Zorganizowana grupa przestępcza. Akt oskarżenia ws. Funduszu Sprawiedliwości. Zarzuty dla Marcina R. i księdza Michała O.

Polska po PiS. Rok działalności Zespołu Śledczego Nr 2 ds. Funduszu Sprawiedliwości powołanego w Prokuraturze Krajowej

Rok temu Prokurator Generalny Adam Bodnar powołał w Prokuraturze Krajowej Zespół Śledczy Nr 2 do zbadania prawidłowości zarządzania i wydatkowania środków z tzw. Funduszu Sprawiedliwości.

Pierwotnie w skład Zespołu wchodziło 4 prokuratorów, obecnie jest 7 prokuratorów. 

Postanowieniem z 19 lutego 2024 r. sygn. akt 1001-22.Ds.1.2024 wszczęto śledztwo w sprawie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków w okresie od 1 stycznia 2016 r. do bliżej nieustalonego dnia 2023 r. jednak nie później niż do 12 grudnia 2023 r. w Warszawie przez działających w celu osiągnięcia korzyści majątkowych i osobistych funkcjonariuszy publicznych w osobach ówczesnego Ministra Sprawiedliwości i urzędników Ministerstwa Sprawiedliwości, do których zgodnie z zakresem powierzonych im obowiązków należało zarządzanie, rozdysponowanie i rozliczenie środków finansowych pochodzących z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z 29 września 2015 r. w sprawie Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej oraz zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z 13 września 2017 r. w sprawie Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej – Funduszu Sprawiedliwości poprzez udzielanie w sposób uznaniowy i dowolny wsparcia finansowego beneficjentom programów nieposiadających związku z celami ww. Funduszu, czym działali na szkodę interesu publicznego-Skarbu Państwa reprezentowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz interesu prywatnego poprzez ograniczenie dostępności środków pochodzących z Funduszu osobom wskazanym w § 1 pkt 1 i 2 cyt. rozporządzeń, tj. o czyn z art. 231 § 1 i 2 kk. 

Do sprawy dołączono kilka innych postępowań, w tym sprawę dotyczącą zakupu oprogramowania „Pegasus”. 

Postępowanie to jest wielowątkowe i wciąż rozwojowe z uwagi na uzyskiwany na bieżąco materiał dowodowy. Obecnie sprawa liczy 1200 tomów akt.

W ciągu roku prac Zespołu w toku prowadzonego postępowania wykonano szereg czynności procesowych, a w tym:

Efektem tych działaniem jest:

Na poszczególnych etapach postępowania sąd zastosował wobec 6 podejrzanych środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania. Aktualnie żaden z podejrzanych nie pozostaje w izolacji. W stosunku do 1 podejrzanego zastosowano tymczasowe aresztowanie dla celów poszukiwawczych, co umożliwiło wydanie europejskiego nakazu aresztowania i wdrożenie międzynarodowych poszukiwań ww. na tej podstawie.

 Obecnie w sprawie stosowane są wolnościowe środki zapobiegawcze w postaci:

Postępowanie jest kontynuowane. Prokuratorzy z Zespołu Śledczego Nr 2 podejmują intensywne działania mające na celu ustalenie wszystkich nieprawidłowości, jakie wystąpiły w funkcjonowaniu Funduszu Sprawiedliwości w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 12 grudnia 2023 r. Stwierdzone nieprawidłowości są poddawane ocenie prawno-karnej w aspekcie wyczerpania znamion przestępstw, bowiem celem tego postępowania jest pociągnięcie do odpowiedzialności karnej wszystkich sprawców czynów zabronionych popełnionych z związku z wykorzystaniem środków tego Funduszu. 

Prokurator Generalny Adam Bodnar przekazał dzisiaj do Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej Szymona Hołowni wniosek o wyrażenie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zgody na pociągnięcie posła na Sejm RP Marcina R. do odpowiedzialności karnej.

