13 marca 2022 roku wejdą w życie zmiany w rocznym rozkładzie jazdy i będą one obowiązywać do 11 czerwca br.
Na torach pojawią się m.in. nowe pociągi ekspresowe łączące Warszawę i Wrocław oraz Katowice i Trójmiasto. Korekta rozkładu zapewni optymalne kursowanie pociągów PKP Intercity na liniach kolejowych, na których będą prowadzone prace inwestycyjne.
W okresie obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 2021/2022 zarządca infrastruktury kolejowej przewidział pięć korekt, których zadaniem jest dostosowanie kursowania pociągów do prac modernizacyjnych prowadzonych na liniach kolejowych. 13 marca br. wejdzie w życie druga z nich.
Nowe połączenia ekspresowe
PKP Intercity uruchamia nowe połączenie ekspresowe kategorii Express InterCity (EIC) pomiędzy Warszawą i Wrocławiem. Od 13 marca br. pociąg zwiększy możliwości porannego wyjazdu z Warszawy i popołudniowej podróży z Wrocławia do stolicy.
- EIC 1600/1 relacji Warszawa Wschodnia (wyjazd o 6:08) – Wrocław Główny (przyjazd o 10:18) będzie jeździć od poniedziałku do piątku (oprócz 18 kwietnia i 3 maja);
- EIC 1650/1 relacji Warszawa Wschodnia (wyjazd o 9:39) – Wrocław Główny (przyjazd o 13:44) będzie jeździć w soboty i niedziele (oraz 18 kwietnia i 3 maja);
- EIC 6100/1 relacji Wrocław Główny (wyjazd o 16:43) – Warszawa Wschodnia (przyjazd o 20:49) będzie jeździć codziennie (19 i 20 marca oraz 2 i 3 kwietnia pociąg pojedzie przez Warszawę Gdańską, z pominięciem stacji Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia).
Nowością na torach będzie także pociąg EIC Klimczok, zapewniający dojazd w soboty z Katowic do Gdyni, a w niedziele z Gdyni do Katowic przez Warszawę. Dodatkowo zwiększy możliwości podróży z Trójmiasta do stolicy w niedzielne popołudnia.
- EIC Klimczok 4550/1 relacji Katowice (wyjazd o 5:31) – Gdynia Główna (przyjazd o 11:42) będzie jeździć w soboty od 19 marca;
- EIC Klimczok 5450/1 relacji Gdynia Główna (wyjazd o 17:04) – Katowice (przyjazd o 23:39) będzie jeździć w niedziele od 20 marca (oraz 18 kwietnia i 3 maja zamiast 17 kwietnia i 1 maja).
14 marca br. na tory wróci codzienny pociąg Express InterCity Premium (EIP) łączący Trójmiasto z Gliwicami. Zapewni on jednocześnie dodatkowe połączenie z Warszawy do Trójmiasta w popołudniowym szczycie (po godzinie 15).
- EIP 5402/3 relacji Gdynia Główna (wyjazd o 9:31) – Gliwice (przyjazd o 15:39);
- EIP 4502/3 relacji Gliwice (wyjazd o 12:32) – Gdynia Główna (przyjazd o 18:39).
Zmiany w obrębie Łodzi
Prace inwestycyjne prowadzone na Warszawskim Węźle Kolejowym oraz budowa tuneli w Gałkówku i Andrespolu pod linią kolejową pomiędzy Łodzią a stolicą oraz przekierowanie na tę trasę pociągów z odcinka Łowicz – Warszawa, wymagają zmniejszenia liczby pociągów łączących Łódź i Warszawę. Z tego względu od 13 marca br. przestaną kursować pociągi IC Łęcka (z Warszawy Wschodniej do Łodzi Fabrycznej), IC Telimena (z Łodzi Fabrycznej do Warszawy Gdańskiej) oraz IC Jagna w obydwu kierunkach.
