Wszystko, co musisz wiedzieć przed Rajdem Dakar 2023

The 2023 Dakar Rally

Rajd Dakar 2023 wraca do Arabii Saudyjskiej na czwartą edycję, która odbędzie się 31 grudnia.

Najlepsi na świecie kierowcy terenowi zmierzą się z 5 tys. kilometrów na 14 odcinkach specjalnych z pomiarem czasu, zanim flaga w szachownicę ostatecznie opadnie w Ad-Dammam 15 stycznia. Oto wszystko, co Ty potrzebuję wiedzieć.

O Rajdzie Dakar

Rajd Dakar to zwieńczenie kalendarza rajdów. Rajd rajdowy – terenowy to forma długodystansowych wyścigów terenowych, które odbywają się w ciągu kilku dni.

Przygoda z Rajdem Dakar ma swoje korzenie w 1977 roku, kiedy francuski motocyklista Thierry Sabine zgubił się na swoim motocyklu na libijskiej pustyni podczas Rajdu Abidżan-Nicea. Po wydostaniu się z pustyni Francuz był zdeterminowany, aby wymyślić wyścig, który czerpał z jego doświadczenia z trasą rozpoczynającą się w Europie, prowadzącą do Algieru i przecinającą Agadez, zanim ostatecznie zakończyła się w Dakarze. Od tego czasu Rajd Dakar ewoluował od wyścigów w Afryce do Ameryki Południowej, a teraz do Arabii Saudyjskiej.

Wyścig składa się z jednego etapu dziennie, z którego każdy obejmuje co najmniej jeden odcinek „specjalny” (o długości kilkuset kilometrów), który może przebiegać po drogach lub w terenie. Łączna przebyta odległość to kilka tysięcy kilometrów. Wydarzenie trwa od dziesięciu do piętnastu dni.

Na klasyfikację etapu składają się czasy uzyskane na odcinku specjalnym plus ewentualne kary sportowe. Wyścig wymaga precyzyjnej nawigacji, która odbywa się za pomocą roadbooka dostarczonego przez organizatorów i rozdawanego na starcie każdego etapu.

Kolejność startu każdego odcinka specjalnego będzie oparta na czasach określonych w sektorze czasowym poprzedniego etapu, w tym wszelkich karach sportowych (np. za przekroczenie prędkości w sektorach połączeń lub brakujące punkty trasy) poniesione podczas etapu.

Rajd Dakar 2023 będzie najdłuższą trasą od 2014 r. Uczestnicy pokonają 5000 kilometrów odcinków specjalnych w prologu i 14 etapach. Etap prologu rozpocznie się 31 grudnia 2022 r. w Yanbu nad Morzem Czerwonym, a zawodnicy będą mieli na celu pokonanie całej drogi – wypełnionej większą niż kiedykolwiek wcześniej wydmami i potencjalnymi pułapkami – do Dammam nad Zatoką Perską, gdzie zakończy się 15 stycznia.

Rajd Dakar. Cristina Gutiérrez Herrero (fot. Kin Marcin/Red Bull Content Pool)

Zawodnicy Red Bull Rajdu Dakar 2023

W najtrudniejszym sprawdzianie wyścigów wytrzymałościowych w sportach motorowych drużyna Red Bull Desert Wings, złożona z mistrzów i młodych talentów, przygotowuje się do przekroczenia granic możliwości na wyczerpujących piaskach Arabii Saudyjskiej.

– W klasie samochodów T1 Nasser Al-Attiyah i pilot Mathieu Baumel (FRA) wracają do Arabii Saudyjskiej za kierownicą Toyoty GR DKR Hilux T1+ z katarskim kierowcą dążącym do czwartego tytułu Dakaru. 51-latek powiedział: „Jesteśmy gotowi do obrony naszego tytułu. Byłoby niesamowicie wygrać ponownie”.

– Toyotą Hilux T1+ pojadą także Giniel De Villiers (ZAF)/Dennis Murphy (ZAF) i Lucas Moraes (BRA)/Timo Gottschalk (DEU), podczas gdy Sébastien Loeb (FRA) powraca swoim BRX Prodrive Hunter wraz z pilotem Fabian Lurquin (BEL) po zdobyciu drugiego miejsca za Al-Attiyah w 2022 roku.

– Trzykrotny zwycięzca Dakaru Carlos Sainz (ESP) i pilot Lucas Cruz (ESP) będą rywalizować w swoim Audi RS Q e-tron E2 z samym Monsieur Dakar Stéphane Peterhansel (FRA) i pilotem Edouardem Boulangerem (FRA). dołączając do Mattiasa Ekströma (SWE)/Emila Bergkvista (SWE) w trójstronnym ataku Audi, podczas gdy niezłomny Dakar Kuba Przygoński (POL) rywalizuje o MINI z pilotem Armandem Monleonem (ESP).

– Broniący Dakaru i motocyklowego mistrza FIM World Rally-Raid Championship Sam Sunderland (Wielka Brytania) będzie reprezentował Red Bull GASGAS Factory Racing, dążąc do trzeciego zwycięstwa w Dakarze. Oświadczył: „Wyścig w 2023 roku zapowiada się na jeden z najtrudniejszych w historii. Nie mam złudzeń co do tego, co to oznacza”.

