7 kwietnia 2025 roku mija 30 lat od uruchomienia pierwszego odcinka pierwszej linii warszawskiego metra.
7 kwietnia 1995 roku po 12 latach prac po raz pierwszy metro pojechało na trasie Kabaty – Politechnika Warszawska pokonując 11 km trasy i zatrzymując się na 11 stacjach. Dziś Metro Warszawskie to dwie linie z 39 stacjami o łącznej długości 41,5 kilometrów, przewożąc setki tysięcy osób dziennie.
Ursynów, jako jedna z pierwszych dzielnic Warszawy, zyskał dostęp do metra, co znacząco poprawiło jakość komunikacji mieszkańców. Dziś po 30 latach od otwarcia pierwszej linii metra możemy śmiało powiedzieć, że metro stało się symbolem nowoczesności, mobilności i miejskiego rozwoju.
W tym dniu jako Otwarty Ursynów wystosowano petycję do władz Warszawy domagając się m.in.: darmowego biletu dla uczniów szkół średnich oraz studentów i zadaszenia wszystkich wejść do metra.
„Przy okazji tej rocznicy jako członkowie stowarzyszenia Otwarty Ursynów chcemy zaapelować do władz Warszawy o:
- dalszy rozwój sieci warszawskiego metra,
- zadaszenie wszystkich wejść do stacji metra, szczególnie na ursynowskim odcinku,
- budowę wind przy wszystkich wejściach do stacji metra,
- darmową komunikację dla uczniów szkół średnich i studentów.
– Uważamy, że poprawa oferty komunikacji publicznej w Warszawie będzie służyła jej promocji, dostępności, poprawy bezpieczeństwa. Pragniemy przypomnieć, że takie postulaty jak zadaszenie wejść metra czy budowa przy wejściu do stacji metra już wielokrotnie były podnoszone przez członków i sympatyków Otwartego Ursynowa, jak również postulat darmowej komunikacji dla uczniów szkół średnich i studentów był już proponowany w 2024 roku. Są one nadal aktualne i ważny dla wielu mieszkańców naszego miasta, dlatego o nich przypominamy i domagamy się ich realizacji – powiedział Paweł Lenarczyk, radny Dzielnicy Ursynów, przewodniczący Zarządu stowarzyszenia Otwarty Ursynów.
– Ursynów, jako jedna z pierwszych dzielnic Warszawy, zyskał dostęp do metra, co znacząco poprawiło jakość komunikacji mieszkańców. Dziś do 30 latach od otwarcia pierwszej linii metra możemy śmiało powiedzieć, że metro stało się symbolem nowoczesności, mobilności i miejskiego rozwoju – powiedział Arkadiusz Dziedzic, członek Zarządu stowarzyszenia Otwarty Ursynów.
– Rozwój metra warszawskiego powinien być również traktowany priorytetowo przez władze samorządowe jako elementem wspierania niskoemisyjnego transportu publicznego w Warszawie. To również pokazanie Warszawy otwartej i promującej osoby zdobywające wiedzę w szeroko pojętej edukacji – powiedział Paweł Nowocień, radny Dzielnicy Ursynów, Wiceprzewodniczący Zarządu stowarzyszenia Otwarty Ursynów
Niniejszy apel w formie petycji został skierowany do prezydentowa m.st. Warszawy oraz Przewodniczącej Rady m.st. Warszawy.”
(Otwarty Ursynów)