Sekretarz generalny NATO Jens Stoltenberg we wtorek (21 marca 2023 r.) zainaugurował swój roczny raport za rok 2022, obejmujący wszystkie aspekty pracy Sojuszu w minionym roku.
Gdy wojna Rosji z Ukrainą wkracza w drugi rok, Stoltenberg pochwalił „stalowy opór narodu ukraińskiego” i „bezprecedensowe wsparcie dla Ukrainy” członków NATO. Powiedział, że prezydent Putin „chciał mniej NATO, ale ma dokładnie odwrotnie: więcej NATO”, podkreślając, że przystąpienie Finlandii i Szwecji „uczyni je bezpieczniejszymi, wzmocni nasz Sojusz i pokaże, że drzwi do NATO pozostają otwarte”.
„Inwazja Putina była szokiem, ale nie zaskoczeniem” – powiedział Stoltenberg, nazywając ją „kulminacją schematu agresywnych działań”. Dodał, że od czasu nielegalnej aneksji Krymu przez Rosję w 2014 roku NATO wdrożyło największe wzmocnienie naszej zbiorowej obrony od pokolenia. „Więc kiedy rosyjskie czołgi wjechały na Ukrainę, byliśmy gotowi” – powiedział. „W ciągu kilku godzin uruchomiliśmy nasze plany obronne od Bałtyku po Morze Czarne. Pod dowództwem NATO przekazaliśmy 40 000 żołnierzy ze znaczną obecnością powietrzną i morską oraz podwoiliśmy liczbę grup bojowych NATO z czterech do ośmiu”. Stoltenberg dodał, że członkowie NATO udzielili Ukrainie znacznego wsparcia, w tym zaawansowanych systemów uzbrojenia i amunicji.
Aby utrzymać wsparcie dla Ukrainy przy jednoczesnej ochronie Sojuszu, członkowie Sojuszu są również w trakcie uzgadniania nowych docelowych zdolności w zakresie produkcji amunicji decydującej o znaczeniu w bitwach oraz angażują się we współpracę z przemysłem w celu zwiększenia produkcji. NATO zwiększa również ochronę krytycznej infrastruktury narodowej, w tym podmorskich kabli i rurociągów, w szczególności poprzez ustanowienie Komórki ds. Koordynacji Infrastruktury Podmorskiej oraz wspólnej Grupy Zadaniowej NATO-UE.
Stoltenberg podkreślił, że podczas szczytu w Madrycie w 2022 r. członkowie Sojuszu przyjęli nową Koncepcję Strategiczną, która identyfikuje Rosję jako największe zagrożenie dla bezpieczeństwa, obok terroryzmu, i wyjaśnia wyzwania, jakie Chiny stawiają przed Sojuszem.
Sekretarz Generalny z zadowoleniem przyjął fakt, że rok 2022 był ósmym z rzędu rokiem wzrostu wydatków na obronność w Europie i Kanadzie, co oznacza realny wzrost o 2,2% i łącznie dodatkowe 350 mld USD od 2014 r. „Idziemy we właściwym kierunku, ale nie poruszają się tak szybko, jak wymaga tego niebezpieczny świat, w którym żyjemy” – powiedział, dodając, że „jest oczywiste, że musimy zrobić więcej i musimy to zrobić szybciej”. Stoltenberg powiedział, że spodziewa się, że na lipcowym szczycie w Wilnie sojusznicy zgodzą się na nowe, ambitne zobowiązanie do inwestycji w obronę, zakładające inwestowanie w obronę co najmniej 2% PKB.
Inwestowanie w obronę: zapewnienie bezpieczeństwa (j. ang.)
W 2022 roku wojna powróciła na kontynent europejski. Sojusznicy podczas szczytu w Madrycie w 2022 r. potwierdzili swoje pełne zaangażowanie w realizację Zobowiązania do inwestycji w obronność. Uzgodnili, że będą opierać się na tym zobowiązaniu i w następnym roku zdecydują o kolejnych zobowiązaniach po 2024 r. Inwestowanie w obronę jest niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa i obrony wszystkich członków Sojuszu na lądzie, w powietrzu, na morzu, w cyberprzestrzeni i w przestrzeni kosmicznej, a także przed wszelkimi zagrożeniami i wyzwaniami.
Europejscy sojusznicy i Kanada zwiększyli wydatki na obronę ósmy rok z rzędu. W latach 2021-2022 wydatki na obronę wzrosły realnie o 2,2%. W sumie w ciągu ostatnich ośmiu lat wzrost ten dodał 350 miliardów dolarów na obronność.
W 2022 r. siedmiu członków Sojuszu spełniło wytyczne dotyczące wydawania 2% ich Produktu Krajowego Brutto na obronę. W 2014 roku tylko trzech członków Sojuszu spełniło wytyczne. Stany Zjednoczone odpowiadały za 54% łącznego PKB aliantów i 70% łącznych wydatków na obronę. Całkowite wydatki wojskowe NATO w 2022 r. oszacowano na ponad 1 bilion dolarów.
Wydatki obronne krajów NATO (2014-2022) – j. ang.
NATO gromadzi dane dotyczące wydatków na obronę od członków Sojuszu i regularnie je publikuje. Ministerstwo Obrony każdego członka Sojuszu raportuje bieżące i szacowane przyszłe wydatki na obronę zgodnie z uzgodnioną definicją wydatków na obronę. Kwoty te odzwierciedlają płatności dokonane przez rząd narodowy, które faktycznie dokonały lub mają zostać dokonane w ciągu roku podatkowego, w celu zaspokojenia potrzeb swoich sił zbrojnych, sił zbrojnych państw członkowskich Sojuszu lub Sojuszu.
W poniższych rysunkach i tabelach NATO korzysta również z informacji ekonomicznych i demograficznych dostępnych w Dyrekcji Generalnej ds. Gospodarczych i Finansowych Komisji Europejskiej (DG ECFIN) oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
Ze względu na różnice między tymi źródłami a krajowymi prognozami PKB, a także definicją wydatków obronnych NATO i definicjami narodowymi, liczby przedstawione w niniejszym raporcie mogą znacznie odbiegać od tych, które są cytowane przez media, publikowane przez władze krajowe lub podawane w budżetach narodowych. Wydatki na sprzęt obejmują wydatki na główny sprzęt oraz na badania i rozwój poświęcone głównemu sprzętowi. Wydatki na personel obejmują emerytury wypłacane emerytom.
Datą graniczną dla informacji wykorzystanych w niniejszym raporcie był 7 lutego 2023 r. Dane za 2022 r. są szacunkowe.