Obecny wniosek o uchylenie immunitetu posłowi Marcinowi R. jest kolejnym, skierowanym w postępowaniu prowadzonym w Zespole Śledczym Nr 2 Prokuratury Krajowej w sprawie przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków przez działających w celu osiągnięcia korzyści majątkowych i osobistych funkcjonariuszy publicznych w osobach ówczesnego Ministra Sprawiedliwości i urzędników Ministerstwa Sprawiedliwości, do których zgodnie z zakresem powierzonych im obowiązków należało zarządzanie, rozdysponowanie i rozliczenie środków finansowych pochodzących z Funduszu Sprawiedliwości, poprzez udzielanie w sposób uznaniowy i dowolny wsparcia finansowego beneficjentom programów nieposiadających związku z celami ww. Funduszu, czym działali na szkodę interesu publicznego-Skarbu Państwa-reprezentowanego przez Ministerstwo Sprawiedliwości oraz interesu prywatnego poprzez ograniczenie dostępności środków pochodzących z Funduszu uprawnionym podmiotom, tj. o czyn z art. 231 § 1 i 2 kk.

Uwzględnienie przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 12 lipca 2024 r. wniosku Prokuratora Generalnego z 19 czerwca 2024 r. o podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na pociągnięcia posła Marcina R. do odpowiedzialności karnej pozwoliło na przedstawienie mu 15 października 2024 r. zarzutów popełnienia 11 przestępstw, a w tym brania udziału w zorganizowanej grupie przestępczej, przekroczenia uprawnień i niedopełniania obowiązków, poświadczenia nieprawdy w dokumentach oraz wyrządzenia szkody w wielkich rozmiarach w mieniu Skarbu Państwa, a także przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków, w celu osiągnięcia korzyści majątkowych i osobistych w związku z konkretnymi decyzjami lub działaniami związanymi z funkcjonowaniem Funduszu Sprawiedliwości i z wydatkowaniem środków, co doprowadziło do powstania szkody w łącznej kwocie ok. 108.000.000 zł, tj. czynów z art. 258 § 1 kk, z art. 231 § 1 i 2 kk w zw. z art. 65 § 1 kk, z art. 231 § 1 kk w zw. z art. 271 § 1 i 3 kk w zb. z art. 296 § 3 kk w zw. z art. 11 § 2 kk w zw. z art. 65 § 1 kk. 

Kontynuowanie postępowania dowodowego przez Zespół Śledczy Nr 2 dostarczyło podstaw do przyjęcia dostatecznie uzasadnionego podejrzenia, że Marcin R. dopuścił się kolejnych 8 przestępstw, nieobjętych zakresem uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej o uchyleniu mu immunitetu. 

Przestępstwa te mają polegać na tym, że:

Powyższe uzasadnia uzupełnienie zarzutów przedstawionych podejrzanemu Marcinowi R. 15 października 2024 r. wymaga uzyskania kolejnej zgody Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnej za czyny nie objęte uprzednim wnioskiem.

4 lutego 2025 r. prokurator z Zespołu Śledczego nr 2 skierował do Sądu Okręgowego w Warszawie akt oskarżenia przeciwko 6 osobom, którym zarzucono łącznie popełnienie 15 czynów, w związku ze śledztwem dotyczącym  nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości.

Aktem oskarżenia objęto następujące osoby:

W okresie objętym zarzutami ww. osoby pełniły następujące funkcje:

Zarzuty

Michałowi O., Urszuli D. i Karolinie K. prokurator zarzucił udział w zorganizowanej grupie przestępczej mającej na celu popełnianie przestępstw przeciwko mieniu, przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków, poświadczenia nieprawdy w dokumentach oraz wyrządzenia szkody w wielkich rozmiarach w mieniu Skarbu Państwa, w celu osiągnięcia korzyści osobistych i majątkowych, w tym przez inne osoby (art. 258 § 1 kk). 

