Wyścig 8 Hours of Bahrain. To oni triumfowali w długodystansowych mistrzostwach świata WEC

FIA World Endurance Championship

TOYOTA GAZOO Racing podczas FIA World Endurance Championship (WEC) 2023 odniosła podwójne zwycięstwo w 8-godzinnym wyścigu w Bahrajnie, które zadecydowało o losie tytułu kierowców.

Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa wygrali wyścig w swoim GR010 HYBRID nr 8 i zapewnili sobie drugi z rzędu tytuł mistrza świata kierowców w długodystansowych mistrzostwach świata WEC. Sébastien i Brendon również ustanowili nowy rekord, zdobywając po cztery tytuły kierowców, a Ryo zdobył już tytuły w obu swoich dotychczasowych sezonach zawodów Hypercar.

Zacięty wyścig Mike’a Conwaya, Kamui Kobayashiego i José Maríi Lópeza w GR010 HYBRID z numerem 7 zakończył się dobrą rekonwalescencją po incydencie na pierwszym zakręcie. Potrzebowali zwycięstwa, aby walczyć o tytuł, ale musieli zadowolić się drugim miejscem, zdobywając tę pozycję w mistrzostwach.

TOYOTA GAZOO Racing potwierdziła swój piąty z rzędu podwójny tytuł mistrza świata producentów i kierowców, co stanowi doskonałe zakończenie ekscytującego sezonu zawodów Hypercar, w którym rywalizowały ze sobą Cadillac, Ferrari, Glickenhaus, Peugeot, Porsche i Vanwall.

WEC. Wyścig 8 Hours of Bahrain. FIA World Endurance Championship. Mistrzowie świata (fot. Toyota)

To wyzwanie trwało aż do ostatniego wyścigu sezonu, który rozpoczął się w gorące, słoneczne popołudnie w Bahrajnie. Sébastien prowadził z pole position, ale szanse załogi nr 7 na tytuł mistrzowskie zmalały kilka metrów później, gdy Mike został wyrzucony z drugiego miejsca w pierwszym zakręcie przez Cadillaca z numerem 2, spychając go na koniec stawki.

Natychmiast rozpoczął emocjonującą walkę, wykonując serię zdecydowanych manewrów wyprzedzania, aby wyprzedzić Peugeoty i Porsche w pierwszych 35 minutach i wrócić do pierwszej piątki. Tymczasem stała prędkość Sébastiena na czele pozwoliła mu zbudować przewagę nad dwoma Ferrari.

Gdy po godzinie zbliżały się pierwsze pit stopy, Mike wykonał dwa kolejne oszałamiające wyprzedzenia, aby wrócić do pierwszej trójki, wyprzedzając Ferrari z numerem 50, a kilka chwil później przedarł się przez zespół Hertz Team Jota Porsche z numerem 38 na trzecie miejsce.

Sébastien powiększył swoją przewagę w drugiej godzinie, a Mike dogonił zajmujące drugie miejsce Ferrari z numerem 51, chociaż degradacja opon uniemożliwiła mu wyprzedzenie wyścigu. Tuż przed rozpoczęciem trzeciej godziny Mike przekazał numer 7 Kamui, który szybko ustanowił nowe najszybsze okrążenie i wsiadł do Ferrari z numerem 51, aby zająć drugie miejsce.

Brendon objął kierownicę samochodu z numerem 8 i poprowadził wyścig, gdy zapadł zmrok, a Kamui był około pół minuty za nim. Szybka i precyzyjna jazda w duplikowanym ruchu ulicznym sprawiła, że sytuacja ustabilizowała się z przodu, a w połowie dystansu José i Ryo rozpoczęli swoje przejazdy na oponach GR010 HYBRID, jadąc wygodnie na pierwszym i drugim miejscu.

Gdy wyścig wkroczył w ostatnie dwie godziny, przedostatnia zmiana kierowcy spowodowała powrót Mike’a na numer 7, a Sébastiena wznowienie walki na numer 8. Kamui i Brendon przejęli kontrolę przez ostatnią godzinę wyścigu. Z 40-sekundową przewagą na prowadzeniu, Brendon bezpiecznie poprowadził pojazd z numerem 8 przez ostatnie okrążenia, podczas gdy Kamui nie był zagrożony z tyłu, ale mimo to pokazał tempo samochodu z numerem 7, ustanawiając najszybsze okrążenie w wyścigu.

Flaga w szachownicę powiewała Brendonowi po 249 okrążeniach, a on ukończył wyścig z czasem 47,516 sekundy przed Kamui z numerem 7. Tym samym zakończył się sezon 2023 po siedmiu rundach, 64 godzinach wyścigów i sześciu zwycięstwach TOYOTA GAZOO Racing, w tym czterech podwójnych, co dało zespołowi bilans 45 zwycięstw od debiutu w WEC w 2012 roku.

Exit mobile version