Znamy nominowanych do 27. Orłów Polskich Nagród Filmowych

Polskie Nagrody Filmowe Orły

Znamy Nominowanych w tegorocznej 27. edycji Polskich Nagród Filmowych Orły.

Najwięcej – bo aż 15 nominacji – przypadło filmowi „Biała odwaga” w reżyserii Marcina Koszałki . O nagrody w 13 kategoriach powalczy „Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna. Natomiast „Kulej. Dwie strony medalu” w reżyserii Xawerego Żuławskiego ma szansę na 9 statuetek. O statuetkę Orła dla Najlepszego Filmu rywalizować będą: „Biała odwaga”, „Dziewczyna z igłą”, „Kulej. Dwie strony medalu”, „Strefa interesów” i „To nie mój film”.

W środę 12 lutego 2025 r. podczas oficjalnej konferencji poznaliśmy wyniki I tury głosowania Polskiej Akademii Filmowej.

Orły po ośmiu latach wracają do gniazda publicznego nadawcy mówi Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej. Dzisiaj otwieramy nowy, kolejny rozdział we wspólnej historii Orłów i TVP z nadzieją i wiarą, że przyniesie ona wymierne korzyści polskiemu kinu. Misja Polskich Nagród Filmowych i Polskiej Akademii Filmowej, które na wielu polach wspierają rodzimych twórców i polską kinematografię, idealnie współgra z misją telewizji publicznej. Telewizja Polska przez lata była najlepszym partnerem polskiej twórczości filmowej i głęboko wierzymy, że do tej roli powróci z całą mocą.

Dziękujemy też Canal+, nadawcy, który tak jak TVP jest oddanym przyjacielem polskiego filmu, i przez 8 lat pełnił rolę oficjalnego nadawcy Orłów. To były dobre lata dla Orłów! W imieniu Polskiej Akademii Filmowej i Niezależnej Fundacji Filmowej, organizatora Orłów jak i wszystkim jej pracownikom, którzy oddali swoje serce Orłom najserdeczniej za tę twórczą i wartościową współpracę dziękujemy.

Polskie Nagrody Filmowe wracają do domu i wraz z TVP otwierają nowy rozdział naszej wspólnej historii mówi Tomasz Sygut, Dyrektor Generalny TVP. Kultura to kluczowy element realizowania publicznej misji, czyli powinności Telewizji Polskiej. Wspieramy polską kinematografię, dlatego dołożymy wszelkich starań, by tegoroczna gala Orłów odpowiadała randze tego wspaniałego wydarzenia – komentuje Tomasz Sygut, dyrektor generalny TVP.

Nominacje zostały wyłonione w wiarygodnym, poufnym i tajnym do momentu publicznego otwarcia kopert głosowaniu Polskiej Akademii Filmowej, przeprowadzanym przez wiodącą firmę audytorską PwC.

O nominacje w kategorii NAJLEPSZY FILM ubiegało się 75 produkcji. W kategorii NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY startowało 46 tytułów, a w kategorii NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY – 24.  

Polska Akademia Filmowa, która decyduje o nominacjach do Orłów, to dziś blisko tysiąc najlepszych polskich filmowców. To szczery, wymagający, ale i bardzo sprawiedliwy jurorski skład. Szczególnie w kategoriach zawodowych nominacja to nagroda sama w sobie i nie do przecenienia, bo przyznana przez koleżanki i kolegów tej samej specjalności. Znaleźć się wśród nominowanych do Orłów to zaszczyt i miara sukcesu. Dlaczego? Bo Akademia to siła nie do przecenienia. Zdolna do samooceny, ale i samostanowienia. Gotowa, aby w sytuacji kryzysu i niepewności zaproponować nowoczesny program reform dla polskiej kinematografii podkreśla Dariusz Jabłoński, Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.

Orły przyznawane są w 20 kategoriach. O tym, kto w tym roku otrzyma Nagrodę w kategorii OSIĄGNIĘCIA ŻYCIA, dowiemy się już 5 marca podczas Spotkania z Nominowanymi. 

Laureatów w pozostałych dziewiętnastu kategoriach – w tym zdobywcę statuetki za NAJLEPSZY FILM – poznamy w poniedziałek 10 marca podczas uroczystej Gali 27. Orłów w warszawskim Teatrze Polskim. Galę będzie można oglądać: na żywo na antenie TVP Kultura od godz. 20:30 oraz na antenie TVP1 od godz. 21:30.