Nadto: 

Urszulę D. prokurator oskarżył o przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków w szczególności w związku z dopuszczeniem do udzielenia wsparcia finansowego ustalonej fundacji w listopadzie 2023 r. pomimo tego, że fundacja ta nie spełniała wymagań formalnych, a także przekroczenia uprawnień i niedopełnienia obowiązków w związku z wyrażeniem w 2018 r. zgody, wbrew obowiązującym przepisom, na odstąpienie od zamieszczenia informacji o „współfinansowaniu ze środków Funduszu Sprawiedliwości” na materiałach współfinansowanych z ww. środków (art. 231 § 1 i 2 kk, art. 271 § 1 i 3 kk, art. 284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 4 kk i inne).

Karolinę K. prokurator oskarżył o przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków m.in. w związku z korektą projektu oferty, tak aby spełniała warunki formalne przyszłego konkursu, dopuszczenie do uzyskania wsparcia finansowego przez fundację niespełniającą warunków formalnych oraz doprowadzenie do udzielenia wsparcia Fundacji Profeto.pl, pomimo niespełniania przez nią warunków formalnych i materialnych (art. 231 § 1 i 2 kk, art. 271 § 1 i 3 kk, art.  284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 4 kk i inne).

Michała O. prokurator oskarżył o doprowadzenie wspólnie i w porozumieniu z ww. osobami do udzielenia wsparcia finansowego Fundacji „Profeto” w łącznej kwocie ponad 66 mln zł. (suma rzeczywiście wypłacona) pomimo tego, że Fundacja ta nie spełniała warunków formalnych i merytorycznych do uzyskania dotacji, a nadto o popełnienie czynów tzw. prania brudnych pieniędzy.
Czyny te były związane z m.in. dokonaniem w latach 2020-2021 czynności mających na celu udaremnienie stwierdzenia przestępnego pochodzenia środków uzyskanych w ramach umowy zawartej przez Fundację Profeto z Funduszem Sprawiedliwości.
Oskarżony  doprowadził do podpisania umowy najmu gruntu, na którym prowadzona była budowa ośrodka. Na podstawie umowy firma TISO sp. z o.o. wynajęła od Zgromadzenia Księży Najświętszego Serca Jezusowego (współwłaściciela) część ww. nieruchomości. Drugim współwłaścicielem nieruchomości była Fundacja Profeto reprezentowana przez Michała O. 
W wykonaniu ww. umowy (i zawartego później aneksu) firma TISO sp. z o.o. przelała na konto bankowe Zgromadzenia Księży Najświętszego Serca Jezusowego środki w łącznej kwocie 3.650.000 zł, którą to kwotę podejrzany Michał O. przelał następnie na rachunek Fundacji Profeto, tym samym utrudniając stwierdzenie ich pochodzenia z przestępstwa dokonanego na szkodę Funduszu Sprawiedliwości (art. 299 § 1 i 5 kk, art.  231 § 1 i 2 kk, art.  284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 4 kk i inne).

Marcina M. i Wojciecha Z. prokurator oskarżył o przekroczenie uprawnień w związku z podejmowaniem działań polegających między innymi na poświadczaniu nieprawdy w dokumentacji co do spełniania wymogów formalnych przez fundację ubiegającą się o przyznanie dotacji,  podczas gdy fundacja w swoich celach statutowych nie miała wskazanych celów działania związanych ze wsparciem i pomocą osobom pokrzywdzonym, a nadto na zawyżaniu punktacji w zakresie realizacji wymagań i warunków merytorycznych w celu przyznania dotacji (art. 231 § 1 i 2 kk, art. 271 § 1 i 3 kk, art.  284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 1 kk i inne).

Monikę G. prokurator oskarżył o przekroczenie uprawnień i niedopełnienie obowiązków  w związku z udzieleniem wsparcia finansowego ustalonej fundacji, pomimo że oferta która podlegała ocenie powinna być odrzucona już na etapie oceny formalnej jako niespełniająca warunków przyznana dofinasowania (art. 231§1 i 2 kk i art. 13 § 1 kk w zw. z art. 284 § 2 kk w zw. z art. 294 § 3 kk i inne) .

Akt oskarżenia sporządzono na 377 stronach. Prokurator zawnioskował o ujawnienie na rozprawie 2078 dowodów wspierających tezę oskarżenia. Do Sądu Okręgowego w Warszawie przekazano 360 tomów akt. 

Exit mobile version