W godzinach popołudniowych 2 sierpnia kierowcy skorzystają z nowego fragmentu A1 na terenie woj. śląskiego.
Oddanie do ruchu blisko 33-kilometrowego odcinka autostrady od węzła Częstochowa Południe do węzła Pyrzowice to znaczący krok ku połączeniu Pomorza z granicą Polski i Republiki Czeskiej. Ukończenie tej inwestycji umożliwi nieprzerwaną jazdę od przejścia granicznego w Gorzyczkach do południowych dzielnic Częstochowy, mijając po drodze konurbację górnośląską i Międzynarodowy Port Lotniczy „Pyrzowice” w Katowicach.
Gdzie i jakie korzyści?
Nowo wybudowana autostrada przebiega przez tereny gmin: Blachownia, Konopiska, Poczesna, Starcza, Woźniki, Miasteczko Śląskie i Ożarowice, a także przez obszary miast Częstochowa i Woźniki. Dzięki jej powstaniu czas potrzebny na pokonanie tego odcinka skróci się z dotychczasowych 40 do niespełna 15 minut. A warto podkreślić, że jest to czas spędzony na komfortowej i bezpiecznej jeździe. Cała droga została wybudowana z betonu cementowego o wysokiej trwałości, który w korzystnych warunkach umożliwi bezawaryjną eksploatację przez kolejne 30-40 lat.
Z myślą o kierowcach przy drodze udostępniono dwie pary miejsc obsługi podróżnych, które zagwarantują miejsce na postój i odpoczynek.
Autostrada a ruch lokalny
W ramach inwestycji powstały dwa węzły – Częstochowa Południe oraz Woźniki – dzięki którym trasa łączy się z istniejącą siecią dróg w sposób w pełni bezkolizyjny. Wybudowano 68 obiektów inżynierskich umożliwiających pokonywanie przeszkód terenowych, prowadzących ruch lokalny nad autostradą, a także stwarzających warunki do migracji dzikich zwierząt. Droga została bowiem zaprojektowana tak, by w jak najmniejszym stopniu oddziaływać na środowisko naturalne – w ramach jej budowy powstały systemy odwodnienia i kanalizacji (wyposażone w podziemne zbiorniki retencyjne i urządzenia do podczyszczania wody), ekrany dźwiękochłonne i przeciwolśnieniowe, ogrodzenia herpetologiczne czy zbiorniki zastępcze dla płazów. Położony w pobliżu inwestycji obszar chroniony Natura 2000 został uwzględniony w planach i projektach nowej drogi – w jego okolicy trasa jest poprowadzona dwoma estakadami o łącznej długości 245 m.
Połączenie A1 z istniejącym układem drogowym i nowa organizacja ruchu
Najdalej wysuniętym na północ węzłem drogowym oddawanej obecnej autostrady jest Częstochowa Południe, który stanowi połączenie A1 z drogami wojewódzkimi nr 904, 907 i 908. Ten odcinek będzie w pełni funkcjonalny dla wszystkich użytkowników. Jednak kierowcy pojazdów o masie całkowitej powyżej 12 ton jadący od Pyrzowic na północ będą mogli na węźle Częstochowa Południe zjechać tylko w kierunku zachodnim na Konopiska. W kierunku wschodnim, na miejskim odcinku drogi wojewódzkiej DW908, będzie obowiązywał zakaz wjazdu dla pojazdów powyżej 12 t. Dlatego też dla tych pojazdów wprowadzamy objazd od węzła Pyrzowice przez S1 do węzła Podwarpie i dalej DK1 na północ. Zakaz nie będzie dotyczył jedynie pojazdów służb miejskich i zaopatrzenia.
Koniec ograniczeń jeszcze w tym roku – kierowcy pojadą po autostradzie
25 lipca br. nowy wykonawca przejął plac budowy na 21-kilometrowym odcinku A1 Częstochowa Północ – Częstochowa Południe, aby zrealizować prace zabezpieczające.
