MOTOSPORT

51. Rajd Świdnicki ruszył. Kalendarz RSMP

Inauguracja rajdowego sezonu

Blisko 90 załóg stawi się w Świdnicy na inauguracji rajdowego sezonu.

W tym gronie jest 65 duetów zgłoszonych do rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski i 21 załóg w rajdówkach sprzed lat, które powalczą w ramach mistrzostw historycznych.

Rajd Świdnicki po raz siódmy w ciągu ostatniej dekady rozpoczyna sezon krajowego czempionatu. Zawody, organizowane do 2010 roku pod nazwą Rajd Elmot, już od 45 lat są obecne w kalendarzu Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.

Trasa tegorocznej edycji rajdu składa się z 13 odcinków specjalnych o łącznej długości 132,6 km wytyczonych na asfaltowych drogach w Górach Sowich i Górach Wałbrzyskich, a także na ulicach Świdnicy. Cztery oesy zaplanowano na sobotę, 22 kwietnia, w tym również dwa przejazdy nieco ponad 3-kilometrowej próby w Świdnicy. W niedzielę, zawodników czeka dziewięć odcinków specjalnych.

  • Mocna obsada – blisko 90 załóg – najlepsi kierowcy z Polski i zagraniczni goście,
  • Zróżnicowana stawka rajdówek – od najnowszych konstrukcji za ponad milion złotych po samochody sprzed kilkudziesięciu lat,
  • 51. Rajd Świdnicki to 1. runda mistrzostw Polski (RSMP) pierwszy rajd w kalendarzu Motul HRSMP (mistrzostwa historyczne),
  • Dwa dni rywalizacji – 22-23 kwietnia,
  • 13 odcinków specjalnych w okolicach Świdnicy,
  • Serwis na terenie OSiR w Świdnicy.

Najlepsze rajdowe załogi z Polski już w ten weekend (22-23 kwietnia) zainaugurują tegoroczną odsłonę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Pierwszą okazją do walki o punkty będzie 51. Rajd Świdnicki, impreza obecna w kalendarzu mistrzostw Polski od 45 lat. Jakie rajdówki będzie można zobaczyć? Gdzie zawodnicy będą się ścigać? Oto najważniejsze informacje.

51. Rajd Świdnicki – co to za impreza?

Zawody zorganizowane przez Automobilklub Sudecki to pierwsza runda krajowego czempionatu (RSMP). Na trasie rajdu zmierzą się również zawodnicy zgłoszeni w ramach Motul Historycznych Samochodowych Mistrzostw Polski, czyli serii dla załóg w rajdówkach sprzed kilkudziesięciu lat. Kierowcy i piloci będą walczyć o jak najlepsze czasy przejazdu na trzynastu odcinkach specjalnych. Jedenaście z nich wytyczono na asfaltowych drogach wokół Świdnicy, a dwa zostaną rozegrane w centrum miasta. W rajdach samochodowych zawodnicy rywalizują wyłącznie na odcinkach specjalnych, czyli wyłączonych z ruchu i profesjonalnie zabezpieczonych trasach. Między odcinkami rajdówki poruszają się w normalnym ruchu ulicznym, zgodnie z obowiązującymi przepisami i ograniczeniami.

51. Rajd Świdnicki – kto wystartuje? Zobacz rajdówki za milion złotych!

Do rajdu zgłosiło się 86 załóg. 39 z nich pojedzie samochodami z napędem na cztery koła. W tym gronie jest 12 duetów dysponujących konstrukcjami klasy Rally2 i R5. To najszybsze i najbardziej zaawansowane samochody, jakimi można się ścigać w Polsce. Mają ponad 300 KM mocy, stały napęd na cztery koła, zawieszenie o imponującym skoku oraz sekwencyjną skrzynię biegów. Jeden egzemplarz rajdówki Rally2 kosztuje ponad milion złotych!

W ramach inauguracyjnej rundy RSMP powalczy 65 załóg, z czego 46 może zdobywać punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. Z kolei start w historycznym czempionacie zaanonsowało 21 załóg w rajdówkach sprzed lat.

