Zawaliła się część kamienicy. Budowa tunelu średnicowego pod Łodzią. Co dalej?

Łódzkie sprawy

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią wkroczyła w kluczową, ale też najtrudniejszą fazę.

Tarcza TBM „Katarzyna” drąży pod ściśle zabudowanym centrum Łodzi. Na trasie prac zawaliła się jedna ze ścian kamienicy przy al. 1 Maja 23, uszkodzona została także kamienica przy ul. Próchnika 44. Na miejscu pracuje sztab kryzysowy złożony z przedstawicieli wykonawcy, PKP PLK i Miasta.

Nikt nie ucierpiał

W kamienicy przy al. 1 Maja 23 doszło do katastrofy budowlanej, w wyniku której trwale zniszczonych zostało siedem lokali. W kamienicy przy ul. Próchnika 44 uszkodzona została jedna ze ścian. Obecnie dostęp do obu budynków jest niemożliwy, trwa analiza ekspertów mająca na celu ustalenie dalszego postępowania co do obu tych nieruchomości. Gdy tylko dostęp ten będzie możliwy, mieszkańcy zostaną natychmiast o tym powiadomieni.

Lokatorzy obu nieruchomości – łącznie 17 rodzin – zostali wcześniej relokowani, zgodnie z ustalonymi procedurami. Budynki w momencie uszkodzenia były puste.

Pomoc dla mieszkańców

Co dalej z drążeniem tunelu?

Dla wszystkich stron zaangażowanych w budowę tunelu średnicowego – spółki PKP PLK, wykonawcy prac i Miasta Łódź – najważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców. Trwają ustalenia z Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowlanego dotyczące terminu ponownego uruchomienia tarczy. Najważniejszym kryterium pozostaje bezpieczeństwo.

PKP PLK wspólnie z Miastem Łódź będą na bieżąco informować wszystkich mieszkańców Łodzi o postępach prac związanych z budową tunelu średnicowego aż do zakończenia tej inwestycji.

Komunikat ws. aktualnej sytuacji związanej z drążeniem tunelu średnicowego pod Łodzią

W dniu 13.09.2024 odbyło się spotkanie w sprawie bieżącej sytuacji związanej z drążeniem tunelu średnicowego pod Łodzią przez tarczę Katarzyna. Spotkanie zwołał minister infrastruktury Dariusz Klimczak. W spotkaniu, oprócz ministra infrastruktury, wzięli udział m.in.: wojewoda łódzki Dorota Ryl, prezydent Łodzi Hanna Zdanowska oraz przedstawiciele spółki PLK SA (inwestora tunelu), wykonawcy prac i Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego.

Podczas spotkania przeanalizowano aktualną sytuację związaną z nieruchomościami, pod którymi obecnie zatrzymała się tarcza Katarzyna – al. 1 Maja 23, ul. Próchnika 44 oraz Próchnika 46. Rozmawiano też o najbliższych planach związanych z powtórnym uruchomieniem tarczy Katarzyna.

Wykonawca prac przekazał, że wszyscy mieszkańcy nieruchomości przy al. 1 Maja 23 oraz ul. Próchnika 44 otrzymali wsparcie z jego strony – prawne oraz materialne. Dla mieszkańców z lokali niebędących własnością Miasta Łódź wykonawca znajdzie mieszkania w innych lokalizacjach. Będzie też dążył do tego, żeby pokryć ewentualne różnice w nowych stawkach wynajmu. Wykonawca prac wspiera również od początku mieszkańców kamienicy przy al. 1 Maja 23 w procedurach uzyskiwania odszkodowań za poniesione straty materialne.

Miasto Łódź jest w stałym kontakcie z mieszkańcami lokali gminnych w nieruchomości przy ul. Próchnika 44 i w najbliższym czasie zaoferuje im nowe lokale z zasobu komunalnego.

Minister zobowiązał wykonawcę prac oraz inwestora (PLK SA), żeby wspólnie z Miastem Łódź pilnie spotkali się z mieszkańcami obu powyższych nieruchomości i poinformowali lokatorów o kompleksowym wsparciu, które zostanie im zapewnione w najbliższym czasie. Informacje te jako pierwsi uzyskają bezpośrednio mieszkańcy kamienic. Obecnie mieszkańcy ci przebywają w hotelach i pozostaną w nich do momentu zapadnięcia decyzji lokalowych.

Większość mieszkańców budynku przy ul. Próchnika 46 wróciła już do swoich mieszkań po pozytywnej opinii ekspertów, trwają jeszcze prace dotyczące dwóch lokali w tej nieruchomości i po ich pozytywnym zakończeniu pozostali mieszkańcy również będą mogli wrócić do budynku.

PLK SA wspólnie z wykonawcą prac planują powtórne uruchomienie tarczy Katarzyna, może to nastąpić w drugiej połowie września br. Podstawowym kryterium pozostaje tutaj bezpieczeństwo.

Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków wydał już pozytywną decyzję ws. rozbiórki nieruchomości przy ul. Próchnika 16, jest to kolejny budynek na trasie drążenia tunelu średnicowego. Do rozbiórki budynku przez wykonawcę dojdzie w najbliższym czasie, przed przejściem tarczy w tym miejscu.

Wszystkie strony spotkania zgodziły się co do tego, że potrzebna jest ponowna analiza budynków na trasie drążenia tarczy Katarzyna w celu maksymalnego ograniczenia ryzyka dla mieszkańców. Prace te będą prowadzone w porozumieniu pomiędzy wszystkimi stronami zaangażowanymi w ten projekt.

Zostanie powołany specjalny zespół ds. komunikacji prac związanych z drążeniem tunelu średnicowego pod Łodzią, jego koordynatorem będzie reprezentant PLK SA. Na bieżąco współpracować z nim będą przedstawiciele Miasta Łódź, wykonawcy prac oraz wszystkich pozostałych podmiotów, których kompetencje wiążą się z tym zadaniem.

Miasto Łódź uruchomiło już infolinię dla wszystkich osób, które mają pytania i obawy związane z dalszymi pracami tarczy drążącej tunel średnicowy pod Łodzią. Numer, na który można dzwonić od dziś (13.09.2024) to (42) 638 40 00. Infolinia jest dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00, we wtorki dostępna jest godzinę dłużej, do 17:00.

Exit mobile version