Prace przy układaniu betonowej nawierzchni trasy głównej ruszyły już 31 lipca br.
Kontynuacja robót związanych z budową tego odcinka A1 umożliwi oddanie do ruchu ciągu głównego autostrady w grudniu br. Tym samym kierowcy wszystkich pojazdów, jadący tranzytem na trasie północ-południe, będą mogli ominąć Częstochowę.
Śląska A1 podzielona na odcinki…
Realizację inwestycji podzielono na cztery zadania – są to odcinki F, G, H oraz I. Pierwszy, o długości 21 km – będący jeszcze w budowie, odbija na zachód od obecnej DK1 na węźle Częstochowa Północ (dawniej Rząsawa) i za węzłem Częstochowa Blachownia (dawniej Blachownia) łączy z drugim odcinkiem, który ma długość 4,7 km. Ten odcinek kończy się za węzłem Częstochowa Południe (dawniej Zawodzie). Trzeci – niespełna 17-kilometrowy – ciągnie się aż do węzła autostradowego położonego w miejscowości Woźniki. Czwarty rozpoczyna się za tym węzłem i biegnie przez ponad 15 km na południe, gdzie łączy się z istniejącym węzłem Pyrzowice. Udostępniony 33-kilometrowy fragment pozwala przemieszczać się na odcinku Częstochowa Południe – Pyrzowice.
…i z dofinansowaniem ze środków UE
Wartość kosztorysowa całego zadania pn. „Budowa autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice, odcinek Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy” – z podziałem na odcinki F, G H, I autostrady A1 wynosi 3 014 473 487,57 złotych.
Inwestycja została dofinansowana ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość dofinansowania to 1 355 184 582,35 złotych.
Efekty zrealizowania inwestycji:
utworzenie głównego szlaku komunikacyjnego łączącego Trójmiasto z czeską granicą (przejście graniczne w Gorzyczkach), a pośrednio także z Toruniem, Łodzią i Katowicami,
ułatwienie dostępu do polskich portów przedsiębiorcom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki,
przeniesienie tranzytu oraz dużej części ruchu osobowego z dróg krajowych i lokalnych,
zmniejszenie czasu podróży między Pyrzowicami a granicą województw o ponad połowę,
podniesienie komfortu podróży, obniżenie ryzyka wypadków, poprawa warunków ruchu pieszych,
redukcja emisji spalin oraz poziomu hałasu na obecnie użytkowanych obszarach.
Ostatni fragment A1 też się buduje
W realizacji jest pozostałych pięć odcinków które pozwolą połączyć autostradę A1 w całość. w budowie jest blisko 81 km autostrady A1 między węzłem Tuszyn i początkiem obwodnicy Częstochowy (w śladzie istniejącej autostrady A1 i drogi krajowej nr 1). Prace realizowane są w podziale na pięć kontraktów. Zgodnie z planami ostatni kontrakt będzie sfinalizowany w 2022 r.
Strategiczne znaczenie północ – południe
Oddanie do ruchu autostrady A1 między Częstochową a Pyrzowicami jest znamienne dla ruchu drogowego tak w woj. śląskim, jak i w całej Polsce, a po części także w Europie. Wybudowanie brakującego odcinka od Częstochowy do Tuszyna jest tylko kwestią czasu, a wtedy nasz kraj zyska autostradowe połącznie Pomorza z południową granicą. Oznacza to, że w 2022 r. przedsiębiorcy z Czech, Słowacji czy Węgier otrzymają szybką i komfortową relację z portami w Gdańsku i Gdyni, które staną się atrakcyjną alternatywą dla popularnych niemieckich ośrodków, jak Hamburg czy Brema. W sumie pokonanie całej 580-kilometrowej trasy zajmie niespełna pięć godzin.
A1 międzynarodowym korytarzem transportowym
Autostrada A1 jest częścią VI paneuropejskiego korytarza transportowego oraz międzynarodowej trasy E75. Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego.
(MI)