Zmieniasz PESEL – tracisz dostęp do cyfrowego certyfikatu szczepienia przeciwko COVID-19

RPO interweniuje w Ministerstwie Zdrowia

Osoba, której zmieniono numer PESEL, traci dostęp do unijnego cyfrowego potwierdzenia szczepienia przeciwko COVID-19.

Do RPO wpłynął wniosek obywatelki o pomoc w odzyskaniu certyfikatu szczepienia, który uzyskała szczepiąc się w czerwcu – gdy miała jeszcze poprzedni PESEL. Numer ten potem został zmieniony i zaktualizowany we wszystkich systemach.

Po tym jej certyfikat szczepienia przestał być widoczny w aplikacji Indywidualne Konto Pacjenta. W Centrum e-Zdrowia dostała informację o braku zgody na przepisanie danych pacjenta ze starego numeru PESEL na nowy.

W sierpniu 2021 r. RPO wystąpił w tej sprawie do dyrektora Centrum e-Zdrowia. To ono jest administratorem systemu gromadzącego informacje o szczepieniach, odpowiada też za wydawanie Unijnego Certyfikatu Cyfrowego COVID w Polsce.

W ocenie RPO zgłoszenie obywatela legitymującego się nowym numerem identyfikacyjnym, dotyczące utraty dostępu do dokumentacji medycznej, powinno zostać rozpatrzone z uwzględnieniem rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczących unijnych cyfrowych zaświadczeń COVID oraz ochrony danych osobowych.

Centrum e-Zdrowia powinno zatem wydać nowy unijny certyfikat cyfrowy COVID z aktualnymi danymi osobowymi zgłaszającego.

W odpowiedzi dyrektor Departamentu Wdrożeń Systemu e-Zdrowia wyjaśnił, że Centrum nie ma obecnie możliwości przepisania dokumentacji medycznej dotyczącej szczepień z poprzedniego na nowo nadany numer PESEL. W związku z tym problem skierowano do Ministerstwa Zdrowia.

Dlatego teraz RPO pyta Michała Dzięgielewskiego, dyrektora Departamentu Lecznictwa MZ, jak resort zamierza rozwiązać problem braku dostępu osób, którym zmieniono numer PESEL, do unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID.

Exit mobile version