Zmiana tras
Składy TLK Pułaski relacji Kraków – Poznań – Kraków, IC Mehoffer relacji Przemyśl – Zielona Góra/Jelenia Góra oraz IC Reymont relacji Łódź – Kraków – Łódź na odcinku Kraków – Częstochowa będą jeździć alternatywną trasą przez Trzebinię, Jaworzno Szczakowę, Dąbrowę Górniczą Ząbkowice, Zawiercie. Pociągi te pomiędzy Częstochową a Krakowem nie będą miały dodatkowych postojów handlowych.
Mieszkańcy Stargardu, Choszczna, Dobiegniewa, Krzyża, Wronek i Szamotuł zyskają dodatkową możliwość dojazdu m.in. do Warszawy, Poznania, Szczecina i Świnoujścia dzięki skierowaniu przez te miasta pociągu IC Mewa, łączącego stolicę i Świnoujście. Inną trasą kursować będzie także skład IC Przemyślanin, który na odcinku Wrocław – Rzepin pojedzie przez Legnicę, Głogów, Zieloną Górę. Grupa wagonów do Ustki będzie przełączana we Wrocławiu, a nie w Poznaniu, jak do tej pory.
Od 14 kwietnia na odcinku Malbork – Olsztyn trasą alternatywną przez Prabuty, Iławę i Ostródę pojadą pociągi:
- IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
- IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
- IC Stańczyk relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
- TLK Biebrza relacji Gdynia – Warszawa – Gdynia;
- IC Rybak relacji Szczecin – Białystok – Szczecin;
- IC Niegocin relacji Gdynia – Giżycko – Gdynia.
Do pomijanych stacji: Elbląg, Pasłęk i Morąg dowiozą podróżnych autobusy komunikacji zastępczej.
Połączone pociągi
Pociąg IC Skarbek z Bielska-Białej do Olsztyna będzie na odcinku Bielsko-Biała – Koluszki kursował w połączeniu ze składem IC Hutnik relacji Bielsko-Biała – Gdynia.
Od 12 marca br. jeżdżące z Krakowa do Olsztyna pociągi IC Sienkiewicz oraz IC Orłowicz będą kursować na odcinku Kraków – Miechów w połączeniu z pociągami odpowiednio IC Witkacy relacji Zakopane – Gdynia oraz IC Cegielski relacji Kraków – Poznań.
Wsparcie zastępczej komunikacji autobusowej
W związku z wymianą rozjazdu w stacji Lubartów od 20 do 26 kwietnia (lub 21-26, 20-25, w zależności od konkretnego pociągu) uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa za pociągi TLK Inka i TLK Czechowicz relacji Lublin – Łuków – Lublin. W Łukowie będą one skomunikowane z pociągami łączącymi Terespol i Warszawę: IC Skaryna, IC Starzyński, IC Batory oraz IC Mickiewicz.
Pociąg TLK Zamoyski od 4 kwietnia do 8 maja (z Lublina do Hrubieszowa) i od 5 kwietnia do 9 maja (z Hrubieszowa do Lublina) będzie mieć skróconą relację do trasy Lublin – Zamość. Do pomijanych stacji dowiozą pasażerów autobusy komunikacji zastępczej. Z kolei od 9 maja do 10 czerwca (w stronę Hrubieszowa) i od 10 maja do 11 czerwca (w stronę Lublina) skład ten nie będzie kursować, a zamiast niego uruchomiona zostanie ZKA.
Pociąg IC Hetman od 4 kwietnia do 11 maja (z Wrocławia do Hrubieszowa) i od 5 kwietnia do 12 maja (z Hrubieszowa do Wrocławia), na odcinku Zamość – Hrubieszów będzie zastąpiony autobusem komunikacji zastępczej.
ZKA wróci od 1 marca na trasę Kraków – Zakopane – Kraków za pociągi:
- TLK Karpaty relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia;
- TLK Małopolska relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia;
- IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane – Warszawa;
- IC Witkacy relacji Gdynia – Zakopane – Gdynia.