– W Red Bull GASGAS Factory Racing jeździ także Daniel Sanders (AUS), który zdobył czwarte miejsce w 2021 roku z dwukrotnym zwycięzcą Dakaru Toby’m Price’em z powrotem na swoim motocyklu KTM 450 Rally. Australijczyk powiedział: „Teren w Arabii Saudyjskiej sprawia, że rajd jest bardzo szybki. Niektóre etapy to sprint do mety”.

– Red Bull KTM Factory Racing może pochwalić się także byłymi mistrzami Matthiasem Walknerem (AUT) i Kevinem Benavidesem (ARG), a także Štefanem Svitko (SVK), Mohammedem Balooshi (ARE) i Camille Chapelière (FRA).

– W kategorii side-by-side, nowa współpraca między Red Bull Off-Road Junior Team i Can-Am polega na tym, że 20-letni Seth Quintero (USA) ściga się Can-Am Maverick T3 wraz z pilotem Dennisem Zenzem (GER). Powiedział: „Myślę, że mamy naprawdę dobrą bazę i szansę na zwycięstwo w Dakarze”. Seth Quintero jest rekordzistą pod względem liczby etapów wygranych w Rajdzie Dakar, z 12 zwycięstwami etapowymi w 2022 roku.

– Austin „AJ” Jones (USA)/Gustavo Gugelmin (BRA) i Mitch Guthrie (USA)/Kellon Walch (USA) również dołączają do Cristiny Gutiérrez (ESP) i pilota Pablo Moreno (ESP) przejmujących kontrolę nad Can – Jestem Maverick po raz pierwszy w Dakarze. Zachwycała się: „Na pewno będziemy się dobrze bawić”.

– Obecni mistrzowie Dakar T3 Chaleco López (CHL) i Juan Pablo Latrach (CHL) są teraz kolegami z drużyny Gutiérreza z Rokasem Baciušką (LTU)/Oriol Vidal (ESP), Guillaume De Mevius (BEL)/François Cazalet (FRA) i trzykrotny zwycięzca wyścigów na quadach, Ignacio Casale (CHL) i nawigator Alvaro León (CHL) również na linii startu, gdy świat sportów motorowych szykuje się do kolejnej tytanicznej walki na wydmach na rozpoczęcie Nowego Roku.

Pełna lista uczestników Red Bulla:

Motocykle

# 1 – Sam Sunderland (Wielka Brytania) – Red Bull GASGAS Factory Racing
#18 – Daniel Sanders (AUS) – Red Bull GASGAS Factory Racing
# 8 – Toby Price (AUS) – Red Bull KTM Factory Racing
#52 – Matthias Walkner (AUT) – Red Bull KTM Factory Racing
#47 – Kevin Benavides (ARG) – Red Bull KTM Factory Racing
#25 – Mohammed Balooshi (ARE) – MX Ride Dubaj
#26 – Camille Chapelière (FRA) – drużyna Casteu
#142 – Štefan Svitko (SVK) – Drużyna krzyżowa

Samochody

#200 – Nasser Al-Attiyah (QAT) / Mathieu Baumel (FRA) – Toyota Gazoo Racing
#205 – Giniel de Villiers (ZAF) / Dennis Murphy (ZAF) – Toyota Gazoo Racing
#230 – Lucas Moraes (BRA) / Timo Gottschalk (DEU) – Toyota Gazoo Racing
#201 – Sébastien Loeb (FRA) / Fabian Lurquin (BEL) – Bahrain Raid Xtreme
#207 – Carlos Sainz (ESP) / Lucas Cruz (ESP) – Zespół Audi Sport
#204 – Stéphane Peterhansel (FRA) / Edouard Boulanger (FRA) – Team Audi Sport
#211 – Mattias Ekström (SWE) / Emil Bergkvist (SWE) – Team Audi Sport
#222 – Laia Sanz (ESP) / Maurizio Gerini (ITA) – Drużyna Astara
#203 – Kuba Przygoński (POL) / Armand Monleon (ESP) – X-Raid MINI JCW Team

Lekki prototyp

#300 – Francisco „Chaleco” López (CHL) / Juan Pablo Latrach (CHL) – Red Bull Can-Am Factory Racing
#302 – Cristina Gutiérrez (ESP) / Pablo Moreno (ESP) – Red Bull Can-Am Factory Racing
#400 – Rokas Baciuška (LTU) / Oriol Vidal (ESP) – Red Bull Can-Am Factory Racing
#301 – Seth Quintero (USA) / Dennis Zenz (GER) – Red Bull Off-Road Junior Team przedstawiony przez BF Goodrich
#303 – Austin „AJ” Jones (USA) / Gustavo Gugelmin (BRA) – Red Bull Off-Road Junior Team przedstawiony przez BF Goodrich
#314 – Mitch Guthrie (USA) / Kellon Walch (USA) – Red Bull Off-Road Junior Team przedstawiony przez BF Goodrich
#304 – Guillaume De Mevius (BEL) / François Cazalet (FRA) – zespół GRally
#322 – Ignacio Casale (CHL) / Alvaro León (CHL) – zespół wspierany przez X-raid Yamaha Racing

Exit mobile version