Faworytami 51. Rajdu Świdnickiego są Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 evo). Grzyb wielokrotnie stawał na podium tej imprezy, w tym cztery razy na najwyższym stopniu. W tym roku wrocławianin powalczy o swój piąty triumf w Rajdzie Świdnickim, czym może wyrównać rekord niezapomnianych mistrzów – Mariana Bublewicza i Janusza Kuliga. Zadanie Grzybowi może nieco ułatwić nieobecność Kacpra Wróblewskiego i Toma Kristenssona. Wróblewski, który w duecie z Jakubem Wróblem wygrał dwie poprzednie edycje Rajdu Świdnickiego, nie zgłosił się do inauguracyjnej rundy RSMP. Z kolei Szwed – ubiegłoroczny mistrz Polski – wraz ze swoim pilotem Andreasem Johanssonem zdecydował się na rywalizację w mistrzostwach Europy.

Samochodami najwyższej klasy dysponować będą także inni kierowcy, którzy mają na swoim koncie podium wywalczone na oesach wokół Świdnicy, czyli Maciej Lubiak (pilot: Grzegorz Dachowski, Skoda Fabia Rally2 evo) oraz Sylwester Płachytka (pilot: Jakub Gerber, Skoda Fabia Rally2 evo). Najpopularniejszą konstrukcją w klasie R5/Rally2 jest Skoda Fabia, którą wystartuje sześć załóg. Dwie pojadą Citroenami C3 Rally 2 (Tochowicz/Białowąs oraz Kotarba/Kotarba), a na trasie kibice zobaczą jeszcze takie samochody, jak Hyundai i20 R5 (Szeja/Szeja), Volkswagen Polo GTI R5 (Poloński/Sitek), Ford Fiesta Rally2 (Kołtun/Pleskot) i Citroen DS3 R5 (Marek Temple).

W Świdnicy pojawią się także Martins Sesks i Renars Francis, znani ze startów w mistrzostwach Europy. 23-letni Łotysz skorzysta ze Skody Fabii Rally2 Kit, czyli rajdówki z napędem 4×4, wyposażonej w zestaw przeróbek, które upodabniają czeski samochód do konstrukcji Rally2.

51. Rajd Świdnicki – zróżnicowane samochody na liście zgłoszeń

W inauguracyjnej rundzie krajowego czempionatu wystartują nie tylko zawodnicy w tych najszybszych rajdówkach. Zacięta walka będzie się toczyć także w poszczególnych kategoriach. Ciekawie zapowiada się rywalizacja o zwycięstwo w klasie 3 (Rally3), do której dołączyli nowi zawodnicy. W poprzednim sezonie w tej kategorii regularnie rywalizowały dwie załogi, a w Rajdzie Świdnickim o zwycięstwo powalczy już sześć duetów. Każdy z nich dysponuje identycznym samochodem – Fordem Fiestą Rally3, co zwiastuje wyrównany pojedynek o zwycięstwo w klasie. Skonstruowana i budowana w krakowskim oddziale M-Sportu Fiesta Rally3 jest obecnie jest jedynym dostępnym obecnie samochodem tej kategorii. Do takiej rajdówki przesiada się m.in. 23-letni Piotr Parys, który utworzy załogę z doświadczonym Damianem Sytym.

36 z 65 załóg zgłoszonych do rundy RSMP to duety w samochodach z napędem na jedną – przednią lub tylną oś. Zabrakło wśród nich urzędujących mistrzów Polski w klasie 2WD, czyli Adama Sroki i Patryka Kielara, których starty zatrzymały problemy budżetowe. Na szybkich oesach wokół Świdnicy zdecydowanym kandydatem do zwycięstwa w „ośce” jest Jacek Sobczak. Kierowca, pilotowany przez Mateusza Pawłowskiego, dysponuje niezwykle mocnym Porsche 911 GT3, a swoje tempo potwierdził już rok temu wygrywając Rajd Świdnicki w klasie 2WD. O miejsca na podium powalczą także inni czołowi zawodnicy krajowej „ośki”: Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4), Grzegorz Bonder i Kamil Heller (Renault Clio Rally4), Błażej Gazda z Maciejem Mikuliszynem (Peugeot 208 Rally4) oraz Marek Nowak i Adrian Sadowski (Opel Corsa Rally4). Z wspomnianymi kierowcami zmierzy się również 23-letni Filip Pindel (pilot: Krzysztof Pietruszka, Peugeot 208 Rally4), który w poprzednim sezonie rywalizował w rundach mistrzostw Czech.

