Korzystający z dobrej pozycji na drodze Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) najlepiej rozpoczęli piątkową część rywalizacji w 80. Rajdzie Polski, siódmej rundzie mistrzostw świata.
Na dwóch odcinkach, które rozegrano w pierwszej pętli, Norwegowie wypracowali 7,4 sekundy przewagi i prowadzą w klasyfikacji zawodów.
Piątkowy etap zawodów to blisko 115 km rywalizacji na szybkich, szutrowych odcinkach specjalnych na wschód od bazy rajdu w Mikołajkach. Wśród czterech zaplanowanych na dziś prób jest najdłuższy w rajdzie odcinek Stańczyki (29,4 km), a także oesy Wieliczki (12,9 km) oraz Olecko (13,2 km). W harmonogramie przewidziano po dwa przejazdy wspomnianych prób bez przerwy na serwis w Mikołajkach. Między pętlami załogi mogły jednak zaopatrzyć się w świeże gumy podczas 15-minutowej strefy zmiany opon w Olecku. Drugą dzisiejszą pętlę zakończy widowiskowa, równoległa rywalizacja na torze Mikołajki Arena (2,5 km).
Choć już piątkowy poranek był upalny, to prognozy pogody ostrzegały przed możliwymi burzami. Te jednak nie przeszły nad oesami i w trakcie pierwszej pętli zawodnicy rywalizowali na suchej nawierzchni i przy słonecznej pogodzie.
Przed południem rozegrano jednak tylko dwie z trzech zaplanowanych prób. Odcinek specjalny Wieliczki został przerwany, a następnie odwołany ze względu na nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa przez niesfornych kibiców.
Zarówno starcie na oesie Stańczyki, jak i Olecko wygrali Mikkelsen i Eriksen. Załoga Hyundaia ruszała na trasę jako ósma, więc odcinki były już „odkurzone” z luźnego szutru i piasku przez zawodników jadących przed nimi. To oznaczało, że Norwegowie mieli lepszą przyczepność, z której skrupulatnie skorzystali.
Otwierający etap odcinek Stańczyki w imponującym stylu pojechali Martins Sesks i Renars Francis (Ford Puma Rally1), którzy jadą samochodem najwyższej kategorii jednak bez hybrydowego układu napędowego, pozwalającego na chwilowe zwiększenie mocy do 530 KM. Łotysze wywalczyli drugi czas, zaledwie 0,3 s za zwycięzcami próby. Na oesowym podium zmieścili się również Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid). Finów od pierwszego miejsca dzieliło 7,6 s.
Do mety najdłuższej w rajdzie próby nie dotarli Ott Tanak i Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid). Jedni z głównych kandydatów do zwycięstwa musieli wycofać się z dzisiejszej rywalizacji po tym, jak uderzyli w sarnę i mocno uszkodzili swój samochód.
Z kolei na oesie Olecko, za Mikkelsenem i Eriksenem uplasowali się Gregoire Munster i Louis Louka (Ford Puma Rally1 Hybrid), wolniejsi o 3,1 s. Sekundę dłużej oes pokonywali Elfyn Evans i Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid), autorzy trzeciego czasu.
W klasyfikacji generalnej prowadzi Mikkelsen, za którymi plasują się Sesks (+7,4 s), Evans (+11,9 s) oraz Rovanpera (14,2 s) i Formaux (+15,1 s).
W gronie zawodników w samochodach Rally2 po dwóch oesach na czele tabeli jest fiński duet Sami Pajari/Enni Malkonen (Toyota GR Yaris Rally2), których zaciekle ścigają Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Skoda Fabia RS Rally2). Trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski traci 4,7 s do liderów kategorii. Trzecia pozycję zajmują Nikolay Gryazin i Konstantin Aleksandrov (Citroen C3 Rally2, +11,3 s).
Wśród zawodników w samochodach Rally3 prowadzi polski duet Jakub Matulka/Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3).
Kajetanowicz i Szczepaniak tuż za liderami
Świetne tempo na pierwszej piątkowej pętli 80. Rajdu Polski zaprezentowali Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, którzy walczą w czołówce kategorii WRC2 i WRC2 Challenger. Załoga Rally Team na dwóch oesach, które udało się rozegrać przed południem, uplasowała się w czołowej trójce, wygrywając przy tym jeden z nich wśród wszystkich samochodów Rally2!
80. Rajd Polski – nieoficjalna klasyfikacja WRC2 Challenger po OS 4:
80. Rajd Polski – klasyfikacja po OS 4:
1. Mikkelsen/Eriksen (NOR/NOR, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +30:03,2 s
2. Sesks/Renars (LVA/LVA, Ford Puma Rally1) +7,4 s
3. Evans/Martin (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +11,9 s
4. Rovanpera/Halttunen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +14,2 s
5. Formaux/Coria (FRA/FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid) +15,1 s
6. Munster/Louka (LUX/BEL, Ford Puma Rally1 Hybrid) +15,9 s
7. Neuville/Wydaeghe (BEL/BEL, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +32,2 s
8. Katsuta/Johnston (JPN/IRL, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +38 s
9. Pajari/Malkonen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally2) +1:17,3 s
10. Kajetanowicz/Szczepaniak (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +1:22,0 s
16. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +1:39,5 s
25. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +3:03,5 s
27. Sołowow/Baran (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +6:01,9 s
80. Rajd Polski – harmonogram I etapu
Piątek, 28 czerwca 2024 (7 odcinków specjalnych, łącznie 113,5 km):
- 8:45 OS 2 – Stańczyki 1 (29,4 km)
- 10:20 OS 3 – Wieliczki 1 (12,9 km)
- 11:10 OS 4 – Olecko 1 (13,2 km)
- 12:40 Strefa zmiany opon – 15 min (Olecko)
- 14:05 OS 5 – Stańczyki 2 (29,4 km)
- 15:40 OS 6 – Wieliczki 2 (12,9 km)
- 16:30 OS 7 – Olecko 2 (13,2 km)
- 19:00 OS 8 – Mikołajki Arena 2 (2,5 km)
- 19:30 Serwis A – 45 min (Mikołajki)
- 20:00 Spotkanie z zawodnikami (serwis, Mikołajki)
- 20:00 Rally Party (Rally Fan Park, Mikołajki Arena)