Limanowa w dniach 26 – 28 lipca stanie się po raz kolejny wyścigową stolicą Europy.
Na trasie Limanowa ( Stara Wieś) – Przełęcz pod Ostrą rozegrana będzie 9 Runda Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich (FIA EHC). Jest to najwyższa ranga samochodowych wyścigów górskich, w których nie są rozgrywane mistrzostwa świata. Rozgrywane na trasie o długości 5 493 m zawody będą także 5 i 6 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
W samochodowym wyścigu górskim kierowcy rywalizują w jeździe na czas (a nie jak w wyścigach płaskich w bezpośredniej walce), trasy liczące po 5–7 kilometrów są specjalnie do celów sportowych przystosowanymi fragmentami dróg. To jedna z najbardziej efektownych dyscyplin sportów motorowych, kierowcy osiągają prędkości często przekraczające 250 km/h. FIA EHC – Mistrzostwa Europy FIA w Wyścigach Górskich są najstarszym serialem organizowanym przez Federację; w pierwszej edycji, w 1930 roku w kategorii aut wyścigowych zwyciężył Hans Stuck (DEU, Austro-Daimler) zaś w kategorii samochodów sportowych legendarny Rudolf Carassiola (DEU, Mercedes Benz).
Rozgrywany po raz 11 wyścig w Limanowej został rundą FIA EHC w 2014, w zawodach zwyciężył jadący Osellą FA 30 Miloš Beneš (CZE), Czech zwyciężył także rok później. W 2016 na starcie w Starej Wsi pojawił się (także jadący Osellą FA 30) Chrstian Merli (ITA), wygrywając i bijąc swój pierwszy rekord toru. Podobnie sytuacja wyglądała w 2017 i 2018.
W Beskidzie Wyspowym pojawi się ponad 100 kierowców z 9 państw, wśród nich startujący bolidami liderzy Mistrzostw Europy w Kategorii 2 (auta wyścigowe) Włosi Christian Merli i 10 – krotny mistrz kontynentu Simone Faggioli. Merli z czasem 1:51,398 jest rekordzistą limanowskiej trasy, przejechał ją ze średnią prędkością 178 km/h. W stawce kierowców zgłosili się także liderzy GSMP, m.in. prowadzący po czterech rundach Szymon Łukaszczyk (Mitsubishi Lancer EVO 5 AMS), Tomasz Myszkier (Skoda Fabia WRC), Waldemar Kluza (Skoda Fabia), Andrzej Szepieniec (Mitsubishi Lancer) czy Dubai (Berg Monster Team, Mitsubishi Lancer Berg Monster). Oficjalna lista zgłoszeń zostanie opublikowana 22 lipca.
Wypełniając zgłoszenia zawodnicy musieli wypełnić przygotowane przez FIA dodatkowe ankiety, szczegółowo opisujące wszystkie parametry techniczne samochodów. Jest to związane z wprowadzaniem od przyszłego roku tzw. Performance Factor, współczynnika, który zastąpi dotychczas stosowane, czasem dośc skomplikowane podziały na grupy i klasy. Stosowanie PF umożliwi starty w wyścigach górskich samochodom wyścigowym, które dotychczas nie mieściły się w dostępnych kategoriach. Podczas piątkowego Badania Kontrolnego podane dane będą weryfikować sędziowie techniczni FIA, wspomagający ekipę Polskiego Związku Motorowego.
Limanowskie zawody rozpoczną się w piątek 26.07 o godz. 11.30 otwartym dla kibiców technicznym Badaniem Kontrolnym, które przeprowadzane będzie przed Limanowskim Domem Kultury przy ul. Reymonta 3. Tam także rozłożony zostanie tzw. Pit – Stop: mobilny serwis, w którym przez cały wyścigowy weekend bezpłatnie sprawdzić będzie można stan techniczny swojego samochodu.
Wielkie ściganie, gromadzące co roku ponad 20 tysięcy kibiców, rozpocznie się w sobotę 27.07 o godzinie 9.00, obejrzeć będzie można 2 podjazdy treningowe i dwa wyścigowe (GSMP), w niedzielę 1 trening (od 9.00) i dwa wyścigi, w których punktować będą także kierowcy klasyfikowani w Mistrzostwach Europy.
Jak powiedziała podczas przedwyścigowej konferencji prasowej Ewa Filipiak, Przewodnicząca Rady Powiatu Limanowskiego: „W promieniu 40 kilometrów od trasy wyścigu brakuje miejsc noclegowych, co bardzo dobrze świadczy o promocyjnej roli organizowanej przez Auto Moto Klub Limanowa imprezy. Wydarzenie to jest nie tylko doskonałą wizytówką naszego regionu wpływająca na dynamiczny rozwój sektora turystycznego i społeczno – gospodarczego, ale przede wszystkim to świetna rozrywka dla każdego”.
Równie wysoką ocenę wyścigom w limanowej wystawiają co roku obserwatorzy z FIA, uznając rozgrywane tu rundy za jedne z trzech najlepszych w całym cyklu.
Podczas wyścigu nie zabraknie oczywiście dodatkowych atrakcji dla kibiców. W okolicy starty ustawiony zostanie symulator, w którym będzie się można wirtualnie ścigać po precyzyjnie odwzorowanej trasie realnego wyścigu, zbierając punkty w Virtual Hill Climb Cup (szczegóły na stronie Automobilklubu Małopolskiego Krosno). Jak co roku kibiców do punktów widokowych wozić będzie autobus, trasę wyścigu i Ziemię Limanowską będzie można podziwiać z pokładu helikoptera. Niewątpliwą atrakcją będą bolidy wyścigowe, zbudowane przez studentów krakowskiej AGH i Politechniki Śląskiej czy możliwość przejazdu trasy samochodem elektrycznym.
115 uczestników na 11 Wyścigu Górskim Limanowa – Przełęcz pod Ostrą
FIA – Światowa Federacja Samochodowa, zatwierdziła listy zgłoszeniowe 11 Wyścigu Górskiego Limanowa – Przełęcz po Ostrą, będącego 9 Rundą FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich oraz 5 i 6 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.
Na piątkowym Odbiorze Administracyjnym i Badaniu Kontrolnym powinno stawić się 115 kierowców, którzy będą klasyfikowani w mistrzostwach Europy, Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski i GSMP Hist.
W FIA EHC wystartuje 45 kierowców, wśród nich – z numerem 1 Christian Merli, Mistrz Europy Cat 1 2018, Simone Faggioli – 10 – krotny Mistrz Europy, zwycięzca rozgrywanej w Dobsinie na Słowacji w ostatni weekend 8 Rundy FIA EHC; wśród kierowców najmocniejszych bolidów znajdzie się także Polak, Paweł Rzadkosz, który w Limanowej pojawi się Lolą B02/50 z numerem 4.
O punkty zarówno w FIA EHC jak i GSMP walczyć będą także Szymon Łukaszczyk, Andrzej Szepieniec, Dubai, Waldemar Kluza, Michał Ratajczyk i Konrad Biela.
O punkty mistrzostw Polski w Limanowej walczyć będzie 86 kierowców, 5 zawodników znajduje się na liście GSMP hist.
(org.)