Oto lista tegorocznych nominacji: 

NAJLEPSZY FILM 

„Biała odwaga”, reż. Marcin Koszałka

„Dziewczyna z igłą”, reż. Magnus von Horn

„Kulej. Dwie strony medalu”, reż. Xawery Żuławski

„Strefa interesów”, reż. Jonathan Glazer

„To nie mój film”,  reż. Maria Zbąska

NAJLEPSZA REŻYSERIA 

Marcin Koszałka – „Biała odwaga”

Magnus von Horn – „Dziewczyna z igłą”

Kamila Tarabura – „Rzeczy niezbędne”

Jonathan Glazer – „Strefa interesów”

Maria Zbąska – „To nie mój film”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ 

Marcin Koszałka, Łukasz M. Maciejewski – „Biała odwaga”

Magnus von Horn, Line Langebek – „Dziewczyna z igłą”

Rafał Lipski, Xawery Żuławski – „Kulej. Dwie strony medalu”

Grzegorz Łoszewski – „Minghun”

Jesse Eisenberg – „Prawdziwy ból”

Jonathan Glazer – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA 

Sandra Drzymalska – „Biała odwaga”

Sandra Drzymalska – „Simona Kossak”

Małgorzata Hajewska – Krzysztofik – „Kobieta z…”

Michalina Olszańska – „Kulej. Dwie strony medalu”

Vic Carmen Sonne – „Dziewczyna z igłą”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA 

Jacek Borusiński – „Wróbel”

Maciej Damięcki – „Cisza nocna”

Marcin Dorociński – „Minghun”

Filip Pławiak – „Biała odwaga”

Tomasz Włosok – „Kulej. Dwie strony medalu”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA 

Marcin Koszałka – „Biała odwaga”

Michał Dymek – „Dziewczyna z igłą”

Michał Englert – „Kobieta z…”

Kacper Fertacz – „Minghun”

Łukasz Żal – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA MUZYKA 

Jacek Grudzień – „Biała odwaga”

Łukasz Targosz – „Diabeł”

Frederikke Hoffmeier – „Dziewczyna z igłą”

Zespół KSU, Eugeniusz „Siczka” Olejarczyk – „Idź pod prąd”

Mikołaj Trzaska – „Koński ogon”

Jan Komar, Mikołaj Majkusiak, Bartłomiej Tyciński – „Kulej. Dwie strony medalu”

Bartosz Chajdecki – „Simona Kossak”

Anja Garbarek – „To nie mój film”

Tomasz Gąssowski – „Wróbel”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA 

Andrzej Chyra – „Kulej. Dwie strony medalu”

Kieran Culkin – „Prawdziwy ból”

Jakub Gierszał – „Biała odwaga”

Julian Świeżewski – „Biała odwaga”

Zdzisław Wardejn – „Cisza nocna”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA 

Trine Dyrholm  –  „Dziewczyna z igłą”

Wiktoria Gorodeckaja – „Biała odwaga”

Małgorzata Hajewska-Krzysztofik – „Rzeczy niezbędne”

Agata Kulesza – „Simona Kossak”

Joanna Kulig – „Kobieta z…”

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY 

„8 dzień Chamsinu”

reż. Zvika Gregory Portnoy

„Drzewa milczą”

reż. Agnieszka Zwiefka

producent: Chilli Productions

„Gdy powieje harmattan”

reż. Edyta Wróblewska

„Las”

reż. Lidia Duda

„Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”

reż. Eliza Kubarska

NAJLEPSZY MONTAŻ 

Agnieszka Glińska – „Biała odwaga”

Agnieszka Glińska – „Dziewczyna z igłą”

Jarosław Kamiński – „Kobieta z…”

Wojtek Włodarski – „Kulej. Dwie strony medalu”

Ireneusz Grzyb – „Sezony”

Bartosz Pietras  – „Wanda Rutkiewicz. Ostatnia wyprawa”

Sebastian Mialik – „Wrooklyn Zoo”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA 

Elwira Pluta – „Biała odwaga”

Marek Warszewski – „Czerwone maki”

Jagna Dobesz – „Dziewczyna z igłą”

