WRC. Rajd Portugalii 2023. Kalle Rovanpera pierwszy. WRC 2: Mikołaj Marczyk w TOP 10

Rajdowe Mistrzostwa Świata

Kalle Rovanperä wrócił na szczyt Rajdowych Mistrzostw Świata FIA po dominującym dążeniu do zwycięstwa w Rajdzie Portugalii drugi rok z rzędu.

Zawodnicy z Finlandii pokonali Otta Tanaka i Martina Jarveoję oraz Esapekka Lappiego i Janne Ferma.

Zwycięstwo jest pierwszym w sezonie dla aktualnych mistrzów świata Rovanperä i Jonne Halttunena i daje im 17 punktów przewagi w tabeli po tym, jak wygrali również kończący rajd Fafe Power Stage – powtarzając maksymalny wynik, jaki uzyskali na tym samym wydarzeniu rok temu. To także czwarte z rzędu zwycięstwo TGR-WRT w Portugalii i czwarte zwycięstwo zespołu z pięciu rund w 2023 roku.

Rovanperä zbudował swój wynik na dobrym występie w piątkowy dzień otwarcia, zajmując drugie miejsce w klasyfikacji drogowej na sypkim szutrze. Pod koniec dnia prowadził o 10,8 sekundy, a niesamowita prędkość w sobotę rano pozwoliła mu wyprzedzić innych kierowców o ponad 50 sekund.

W niedzielę zanotował swoje dziewiąte zwycięstwo etapowe, pokonując pierwszy przejazd w słynnym, ulubionym przez fanów teście Fafe, zanim dojechał do 10. miejsca, kiedy wrócił tam na Power Stage – ustanawiając najlepszy czas o 0,717 s, przypieczętowując rajdowe zwycięstwo o 54,7 s.

Takamoto Katsuta i pilot Aaron Johnston osiągnęli czwarty najlepszy czas na Power Stage, zdobywając dodatkowe punkty do mistrzostw producentów, w których zespół nadal prowadzi 32 punktami. Katsuta musiał zatrzymać się w piątek rano z powodu problemu technicznego, ale mógł wznowić wyścig w sobotę i wygrał etap w niedzielnym pierwszym etapie.

W WRC 2 wygrali Gus Greensmith i Jonas Andersson.

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk rozpoczęli WRC 2 od dziewiątej pozycji.

Rajd Portugalii pięciokrotnie był wybierany najlepszym rajdem na świecie i od tej imprezy swój sezon w WRC2 rozpoczął Miko Maryczyk. Pilotowany przez Szymona Gospodarczyka kierowca z Łodzi sumiennie przygotowywał się do swojej drugiej kampanii w mistrzostwach świata.

„Z pewnością rajd był wymagający, były dobre momenty i szybkie odcinki, ale zabrakło mi równej jazdy, dobrego zarządzania zużyciem opon i w niektórych chwilach koncentracji. Niemniej jednak, zajmujemy 9. miejsce wsród 43. aut, które stanęły na starcie kategorii WRC2. W klasyfikacji WRC2 Challenger zajęliśmy 4. miejsce w stawce 36. zawodników” – powiedział Marczyk.

WRC 3. Rajd Portugalii 2023. Miko Marczyk (fot. orlenteam)

W WRC 3 triumfowali Finowie Roope Korhonen i Anssi Viinikka.

Kolejna runda WRC w 2023 roku

Rally Italia Sardegna – rajd Sardynii (1-4 czerwca) obejmuje szybkie, ale wąskie odcinki, na których odsłonięte skały i drzewa na poboczu drogi mogą zaskoczyć nieostrożnych. Wysokie temperatury w połączeniu z powierzchnią ścierną powodują duże obciążenia samochodów i opon.

