długości ponad 26 km.
Plany w przyszłym roku
Mijający rok obfitował w istotne wydarzenia, ale kolejny zapowiada się niezwykle intensywnie. W 2025 r. planujemy udostępnić blisko 400 km nowych dróg. Wśród nich będzie m.in. ponad 67 km autostrady A2 między Siedlcami a Białą Podlaską, blisko 37 km drogi ekspresowej S1, Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w ciągu S7 wraz z obwodnicą Żukowa (38,5 km), a także kilkanaście mniejszych obwodnic (w tym Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka).
Planujemy też ogłosić przetargi na co najmniej 330 km dróg. Będą to m.in. rozbudowa autostrady A2 Łódź – Warszawa, dwa brakujące odcinki drogi ekspresowej S17 między Lublinem a Hrebennem, a także odcinki S19 Via Carpatia na terenie woj. mazowieckiego.
30 grudnia br. zaprezentujemy szczegółowe informacje na temat odcinków dróg, które udostępnimy kierowcom w 2025 r., oraz przetargów, które planujemy w tym czasie ogłosić.
Odbudowa po powodzi
Podczas powodzi, która we wrześniu nawiedziła południową Polskę, uszkodzona została również infrastruktura drogowa. GDDKiA prowadzi intensywne prace związane z jej odbudową obejmujące 532 zadania o szacunkowej wartości ponad 500 mln zł. Zdecydowaną większość stanowią zadania utrzymaniowe. Dotyczą one m.in. oczyszczania nawierzchni, rowów i przepustów, udrażniania studzienek i kratek ściekowych czy naprawy skarp i nasypów.
Podczas powodzi najwięcej zniszczeń infrastruktury dróg krajowych odnotowaliśmy w woj. opolskim. Od początku naszym priorytetem było przywrócenie tam przejezdności na kluczowych trasach. Do tej pory udostępniony został kierowcom i pieszym tymczasowy most w Głuchołazach w ciągu DK40 oraz przywrócony na DK94 w Skorogoszczy. Na drodze krajowej nr 45 w Krapkowicach, gdzie uszkodzone zostały dwa mosty, trwa obecnie budowa przyczółków pod most tymczasowy.
Poprawa bezpieczeństwa
W 2024 r. uruchomiono 89 przetargów na prace związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Ich łączna wartość to niemal 400 mln zł. Inwestycje będą realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID).
W tym roku zakończyła się realizacja 269 zadań z PBID o łącznej wartości 650 mln zł. Obejmują one m.in. budowę chodników, ciągów pieszo-rowerowych, sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych, zatok autobusowych czy azyli. Najwięcej zadań dotyczy doświetleń przejść dla pieszych, dzięki czemu korzystające z nich osoby są lepiej widoczne dla kierujących. W 2024 r. doświetliliśmy 3830 przejść, a od startu Programu jest to już łącznie 7258 miejsc.