W gronie 21 załóg zgłoszonych w ramach mistrzostw historycznych jest aż dziewięć duetów w samochodach z napędem na wszystkie koła. Fordem Sierrą RS Cosworth wzorowanym na rajdówce Mariana Bublewicza pojadą Marek Suder i Marcin Kowalik – urzędującym mistrzowie Polski w rajdach historycznych. Start w Świdnicy zaanonsował także Robert Luty (pilot: Marcin Celiński, Subaru Legacy 4WD), który trzy razy sięgał po tytuł w klasyfikacji generalnej HRSMP.

Harmonogram 51. Rajdu Świdnickiego – 1. rundy RSMP 2023

Sobota, 22 kwietnia (4 odcinki specjalne, łącznie 27,45 km):

  • 9:00-12:00 – odcinek testowy (6,9 km)
  • 14:30 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)
  • 16:00 – OS 1: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
  • 16:20 – OS 2: Świdnica – Dziećmorowice – Puchar Dziećmorowic, 12,4 km)
  • 17:00 – OS 3: Walim – Rościszów (8,85 km)
  • 18:27 – serwis A: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
  • 19:00 – OS 4: Świdnica – Fundusz Regionu Wałbrzyskiego (3,1 km)
  • 19:15 – serwis B: Stadion OSiR, Świdnica (45 min.)

Niedziela, 23 kwietnia (9 odcinków specjalnych, łącznie 105,15 km)

  • 7:00 – serwis C: Stadion OSiR, Świdnica (15 min.)
  • 8:18 – OS 5: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
  • 9:02 – OS 6: Rościszów – Walim (8,45 km)
  • 9:36 – OS 7: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
  • 10:13 – serwis D: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
  • 11:46 – OS 8: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
  • 12:30 – OS 9: Rościszów – Walim (8,45 km)
  • 13:04 – OS 10: Dziećmorowice – Świdnica (12,5 km)
  • 13:41 – serwis E: Stadion OSiR, Świdnica (30 min.)
  • 15:14 – OS 11: Ludwikowice – Kamionki (14,1 km)
  • 15:58 – OS 12: Rościszów – Walim (8,45 km)
  • 16:32 – OS 13: Dziećmorowice – Świdnica (Power Stage, 12,5 km)
  • 18:00 – ceremonia zakończenia zawodów (Stadion OSiR, Świdnica)

Organizowane od 1927 roku Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy. Wśród kierowców rekord liczby triumfów w RSMP należy do Sobiesława Zasady, który ośmiokrotnie sięgał po tytuł. Sześć razy najlepszy był Marian Bublewicz, a po cztery tytuły mają na swoim koncie Kajetan Kajetanowicz, Andrzej Koper oraz Leszek Kuzaj. Z kolei w gronie pilotów najwięcej tytułów – po siedem – zdobywali Ryszard Żyszkowski i Jarek Baran. Ewa Zasada, wraz z mężem Sobiesławem, zwyciężała pięciokrotnie. Ostatnimi zdobywcami tytułu rajdowych mistrzów Polski są Szwedzi – Tom Kristensson i Andreas Johansson, którzy wywalczyli najwięcej punktów w sezonie 2022.

Inauguracja w Świdnicy, finał w Beskidach

Nadchodzący sezon Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski otworzy 51. edycja Rajdu Świdnickiego zaplanowana na 21-23 kwietnia. Zawody rozgrywane na asfaltowych oesach w Górach Sowich stanowią rundę krajowego czempionatu nieprzerwanie od 1984 roku.

