Zmiany w awizo i listach poleconych. Przed nami e-Doręczenia

Poczta wprowadza e-Doręczenia od 1 stycznia

Listonosz wrzuca awizo do skrzynki, a nas czeka wizyta na poczcie i najczęściej długa kolejka po odbiór przesyłki.

Tak jest teraz, ale od stycznie ma się to zmienić, bo ruszają e-doręczenia, a to oznacza rewolucję w listach poleconych.

Od 1 stycznia 2025 roku urzędowe pisma będzie można odbierać i wysyłać online dzięki systemowi e-Doręczeń

W grudniu br. Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Tym samym od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne wskazane w ustawie będą miały obowiązek korzystania z e-Doręczeń.

Co ważne: wniosek o adres do doręczeń elektronicznych możesz złożyć już teraz, a z aktywacją skrzynki poczekać do 1 stycznia 2025 roku.

e-Doręczenia na czym polegają zmiany i co oferuje nowy system

e-Doręczenia – umożliwiają odbieranie i nadawanie wszystkie urzędowe pisma w formie cyfrowej, czyli bez wizyty na poczcie.

– Nie ma potrzeby odbierania awiza i stania w kolejkach na poczcie, ponieważ listy z urzędu przychodzą bezpośrednio na elektroniczną skrzynkę. Można je przeczytać i odpowiedzieć na nie o dogodnej porze i w dowolnym miejscu. Wystarczy do tego komputer, tablet lub telefon z Internetem – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.

Cyfrowe listy polecone nie tylko nie będą wymagać kopert i znaczków, ale też będą bezpłatne. Zwykły Kowalski nie zapłaci ani za odbiór urzędowej przesyłki, ani za wysłanie dokumentu.

Kolejnym plusem systemu będzie jawność, bo dowiemy się od kogo jest przesyłka. Teraz awizo nie zawiera informacji o nadawcy, dlatego dopiero przy okienku pocztowym odbiorca dowiaduje się, kto do niego napisał. W przypadku e-Doręczeń informacja o tym, jaka instytucja wysłała list, będzie od razu widoczna.

Co z osobami, które nie korzystają z poczty elektronicznej? – W tym przypadku Poczta Polska będzie drukować maile i przekazywać odbiorcom do rąk własnych.

Tak ma być w przypadku osoby, która nie będzie chciała korzystać z nowego systemu. Korespondencja będzie trafiać elektronicznie do Poczty Polskiej. Będzie drukowana, pakowana w kopertę i jak teraz doręczana przez listonosza.Jeśli ten nie zastanie odbiorcy, zostawi awizo w skrzynce.

Kto musi korzystać z e-Doręczeń?

Od 1 stycznia 2025 r. ze skrzynki doręczeń elektronicznych będą obowiązkowo korzystać podmioty publiczne, czyli na przykład urzędy miast i gmin, ZUS, NFZ, urzędy skarbowe, publiczne ośrodki zdrowia czy placówki oświatowe.

Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń?

System e-Doręczeń zostanie uruchomiony 1 stycznia 2025 r., ale skrzynki do można zakładać i aktywować już teraz. Można to zrobić na stronie www.gov.pl/web/e-doreczenia. Wystarczy przygotować adres mailowy i adres do korespondencji, a potem przejść kilka prostych kroków. Pozostałe dane pojawią się automatycznie po zalogowaniu profilem zaufanym;

Skrzynka będzie aktywna przez 3 lata. Żeby nadal z niej korzystać, wystarczy przedłużyć ważność konta przed upływem tego czasu.
(gov, UMW)

Exit mobile version