WRC. Sébastien Ogier wygrał Rajd Hiszpanii. Toyota z mistrzostwem świata

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Przedostatnia runda sezonu 2022 WRC dała odpowiedź na kolejne nurtujące pytania.

Sébastien Ogier wygrał w Hiszpanii i pomógł tym samym Toyocie w zgarnięciu mistrzostwa świata wśród producentów.

Rajd Hiszpanii z bazą w Salou w Katalonii to jeden z klasyków, obecny w kalendarzu (z kilkoma przerwami) od 1991 roku. W latach 2010-2019 rywalizacja odbywała się tam zarówno na szutrze, jak i na asfalcie. Od ubiegłorocznej edycji jest to jednak w pełni asfaltowy rajd, którego – jak głoszą plotki – może zabraknąć w kalendarzu WRC 2023.

Tym razem na kierowców czekało osiemnaście odcinków specjalnych (miało ich być dziewiętnaście, ale jeden odwołano). Osiem OS-ów padło łupem Sébastiena Ogiera, który po zdobyciu rok temu ósmego mistrzostwa w karierze, w tym sezonie startował tylko w kilku rajdach. Francuz w piątek walczył o prowadzenie w rajdzie z Thierrym Neuvillem oraz świeżo upieczonym mistrzem świata Kalle Rovanperą.

W sobotę jednak Ogier wygrał trzy OS-y z rzędu, dzięki czemu przed niedzielą miał nieco ponad 20 sekund przewagi nad drugim Neuvillem. Ostatniego dnia rajdu Sébastien dorzucił triumfy na dwóch kolejnych odcinkach specjalnych, w tym na Power Stage. Dzięki temu wygrał swój 55 rajd w karierze, a zarazem pierwszy w nowej, hybrydowej erze WRC i pierwszy z nowym pilotem – Benjaminem Veillasem.

Wygrana Ogiera sprawiła, że Toyota Gazoo Racing triumfowała w tym roku w sumie w siedmiu rajdach, zdobywając przy tym w sumie osiemnaście finiszów na podium. Efekt jest taki, że po Rajdzie Hiszpanii przewaga Toyoty w klasyfikacji producentów wzrosła do 93 punktów. Oznacza to, ni mniej ni więcej, że nikt już jej z pozycji lidera nie zrzuci. Toyota zgarnęła drugie z rzędu mistrzostwo świata.

Ostatecznie drugie miejsce padło łupem Thierry’ego Neuville’a, który po raz czwarty w tym roku finiszował na podium. Do triumfatora stracił nieco ponad szesnaście sekund, przy okazji dorzucając do pakietu 4 punkty wywalczone na Power Stage. Czołową trójkę zamknął z kolei najmłodszy mistrz świata w historii WRC – Kalle Rovanperä. Fina od Ogiera oddzieliło nieco ponad pół minuty.

Toyota rajdowym mistrzem świata producentów 2022

Zespół TOYOTA GAZOO Racing WRT w wielkim stylu wywalczył trzeci tytuł rajdowego mistrza świata producentów dzięki zwycięstwu Sébastiena Ogiera w Rajdzie Hiszpanii. Tym samym Toyota zapewniła sobie potrójne zwycięstwo w WRC 2022 jeszcze przed końcem sezonu po tym, jak Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen wygrali rajd Nowej Zelandii i zostali mistrzami świata kierowców i pilotów.

TOYOTA GAZOO Racing zdobyła potrójne mistrzostwo WRC po raz drugi z rzędu. Kierowcy, samochody i cały zespół udowodnili swoją przewagę w pierwszym roku obowiązywania nowych przepisów, kiedy zupełnie nowy GR YARIS Rally1 HYBRID zastąpił Yarisa WRC. To już szósty raz, gdy Toyota znalazła się na szczycie klasyfikacji producentów WRC i trzeci od powrotu do serii w 2017 roku.

Rajd Hiszpanii jest siódmą wygraną rundą zespołu w tym sezonie i pierwszą Sébastiena Ogiera, ośmiokrotnego mistrza WRC, który w tym roku startował w wybranych rundach na zmianę z Esapekką Lappim. To już 55. wygrany rajd w jego karierze i pierwszy w dorobku pilota Benjamina Veillasa.

Rajd Hiszpanii, przedostatnia runda rajdowych mistrzostw świata, została rozegrana na asfaltowych drogach. Od samego początku Ogier był jednym z liderów, wygrywając w piątek trzy odcinki specjalne. W sobotę uzyskał najlepsze czasy w trzech kolejnych OS-ach, zyskując dużą przewagę nad rywalami, a w niedzielę wygrał dwa ostatnie odcinki rajdu – w tym Power Stage. Pierwsze miejsce na podium zapewnił sobie z przewagą 16,4 s.

Rovanperä również walczył o prowadzenie w piątek, kiedy był najszybszy na czterech OS-ach i na koniec dnia zajął trzecie miejsce. Szanse na drugie miejsce zniweczyło uszkodzenie opony na drugim odcinku specjalnym niedzielnego etapu.

Elfyn Evans na początku rajdu znalazł się w pierwszej piątce. Przebita opona w piątkowe popołudnie i kolejna w tym samym miejscu co Rovanperä na SS17 spowodowały, że zajął szóste miejsce w klasyfikacji generalnej. Swoim wynikiem uzyskał dla zespołu cenne punkty, przyczyniając się do zdobycia tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji producentów już w przedostatniej rundzie sezonu.

Na siódmym miejscu uplasował się Takamoto Katsuta, czwarty kierowca prowadzący GR Yarisa Rally1 HYBRID, startujący w barwach zespołu TGR WRT Next Generation.

Sezon 2022 zakończy się Rajdem Japonii 10-13 listopada, kiedy WRC powróci do tego kraju po raz pierwszy od 2010 roku. Impreza odbędzie się na wymagających asfaltowych drogach w górach, w prefekturach Aichi i Gifu. Park serwisowy stanie w Toyota City niedaleko Nagoi.

Wyniki Rajdu Hiszpanii 2022

1. Sébastien Ogier/Benjamin Veillas (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) 2h44m43.9s
2. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +16.4s
3. Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +34.5s
4. Ott Tänak/Martin Järveoja (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +44.0s
5. Dani Sordo/Cándido Carrera (Hyundai i20 N Rally1 HYBRID) +1m21.5s
6. Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +1m51.1s
7. Takamoto Katsuta/Aaron Johnston (Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID) +2m19.1s
8. Adrien Fourmaux/Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m38.4s
9. Craig Breen/Paul Nagle (Ford Puma Rally1 HYBRID) +2m43.0s
10. Pierre-Louis Loubet/Vincent Landais (Ford Puma Rally1 HYBRID) +3m25.1s

Tytuły rajdowego mistrza świata producentów w dorobku Toyoty

1993 – Toyota Celica GT-Four ST185
1994 – Toyota Celica GT-Four ST185
1999 – Toyota Corolla WRC
2018 – Toyota Yaris WRC
2021 – Toyota Yaris WRC
2022 – Toyota GR YARIS Rally1 HYBRID

Exit mobile version