Po inauguracji na Dolnym Śląsku przewidziano szutrową część sezonu, na którą składają się 79. Rajd Polski (19-21 maja) oraz 42. Rajd Podlaski (1-3 czerwca). Rajd Polski będzie jednocześnie trzecią odsłoną walki mistrzostwach Europy (FIA ERC). Drugi najstarszy rajd świata już po raz 53. zostanie rozegrany w randze rundy tego cyklu.

Nowością w kalendarzu RSMP jest Rajd Małopolski (6-8 lipca) z bazą w Makowie Podhalańskim. Za sprawą debiutującej w cyklu imprezy mistrzostwa kraju wracają do Małopolski po 15 latach przerwy. Nieco ponad miesiąc później uczestnicy RSMP zameldują się w stolicy województwa podkarpackiego, by ruszyć do rywalizacji w 32. edycji Rajdu Rzeszowskiego (10-12 sierpnia). Podobnie jak w poprzednich latach, także i w sezonie 2023 te zawody będą jednocześnie częścią FIA European Rally Trophy.

Do tego cyklu włączono także Rajd Śląska (8-10 września), a więc szóstą rundę RSMP 2023. Tym samym impreza po raz pierwszy w swojej historii zyskała międzynarodową rangę. Dołączenie do FIA ERT oznacza, że łączna długość odcinków specjalnych Rajdu Śląska wzrośnie do około 150 km.

Sezon zakończy starcie w Beskidach, podczas 68. edycji Rajdu Wisły (29 września-1 października).

Punktacja bez zmian

– Tworząc kalendarz Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski na sezon 2023 przyjęliśmy założenie, że w obecnej sytuacji gospodarczej siedem rund, w tym pięć asfaltowych, to optymalna liczba. Wzięliśmy również pod uwagę możliwie jak najwięcej głosów zawodników i środowiska, w tym także opinie dotyczące rajdów zagranicznych. Znaczenie mają jednak również możliwości i terminy, jakimi dysponują organizatorzy oraz daty innych imprez samochodowych rangi krajowej czy też europejskiej. Wiele czynników wzajemnie się wyklucza, więc pogodzenie wszystkich sugestii, a także całkowite uniknięcie kolizji terminów kalendarzowych z rundami WRC czy ERC, nie było możliwe. Cieszę się, że mamy w kalendarzu nowości, a także organizatorów, którzy chcieli włączyć swoje rundy do międzynarodowych cykli. Ocen kalendarza RSMP 2023 będzie zapewne wiele, najważniejsze jest jednak to, by walka o tytuł toczyła się do ostatnich metrów finałowego odcinka sezonu – powiedział Jarosław Noworól, przewodniczący GKSS PZM.

Do końcowej klasyfikacji sezonu 2023 będzie zaliczanych sześć najlepszych wyników z siedmiu rund. W każdej z nich do zdobycia będzie 35 punków. Na tę pulę składa się 30 „oczek” za zwycięstwo w klasyfikacji generalnej zawodów, a także 5 punktów za najlepszy czas na Power Stage, czyli finałowym odcinku specjalnym rajdu.

Kalendarz RSMP 2023:

  • 21-23 kwietnia: Rajd Świdnicki (asfalt)
  • 19-21 maja: 79. Rajd Polski (szuter) – runda FIA ERC
  • 1-3 czerwca: 42. Rajd Podlaski (szuter)
  • 6-8 lipca: Rajd Małopolski (asfalt)
  • 10-12 sierpnia: 32. Rajd Rzeszowski (asfalt) – runda FIA ERT
  • 8-10 września: Rajd Śląska (asfalt) – runda FIA ERT
  • 29 września-1 października: 68. Rajd Wisły (asfalt)
Pokaż więcej

redakcja

Kronika24.pl - TYLKO najważniejsze informacje z Polski i ze świata!

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button