Wyniki RALLY DE PORTUGAL 2023:

1. Kalle Rovanpera/Jonne Halttunen Toyota GR Yaris Rally1 3:35.11,7
2. Dani Sordo/Candido Carrera Hyundai i20 N Rally1 +54,7 s
3. Esapekka Lappi/Janne Ferm Hyundai i20 N Rally1 +1.20,3
4. Ott Tanak/Martin Jarveoja Ford Puma Rally1 +2.04,1
5. Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe Hyundai i20 N Rally1 +8.22,5
6. Gus Greensmith/Jonas Andersson Skoda Fabia RS Rally2 +9.43,4 [1 WRC 2]
7. Oliver Solberg/Elliott Edmondson Skoda Fabia RS Rally2 +9.44,6 [2 WRC 2]
8. Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen Skoda Fabia RS Rally2 +10.26,4 [3 WRC 2]
9. Yohan Rossel/Arnaud Dunand Citroen C3 Rally2 +11.33,2 [4 WRC 2]
10. Teemu Suninen/Mikko Markkula Hyundai i20 N Rally2 +12.16,3 [5 WRC 2]

14. Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk Skoda Fabia RS Rally2 +15.15,4 [9 WRC 2]

Rajd Portugalii 2023

Rajd Portugalii to jedna z klasycznych rund WRC: szutrowe drogi, legendarne miejsca i tysiące kibiców. W tym roku zobaczą pasjonującą walkę o pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej MŚ.

Rajd Portugalii pięciokrotnie był wybierany najlepszym rajdem na świecie i od tej imprezy swój sezon w WRC2 rozpoczął Miko Maryczk. Pilotowany przez Szymona Gospodarczyka kierowca z Łodzi sumiennie przygotowywał się do swojej drugiej kampanii w mistrzostwach świata.

Oesy legendy na trasie Rajdu Portugalii (przed rajdem)

Rajd Portugalii to wymagające drogi szutrowe o zmiennej przyczepności. Trasa podczas pierwszego przejazdu bywa miękka i piaszczysta, by po przejechaniu całej stawki na drugiej pętli zmienić się w twardą i kamienistą. Często zespoły na drugi przejazd zmieniają ustawienia zawieszenia, a nawet je podnoszą. Sprawy nie ułatwiają głazy poukrywane w miejscach, gdzie kierowcy lubią skrócić sobie trasę, wysokie temperatury oraz zakręty ukryte za wierzchołkami.

Tegoroczna edycja Rajdu Portugalii odbędzie się na na północny wschód od Matosinhos, gdzie zlokalizowano strefę serwisową. Zaplanowano 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 329,06 km, a w sumie z tzw. dojazdówkami kierowcy w rajdówkach pokonają 1636,25 km. Impreza zacznie się uroczystą ceremonią startu w Coimbrze, byłej portugalskiej stolicy i czwartym największym mieście w tym kraju.

Rywalizacja na oesach zacznie się w piątek. Do przejechania jest ponad 120 km, a organizatorzy nie przewidzieli wizyty w serwisie pomiędzy pętlami, a jedynie strefę zmiany opon. Zawodnicy dwukrotnie pojawią się na próbach Lousã (12,03 km), Góis (19,33 km) i absolutnym klasyku Arganil (18.72km), a popołudniową pętlę zamkną Mortágua (18,15 km), a także krótki i widowiskowy oes Figueira da Foz (2,28 km), który w harmonogramie znalazł się po raz pierwszy od 1997 roku. W sobotę do przejechania jest ponad 150 km i dwukrotnie przejazdy przez odcinki specjalne Vieira do Minho (26, 61 km), Amarante – najdłuższą próbę całego rajdu liczącą 37,24 km, oraz Felgueiras (8,91 km), a dzień zakończą zmagania na torze rallycrossowym Lousada (3,36 km). Niedziela kręci się wokół miasteczka Fafe i tłumów podziwiających latające rajdówki na ikonicznej hopie. Na ten dzień zaplanowano próby Paredes (15 km), Fafe (11,18 km) oraz Cabeceiras de Basto (22,23 km), a rajd zakończy drugi przejazd Fafe.
(własne, redbull)

Exit mobile version