Marek Zawierucha – „Kobieta z…”

Agata Adamus – „Simona Kossak”

Chris Oddy – “Strefa interesów” 

NAJLEPSZE KOSTIUMY 

Małgorzata Gwiazdecka, Joanna Pamuła – „Biała odwaga”

Małgorzata Fudala – „Dziewczyna z igłą”

Anna Englert – „Kulej. Dwie strony medalu”

Paulina Sieniarska, Kalina Lach – „Simona Kossak”

Małgorzata Karpiuk – „Strefa interesów”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA 

Dariusz Krysiak – „Biała odwaga”

Karolina Kordas – „Czerwone maki”

Anne Cathrine Sauerberg – „Dziewczyna z igłą”

Karolina Kordas, Alina Janerka, Wanda Tatucha-Kędzierzawska – „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”

Agnieszka Hodowana – „Kulej. Dwie strony medalu”

Pola Guźlińska – „Minghun”

Pola Guźlińska – „Sami swoi. Początek”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY 

„Idź przodem, bracie”, reż. Maciej Pieprzyca

„Lady Love”, reż. Bartosz Konopka

„Matki pingwinów”, reż Klara Kochańska

„Rojst. Millenium”,  reż. Jan Holoubek

„Śleboda”,  reż. Michał Gazda, Bartosz Blaschke

NAJLEPSZY DŹWIĘK 

Michał Fojcik, Tomasz Wieczorek, Leszek Freund – „Biała odwaga”

Oskar Skriver – „Dziewczyna z igłą”

Joanna Napieralska, Mikołaj Tyrakowski – „Plan Petera”

Johnnie Burn, Tarn Willers – „Strefa interesów”

Bartosz Putkiewicz, Artur Kuczkowski – „Wrooklyn Zoo”

ODKRYCIE ROKU

Gabriela Muskała – Najlepsza reżyseria – „Błazny”

Frederikke Hoffmeier – Najlepsza muzyka – „Dziewczyna z igłą”

Kamila Tarabura – Najlepsza reżyseria – „Rzeczy niezbędne”

Maria Zbąska –  Najlepsza reżyseria – „To nie mój film”

Tomasz Gąssowski – Najlepsza reżyseria – „Wróbel”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

„20 dni w Mariupolu”, „20 Days in Mariupol”, reż. Mstyslav Chernov, Ukraina/USA

„Anatomia upadku”, „Anatomie d’une chute”. reż. Justine Triet, Francja

„Biedne istoty”, “Poor things”, reż. Yorgos Lanthimos, USA/Irlandia, Wielka Brytania, Węgry

„Emilia Perez”, Emilia Perez, reż. Jacques Audiard, Francja/Belgia

„Konklawe”, Conclave reż. Edward Berger, Wielka Brytania/ UA

Koperty z nazwiskami tegorocznych nominowanych otworzyli nominowani i laureaci poprzednich edycji Orłów, utytułowani twórcy filmowi, członkinie i członkowie Polskiej Akademii Filmowej: Kamila Urzędowska, Olga Chajdas, Magdalena Koleśnik, Michał Sikorski i Kordian Kądziela, Mirosława Wojtczak, Małgorzata Gorol, Anna Anosowicz, Rafał Listopad, Kuba Mikurda, Robert Gularczyk,  Justyna Wasilewska, Arkadiusz Jakubik, Adam Bajerski, Ewa Kasprzyk, Łukasz Grzegorzek, Jacek Borcuch, Kasia Adamik.

Polskie Nagrody Filmowe Orły 

Polskie Nagrody Filmowe Orły powstały w 1999 roku. Organizowane są przez Niezależną Fundację Filmową dla Polskiej Akademii Filmowej.

Do pierwszego etapu konkursu kwalifikują się wszystkie polskie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu.  Spośród nich w tajnym głosowaniu Polskiej Akademii Filmowej, przeprowadzanym przez wiodącą firmę audytorsko-doradczą PwC, wyłaniane są najpierw nominacje, a w kolejnym etapie – laureaci Orłów.

Nagrody przyznawane są w 20 kategoriach, a nazwiska nominowanych i laureatów pozostają tajemnicą aż do momentu publicznego otwarcia kopert z wynikami głosowania Akademii. 

Exit mobile version